Contact
Account
Logo
Zoeken
Zoeken

Geen drank in verkoop onder 21 jaar

Publicatie: 8 januari 2007, 14.34 uur

Reacties

brutus21 uit Drachten

ben ik even blij dat ik 21 ben :)

8-1-2007
siepkje uit Burgum

Beetje Amerikaans dit, maar mag de jeugd dan ook het rijbewijs eerder halen?

8-1-2007
dr88en uit Drachten

Ik denk dat dit niet gaat lukken. De jongeren komen toch wel aan (sterke) drank. Datzelfde geldt ook voor rookwaar. Er wordt duidelijk aangegeven dat er geen rookwaren onder de 16 jaar wordt verkocht, maar dit gebeurt toch! Maar we hadden het over drank...de jongeren zullen hoe dan ook aan drank komen, ze vragen gewoon een ouder persoon.

En idd brutus, ik ben ook blij dat ik 21 ben!

8-1-2007
trijekwat uit Veenwouden

Als je de problemen in Dantumadeel kent zal je iets moeten verzinnen, maar dit is weer het zoveelste idee wat weer op niets zal uitlopen .........

Om in voetbaltermen te spreken is het enige idee wat zal helpen: AANVALLEN op elk MISBRUIK ........

Het GEDOOGBELEID heeft al te lang geduurd .......

8-1-2007
advertentie

fcg uit Dokkum

KOM die L*L daar nu pas mee??
Diep TRIEST.

8-1-2007
uit 't fean

wat een idioot als ze nou de sterkedrank leeftijd verhogen ok. maar bier.

misschien is een pas systeem beter, dat je alleen daarmee drank kunt halen en ook maar een bepaalde hoeveelheid drank

8-1-2007
uit 't fean

bijv. dat je je id in een kaartlezer moet drukken die registreert of je wel drank mag kopen. en dat de politie digitaal de kaart kan blokkeren, als tijdelijk drankverbod.

en op deze manier komen mensen toch nog wel aan drank, want dan kopen ouderen het wel.

het is goed geprobeert maar de kans van slagen is klein dan zou het landelijk moeten.

maar toch zielig dat bestuurders dit moeten regelen en ouders het niet aanpakken

8-1-2007
pvanmantgum uit Burgum

was er op de nieuwjaarsreceptie in het gemeentehuis ook drank, of misschien de kerstborrel voor personeel? In dit soort gevallen ontbreekt het vaak aan het goede
voorbeeld geven!
Suggestie: kinderen mogen niet zonder licht fietsen, alleen toegestaan als een ouder met hen mee fietst. Slaat ook nergens op.

8-1-2007
uit 't fean

het kost misschien wat maar zoiets zou denk ik toch meer kans hebben

8-1-2007
uit 't fean

en verkopers van drank en rookwaar moeten ze ook aanpakken want die verkopen het aan te jonge mensen. ze lijke 16 of ouder dus zullen het ook wel zo zijn. ze moeten gewoon standaart iedereen zijn id vragen

8-1-2007
hillie uit Zwagerbosch

goed systeem laat het ons maar proberen misschien een idee voor heel nederland.

8-1-2007
fryslan66 uit tw'heide

goed plan van de gemeente, maar dan ook de drank uitbannen bij de sportverenigingen, want dan gaan ze daar zitten want de voetbalkat.en andere ruimtes zijn toch ook bijna elke avond open?

8-1-2007
uit 't fean

@fryslan66 dat is dus het probleem dat is bijna onmogelijk.

en het controleren is ook moeilijk want als iemand van 18 al 21 lijkt krijgt hij/zij het gewoon mee.

8-1-2007
odebruin uit Opende

Pffffff stom idee.... Laat ze die dronken mensen dan beter aan pakken! Nu zijn ook andere mensen er de dupe van. En de jeugd komt toch wel aan de drank..... Tja over er moet weer iets anderes tegen over staan. Net zo als Siepkje al zei.. Maar dat vertrouw ik ook niet. Maar ja ben ik blij dat ik in gronningen woon :) sjit ik winkel altijd in friesland :|

8-1-2007
advertentie

uit 't fean

dan denk ik zo gewoon meer geld uitgeven en een passysteem op je id ontwikkelen. max aantal drank kunnen kopen in een bepaalde tijd en leeftijd controle en justitie moet de pas kunnen blokkeren als iemand drankontzegging krijgt (kunnen ze iig geval niet zelf kopen)

8-1-2007
chemico uit Amsterdam

Kijk, als iedereen negatief reageerd op voorstellen dan wordt het al niets nee.
Dan gaat het zeker ook niet helpen...

Dit initiatief zou ondersteunt moeten worden door iedereen en niet alleen winkeliers en gemeente. Juist de ouders zouden moeten bijdragen hieraan.
In het artikel wordt hier ook duidelijk naar gerefereerd.

8-1-2007
miej uit Harkema

belachelijk!sorry ben nog geen 21 maar mogen wij dan ook geen lol meer hebben?
maak er dan gewoon 18 van ofzo..

8-1-2007
chemico uit Amsterdam

En een investering in een pasjessysteem of iets dergelijks zou niet verkeerd zijn.

Op lange termijn zijn de kosten van alcoholmisbruik tig maal groter dan een relatief kleine investering.

8-1-2007
gruttepier uit Grou


Niet verbieden............, zijn ze nou helemaal besodemieterd.

Gewoon het alcoholpromilage 100 % verhogen in elke alcoholhoudende drank.

8-1-2007
chemico uit Amsterdam

@bekende:
Ik ben het met je eens. ouders moeten initiatief tonen. Maar nee, wordt afgewacht op de autoriteit, die vervolgens weer zwarte piet is omdat het niet werkt.

@miej:
Natuurlijk mag je lol hebben, het zou triest gesteld zijn als je dat niet zonder drank kunt. Maar daarom is er niks met een pilsje en heel af en toe een borrel. Maar daarvoor zijn je ouders er ook...

8-1-2007
chemico uit Amsterdam

@gruttepier: voor jou komt dit verbod te laat?? :p

8-1-2007
pvanmantgum uit Burgum

Als de ouders meemoeten moet je ook weer controleren of het wel de ouders zijn. Betekend lange rijen voor de kassa's.Tenslotte is er dan toch een 22-jarige vriend die dan de drank wel koopt.

8-1-2007
mano uit Dokkum

goede actie, eindelijk iemand met ballen,
maar of het helpt? ben bang van niet.

8-1-2007
westreentsje uit De Westreen

Goed idee!! een perfecte oplossing is er niet maar zo gebeurt er tenminste iets!

8-1-2007
rooske uit Kollum

@bekende: dat vind ik ook, dan maar meer werk en iedereen om ID vragen!!

Want hoe willen ze dat anders doen?! 12jarigen krijgen nu al "gewoon" (sterke) drank mee!! En 16jarigen lijken nu al 21!! :O Ik vind ook wel dat ze er strenger in moeten worden hoor. Het is toch zielig als je met je 12de al stomdronken bent en niet meer weet wat je hebt gedaan! En vind het nog zieliger als je denk dat je geen lol kunt hebben zonder drank! Ik vind het een goed initiatief!

8-1-2007
rooske uit Kollum

@Siepkje: ook niks waard dat rijbewijs eerder laten halen hoor!! Wie gaat dr nou elke keer met zn ouders rijden als je eenmaal het rijbewijs hebt (en welke ouder wil nou elke keer met zn zoon/dochter te rijden!)!!!

8-1-2007
age uit Uithuizen

Het is inderdaad een kwestie van opvoeden.
Als het thuis al voorgedaan wordt en ook aan heel jongeren toegestaan,alsof het erbij hoort,omdat je er dan bij hoort..

Verbieden zal moeilijk worden..
Dan gebeurt het clandestien,zoals bij de drooglegging in Amerika vroeger.

Dan mis je helemaal controle.
Maar het is goed,dat er iets geprobeerd wordt!

8-1-2007
trijekwat uit Veenwouden

Als de ouders van 21 jaar eens hun kinderen gingen opvoeden, dan komt het nog wel goed ..........

Of ligt het misschien aan de ouders .......

8-1-2007
chemico uit Amsterdam

drooglegging is geen optie, absoluut niet.

Maar laten we ze het nou niet al te gemakkelijk maken ;)

8-1-2007
gtiman uit Drachten

goeie zaak geen drank onder de 21
haha en dan komen ze er wel op andere manieren aan

8-1-2007
martijn88 uit Jistrum

wat is dit nou weer van onnolze iets tsjonge jonge hebben ze nix beters te doen ofzo

8-1-2007
lapmans uit www.leyenteam.tk

stjong niet best wel:S sukkels

8-1-2007
jakobjan1908 uit Houtigehage

Belachelijke actie van de burgemeester. Van 16 naar 21 is een hele stap. 18 jaar kan ik me nog enigzins voorstellen maar hiermee maakt hij het zichzelf onnodig moeilijk.

8-1-2007
trijekwat uit Veenwouden


Misschien moet de gemeente Dantumadeel de ouders opvoeden .......

Dit, om maar het paard voor de wagen te kunnen krijgen ........

8-1-2007
employment uit Zwaagwesteinde

Laat ze de leeftijd waarop je drugs mag dealen of kopen dan ook meteen op 21 jaar
zetten, kunnen ze alles weer in een keer halen/kopen.

8-1-2007
gruttepier uit Grou

De jongelui gratis na rijlessen en examen hun rijbewijs verstrekken als ze daarvoor de leeftijd hebben bereikt, maar dan wel op hun 12e bij het verlaten van de basisschool een overeenkomst laten tekenen door de persoon zelf en de ouders dat ze tot hun 21e géén alcoholhoudende drank en of drugs tot zich gaan nemen, dan kunnen de ouders en eventuele vrienden er op toezien.

Wat ze na hun 21e doen?

Dat zien ze dan zelf wel, U hebt ze dankbaar door de moeilijke Puberperiode heen geholpen.

8-1-2007
employment uit Zwaagwesteinde

Laat ze de leeftijd waarop je drugs mag dealen of kopen dan ook meteen op 21 jaar
zetten, kunnen ze alles weer in een keer halen/kopen.

8-1-2007
zwaagwesteinde uit Zwaagwesteinde

wie wat hebben wil krijgt et toch wel dus verspilde moeite sukkel

8-1-2007
westreenderramptoerist uit Zwaagwesteinde

het heeft weinig zin, want dingen die niet mogen zijn het leukste, daarom rookte ik ook al op mn 13e en kocht ik sterke drankjes in de kroeg op mn 15e, wie niet? en nu ik 21 ben, rook ik niet meer, en drank krijg ik alleen met kerst en oud en nieuw

8-1-2007
advertentie

gerhardes uit westrein

Volgens mij ben je met 18jaar volwassen voor de wet!!!
En landelijk is het 16jaar.

8-1-2007
ikke87 uit Surhuizum

dit is net de filmjen wol... en oer een peer ier wut ut verheuge nei 25 ier... tis net best... litte ze ut gewoan bie 18 ier houde en lit ze better controlerje ien kroegen, discotheken, enzv. Ma nee jer... de jeugd mat er wer onder lijde...

8-1-2007
gp500 uit Damwâld

Zeer leuke aktie.

8-1-2007
trijekwat uit Veenwouden


@gp500: Ben je soms de burgemeester himzelf ..........?

8-1-2007
2006holwerder2006 uit holwerd

gelukkig gjin dongeradeel, en oars mat de jeugd gewoan oan de colaBB stot der net tusken, smakket ek best hjer

8-1-2007
emmeke uit Burdaard

prima aktie, als iemand wil weten wat te veel drank kan doen op jonge en oudere leeftijd, die moet eens kijken onder "ziekte van korsakov"

8-1-2007
aleuh uit Buitenpost

Hmm en hoe wil hij dit voorelkaar krijgen? Staat in de wet 16+ .. Maar jah dan weet ik wel waar je jeugd massaal aan gaat? Wat niet in de winkel te koop is!

8-1-2007
trijekwat uit Veenwouden

@emmeke: Ben je soms de vrouw van de burgemeester .......?

8-1-2007
emmeke uit Burdaard

als je wil weten wat voor risico's er zijn met het nuttigen van , laten we zeggen 15 tot 20 glazen bier(normaal voor een zaterdagavond neem ik aan) moet je eens gaan kijken op www.alcoholinfo.nl
na die 25 glazen bestaat er al een groot risico, maar grote jongens en meiden het is aan jullie, lees als je durft en denk daarbij aan de ziekte van korsakov

8-1-2007
terrorbart uit Birdaard

zolang het maar niet in ferwerderadiel komt ist mei best triest gedoe

8-1-2007
nmi uit Zwaagwesteinde

volgens mij heeft gruttepier zelf aan de drank gezeten, getuige zijn domme praat

8-1-2007
uit 't fean

nu lijkt het misschien te duur maar als ze een chip of streepjescode in de id plaatsen die je bij het kopen van drank door een lezer moet halen die dan registreert of je oud genoeg bent, en dat daarop staat hoeveel je per zoveel tijd mag kopen en je al gekocht hebt. en dat justitie die kan blokkeren voor mensen die een verbod krijgen (bijv. drank rijders) zodat drank kopen moeilijker wordt. en dat je in de kroeg maar 1 biertje per pas per keer kan kopen, zodat je iedereen zijn pas nodig hebt

8-1-2007
aleuh uit Buitenpost

Euhm.. Waar bemoeien mensen zich uberhaubt mee wat je doet? De burgemeesters + wethouders zitten zelf dacht ik ook vaak aan de fles (drank).. En als ik lekker ene biertje wil drinken dan doe ik dat, het is me eigen leven :) En ik weet de oorzaken wel wat het gevolg is? Liever een mooi leven vol feest, plezier, gezelligheid, dan een doodsaai leven en 5 jaar langer leven?

8-1-2007
uit 't fean

voor een rondje (die registreert dan hoeveel bier je mag kopen dus een rondje geven aan iemand is dan alleen mogelijk voor de mensen die bier mogen hebben/krijgen) (en je mag maar zoveel alcohol per zoveel tijd dus pas uitlenen wordt ook minder aantrekkelijk omdat je jezelf benadeelt).

8-1-2007
uit 't fean

wat je dan thuis doet is dan je eigen maar je kunt het gebruik iig verminderen.

tot die tijd moeten ze niet iedereen aanpakken maar gewoon de mensen die niet met drank om kunnen gaan, en niet de mensen die het wel aan kunnen.
en ze moeten ook verkopers aanpakken die drank/rookwaar onder de 16 verkopen aanpakken, mensen die 16 of ouder lijken hoeven dat nog niet te zijn (ik leek op mijn 14 ook al 16) ze moeten gewoon standaard iedereen om id vragen.
en ouders moeten ze ook aanpakken.

8-1-2007
uit 't fean

Maar leeftijd van 16 naar 21 verhogen is echt absurt doe de normale drank verkoop dan gewoon standaard naar 18 (leeftijd waarop je nu sterke drank mag, want vanaf die leeftijd ben je volwassen volgen de wet) en de sterke drank naar 21.

8-1-2007
fcg uit Dokkum

achja iedereen wil de problemen in de wereld oplossen...
ma ben bang dat het niemand gaat lukken.

8-1-2007
xinekex uit veenwouden

dit vind ik echt ziek hoor.. laat gewoon zo het is 16 jaar klaar sterke drank 18 jaar.. ja nou inderdaad vraag dan gewoon om ID .. das ook niet zo moeilijk toch.. ze vragen mij tegenwoordig niet eens om ID.. kom je in de winkel zie je een meisje jaar of 13 ja die krijgt al drank mee.. controleer dan beetje.. maar wat nu de bedoeling is vink ook mar ziek

8-1-2007
uit 't fean

en emmeke als je 15 glazen op een zaterdag drinkt kan het nog weinig kwaad (wel slecht voor je hersenen, kan zichzelf nog herstellen maar dan moet je weken lang rustig aan doen).

drink je de volgende zaterdagen hetzelfde wordt het slecht voor je lever.
(wil je dat effect van je lever geneest moet je minstens 4 weken zonder drank doen dan pas geneest je lever...alleen in begin stadium, op laatst duurt het 8 weken voordat je lever BEGINT genezen)

8-1-2007
uit 't fean

dus bedenk hoelang je je lichaam goed wilt houden (dode hersencellen genezen niet/komen niet trug)

xinekex uit veenwouden de meeste 16 jarigen kunnen ook niet met drank omgaan, dus leeftijd kan beter 2 jaar omhoog (pak je ook de goeden mee, maar je red de vervolglevens er wel mee)

maar zowieso moeten ze dan ook iedereen om id vragen (want mensen lijken tegenwoordig gewoon ouder dan ze zijn)...kost alleen tijd bij de kassa maar dat moet je er dan maar voorover hebben.

zegt een 16 jarige

8-1-2007
advertentie

emmeke uit Burdaard

effecte per glas.
1-3 glazen (0-0,5 promille) ontspannen-ontremd-vrolijk
effect Je polsslag en ademhaling versnellen. Je krijgt een warm gevoel. Smaak, reuk en gezichtsvermogen gaan achteruit en je voelt minder pijn. Je eetlust neemt toe en je moet vaker plassen.

3-7 glazen( 0,5-1,5 promille): aangeschoten-tipsy
Stemming en gedrag veranderen duidelijk. Je overschat jezelf. Je geheugen, reactiesnelheid en coordinatie verminderen en het beoordelen van situaties gaat steeds moeilijker.

8-1-2007
rommie uit de Westerein

@xinekex, je hebt gelijk dat ze bij de supermarkten ook niet goed controleren. Daar moeten ze ook strenger op controleren. Maar straf ook ouders die hun kinderen drank geven.

8-1-2007
uit 't fean

en aleuh heeft ook al een slokje teveel op...feesten is leuk en mag maar drink met mate (dus glazen maten en niet vaten maten), maar bedenk wel je hersencellen sterven waardoor je geheugen beschadigt op laatst is het dan zo erg dat je in een kliniek moet omdat je alles dan niet opslaat niet in je korte termijn geheugen en ook niet je lange termijn geheugen. (je wordt dus letterlijk een leeghoofdige idioot) wil je dat???

8-1-2007
emmeke uit Burdaard

(tunneleffect)
7-15 glazen(1,5-3 promille): Zat-dronken
Alle eerder genoemde effecten versterken. Ook ga je je overdreven emotioneel gedragen en je zelfkritiek verdwijnt. Je gezicht wordt rood, zweld op en je pupillen vergroten. Je kan misselijk worden en braken.

25-20 glazen( 3-4 promille) Laveloos
Je zintuigen verdoven en je bent in de war en afwezig; wat je hoort en ziet dringt nauwelijks tot je door.

8-1-2007
uit 't fean

@rommie je hebt gelijk maar ik blijf bij mijn vorige reacties.

en bestuurders zijn al wel wat ouder en kunnen er meestal wel goed mee omgaan en weten hun grenzen en de juiste maten (meestal dan) dat weten de meeste jeugdigen niet.

16 jarige heeft gesproken........

8-1-2007
nmi uit Zwaagwesteinde

Nou Emmerke, volgens mij zuivert alkohol het lichaam. En dat je van 3-7 glazen aangeschoten wordt lijkt mij iets overdreven (moet eerder 30-70 glazen zijn)

8-1-2007
uit 't fean

en emmeke bij die 7-15 krijg je al last van je lever en op den duur last van korkasov.

en een goede kroeg schenkt dan iig geen drank meer aan zat-dronken mensen.

maar wat je zonet schreef klopt wel

8-1-2007
emmeke uit Burdaard

20-25 glazen(4promille en hoger): Knock-out.
Je ademhaling en polsslag vertragen zo sterk dat je in coma kunt raken en zelfs kunt doodgaan: je ademhaling stopt of je krijgt een hartstilstand.

Met een glas wordt een standaard glas bedoeld. Bij de beschrijving gaan we ervan uit dat je de genoemde aantal glazen binnen een paar uur drinkt. De effecten die hierboven staan beschreven kunnen verschillen per persoon.

8-1-2007
uit 't fean

@nmi alcohol zuivert je lichaam ook maar OP DEZE MANIER NIET en alleen pure alcohol (alleen open wonden omdat bloed dan verdunt waardoor het sneller slechte bacterien kan weg werken)

en 30-70 glazen is overdreven dan ben je al heel ver in dromenland. de meeste mensen zijn bij 5-10 glazen beginnend aangeschoten en daarna wordt het van kwaad tot erger

8-1-2007
uit 't fean

en nmi dat staat op internet en de link die al eerder werd geplaatst

8-1-2007
emmeke uit Burdaard

Dit is onderm,eer afhankelijk van geslacht , gewicht , leeftijd en hoe je je op het moment van drinken voelt.
Deze info heb ik via alcoholinfo.nl gehaald de gevaren voor de leverfunctie mag niet onderschat worden. Je merkt het ook bijna niet. Jongeren zijn zowiezo kwetsbaar , maar wie al jaren veel bier drinkt heeft er geen erg in dat je de ziekte wel zou kunnen hebben. Het hangt ook af of je aan sport doet en gezond eet.
Vitamine b1 is heel belangrijk

8-1-2007
stijlloos uit Terwispel

Denk dat het probleem gewoon bij de ouders ligt hoor...

En die proef mislukt toch, komt op hetzelfde neer als rookwaar kopen, de winkels en benzinepompen die verkopen het ook aan kinderen jonger dan 16, maakt hun niks uit.

8-1-2007
uit 't fean

als je elke week aangeschoten/dronken of gewoon overmatig drinkt maar zelf vind dat je nergens last van hebt.

je doet er verstandig aan om ff sterk te minderen tot stoppen met drank iig 4-8 (liefst langer)om je lever ff te laten rusten/herstellen

8-1-2007
uit 't fean

@stijloos de proef mislukt idd waarschijnlijk en ouders moeten ook verantwoordelijk zijn.

en daarom vind ik ook dat winkels en benzinepompen vaker gecontroleert worden of ze verkopen aan jonger en de boetes hoger moeten worden.

passysteem is dan de uitkomst

8-1-2007
uit 't fean

maar over dit concept zullen mensen het nooit eens worden.

de een vindt het onzin de ander vind het goed.

8-1-2007
emmeke uit Burdaard

nee misschien niet bekende maar al ze elke dag v/h weekeinde gaan hebben ze volgens mij ook \"gewoon\" dorst op een doordeweekse dag. Je hebt het dan al over alcoholisten. Het blijft voor een gewone drinker ook vaak niet bij een of twee glaasjes, maar de eventuele gevaren zijn er wel. De jeugd van tegenwoordig(heb het niet over alle jeugd) doet er heel makkelijk over.

8-1-2007
emmeke uit Burdaard

bijv. ik heb gisteravond ook een kratje leeggezopen, toen kon ik ertegen dus dan lukt het nu ook wel weer. Dit is gevaarlijk gedrag. als je begrijpt wat ik bedoel.

8-1-2007
miej uit Harkema

haha tuurlijk kan ik lol hebben zonder drank..
maar iedereen weet hoe gezellig het is, als je er een paar op hebt,,,

8-1-2007
trijekwat uit Veenwouden


Voor mij zuipt iedereen zich maar klem, als het maar geen overlast geeft .........

Bv. de situatie in Zwaagwesteinde, met eventueel gemengd met drugs of in het verkeer met vaak dodelijke gevolgen .......

JIJ ZAL ER MAAR DE SCHULD VAN KUNNEN KRIJGEN ....

8-1-2007
advertentie

firma uit Damwoude

Dit slaat nergens op.
Die man is hier nog maar net burgemeester(zoals je eht wil noemen) en denk meteen dat hij heiligman is in Dantumadeel.
Moeten we straks Arie Aalberts maar mee hebben om kratten bier te halen.
Als ik hem was zo ik damwoude te kennen, hem maar rustig houden.
Straks rijden ze hem een keer klem.

8-1-2007
firma uit Damwoude

Die bekende (ut'fean) moet je ook blokkeren denkt dat ie deskundige is.
Zet niet van die doeloze reactie's hier op, ga anders een boek schrijven.
Kijk eens naar je zelf!!!!

Dit loopt straks uit de hand met die burgemeester moet je maar denken.

8-1-2007
emmeke uit Burdaard

firma lees ff de site op www.alcoholinfo.nl
Dit is geen doelloze reactie zoals jij dat schrijft maar de waarheid. en anders lees je ff terug wat ik geschreven heb.

Maar ja er blijven altijd leeghoofden zoals jij die denken het altijd beter te weten. Jij hebt nog geen last van je alcohol gebruik (denk je)

8-1-2007
bertjebutenp uit Buitenpost

Hier nog meer reacties.

http://frontpage.fok.nl/nieuws/72254/1/100#3192743

Geen slecht idee in de basis.
Maar de uitvoering wordt kansloos.

8-1-2007
uit Dokkum

die pipo wil dus goedkoop scoren in de media net zoals die pipo uit hardenberg, blaas test voor als je de disco of kroeg in wilt,bedenk dan iets wat wel helpt

8-1-2007
theweilt uit Burgum

Emmeke jij praat schrijft of je bij de kuno van dijk stichting werkt, HELP DE MENSEN DAAR INPLAATS VAN OP WALDNET of doe je dit in de baas zijn tijd, dan help je de probleem gevallen niet en je geld gaat gewoon door.

8-1-2007
emmeke uit Burdaard

theweilt het lijkt wel alsof je bekent bent met het werk v/d kuno van dijk.
Hier wordt erover gepraat alsof alcohol voor jongeren iets heel normaal is. De burgemeester van Dantumadeel wil volgens mij iets doen aan de overlast die de dronken jeugd veroorzaakt.en ik ben het wel met hem eens, bengels net droog achter de oren zie je met een peuk in de snuffert staan en in de andere hand een fles bier.

8-1-2007
hillie uit Zwagerbosch

als iedereen zich nu ook gedraagd naar de leeftijd die hij of zij is de normen en waarden aan neemt en uitvoert dat hen geleerd is dan kan het leven al een stuk genoeglijker zijn maar ja, ze vertellen hier allemaal we zijn 18 en dan volgens de wet volwassen gedraag je er dan ook naar, niet luisteren dan maar voelen net zoals in amerika naar het opvoedkamp dan praten we wel weer eens .

8-1-2007
xinekex uit veenwouden

nja de ouders de schuld geven heeft ook niet zin .. want er zijn jeugd die doen het zelf ook die willen zelf drinken..

8-1-2007
kabelgek uit Zwaagwesteinde

Heb ook wel eens 43 glazen op gedronken had een voordeel viel gen anderen lastig en kon niks meer vernielen.heb allenn wat last van mn hersenen over gehouden maar had niet graag deze periode in mn leven willen missen

8-1-2007
aleuh uit Buitenpost

Goh wat leven we in een vrij land? Hoe zit het dan met als je op je 18e al op jezelf woont.. En je wilt een feestje geven? Dan ook niet een bier.. pff moet niet gekker worden hier in nederland.. Zie naar amerika ja, hoeveel criminaliteit daar is! En daar is het ook 21 jaar en ouder Bullshit dat dat wel werkt?

8-1-2007
heinekenbrother uit Dokkum

He kabelgek daar ben ik het helemaal met dij eens die tied was nog eens prachtig.
En sonnema die halve liter jenever was die ok heerlijk? Enne Emmeke de drinkkoningin van Birdaard?

8-1-2007
emmeke uit Burdaard

hee hoe groot is Amerika, het is zowiezo niet te vergelijken. Men wil er hier iets aan doen en een ieder die daar voor is, wordt gelijk afgezeken. Aleuh kijk nou ff op www.alcoholinfo.nl en dan zie je dat alcohol niet echt slecht is, maar de hoeveelheid en de frequentie dat je het nuttigt + andere factoren die meespelen het zo verdomt gevaarlijk is. Het heeft er niets mee te maken of je met je 18 e uit huis bent of eerder, of dat je volwassen bent op je 18e.

8-1-2007
rommie uit de Westerein

@aleuh, niet in elke staat in de V.S. hebben ze een drankverbod voor onder de 21. Maar goed ik ben het met je eens. Vanaf 18 jaar ben je volwassen en mag je het zelf weten. Onder de 18 moet er goed gestraft worden.

8-1-2007
uit 't fean

firma jij vind het misschien doelloos maar het is de waarheid (ik kan er niks aan doen dat jij en anderen oogkleppen voor hebben en alleen positieve dingen zien) en alcohol zelf is niet gevaarlijk, zoals emmeke al zegt de hoeveelheid en de omstandigheden waarop je het drinkt is slecht (en vooral de gevolgen die je er van hebt) en mensen kraken allemaal het idee wel af (ik ben het ook niet helemaal met de leeftijd eens 21 jaar...doe dan 18 voor zwakke dranken 21 voor sterke)

8-1-2007
uit 't fean

maar als jezelf en je ouders er niks aan veranderen dan moet de regering/burgemeesters het maar doen, anders loopt het straks de spuigaten uit. dit land zit dan vol met lever patienten en karkosov patienten die weinig tot niks meer kunnen.

ik blijf bij het idee van de pasjes en de leeftijd voor bier en andere zwakke dranken naar 18 sterke drank naar 21

8-1-2007
aso uit ut de walden

belachelijk laat iedereen het zelf mooi beslissen wie drank wil krijgt het toch wel

8-1-2007
sonnemaberenburg uit Dokkum

hee pastoor heineken die halve liter smaakte als water ha. nu lekker aan een biertje en ons dockumer slokje. die kabelgek spuugt der ook niet in zie ik. en broeder heineken is al 20 jaar op kroegentocht.

8-1-2007
uit 't fean

en firma kijk eens naar je eigen reactie die is pas doelloos om anderen af te kraken omdat ze een reactie plaatsen die de waarheid is.

en praten over burgemeesters klem rijden is pas doelloos. (het gaat hier om een drank beleid en niet wraak acties)

8-1-2007
uit 't fean

@burgemeester als dit leest het basis van dit plan is goed maar verander de leeftijd in 18 voor normale drank (onder 18 geen drank) probeer het bij de regering landelijk te krijgen. en mogelijkheid gebruik een pas systeem zoals ik al eerder zei

8-1-2007
advertentie

terrorjanneke uit Dokkum

Ik vind het geen goed idee, maja er staat ook het is een test.. We zullen wel zien hoe het loopt, maar ga dan eerst even iets nuttigs doen. Ga opzoek naar drugsdealers ofzo, en dan moet er trouwens nog heel wat gebeuren, want de jeugd van 18-21 gaat dan straks naar de coffeeshop, want dat is vanaf de 18 en drank vanaf 21.. Net alsof de coffeeshop niets uit maakt en alcohol wel.. Dit gaat niets worden mensen, ben blij dat ik in Dongeradeel woon :)

8-1-2007
marblo uit Drachten

ik denk dat de jongeren zo wie zo wel aan de drank komen. ongeacht hun leeftijd

8-1-2007
miej uit Harkema

Emmeke het is maar goed dat we zelf geen peuk rookten en drankjes nuttigden..hou toch op man..

8-1-2007
uit 't fean

maarja het is nog maar een proef dus er is nog niks cker of het blijvend is

8-1-2007
terrorjanneke uit Dokkum

Nee maar niemand weet hoelang de proef gaat duren.. We horen er vast nog van..

8-1-2007
uit 't fean

deze test draait toch op niks uit 16 » 21 is veel te grote sprong. 16 » 18 was beter geweest en onder de 18 geen normale drank was beter geweest.

maar je mag als 16 jarige dan nog wel drinken maar je mag het niet alleen kopen. dus zo'n grote ramp is het niet

maar als onder de 16 al drank gekocht kan worden hoe willen ze dit dan volhouden, daar moet eerst wat aan veranderen

8-1-2007
porky uit kollum

Doe mij een toppertje en een breezer ananas
En doe er ook maar een dubbele whisky bij
Want Arie gooit alle remmen los
En we dansen, we springen, zijn zo blij

8-1-2007
emmeke uit Burdaard

miej uit harkema, als je wat vaker hier zou gaan lezen en ik bedoel echt lezen, dan zou je ook kunnen lezen dat ik geen man ben. Ik begon met een biertje nadat ik 18 jaar werd. Zo heb ik mijn rijbewijs kunnen halen geen drank en geen sigaretten voor mijn 18e. En het lukte haalde mijn rijbewijs met 1 examen. Ja ik had een zogenoemde stok achter de deur. Mijn rijbewijs en examen hoefde ik nu niet zelf te betalen.
Goed het is inmiddels al 25 jaar geleden, maar toch....

8-1-2007
uit 't fean

en zoek eerst de oorzaak van het probleem waarom drinken ze zoveel in de vakantie (is er iets te doen, natuurlijk zouden ze ook werk kunnen zoeken, maarja ze zijn ook lui) zoek eerst de oorzaak daarna de oplossing

zowieso moet de leeftijd veranderen naar dat je meerderjarig bent. en een controleer systeem zoals de pasjes die ik al beschreef

8-1-2007
pollewops uit Oosternijkerk

Wat een achterlijk idee! Ik woon over een paar maanden samen en ben dan 20, dus moet ik mijn vriend vragen om de drank in huis te halen? Of moet ik altijd met mams gaan shoppen voor een kratje bier? Belachelijk, dit idee draait toch weer op niets uit!

8-1-2007
emmeke uit Burdaard

je hebt gelijk pollewops, 18 jaar is een betere leeftijd. Maar ja dat zal ook wel niet goed zijn. Kijk nou ff op de site, lees ff terug.

8-1-2007
uit 't fean

idd 21 is onzin net als pollewops al zegt benadeeld het de verkeerde mensen.

18 jaar was echt veel en veel beter geweest in plaats van 16 en nu 21.

gewoon een aanklacht indienen en deze proef is zo weer weg (burgemeester staat ook niet boven de drank wet) dan moet de regering dit veranderen (maar dat doen ze niet omdat ze geen verstand in de kop hebben om het naar 18 op te schroeven, wel geprobeert maar ze hebben tegen gestemd)

eerst maar zorgen dat te jonge mensen niet meer kunnen kope

8-1-2007
n0c3r uit Bierglas

Wat wil die kerel nou eigenlijk?

Hij kan het NIET verbieden, aangezien de NEDERLANDSE REGELS 16 Jaar aangeven, en 18 vooor Sterke drank.

Hij kan nooit deze onzin in gaan voeren, en anders tsja.. Zielig hoor. Een 18 jarige die met papa en mama een krat bier moet kopen. Denkt die kerel nou echt dat hij hiermee wat bereikt>? Tsjonge jonge jonge...

8-1-2007
emmeke uit Burdaard

als de drank zit in de man(vrouw), zit de wijsheid in de kan...

8-1-2007
martijn88 uit Jistrum

heineken gaat strax ook nog fait,ik kan beter smoor thuis komen als ik de rommel zit,

8-1-2007
blommie uit Dokkum

sil wol wer san fine CDA streek weze

8-1-2007
terrorjanneke uit Dokkum

Dat 18/19/20 jarigen(!) straks nog met pappie en mammie naar de winkel moeten gaan voor een feestje of indd dat samenwonen ja, tiss echt belachelijk. Straks word het nog +30 dat je drank kunt gaan halen.. Dan hoop ik dat de burgemeester pas 29 is geworden..

8-1-2007
hindrik50 uit Ternaard

De ouders zijn nog steeds verantwoordelijk tot de kinderen 18 jaar zijn, dus tm 18 met papa of mama naar de slijterij.

8-1-2007
edewit uit eastermar

biertje???

8-1-2007
rooske uit Kollum

Haha je kan hier preccies zien wie er jonger is dan 21 he!! Ik vind het ook een grote stap, ze hadden zoals bekende ut 't fean al zegt beter van 16 naar 18 gekunt!

Ik vind ook dat ze er echt strenger in moeten worden aangezien je al regelmatig stomdronken 12jarigen ziet rondlopen! Dat is echt niet normaal hoor!! Zo wil je toch ook niet dat jouw kinderen er later bijlopen (als dat nog lukt na overmatig drankgebruik...)! De feiten spreken voorzich! Teveel (en dat is al snel) is echt niet goed!

8-1-2007
rooske uit Kollum

"Drankrijder uit Sumar rijbewijs kwijt
maandag 08 januari 2007 Sumar

Een 25-jarige man uit Sumar heeft zondagavond zijn rijbewijs bij de politie moeten inleveren omdat hij dronken achter het stuur zat. De man werd op Het Zuid in Drachten staande gehouden voor een controle.

De man moesten blazen en al snel was duidelijk dat hij te veel gedronken had. De man had een score van 645 ug/l. Hij kreeg een rijverbod van zeven uur en zijn rijbewijs werd ingevorderd."

8-1-2007
rooske uit Kollum

Blijkt maar weer dat je boven de 21 ook nog niet zo verstandig bent ;) Hahaha!

8-1-2007
kobiassie uit dokkum

Het is zeer terecht als die kleine ettertjes zich niet kunnen gedragen dan zo maar.

8-1-2007
emmeke uit Burdaard

7/1 drankrijder de sloot in....baldadige drachtster van 20 met een slok te veel op. drie automobilisten met slok op achter het stuur> 36 38 jaar. Man op de vlucht voor politie ook teveel drank en dat zijn berichtjes van drie dagen

8-1-2007
jws uit Kollumerzwaag

Verbazingwekkend dat er zoveel mensen zijn die hun mening over dit onderwerp geven. Schijnt toch wel belangrijk te zijn (voor sommigen). Zelf drink ik geen alcohol, omdat ik het vreselijk vies vind. Ik begrijp best dat er een " oplossing" moet komen voor het drankgebruik onder de jongeren, maar ik heb mijn twijfels of dit wel werkt...

8-1-2007
ronald uit Drachten

verbaasd mij, leeft blijkbaar ontzettend. ik vind het een onzettend dom plan. zoiets werkt alleen landelijk. dit is onredelijk voor de middenstand die het aangaat.

8-1-2007
ellen uit Drachten

En als je het ruwweg bekijkt komen de meeste schrijvers uit de gemeente Dantumadeel.
21 jaar vind ik wel heel ver gaan,men zou eerst ook aan 18 jaar kunnen denken.
Zo'n pasjessysteem klinkt niet verkeerd.
Doe wat met die tips die er hier geschreven worden.

8-1-2007
hetallerbeste uit Buitenpost

Het NOS journaal van zondag had een reportage over het drankgebruik van jongeren rond Dokkum. De bood- schap was duidelijk: het drankgebruik van jongeren is zorgwekkend.

Burgemeester Aalberts van Dantumadeel liet in een vraaggesprek met de NOS weten zich grote zorgen te maken over het gebrek aan controle van onder andere ouders en een voor- stander te zijn van maatregelen. ZERO-Radio haakt op de mediaberichten in met een live debat tussen betrokkenen begin februari. Meer nieuws binnenkort

8-1-2007
kosjeric uit Drachten

Los van de terechte opmerkingen van Emmeke geldt ook dat jongeren nog geen volledig ontwikkeld persoonlijkheid hebben.
Deze wordt gevormd tussen 12e en 16e jaar door overmatige drankcomsumptie wordt deze ovolledig ontwikkeld/beschadigd

8-1-2007
haantje83 uit Damwoude

Tjong was net zelfs op RTL4

8-1-2007
kosjeric uit Drachten

Begin je al op 13-jarige leeftijd dan is de kans groter dat je met 18 jaar meer drinkt dan iemand die pas op z’n zestiende of zeventiende begint. En bij pubers zijn de hersenen nog in ontwikkeling. Uit neurologisch onderzoek blijkt dat jongeren die veel drinken daarom meer risico lopen op een hersenbeschadiging.”

9-1-2007
age uit Uithuizen

Ik denk dat het goed is dat de burgemeester aan de bel getrokken heeft.
Al lijkt mij verbieden moeilijk.

Feit is wel dat vaak de problemen met alcohol thuis al op jonge leeftijd veroorzaakt zijn.

9-1-2007
bekend uit Harkema

Alcohol is extra ongezond tijdens de groei.
De hersenen ontwikkelen zich tot het 24e jaar. Alcohol verstoort die ontwikkeling en dat kan van invloed zijn op het karaker en het gedrag van uw kind en als ik sommige reactie's lees, dan waren er hier de meesten er vroeg bij met het drinken van alcohol.

9-1-2007
ugje uit Surhuisterveen

laat de politiek zich druk maken om de druksdealers die in de dorpen hun troep verkopen aan jonge kinderen pak de kleine dealers dan kunnen de groten kunnen hun troep niet kwijt

9-1-2007
zwaagwestreender uit zwaagwesteinde/westreen

vette bullshit waarom niet gewoon 18?

9-1-2007
waldner uit Broeksterwoude

ik vind ook dat het beter is dat het naar 18 jaar gaat als ze dan nog geen verantwoordingsgevoel hebben zullen ze het toch nooit krijgen

9-1-2007
watervork uit burgum

voer die wet maar in....en dan gelijk rijbewijs ook even....

9-1-2007
chemico uit Amsterdam

Wat een reacties, sjesus. Ja, dat krijg je wanneer iemand over je verslaving begint.

drank maakt meer kapot dan je lief is. Vandaag de dag is het normaal om een kistje bier leeg te drinken. MAAR DAT IS HET NIET!!!

deze burgemeester gaat mss wel iets ver met 21 jaar. Maar ik vind het principe niet slecht.

Burgemeester, praat erover, en ik hoop dat het iets substantieels oplevert.

Wat mij opvalt is dat iedereen bang is dat ie niet meer kan drinken. Maar je kan je ouders toch vragen?of?

9-1-2007
autizmo uit Zwaagwesteinde

chemico ga lekker in amsterdam je mening uiten stomme hollander

9-1-2007
dena uit Buitenpost

Rare waanideeen heeft die burgemeester...
Ik ff blij met gemeente Achtkarspelen..!!!

9-1-2007
chemico uit Amsterdam

@autizmo: hahaha, je doet je naam eer aan. Zou maar mooi in je eigen wereldje blijven hangen.
1e plaats ben ik toch echt een geboren en getogen Fries.
2e plaats, je mag best wel wat vriendelijker zijn tegen mensen die wat meer verstand gebruiken dan jezelf. Misschien kan je er wat van leren.
Of heb je je school niet afgemaakt?

Daarbij mijn mening is net zo goed als dat van een ander. Het zal zeker niet onder doen van de jouwe, aangezien ik iets zinvols zeg en jij in tegenstelling niet.

9-1-2007
pug uit Kollum

Emmeke heeft gelijk,de gevolgen op latere leeftijd zijn niet te overzien.Maar wat een reactie,s leverd dit op zeg.

9-1-2007
uit 't fean

vind ook dat de leeftijd verhoogt moet worden..maar niet naar 21 verhoog de leeftijd maar naar 18 (dan ben je meerderjarig/volwassen volgens de wet, voor zover mensen zich ernaar gedragen)als je ziet hoeveel kinderen onder de 16 en jeugd van 16 al stom dronken is dan schrik ik want ze verpesten hun lichaam helemaal (hersenen en lever)

vervolg komt

9-1-2007
uit 't fean

nu lijkt het misschien te duur maar als ze een chip of streepjescode in de id plaatsen die je bij het kopen van drank door een lezer moet halen die dan registreert of je oud genoeg bent, en dat daarop staat hoeveel je per zoveel tijd mag kopen en je al gekocht hebt. en dat justitie die kan blokkeren voor mensen die een verbod krijgen (bijv. drank rijders) zodat drank kopen moeilijker wordt. en dat je in de kroeg maar 1 biertje per pas per keer kan kopen, zodat je iedereen zijn pas nodig hebt

9-1-2007
uit 't fean

voor een rondje (die registreert dan hoeveel bier je mag kopen dus een rondje geven aan iemand is dan alleen mogelijk voor de mensen die bier mogen hebben/krijgen) (en je mag maar zoveel alcohol per zoveel tijd dus pas uitlenen wordt ook minder aantrekkelijk omdat je jezelf benadeelt).

9-1-2007
pinkfloyd uit Burgum

En dan as 20 jierige mei memmie oan'e hân nei de super om drank? Jawis.. 16 is jong, mar meitsje d'r dan 18 fan, dan kin ik it wol begrype.

9-1-2007
klaasklomp uit damwoude

waarom heeft ieder1 het over pasjes... We moeten eerst nog maar eens zien of dit allemaal wel doorgaat. Mocht het doorgaan dan zal het toch landelijk moeten omdat de mensen anders uitwijken naar bijvoorbeeld Zuid Fryslan voor hun drankinkopen. En landelijk kost gigantisch veel geld en tijd. Dus ik zeg: Blijf maar rustig want dit komt er waarschijnlijk toch niet door.

9-1-2007
akkefietje uit Surhuisterveen

Memmie ken it sels ek wol helje hjer.Shandy....grapke.

9-1-2007
timber uit metslawier

wat een kut proef jongeren weeten zelf wel hoeveel ze op kunnen zo niet peg dan heb je een dikke kater.

9-1-2007
rn uit Surhuisterveen

Je kan toch niet zomaar je eigen wetten gaan bepalen in je gemeente... ik dacht dat dat iets landelijks was... of juist europees?

9-1-2007
advertentie

klaasklomp uit damwoude

haha het valt me op dat heel veel mensen hier heftig op reageren...Voelen ze zich nu benadeeld of zijn ze juist die jeugd van 12 jaar en ouder die zo verschrikkelijk graag experimenteren wil met drank op jonge leeftijd??

9-1-2007
pollewops uit Oosternijkerk

Iedereen reageert inderdaad heftig maar die man mag best weten dat het gewoon een idee van niks is.
Vanaf 18 jaar ben je volwassen, het is maar net hoe je je daarnaar gaat gedragen.
Ik hoop toch echt dat mensen die deleeftijd van 18 jaar hebben bereikt een beetje verstand hebben.
Ik drink weekend een paar wijntjes of biertjes en soms een borreltje door de weeks al ik ergens even gezellig zit, is daar iets mis mee? Dacht ik niet..mijn hersens werken nog perfect anders had ik nu niet een baan

9-1-2007
pollewops uit Oosternijkerk

op een basisschool om kinderen iets bij te brengen.
Ik heb nou niet echt het idee dat drank mijn hersenen heeft aangetast..anders moeten ze snel een andere leerkracht zoeken..

9-1-2007
dena uit Buitenpost

dus onder twintig geen drank....
dat spoort de jeugd nog meer aan andere dingen te gaan gebruiken!!!!

Dat dan de bedoeling?

9-1-2007
chemico uit Amsterdam

Even voor de duidelijkheid: De burgemeester doet deze extreme uitspraak omdat de bevolking ook extreem in zijn doen is.
Ik geef de man gelijk, laat de mensen maar voelen.

Wedden dat je gemeentelijk gezien wel een proef kan houden en de leeftijd op te schroeven?

En kom op, tis niet het einde van de wereld. Het wordt tijd om na te denken hoe je je kan vermaken zonder drank.
Nu, ouders koppie erbij. want anders gaan de jongeren met hun hoofd de poeder in.

van de regen in de drup..

9-1-2007
aleuh uit Buitenpost

Ze geven altijd de ouders de schuld, inplaats van naar de gemeente zelf te kijken? Die alles voor de jeugd sluiten en weet ik veel.. Maar goed, ze doen maar suc6 :P Zal geen sjit helpe

9-1-2007
gruttepier uit Grou


155 reacties over wel of niet onder de 21 drank verkopen.

MENSEN DENK TOCH ES NA:

Noem mij es één voordeel van het gebruik van alcoholhoudende dranken onder de 21.

DRANK MOGEN ZE VOOR MIJN PART VERBIEDEN.!

Nergens is zoveel leed door veroorzaakt als teveel drankgebruik.

Praat es met mensen die door drankoorzaak iemand hebben doodgereden.
Wat een ondbeschrijfelijk leed laat dat achter bij de familie van de slachtoffers en bij de Drankdriver.!

Het achtervolgt je je hele leven

9-1-2007
gruttepier uit Grou

Nog even over drank gesproken:

De piloot, co-piloot en nog vijf bemanningsleden van een gigantisch Oekraïens vrachtvliegtuig zijn maandag op het Noorse vliegveld Flesland bij Bergen aangehouden, omdat zij kennelijk van plan waren om dronken op te stijgen. Beveiligings- medewerkers vonden de mannen voor hun vlucht 's morgensvroeg naar alcohol ruiken en besloten in te grijpen. Zij werden vervolgens voor ondervraging en bloedafname afgevoerd.

9-1-2007
emmeke uit Burdaard

www.alcoholinfo.nl

9-1-2007
eeh uit drachte

mogen we ok eerder ons rijbewijs halen op je 16.. als hij het zo wil gaan doen

9-1-2007
piter2 uit Dokkum

goed idee morgen gelijk invoeren.
drank ok maar vanaf 21 jaar

9-1-2007
uit 't fean

@timber idd 2 avonden houd je een kater over. na nog langer TE VEEL te drinken sloop je lever en hersenen. en het probleem is juist de jeugd weet niet wat hun grens is.

en pollewops daar is idd niets mis mee door de weeks/weekends even een paar maar de meesten drinken door de weeks/weekend te veel en die slopen hun lichaam dus wel.

vanaf je 18e ben je volwassen laat ze dan drank toestaan en schaf drank vanaf 16 af.
21 is overdrijven doe dat dan voor sterke drank ofzo.

9-1-2007
uit 't fean

nog ff drank beinvloed groei van de hersenen en die groeien tot je 24e dus is het extra gevaarlijk voor je lichamelijke/geestelijke ontwikkeling.

(tip. ga eens naar een ontwenningskliniek / leverafdeling in een ziekenhuis en zie met eigen ogen wat te veel drank met je doet.

darter fordham van lakeside is voor de wetstrijd naar het ziekenhuis gebracht met onderandere lever probleme...die vent drinkt elke avond minstens 20 - 30 glazen bier. jeugd drinkt dat elk weekend (denk om leeftijd).

10-1-2007
kloos096 uit Zwaagwesteinde

Nou..misschien alle alcohol maar uit de supermarkten en slijterijen halen en de prijs verviervoudigen...zou dat helpen? verbod op straatdrinken van alochol + een samenscholingsverbod......

10-1-2007
teuvo uit Veenwouden

Ik zie wel es minder reacties staan onder een berichtje staan !! Kun je zien hoe belangrijk ZUIPEN is !!

10-1-2007
teuvo uit Veenwouden

Hou toch op met die troep te eerste: Je voelt je beter : Je bespaart geld voor andere leuke dingen : En al die ruzie\'s en vernielingen zijn er dan ook niet !! Heb ik gelijk ??? Tuurlijk heb ik gelijk !!

10-1-2007
chemico uit Amsterdam

Ik pleit voor voorlichting op scholen, basisscholen.
Aan de reacties te lezen hebben veel mensen echt geen idee wat drank voor schade kan aanrichten in een later stadium.

@aleuh: nee idd, je weet niet veel

10-1-2007
joepie uit Burgum

Met dit verbod kunnen ze de helfd van de kroegen en cafe,s sluiten. Het merendeel van de klanten zitten in die leefstijdcategorie.

10-1-2007
ztuffz uit damwald

al iemand leuk een mailtje gestuurd naar aalberts@dantumadeel.nl ?

10-1-2007
chemico uit Amsterdam

@joepie: mss is dat wel nodig dan. sluit dan maar.
Kan men nadenken hoe op andere wijze vertier te krijgen.

10-1-2007
autizmo uit Zwaagwesteinde

boeie nu krijgen we weer een overvloed van caravans en hokjes met goedkoop bier en goedkoop drank en goedkoop snuiverij!

10-1-2007
chemico uit Amsterdam

@autizmo: Ik hoop dat je dat niet wenselijk vindt.
Maar geen goedkoop drank. is niet meer te krijgen ;)

10-1-2007
phoebe uit broeksterwoude

Wat een goed idee, ik ben het helemaal eens met de Burgemeester. Die jeugd van tegenwoordig ook!!!
Dan moeten ze niet vergeten de jeugd een verbod te geven drank te importeren vanuit een andere gemeente naar de gemeente Dantumadeel. Ik hoop dat ze daar nog iets voor verzinnen.

10-1-2007
metaldoggie uit Ee

Haha binne ik blied ot wij een mooi caravantje ha :D www.dekakatoe.web-log.nl

10-1-2007
gruttepier uit Grou


metaldoggie uit Ee:

JE VERSPREID VIRUSSEN MET JE LEUKE FILMPJES.

10-1-2007
age uit Uithuizen

Wat een schitterend blog metaldoggie..

Daar kun je dus echt van aan de drank raken he !

ha ha ha

10-1-2007
annpow uit Damwoude

Slaat nergens op stelletje stumpers

11-1-2007
emmeke uit Burdaard

www.alcoholinfo.nl

gewoon ff surfen op die site
misschien helpt het

11-1-2007

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan