Account
Logo
Zoeken
6.5 °C

Eis: 2 jaar cel voor dodelijk ongeval

Publicatie: 24 januari 2007, 17.46 uur

Reacties

gupje uit Hurdegaryp

zo hoort het ook ,dit is tenminste een goeie straf

24-1-2007
dokkum85 uit Dokkum

zo makkelijk ligt dat niet denk ik hoor Gupje

24-1-2007
nic uit Veenwouden

laten we het een passende straf noemen dan.
maar hij heeft zichzelf ook wel behoorlijk gestraft

24-1-2007
granaet uit Dokkum

Zuipen als gekken, maar te beroerd om een taxi te gaan betalen, stomkop!
Kom maar op met het commentaar, maar iemand die zat achter het stuur zit is een potentiele moordenaar.....

24-1-2007
advertentie

pmfrl uit Drachten

2 jaar men krijgt tegenwoordig ook geen straf meer als men iemand doodrijd, schandalig is het. En kom niet met dat gezeur over hij heeft zichzelf al genoeg gestraft, ja dat is het risico dat men loopt als men en moordwapen (auto)gebruikt als men gezopen heeft.

24-1-2007
siebren86 uit Dokkum

Voor hetzelfde geld hadden die zuiplappen een kind doodgereden gelukkig is dat niet gebeurd. Maar tis ook zo dat in die boerendorpjes veel te veel alcohol wordt gezopen alsof het traditie & machogedrag is dat kan 99 keer goedgaan maar ook eens fout, en goed fout! en dan moet je je de consequenties voor je actie's maar voelen, anders (willen) ze er toch niet van leren voor die ene jongen is het helaas te laat daarvoor.

24-1-2007
margje uit in de buurt van....

Mensen oordeel pas als je het gehele en juiste verhaal kent. Ze hebben SAMEN gezopen als een gek. Ze zijn keurig thuisgebracht, maar toch SAMEN besloten dat ze maar weer de hort op moesten. Ze waren BEIDE dronken, maar het boeide ze beide niets (nooit niet). Ze hebben dus SAMEN het risico genomen. Hoe erg het ook is dat Ronnie niet meer bij ons is, het is oneerlijk om de ander een gevangenis straf te geven. Als niet Ronnie maar hij was overleden, had Ronnie dan een gevangenis straf gekregen? Nee

24-1-2007
emmeke uit Burdaard

daar ben ik weer, www.alcoholinfo.nl

24-1-2007
olifantje uit Lioessens

Helemaal met je eens Margje,en trouwens die jongen heeft zijn leven lang al een straf,hij zal dit altijd bij zich dragen

24-1-2007
pmfrl uit Drachten

Wat een belachelijk gelul hij heeft zijn hele leven al straf, dat is zoiets onzinnings om het daarmee af te maken. Hy heeft met drank op een auto bestuurd en daarbij iemand de dood ingejaagt, daar is geen geheel of juist verhaal voor nodig, dit is wat er gebeurd is en probeer dat nu niet op 1 of andere manier af te zwakken, want dat is niet af te zwakken. Ik vindt dat zo onnozel dat mensen hetgoed willen praten als iemand met drank op gaat rijden. Dat moeten haast zelf wel notoire drankryder zyn

24-1-2007
tonyboy uit Stiens

Er valt overal wat van te zeggen, maar ik denk dat Ronnie vrijwillig is ingestapt, en dus ook wist wat voor risico's daar aan vast zaten. Dat neemt niet weg dat de bestuurder net zo goed als de passagier helemaal fout zat, maar wat levert nu twee jaar cel op, of een rijontzegging?
Het kan over tien jaar ook weer gebeuren. Ik vind, dat de bestuurder zijn maat kwijt is, en dit altijd mee moet dragen, is al een hele straf op zich is.
Het is en blijft een hele droevige zaak voor iedere betrokkene

24-1-2007
emmeke uit Burdaard

Dacht het wel margje, waarom zou Ronnie geen gevangenistraf hebben gekregen als zijn maatje overleden zou zijn? Het is inderdaad al erg genoeg dat er 1 is overleden. Stel je voor wat er nog meer had kunnen gebeuren met dit soort "criminelen" ja dat zijn dronken automobilisten. Het is en blijft 'dood door schuld'

24-1-2007
drank uit Rottevalle

Ik ben het helemaal met Margje eens. Het waren twee beste kameraden en geloof maar niet dat Ronnie Bakker zou willen dat zijn kameraad voor hem twee jaar de cel in moet. De rechterlijke macht kan ook doorslaan. Voor het rijden met drank op zou volstaan kunnen worden met ontzegging van de rijbevoegdheid. Dat lijkt mij voldoende straf.

24-1-2007
festival uit Dokkum

drank; je doet je naam wel eer aan, en de rechterlijke macht is juist veel te soft daar klaagt iedereen in Nederland over.

24-1-2007
advertentie

mercedes uit Zwaagwesteinde

rijbewijs in de versnipperaar.

24-1-2007
joris uit Oosternijkerk

wie zonder zonden is,die werpe de eerst steen.
altijd van die domme reacties hier op waldnet hebben jullie niets beters te doen? altijd dom gelul.

24-1-2007
mieke uit Drachten

Ze hadden hem beter een werkstraf kunnen opleggen of iets dergelijks,misschien iets wat met verkeer te maken heeft zodat die er ook wat van leert.
2 jaar de cel in had zijn vriend zelf ook niet goed gevonden.

24-1-2007
drank uit Rottevalle

Mijn mening is dat zwaarder straffen niet helpt en bovendien de samenleving ook nog veel geld kost. Zwaarder straffen geeft juist een verharding van de maatschappij terwijl dat juist het probleem is.

24-1-2007
olifantje uit Lioessens

Hè pmfrl,let je even op je woorden, ik ben het zelf ook niet eens met drankrijders,het is alleen wel een lange straf,terwijl als je iemand op straat dood rijd je dan bijna geen straf krijgt!

24-1-2007
blompke uit Dongeradeel

Ik sluit me bij margje aan, en de anderen: Hou je oordeel voor jezelf.
Naar mijn weten is niet eens bekend of de veroordeelde uberhaubt zelf wel heeft gereden! En is hij niet al genoeg gestraft? Hij is zijn beste maat kwijt man! En ik vind dat het niet uitmaakt wie heeft gereden want ze hebben dit SAMEN besloten. Een van de twee is zelf bij de ander ingestapt! Probeer jullie wat beter in te leven, ik denk dat jullie pas begrip zullen hebben wanneer zoiets dicht bij jezelf komt.

24-1-2007
dl uit Dokkum

het is al erg genoeg en dan denken jullie hierboven(onder)het allemaal te weten zeker?sterke voor de families en bekenden.STOP MET DIT GEZEIK ONDERLING!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

24-1-2007
siebren86 uit Dokkum

dl; ben benieuwd hoe jij zou piepen als een dronklaap een naaste van jou doodrijdt, ik weet waar ik het over heb! ik heb een neef verloren die in Duitsland dodelijk is aangereden door iemand onder invloed.

24-1-2007
panda uit Drachten

weet niet of hij hier wel wat van geleerd heeft ik hoop het
het roze papiertje versnipperen en die 2 jaar ja hoop dat het helpt

24-1-2007
sapperderflap uit harkema

het is heel erg wat er gebeurd is maar deze jongen verdient geen gevangenisstraf
hij heeft zijn straf al gehad (NOG STEEDS ) waar 2 waren hebben 2 schuld je bent namelijk alle 2 verantwordelijk als je in de auto stap met drank op laten ze echte moordenaars aan pakken maar die ontlopen hun straf ( nogmaals sterkt aan alle 2 families toegewenst)

24-1-2007
waadfreon uit zich zelf eventjes

Wie zonder zonden is werpe de eerste steen!!!!!!

24-1-2007
kruppelhintsje uit *********

Sapperderflap ik ben het met je eens!!

Allebei de families, STERKTE!!

24-1-2007
a3power uit Drachten

enige oplossing en straf is rijbewijs idd in de versnipperaar.
Daarmee doet hij het zijn leven niet meer (zowieso niet denk ik). Ik denk dat die dan al een dubbele straf heeft gekregen en dus voldoende VIND IK.........

24-1-2007
mase uit Buitenpost

Volgens mij denkt iedereen hier dat de bestuurder deze jongen aangereden heeft. Dat is dus niet het geval. Dus waarom zo'n hoge straf? Dan moeten ze voortaan ook deze straffen blijven geven. En dat betwijfel ik of dat ook gaat gebeuren. De rechter heeft hem gewoon niet gemogen kan niet anders. Iemand anders had misschien 2 maand voorwaardelijk gekregen. Het rechtssysteem deugt van geen kant hiero.

24-1-2007
toemba uit Drogeham

ik ben het met drank eens...zwaardere sraffen verhard inderdaad.....gewoon het roze papier niet weer geven

24-1-2007
waadfreon uit Dokkum

Dizze jonge hat al libbenslang krige, wêrom mat hie no noch ris straft wurde!!!

25-1-2007
rumoost uit Surhuisterveen

Nooit meer een rijbewijs geven, en levenslang tbs!!!!!

25-1-2007
granaet uit Dokkum

Oh wat is het weer een zielig verhaal, maar het feit blijft staan dat hij dronken achter het stuur zat en daarbij is in dit geval zijn maat omgekomen, maar hij had voor hetzelfde iemand van de weg kunnen rijden.
Dronken achter het stuur, straffen en zeker rijbewijs NOOIT weer terug!

25-1-2007
miej uit Harkema

siebren86?
voor hetzelfde hadden ze een kind doodgereden?!
Er is iemand omgekomen bij dit ongeluk!
Dat is erg genoeg, of het nou een kind is
of iemand in de bloei van zn leven!
Wapse ben het helemmaal met je eens!
Die jongens zal elke dag achtervolgt worden voor wat hij heeft gedaan...
de mensen zullen hem altijd aankijken!

25-1-2007
hallitrawallie uit Uit de buurt

Er is toch een kind doodgereden? Of had deze jongen geen vader of moeder?
Maar ja, hij is zelf in de auto gestapt. Meestal hoor je een verhaal dat er anderen bij betrokken zijn en de dader niks mankeerd. Nou zijn ze ( gelukkig ) zelf slachtoffer van hun eigen stommiteit.

25-1-2007
uit Dokkum

hoe het ook zij, de strafmaat kan in dit geval wel worden aangepast, 2 jaar in de cel wordd hij juist niet beter van. er zijn wel moordenaars (en ander soort crim.)die wel met voorbedachte rade te werk gaan voor minder gestraft.want ik neem niet aan dat hij zijn maat met voorbedachte rade de dood heeft willen in ryden om gelijk maar andere soort drogredenen de kiem in te smoren

25-1-2007
chemico uit Amsterdam

Dit is erg tragisch allemaal.
Zijn kameraad is dood, dus die kun je niet meer opsluiten. 2 jaar is een hele mooie tijd om na te denken wat je verder wil gaan doen met je leven en dingen een plekje te geven. Natuurlijk draagt deze jongen een zware last, maar dat moet men ook van tevoren bedenken voordat je dronken instapt.

Ik denk dat de rechter een voorbeeld heeft willen stellen voor in de eerste plaats iedereen, maar ook voor de directe omgeving van deze beide jongens.

25-1-2007
dorus uit Bikkershorn

Is de Merc al opknapt

25-1-2007
sytse uit Burgum

Kan je verzekeren dat deze knaap dit zijn hele leven met zich mee draagt.
En mocht ie weer in de kroeg zitten zuipen dat dat moment zeker in herinnering wordt gebracht, maw het fijt blijft aan je kleven als een vieze smurrie

25-1-2007
lieselotte uit Dokkum

het is Ronnie zijn eigen schuld dat hij verongelukt is. Inderdaad, gelukkig hebben ze niet een ander doodgereden. Het is heel erg wat er gebeurt is. Maar deze jongen is inderdaad al genoeg gestraft. Rijbewijs voor altijd invorderen was gepaster geweest en wellicht een gevangenisstraf van een maand. Aan de andere kant, wanneer ze een kind hadden doodgereden hadden we deze 2 jaar belachelijk laag gevonden ...

25-1-2007
advertentie

raarrr uit anjum

als hij de bak in moet dan word hij alleen maar meer vernield dan denkt hij hele dagen er over geen afleiding en niks .dat vreet nog meer aan hem.

25-1-2007
chemico uit Amsterdam

@raarr: ik denk dat dat ook de bedoeling is. Zie mijn voorgaande reactie..

25-1-2007
raarrr uit anjum

ja zit ook wel wat in ja . dat word een zware tijd voor hem dan.

25-1-2007
chemico uit Amsterdam

absoluut, dit is niet leuk. Maar leven is helaas niet alleen maar plezier.
Het is te hopen dat hij er na jaren dan beter af is.

In zekere zin kun je ze het niet kwalijk nemen: jong en onbezonnen.
En hun voorbeelden zitten ook in een caravan te zuipen of een kroeg. Een beetje dorpscultuur geworden.

25-1-2007
fendtvario312 uit Oosternijkerk

Is er niet iets van hoger beroep?

Een gepaste straf lijkt mij: drie maanden de cel in, 400 uur dienstverlening en 5 jaar het rijbewijs kwijt!!!

25-1-2007
siepkje uit Burgum

Wat een klote opmerkingen hier weer allemaal, die jongen is er niet meer, dat is de grootste straf, ben het helemaal met Wapse eens, wie zonder zonde is, werpe de eerste steen!

25-1-2007
uit Dokkum

bij bonifaticus zijn de stenen al opgeruimd,misschien heb jij ze meegenomen siepkje

25-1-2007
kosjeric uit Drachten

Een ieder is en blijft verantwoordelijk voor zijn/haar eigen gedrag.
De mensen die normaal haast volksgerichten aanrichten en roepen om zware straffen zijn nu toch erg goedkoop om.
Je zuipt zelf,rijdt zelf en loopt zelf het risico op levenslange gewetenswroeging.
Dan is die 2 jaar nog minimaal en medelijden geen wettelijk argument, dat leidt namelijk tot willekeur.
En voorbedachte rade zit toch wel vrij sterk in het jezelf vol laten lopen voordat je de weg opgaat....!!

25-1-2007
famkeholwerd uit Holwerd

Als jullie er dichterbij hadden gestaan, zouden jullie wel anders roepen. Hou alsjeblieft je vooroordelen bij je... jullie weten er helemaal niks van, dit had Ronnie NOOIT gewild..... Johny is al genoeg gestraft!

25-1-2007
j0landa uit Damwald

Dit is sa oneerlijk..
Dit 8ervolgt him sien heele leven.. Is dot don net genoch?!

Families veel sterkte!

Leafs..

25-1-2007
meninblack uit dorp

Ok laat ik één ding seggen, als je bij iemand in de auto stapt die drank op heeft is ook deels je eigen schuld, dan weet je wat de gevolgen ervan kunnen zijn! dus vind ik 2 jaar overdreven! Maar ik wil niet zeggen dat hij geen straf verdient... in tegendeel, ik keur het rijden met drank op af!

25-1-2007
chemico uit Amsterdam

Ik word een beetje gek van dit misbruikte gezegde: "wie zonder zonde is, werpe de eerste steen"

Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat erom hoe we hiermee verder gaan en kunnen voorkomen of tegenwerken dat meerdere mensen deze fout maken.
Of mogen we er niet over praten en discusiëren? Gewoon mond dicht en niet over hebben?
Dat lijkt me niet wenselijk.
@siepkje: ja klote dat ie er niet meer is. maar kan er niet droevig om zijn. Dat hadden ze van tevoren kunnen bedenken.

25-1-2007
chemico uit Amsterdam

Sorry, die laatste opmerking van mij is wat te hard. Excuses daarvoor.

Deze jongens hebben waarschijnlijk thuis en in het dorp ook geen betere voorbeelden gehad.
Sterker nog: toen het nieuws bekend was zijn de mensen die avond weer de kroeg en de caravan in gegaan om samen te rouwen. Niks mis mee op zich, maar vervolgens wel weer zat in de auto stappen.

Wat moet ik hiervan maken dan?

25-1-2007
4ever uit Holwert

Chemico..Jij kunt hier niet droevig om zijn..maar bij veel mensen zullen de tranen over de wangen glijden bij het lezen van deze reacties!
En kon jij die avond uit amsterdam weg zien dat er mensen zat achter het stuur zijn gekropen? Lijkt me sterk! Dus hou je praatjes voor je alsjeblieft!
Over de straf zal ik hier niks neerzetten. De meeste mensen hier zullen me toch niet begrijpen.

Ik wil familie Bakker en familie Pijper veel sterkte wensen!

En joost, ik bin der foar dy!!

Leafs,

25-1-2007
arendsoog uit thus

Allemaal verliezers bij het gebeuren. Het is nu eenmaal zo in Nederland dat alleen de chaufeur wordt bestraft wanneer er zoiets aan de hand is.
Het is natuurlijk doodzonde dat er iemand is overleden en niet alleen de chaufeur zit hier voor de rest van zijn leven mee.
Maar daarom is een straf wel op zijn plaats. Beter is om drank geheel te verbieden in het verkeer , dus ook op de fiets. En ja ook ik heb wel eens met drank op gereden. Nog een laatste tip pas op waar je de eerste steen heen gooit

26-1-2007
chemico uit Amsterdam

Ik zat niet in amsterdam toendertijd. En ik weet het wel behoorlijk zeker dat mensen wel weer zat achter het stuur kruipen. (caravan zat weer vol die avond) en jij weet dat ook..

De beide families wil ik wel heel veel sterkte wensen.

maar 4ever, wat ik hiermee wil zeggen is dat de mensen eromheen gewoon weer doorgaan waar ze mee bezig waren zonder te leren van iemands anders zijn fout.
De gemeente is blijkbaar niet de enige met een doofpotcultuur.

26-1-2007
siepkje uit Burgum

Chemico is een zakelijk typetje geloof ik, niet erg gevoelig zo te lezen, maar wat als het een neefje van jou was geweest, zou je dan ook zo hard oordelen, wat gebeurd is is al hard genoeg, wrijf het er nog even lekker in joh, helemaal niet aan de familie en vrienden van deze jongens denken hoor!Jij komt er wel, met of zonder steen!

26-1-2007
chemico uit Amsterdam

@siepkje: heeft niks met gevoeligheid te maken.
Natuurlijk is het verschrikkelijk. Maar als het mijn broer was geweest dan had ik ook klootzak geroepen.
Maar je mist mijn punt: Gaan we leren van dit drama, of gaan we gewoon simpelweg op dezelfde manier door?

Want hoeveel jongeren zijn er al en moeten er nog sterven op de weg? kijk maar naar de laatste 2 jaar

26-1-2007
erwinvdwal uit Blije

Heel veel sterkte voor beide families, er zal weer heel veel naar boven komen vrees ik. We denken aan jullie.

27-1-2007
happysnail uit Dokkum

Ik weet niet hoe de \"dader\" heetmaar ik wens hem van hele harte toe dat hij vrede zal vinden. De uitspraak van het gerechtshof is bizarr: toen de notoire no-goed Patrick Kluivert iemand dronken dood reed kwam hij er zeer mild van af, want hij kon een gerenommeerde advocaat betalen.Ik ga niet argumenteren over de juistheid van de strafmaat, maar hier wordt opnieuw de \"onpartijdige rechtspraak\" in al haar scheinheiligheid duidelijk. Beide families: Heel veel sterkte!

29-1-2007
advertentie

chemico uit Amsterdam

@lonelydancer: dat ben ik ook wel met je eens

29-1-2007

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan