Contact
Account
Logo
Zoeken
Zoeken

Sirene's onterecht af om salpeterzuur

Publicatie: 6 november 2009, 10.40 uur

Reacties

swaantje uit Eastermar

Schrik me een hoedje. Hoop dat het mee valt.

6-11-2009
bananesplit uit Oosternijkerk

Jaah ik jedde de sirene ien nijtjerk ek! Beleve we dot ek nogges no! Oars jerre we em oltyd de 1e mandje fan de maand! Hoop fjidders dot der gjin gewonden folle tro de stof!

6-11-2009
hendrik1980 uit Drachten

vind alleen wel dat zo'n fout echt niet mag gebeuren. door de hele profincie te allemeren.
kun je in de toekomst echt problemen mee krijgen.

want hert valt me nu op dat er niemand in de straat de ramen heeft dicht gedaan

6-11-2009
miep31 uit drachten

ik dacht oohh dat is een foutje, ik heb toch maar de ramen dicht gedaan en lees nu wat er aan de hand is.
op rtlnieuws.nl staat niet dat ze onterecht afgingen.
maar ik schrok toch wel even.

6-11-2009
moonwalk uit leeuwadden

tsjone tsonge ik snel naar binnen gerend half uur voor de tv gezeten...maar geen nieuws??? heb snel mijn overlevingspakket gezocht!!
je weet maar nooit!!!
en wat blijkt was niet eens noodzakelijk!
se mute ons volgende x niet weer zo laten schrikken!

6-11-2009
geertleny uit Sumar

wij deden de ramen en deuren direkt dicht......het is wel een blunder maar beter zo dan dat ze helemaal niet het helemaal niet deden..

6-11-2009
tilly uit Gerkesklooster

pff ff schrikken ,ramen dicht,omrop fryslan aan gezet.valt allemaal wel mee dus vrolijk de ramen weer open gedaan.heerlijk doorluchten die zooi.ben allang blij dat het niet hier bij de melkfabriek is.dus moeke gaat weer vrolijk verder met de bezigheden van de dag.succes voor de mensen daar in drongrijp.

6-11-2009
bananesplit uit Oosternijkerk

og minsken dot kin gebeure tog? Better dot se us een waarschuwing jouwe en dot et nix omme hakken hat, dan dot se us NET waarschuwe en dot et wol slim is!! tog??

6-11-2009
westereender uit De Westereen

ik hoorde de sirene niet eens werd gebeld dat er wat loos was
maar bleek dus helemaal in dronrijp te zijn

6-11-2009
easy uit Nes (Ameland)

Oké, we hadden gister bruine bonen gegeten, maar dit had ik niet verwacht. ;-)

6-11-2009
destoomfluit uit Kollum

de eerste hulpdiensten werden om 09.42 gealameerd, zie p2000. het alarm ging pas rond half 11
een beetje aan de late kant lijkt mij

6-11-2009
chrisdv uit Boelensloane

Toch ook even schrikken hier. Zoals het er nu uit ziet geen grote ramp. Toch even alert en een testcase voor de rest van de provincie.
Sterkte voor de betrokkenen!

6-11-2009
bjornwietske uit thuis in de westereen

was dan wel een foutje maar ze kunnen niet vertellen waar die wolk met rommel heen gaat waaien dus hou ik voorlopig alles nog maar ff dicht je moet er niet aan denken dat er wel wat aan de hand is

6-11-2009
haantje83 uit Damwâld

Gelukkig vals alarm maar de site van OmropFryslan is niet bereikbaar terwijl men aangeeft bij alarm daar te kijken....

6-11-2009
advertentie

meneerfrispeer uit Drachten

Nou,gefeliciteerd,daar gaat de geloofwaardigheid van het luchtalarm...

Wat een blunder jongens,en nee het valt niet goed te praten,had absoluut niet mogen gebeuren,bedenk eens wat dit doet met bejaarde mensen die de oorlog meegemaakt hebben...

6-11-2009
soldaatje uit overal

tering ik stond al klaar met me wapens :O

6-11-2009
madeliefje2004 uit Dokkum

Hier ging het alarm ook af...schrok der best wel van...was niet de 1e van de maand...dus gelijk plat voor de buis...en idd wie zegt me dat het niet deze kant opwaait??? Of hebben ze een verkeersbordje in Dronrijp: TOT HIER EN NIET VERDER?!?!?!

6-11-2009
hellyboy uit Drachten

slecht geregeld hoor... omropfryslan.nl gelijk plat haha

6-11-2009
jahtoch uit Burgum

dit mag toch niet gebeuren schrok me dood was niet maandag en geen 12 uur dus radio aan en toen kwam het woord dat er wat fout was gegaan met de sirenes niet normaal dit!!!

6-11-2009
merc uit twilight zone

is het met bjornwietske eens politie vertelde mij ook, zeiden tegen me dat ze niet wisten waar de wolk heen ging, tuurlijk het is nu stemmingmakerij maar je weet maar nooit dadelijk allemaal vissen met dubbele hoofden en zo..

6-11-2009
holwerd uit Holwerd

ik was aan het stofzuigen heb m niet eens gehoord....dat is ook niet goed

6-11-2009
geelblauw uit Dokkum

Ik maakte een grapje, checkte twitter en wist al snel dat er niets aan de hand was in het mooie Dokkum. Niks te zien mensen, doorlopen.

6-11-2009
bianca40 uit Surhuisterveen

schrok ook....dacht wat is dit nu.....direct op waldnet gekeken en snel de ramen dicht.....
hou ze voorlopig ook ff dicht....

6-11-2009
miw uit oosterwolde

Jaa ik schrok me ook om het leven.Ik heb omroep Friesland erop gezet maar daar waren alle berichten in het Fries! pas na een half uur gingen ze over op het Nederlands.Dit vind ik zeer slecht, Fries is een prachtige taal maar bij een calamiteit moet IEDEREEN bereikbaar zijn.Doe de uitleg dan in het Fries maar ondertitel dan ofzo.

6-11-2009
swaantje uit Eastermar

Maar ja we weten nog niet waar die wolk heen waait en ja kan nog gevaarijk zijn voor omringende dorpen natuurlijk. Vreemd genoeg voel ik het nu in mijn keel. (psychisch denk ik, haha)

6-11-2009
illie uit Leeuwarden

@ Hendrik1980

Het is natuurlijk een blunder dat de sirenes overal zijn afgegeaan. Maar dat de mensen de ramen en deuren niet dicht doen heeft daar natuurlijk niks mee te maken. Die sirenes gaan eigenlijk nooit dus je kan nu niet zeggen dat de mensen niet reageren omdat het altijd fout gaat. Toen ze gingen was het natuurlijk nog niet bekend dat het niet goed was, en zou iedereen er op moeten reageren. De mensen bij jou in de straat zijn dus niet zo slim.

6-11-2009
faroc uit Drachten

Wees blij dat er in dit geval weinig gevaar dreigde.
Nu kunnen ze gelijk kijken wat er allemaal mis ging en hoe ze dit kunnen verbeteren.

Ik reageerde wel meteen: ramen dicht (waren ze al) en snel de katten naar binnen gehaald.

6-11-2009
jolanda20 uit Kootstertille

ik ga dr niet dood van om de raampjes even een half? dagje dicht te houden dus dat doe ik dan ook mooi.
je weet tenslotte nooit waar die troep heen waait.
ik vind het wel tegenvallen dat de site niet goed bereikbaar is van O.F. en op rtlnieuws en waldnet enz staan verschillende berichten.
op rtl staat t gaat om de frico kaas fabriek.
terwijl de rest t over campina heeft. een stunt van beide merken? :P

6-11-2009
wesley uit Zwaagwesteinde

Frico kaas fabriek is ook onderdeel van Friesland Campina..

6-11-2009
dotty uit Kootstertille

Ik hoorde het alarm al eerst in Drogeham afgaan, dan schrik je wel even vooral toen ie hier ook nog eens afging.

6-11-2009
hendrik1980 uit Drachten

thnxs

6-11-2009
swaantje uit Eastermar

Ik houd de ramen ook dicht uit voorzorg en ja de hondjes blijven nog even binnen. Beter voorzichtig dan stel dat de wolk hier heenwaait. En ik vind op zich dat luchtalarm geen FOUT maar juist GOED is direct ook een oefening en ja je weet het ook maar nooit.

6-11-2009
smokey uit kollum

dat riool lijk mij nu voor de komende paar jaar wel schoon !!!

6-11-2009
tilly uit Gerkesklooster

oke,een blunder dat overal de sirene`s afgingen.maar door de voorlichtingsspotjes wist ik wel wat ik moest doen.ben 41 en heb nog nooit (op de 1e maandag na dan)sirenes gehoord.zie het dus maar na de 1e schrik als een goede oefening.

6-11-2009
geelblauw uit Dokkum

@miw Ik hoor net dat iedereen in de omgeving van Surhuisterveen geëvacueerd moet worden! Was net op RTL nieuws!

6-11-2009
hellyboy uit Drachten

slecht geregeld hoor... omropfryslan.nl gelijk plat haha

6-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

@annamargriet;klopt hoor,we moeten vooral in angst gaan leven,want stel dat...

T'is een gigantische blunder en een duidelijk voorbeeld dat het systeem faalt,de berichtgevingingen op verschillende nieuwssites spreken elkaar tegen en zijn alles behalve volledig.
Oftewel t'is weer gelukt,jaag het volk maar weer de stuipen op het lijf,proficiat,vandaar dus de lakonieke houding bij sommige mensen ten opzichte van het luchtalarm,ze zijn er bij voorbaat al flauw van geworden....

6-11-2009
sorita uit Dokkum

gewoon rustig blijven...
pff zitten hier wel wat paniek zaaiers tussen zeg..

6-11-2009
teuvo uit Feanwâlden

Niks gehoord , was vergeten de gehoorapparaten aan te zetten !

6-11-2009
advertentie

swaantje uit Eastermar

@meneerfrispeer ik ben het niet met je eens, maar goed hindert niet. Stel dat er wel iets was beter zo dan een heuse ramp. En nu is gelijk aan het licht gekomen dat teveel sirenes af gaan kunnen ze daar wat aan gaan doen.

6-11-2009
J-One uit Buitenpost

@ hellyboy, dat is nog niet het meest schokkende. Omrop Fryslân blijft gewoon in het fries uitzenden. Een provincie die veel toeristen trekt moet in geval van een ramp ook deze mensen bereiken. Dus moet de Omrop iig omschakelen naar het nederlands en eventueel ihgv een acute levensbedreigende ramp engelstalige berichten versturen. Nu bereik je alleen maar de mensen die fries praten, een rampenzender (sic) onwaardig!

6-11-2009
merc uit twilight zone..

@sorita, zo zijn mensen he elkaar lopen opjutten toch hou ik lekker de ramen dicht..:D

6-11-2009
redrose uit kollumerzwaag

Ik heb niks gehoord, maar had de muziek ook iets te hard aan.
Werd gebelt door een kennis uit zuid-holland. kun je nagaan, weten ze het daar eerder dan ik.

6-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

@J-one;dat is precies voor mij de reden dat ik,als fries zijnde,het vertik om fries te praten,die stugge,egoïstische friese houding staat mij niet aan.En inderdaad,rampzender onwaardig,ben ik grondig met je eens,die bevoegdheid moesten ze per direkt invorderen.

6-11-2009
geelblauw uit Dokkum

We gaan er aan :(

6-11-2009
hellyboy uit Drachten

slecht geregeld hoor... omropfryslan.nl gelijk plat haha

6-11-2009
scrabble uit Augustinusga

Ik was te winkelen in Surhuisterveen. Schrok best van de sirene. We zijn dan ook meteen naar huis gegaan. Mij viel wel op, dat heel veel mensen er zich niks van aantrokken. Iedereen weet nu toch wel wat hij/zij moet doen als het alarm gaat?

6-11-2009
jessie uit Dokkum

Ik hoorde het later dat het alarm was afgegaan, heb em dus niet eens gehoord.

6-11-2009
illie uit Leeuwarden

@meneerfrispeer,

Dus als je Fries spreekt ben je per definitie stug en egoïstisch? U zal flink wat Friezen nu tegen u in het harnas jagen met deze uitspraak. Omrop Fryslan schakeld trouwens wel geregeld over in het Nederlands zodat iedereen het kan verstaan.

6-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

@scrabble;neem er een voorbeeld aan zou ik zeggen;die paniekzaaierij is gewoon misselijkmakend of niet dan.

6-11-2009
jolanda20 uit Kootstertille

zeuren heb je er altijd tussen, en als het wel menens was geweest waren ze nog zieliger geweest die zeuren.

verbeter de wereld begin bij jezelf.

6-11-2009
sunshine uit Kootstertille

hier alarm ook af gegaan in dorp.
meteen tv aangezet op Omrop Fryslan.
ramen gesloten.
hier rond dorp fabrieken en dat van de Gasunie.

voor de provincie meteen een grote vraag waarom er meerdere sirene's afgingen?
dat zullen ze dan ook wel uit gaan zoeken.

Dronrijp en omgeving sterkte je schrik toch wel als het in je eigen dorp gebeurt!

6-11-2009
kuifkabouter uit Dokkum

Ik was buiten en ben buiten gebleven, dacht dood gaan we toch een keer en mijn dieren kan ik niet mee naar binnen nemen, niks van aangetrokken dus.

6-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

@illie uit Leeuwarden;als jij dat zo op wilt vatten zal er wel een kern van waarheid in zitten?,zoniet waar maak jij je druk om dan?

6-11-2009
rondweg uit Dokkum

Och beter zo dan geen bericht, alleen dat moet in de toekomst beter werken.
De opmerking van Kuifkabouter maakt maar weer duidelijk dat er enorm veel domme en onnozele iguren op deze site hun mening geven, maar och, gekken wen je ook weer aan misschien...

6-11-2009
dezwartmotoren uit Drachten

Heb in Drachten nx gehoord.
Maar waar gaat die gaswolk nu heen?
Als die mijn kant op gaat,kan ik misschien een snippermiddag opnemen.
Geluk bij een ongeluk

6-11-2009
hilda uit In een huis

Erg slecht dat in heel friesland de sirene ging. Erg geloofwaardig voor de volgende keer. Ook zo dom dat de mensen in dronrijp gewoon keken naar de brand. Heel handig. En ook vreemd dat er zn tijdverschil zat tussen waneer het gebeurde en het alarm ging. Vreemde zaak dit

6-11-2009
rondweg uit Dokkum

De f krijg je er nog bij....

6-11-2009
kuifkabouter uit Dokkum

Zolang ik hier in dorp geen sirenes politie of zo hoor zal het wel meevallen............

6-11-2009
advertentie

maan1 uit Gerkesklooster

Jemig, maak je niet zo druk. Nu weten we toch dat het alarm het ook doet op een andere dag? Daar schrik je toch niet zo van, je hoeft pas te schrikken wanneer je weet wat er aan de hand is. Kalmte alleen kan je redden in geval van nood.

6-11-2009
pfaff uit Harkema

Hadden meteen omrop Fryslân op de radio.
Het was al vrij snel duidelijk dat allen in Dronrijp de sirene af moest gaan i.p.v heel Frl

6-11-2009
ladystarlight75 uit Buitenpost

Toch achteraf wel een 'oefen moment'. De school van onze kids hebben met dit alarm ook niks gedaan en zijn gewoon buiten blijven spelen, toch weer een reden om de verantwoordingsplicht van de school ter discussie te stellen. Men kan er in eerste instantie niet vanuit dat het loosalarm is, pas nadat de berichtgeving groen licht geeft.

6-11-2009
jolanda20 uit Kootstertille

@ ladystarlight dat lijkt nergens op idd, dat ze de kids buiten laten spelen terwijl er niemand op de hoogte is.
ik zeg niet dat paniek zaaien goed is, maar ik vind wel zeker in zo'n functie dat je eerst de feiten moet weten voor je een beoordeling kunt maken

6-11-2009
uit Buitenpost

Er zit een kern van waarheid in dat de friese taal te pas en te onpas word gebruikt. Wij zijn toch zo multicultureel, dan zouden ze de friestaal veel minder mogen gebruiken dan dat ze nu doen. Er wonen zo langzamerhand meer inport als friezen in friesland. Wat dat betreft kan omroep frieland een voorbeeld nemen aan omroep noord. Voor iedereen verstaanbaar en begrijp baar. Omroepen regionaal of gewoon behoren in het fatsoenlijk nederlands het nieuws te brengen.

6-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

@jolanda20;het feit is dat als de sirene afgaat,dan moeten de leidinggevenden op zo'n school de kinderen per direct naar binnen sturen en ramen en deuren sluiten.
Daarna radio of televisie afstemmen op de rampenzender om te zien wat er gaande is.
Men heeft de verantwoording over andermans kinderen.

Men is dus grof in gebreke door deze aktie op zo'n school,zeer laks.

6-11-2009
uit Drachten

Alleen maar maar goed dat de sirene's in de hele provincie afgingen. Voor het zelfde was er sprake geweest van een enorme gaswolk met een variabele wind. Stel dat bij een andere calamiteit het wél nodig is alle sirene's te activeren en er zou maar 1 regio worden geactiveerd, wat dan?

6-11-2009
19flierefluiter78 uit Garyp

Was dan toch een goede oefening als er echt iets gebeurd. Niet gepland maar toch echt. Kan men weer veel van leren.

6-11-2009
surhuisterv1 uit surhuisterveen

bij het luchtalarm hier , gingen de mensen juist naar buiten,

6-11-2009
swaantje uit Eastermar

Tja blij dat alles goed is afgelopen maar dr is nog heel vat te evalueren voor een evt. volgende ramp, want ja wel erg slordig dat ze in Dronrijp (scholen/chreche) zo laat het bericht doorkregen, dat moet wel beter natuurlijk.
Nou hier hoor je werkelijk wel van 5 dorpen sirenes! Maar goed blij dat die het doen!

6-11-2009
crossagek uit Sexbierum

ik snap jullie niet he , wel reageren , maar geen idee wat er werkelijk speelt .

Als jullie het nieuws goed gevolgd hadden dan hadden jullie geweten dat de wind zuid-zuidwest was en dat de wolk dan never nooit bij jullie kon komen . Nee de wolk is richting franeker en dus ook Sexbierum gedreven en ja je ziet die wolk niet en dus wisten / weten ze niet waar de gifwolk was / is , dus ik heb de ramen en deuren nog wel dicht .

6-11-2009
jjdr88 uit Leeuwarden

# Hilda Je moet eerst weten wat er gebeurd is voor je alarm slaat, anders heb je alarm om niks, zoals in de rest van Fryslan. Wij zijn pas naar buiten gegaan toen e sirene's uit waren. Waldnet was niet te bereiken ivm vele bezoekers.

6-11-2009
jolanda20 uit Kootstertille

@ Meneer frispeer dat bedoel ik dus ook dat het nergens op lijkt

@ crossagek zo duidelijk kwam al dat nieuws anders niet over hoor

6-11-2009
westereender uit De Westereen

@meneerfrispeer is een domme prater en ollinnich mar een paniekzaaier
fjot mar wer oer de bejaarden en oorlog te begjinnen
biitsje verstân
blied wêze dot dr âf gjit mar ja dr binne oltiid minsken die ut better witte en kinne en sil dr oltiid wol bliuwe
en niks gjin blunders

6-11-2009
justina uit Twijzelerheide

Beter loos alarm, dan helemaal geen alarm. Ik heb ramen en deuren meteen gesloten en omrop Fryslan aangezet. Daaruit bleek dat het alleen om Dronrijp e.o. ging, dus alles weer open gezet.

6-11-2009
rommie uit de Westereem

meneerfrispeer uit Drachten, cervaux uit buitenpost, kunnen jullie niet gewoon Fries leren? Het is toch niet zo moeilijk. Je woon in een Fries dorp, maar toch vertikken jullie het. Je weet dat er in deze provincie Fries wordt gesproken, leer het dan ook eens. Cultuur barbaren dat zijn jullie en kunnen ze meneerfrispeer niet bannen met zijn discriminerende opmerkingen tegen de Friestalige Friezen!

6-11-2009
jesse uit Burgum

bij de school in burgum de arke .waren de kindjes allemaal nog buiten aan het spelen . foei leiding

6-11-2009
piterhenk uit Dokkum

niets gehoord zie het nu op waldnet staan.

6-11-2009
rommie uit de westereen

linktip voor clervaux en meneerfrispeer: www.afuk.nl
Dus omdat jullie alleen Nederlands praten en het vertikken om Fries te leren, moeten wij dat ook maar doen en aanpassen aan jullie? Je woont in een provincie waar eeuwen Fries wordt gesproken. Ik vind het gewoon belachelijk hoe jullie reageren. Het is gewoon kwetsend! Het is niet moeilijk om deze taal te leren. Je hebt het dan over multicultureel, maar dan hoort het leren van het Fries er toch ook bij? Ik leer toch ook Nederlands.

6-11-2009
kosjeric uit Drachten

Oh guttegut wat spannend toch allemaal weer ben benieuwd wanneer de eerste nazorg groepen van de grond komen.

6-11-2009
advertentie

beetster uit Nij Beets

ik zag op nieuwsuitfriesland.nl een foto van de betreffende vrachtauto maar als je de adr borden ziet met de cijfers er op dan zitten ze daar dik fout wat betreft de lozing in het riool de gevaarsklasse en herkenning stof zijn identificatienummer voor het gevaar;8.0. dit is een bijtende stof en heeft de volgende gevaareigenschappen ,gevaar van verbranding,kunnen met water en ander stoffen heftig reageren,gevaar voor het aquatisch milieu en het rioleringssysteem mag dus niet in het riool komen

6-11-2009
miw uit Schiermonnikoog

Westereener en Rommie,
Ik begrijp dat het Fries heel diep in je zit en ik zou zeggen houden zo, het is alleen maar mooi als je ergens trots op kan zijn.Maar in dit soort situaties is een discussie Fries/Geen Fries totaal niet op zijn plaats, ook de opmerking leer maar Fries raakt kant noch wal en getuigd van kortzichtigheid, dit heeft niks met Friesen te maken maar is individuele larie.IEDERE PERSOON MOET BIJ ALARM DIRECT WETEN WAT ER AAN DE HAND IS.Helaas was dit vandaag niet het geval.

6-11-2009
anita12345 uit Gorredijk

Op het moment van het alarm was ik lichterlijk in de war met de dagen.
Ik heb de tv aangezet maar er was helemaal niks te zien.
Ook al is het dan een fout dan nog vind ik dat men de mensen goed moet informeren via radio en tv.
Aan de andere kant is het beter om teveel alarm te slaan dan te weinig.

6-11-2009
J-One uit Buitenpost

Er zijn overdag in Fryslân heel veel mensen die niet woonachtig zijn in Fryslân. Die mensen moet de door overheidswege aangestelde radiozender ook bedreiken. Dus in geval van een ramp direct overschakelen op de nederlandse taal en eventueel de engelse voor alle buitenlandse toeristen. Dat heeft niets met halsstarrige friezen te maken, dat heeft alles te maken met het redden van levens.

6-11-2009
swaantje uit Eastermar

Vind het ook slecht (ben zelf Fries) dat er bij rampen of calimiteiten niet gewoon ALLEEN maar in Nederlands wordt gepraat is dan even belangrijker lijkt mij dat IEDEREEN het kan volgen. (ongeacht meningen hier) Dus radiozender en tv-zender over het belangrijke nieuws in het Nederlands en overige kan wel weer in het Fries.

6-11-2009
hes2sel uit met die sirene

We hebben die sirene al veel te vaak gehoord. Toen die ging dacht ik alleen maar: ah, daar is de sirene weer. Nooit bij stil gestaan dat het geen maandag is. Had wel de TV aan waar ik even later het nieuws zag.
Dat de sirene in onze buurt onterecht is afgegaan is natuurlijk een kwalijke zaak.

6-11-2009
jahtoch uit Burgum

iedereen zeurt over dat er niks bekent was verder het alarm ging ik schrok raam dicht en radio aan omrop fryslan en die had het er al over dus wist het meteen dus doe dan beide de tv en radio

6-11-2009
drank uit rottevalle

Ik begriip net dat meneerfrispeer en cerveaux hjir noch wenje wolle. Liket my hiel frustrerend dat je de hiele dei frysk hearre en dér net oer kinne.
Ik begriip no wol hoe't it komt dat sy altiid fan die frustearde reaksjes skriuwe!

6-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

@drank;drink er nog 1,of nog een paar,misschien dat je het dan begrijpt,en anders maar niet,t'is mij om het even.

6-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

@rommie;dus je vind mijn reaktie kwetsend?,nou sorry maar dat kan ik ook omdraaien,voor de nederlandsch sprekende burger die zich ten tijde van het luchtalarm in Friesland bevond was de berichtgeving moeilijk te volgen omdat er hoofdzakelijk fries werd gesproken op de rampzender,oftewel "zoek het maar zelf uit",en dat is niet kwetsend?,nee tuurlijk niet of wel.

KORTZICHTIG en EGOÏSTISCH noem ik dat,en als dat kwetst,mijn excuses,maar dit is mijn mening,daar heeft een ieder echt op.

6-11-2009
maestros uit S'veen

geef cerveaux groot gelijk, er moet nederlands gesproken worden op deze zenders. Desnoods met friese ondertiteling, echt te vreemd voor woorden dat je zelfs hier je stugheid als fries zijnde wil doorlaten klinken. Iedereen moet het gewoon begrijpen en het is niet verplicht Fries te spreken in Friesland, ABN/Nederlands is en blijft de hoofdtaal die gesproken word hier in Nederland.
Overigens wel leuke oefening dit;)

6-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

@maestros;ben het grondig met je eens,ook zo'n voorbeeld;de gratamaprijs die naar Rutger Hauer ging,interview op O.F,natuurlijk bleef de interviewer fries praten terwijl ze overduidelijk wisten dat Hauer geen fries kan praten,Hauer is niet eens een fries zoals O.F. wou doen geloven,hij is in Breukelen geboren en in Amsterdam opgegroeid.Zelf ben ik geboren en getogen Drachtster,dus echt Fries,maar ik loop er niet mee te koop en dring het niet op aan iedereen,ben er ook niet altijd trots op.

6-11-2009
tineke1960 uit Dokkum

schrok me rot vanochtend met die sirene maar viel gelukkig mee

6-11-2009
sytse uit Burgum

Werd wel degelijk in twee talen uitgesproken al hoe wel was het wat aan de late kant.
Dus niet zeuren dat niet in het nederlands werd gebracht.

6-11-2009
drank uit Rottevalle

Rutger Hauer woont al jaren in Fryslan. Heeft zelfs jaren in Rottevalle gewoond en kan prima fries verstaan. Heeft er ook helemaal geen probleem mee dat mensen fries tegen hem spreken.
Dat friezen stug zijn is ook zo'n fabeltje. Friezen zijn meer van 'doe maar gewoon' en dat heet in de rest van NL al gauw stug. De gastvrijheid en hartelijkheid van de Friezen is echter groot!
Ik bin der grutsk op Fries te wézen!

6-11-2009
huppelkut uit Feanwâlden

@teuvo

salang ik yn feanwalden wenje ha ik nog nooit in sirene hjerd ek op eerste mandje fan de maand net

soe jir ooit een "ramp" gebeure wit ik fan neat
hast do jir wol es in sirene hjerd?

6-11-2009
jahtoch uit bergum

www.nu.nl
voor iedereen die zeurt welke taal er werd gesropken
Omgeving

Omrop Fryslân werd ingeschakeld als rampenzender en de presentatoren spreken voor die gelegenheid ook Nederlands. De website van de regionale omroep was vrijdagochtend evenwel onbereikbaar.

6-11-2009
miw uit oosterwolde.

Friesen en Hollanders voel jullie toch niet zo aangevallen.Zet aub de chauvinistische gedachtengoed in dit soort noodgevallen opzij.Ik ben van mening dat er op Omrop Fryslan gewoon fries gepraat moet worden, ook tegen Rutger Hauer, het is immers een friestallig omroep!!!!!Alleen in noodgevallen en calamiteiten moet een ieder in de provicie bereikbaar zijn, dan Nederlands dus.
@Sytse uit Burgum, er werd NIET in 2 talen gesproken op het moment van het alarm, pas een half uur later.TE LAAT DUS>

6-11-2009
xgreet uit Jubbega

Ik zat nog op school om die tijd,
maar mensen die buiten waren ging er niet echt sneller van lopen ofzo ..

6-11-2009
sumarder uit sumar

ik heb niks gehoord.

6-11-2009
advertentie

joltje2 uit veenwouden

better let don net

6-11-2009
heideroos uit Feanwâlden

iedere inwoner van fryslan moet iig.fries kunnen verstaan.
en spreken zou eigenlijk ook moeten,je moet er wat voor over hebben om in onze mooie provintie te mogen wonen.
frysk is de 2de taal in nederland,dus laten we dat met zijn allen hoog houden.

6-11-2009
miw uit Oosterwolde

@Heideroos,
Je schrijft het goed neer, de 2E TAAL van Nederland, dus wat spreken we bij een calamiteit??........Juist de 1e taal van Nederland.Je hebt zelf niet eens door dat je het neerzet.
Fries is een mooie taal en die moet hoog gehouden worden als een mooi stuk cultuurgoed maar niet iedere inwoner hoeft Fries te spreken, wat een achterlijke onzin zeg.

6-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

@heideroos;ten eerste laat ik mij niet voorschrijven dat ik fries MOET kunnen verstaan,we wonen in Nederland.

Ten tweede;stel nou dat iedereen in Friesland woonachtig,fries zou kunnen verstaan,en de mensen buiten Friesland woonachtig,maar binnen Friesland werkzaam,dan hebben we alsnog een probleem.

Ophouden met dat stugge stront-eigenwijze gedoe,een rampenzender moet uitsluitend Nederlandstalig verslag doen in situaties als dit.

6-11-2009
mastermijnd uit Dokkum

Nog maar vaker oefenen. Heel Friesland laten schrikken om niks.

Gr

6-11-2009
uit Drachten

Wat een kleine calamiteit al kan oproepen bij mensen.

6-11-2009
siepkje uit Burgum

Beetje zeuren om de talen haha, een sirene is een geluid en voor iedereen mag duidelijk zijn dat er iets aan de hand is, ik heb mn mondkapje meteen voor gedaan, dacht daar is de Mexicaanse griep al!

6-11-2009
bastiaan uit Hema

domme reacties hier te lezen zoals gewoonlijk...maar:

* ingeval van alarm omrop fytsbân op nederlands
* j-one heeft gelijk
* al die lui die geen fries willen verstaan kunnen beter gaan verhuizen; zijn we meteen van dat gedoe af!
* tsjongejonge wat een fijne testcase voor het alarmysteem, zal wel weer geld kosten net als de update van het hulpdienstencommunicatiesysteem 2000, tip 2 jsf`ers minder dan is`t geregeld
( 10 minder dan ook meteen de pensioenzaken niet nodig)
* afschaffen cda

6-11-2009
fontana uit Dokkum

kan gebeuren.....

6-11-2009
geelblauw uit Dokkum

We gaan allemaal dood :(

6-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

@geelblauw;nee joh,echt...?,nou,m'n hele toekomstbeeld valt in duigen...

6-11-2009
swittie uit Snits

Ik denk dat omrop Fryslan per direct een beleidsverandering door gaat voeren na het lezen van deze schokkende reacties. Vanaf aanstaande maandag worden alle programma's alleen nog in het Nederlands gepresenteerd. Waarom? Omdat een eencellige beroepswerkloze die in Drachten is geboren en getogen geen Fries kan verstaan...

6-11-2009
112freakmarc uit Drachten

ja jo ike wel trouwens mooie taal

6-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

@swittie;dat is jouw versie maar je zit ernaast.
Ik versta prima de friese taal,echter verdom ik het om deze te spreken,echter ben ik er wel toe in staat.
En de reden waarom ik afgeef op het feit dat de rampzender niet in het geheel tijdens dit gebeuren de berichtgeving in het nederlands verslaat heb ik ook duidelijk verteld in mijn eerdere reakties.

Dat ik volgens jou beroepswerkloos zou zijn is voor mij nieuws,dat wist ik nog niet.

6-11-2009
enno uit schuilkelder

Kom net uit mijn schuilkelder

6-11-2009
hellyboy uit Drachten

meneerfrispeer jij bent wel echt een dikke zeikerd hoor....

vind wel dat er met calimiteiten of hoe je dat ook maar schrijft wel int nederlands moet.... wonen hier ook veel allochtonen en die kunnen helemaal geen fries!
dus bij zulke dingen vind ik dat het int nl moet!
je kan niet verwachten van iedereen die in frl ook echt fries kan spreken lezen op schrijven...

fjidder fien ik et ollegjer wol best

6-11-2009
hillybilly uit Sumar

lekker yn ut friesk dwan blieuwe die noodoproppen zet ur don mar nederlonske ondertieteling onder ofza en miw ut oosterwolde hjir yn fryslan is frysk de 1e taal dus hor die stil te zeuren en dot jild ek vjar die ore minsken die mei die diskriminerende utspraken oer de frieske taal oenkomme jim binne hast lieke slim os die verekte moslims jasses jong gjin verhusjen of za don ha we hjir iig gjin lest meer von en jim zelf ek net lieket mie better skilt ek wer een protte dom praat en za

6-11-2009
maestros uit S'veen

@hillybilly, wat hebben moslims hier nou weer mee te maken?Friesland is geen apart land dacht ik. En welke discriminerende uitspraken over de taal?Doe jijzelf ook zo te zien over moslims

Snap niet dat sommigen zo moeilijk hier over doen, Friesland is gewoon een onderdeel van Nederland en ook in Friesland moet men het Nederlands beheersen. In Rotterdam gaan ze toch ook niet in het Turks/Arabisch uitzenden. Bij calamiteiten gewoon lekker in Nederlands, verder in het Fries als dat zo gewenst is.

6-11-2009
miw uit oosterwolde

@Hillybilly, vanwaar die woede??Wat hebben moslims hier nou weer te maken??En ik praat niet discriminerend over de Friese taal!!!!!Als het moet verdedig ik zelfs de Friese taal.Ik kan het zelf ook verstaan en heel goed lezen.Als je mijn eerste reactie ook leest hillybilly kan je zien dat ik om Nederlandse ondertiteling vraag, precies wat jij nu zegt.Even de moeite nemen om te lezen en niet direct schreeuwen.

6-11-2009
truckertje uit krekt wer thus

Voor zover ik weet is het vrijgekomen salpeterzuur niet geloosd op het riool zoals op Waldnet staat, maar op het eigen opvangsysteem van de fabriek.
De meeste bedrijven (misschien wel alle) waar met zulke stoffen wordt gewerkt hebben dergelijke systemen en zijn ook wel voorbereid op situaties als deze, het kan nu eenmaal een keer misgaan.
Jammer dat het met de alarmering mis is gegaan, maar ach, het is goed afgelopen en hopelijk heeft men iets geleerd.

6-11-2009
friesetrien uit elders vandaag

We hhorden Dronrijp,giftige gassen....Ik dacht al,de familie kortendijk zal wel aan het afscheiten zijn geweest,die lui kunnen blazen en stinken.Vooral die Jappie centenbakkie

6-11-2009
june uit Burgum

Frysk is de 2e rykstaal, Wy wenje yn fryslân, Der koe wol antifries ontsnapt wêze ynstee fan salpeterzuur.
Jittikpisser wer bliuwst? As frije fries hastu fêst ek wol in miening.Ik sit der sterk oan te tinken om hjir it meldpunt tsjin diskriminaasje ek mar foar yn te skakeljen.

6-11-2009
rots uit Damwâld

Alarmering werkt dus niet. In zo'n situatie kan men beter een omroeper met bel inzetten.

6-11-2009
uit Drachten

Alles is toch redelijk volgens schema verlopen? Klaar toch?

6-11-2009
crossagek uit Sexbierum

wat truckertje typt klopt als een bus . achter op het terrein van de frico in dronrijp staat een grote opslagtank waar het gebruikte zuur in opgeslagen wordt . het zuur gebruiken ze voor het schoonmaken van tanks en machines en dan gaat het inderdaad via hun eigen rioolstelsel naar de opslagtank en hieruit wordt het met tankwagens afgevoerd .

is dus niks van het spul in het gewone riool gekomen ,alleen de concentratie in de opslagtank is nu iets hoger . kortom geen zorgen voor het milieu

6-11-2009
pietturbo uit futsjefinne

foar al die surregaat frysken (minsken die't hjir wol wenje wolle mar it verrekke om harren oan te passen): Wij hawwe hjirre 2 taelen yn us lân Nederlansk is de earste en it Frysk is de twadde tael. It liket my dan ek net mear as logisch dat de ienwenners fân us lân dan ek twa taelen sprekke. In verplichte Ienburgeringscursus foar de net- frysken soe in goeie optie wêze kenne liket my.

6-11-2009
miw uit oosterwolde

@pietturbo, ook jij zegt zelf dat Nederlands de eerste taal is, lijkt het me toch heel simpel niet.En een verplichte inburgercursus???Friesland is nog altijd een onderdeel van Nederland hoor.Misschien moet je het verhaaltje eens omdraaien en jezelf eens proberen aan te passen.En Fries is geen 2e taal van Nederland maar de taal van de Friesen, maatschappelijk en buiten Friesland heeft deze taal totaal geen waarde.

6-11-2009
june uit Burgum

Leaver dea as slaaf, fan dy ferrekte skaamfriezen dy't harren eigen ofkomst ferloochenje.

6-11-2009
bikemaster uit Oosterwolde

Ik heb helemaal geen sirene gehoord, op zich in dit geval niet zo erg.
Maar wel verontrusten, zeker als ik zie dat er meer mensen niets hebben gehoord.
Zou het geluid te zacht zijn ? volgende keer is er wel daadwerkelijk wat aan de hand, en dan hoort de helft van de menden dat ding helemaal niet.
Natuurlijk hoor je hem wel op de eerste maandag van de maand, want dan weet je dat hij af gaat.

6-11-2009
brannettel uit Twijzelerheide

June, ik jokje my regelmjittich efter de earen mei dyn ynbring, mar diskear bin ik it ris fan herte mei dy iens foar wat dyn miening oer skamte friezen oangiet.

6-11-2009
madeliefje2004 uit Dokkum

Het Fries is ouder dan het Nederlands, dit is algemeen bekend!!! Dus juist een hele belangrijke taal!!! Ik ben zelf ook een Fries in hart en nieren en ben er trots op!!!
Maar besef me wel dat met alleen Fries je niet ver komt, mijn kinderen worden daarom ook 2-talig opgevoed...
Ik ben van mening omdat het om omrop fryslan gaat er nederlandse ondertiteling onder had gemoeten en niet andersom zoals sommige hier zeggen...

6-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

@madeliefje;ben ik het niet mee eens,op het moment dat O.F.als rampzender fungeert heeft de burger even niks uit te staan met het feit dat men daar o zo graag fries blijft praten tot ergernis van degenen op dat moment aanwezig in Friesland,die het dus niet kunnen verstaan.
Als ze dat niet willen of kunnen opbrengen dan hadden ze niet de verantwoordelijkheid van rampzender op zich moeten nemen en die overdragen aan een station die wél dat fatsoen heeft.

6-11-2009
hamsterke31 uit Drogeham

beter wel dan niet afgaan die alarmen. Ik vind het een goeie zaak. Kan iedereen wel commentaar geven dat het zo niet moet, maar je weet op dat moment de windrichting niet. Blij dat heel Friesland is gewaarschuwd.

6-11-2009
madeliefje2004 uit Dokkum

Het is gewoon spijtig dat het zo is gelopen vandaag en denk dat Omrop Fryslan daar vast ook wel van heeft geleerd, dat is uiteindelijk het belangrijkste denk ik...

Enne...hopen dat de volgende keer niet weer heel Fryslan word geallarmeerd...al kan ik er achteraf wel om lachen hoor...zie er het positieve maar van in...beter voor niks allarmeren dan helemaal niet...

6-11-2009
pietturbo uit futsjefinne

miw@ dat it frysk in tael fân de Frysken is ben ik hielendal mei dY iens. Mar ik tocht oars al dat it frysk de twadde tael fân Nederlân is. Ik hoopje dast sto gjin echte frysk bist oers skamje ik my foar dy dast dien memmetael sa verrést!

7-11-2009
jarina uit Gorredijk

Voor de oudere mensen moet het erg geweest zijn toen ze het alarm hoorden.Die zullen wel even in paniek gezeten hebben en bang geweest zijn.Zelf had ik zo iets van .Als het gebeuren moet dan gebeurd het toch wel.Je kan er weinig of niets aan veranderen.En als het onze tijd is ,gaan we toch wel.

7-11-2009
tilstar uit De Tille

@meneerfrispeer: En dat wennet in Fryslân?
Wat moatte die Westerlingen hjir?
Gewoan trochgjin mei it Frysk. Noch efkes en gjin inkele Frys praat Frysk.

We moatte allinnich Ljouwert noch efkes ût Fryslân wei helje. Dan hâlde wy allinich noch echte Frysken oer.

7-11-2009
tilstar uit de tille

Nu even in het buitenlands:

Een reactie ging over dat er in Rotterdams ook geen Turks e.d uitgezonden wordt, maar we hebben hier in NL zelfs verdomd Turkse TV op de kabel.
'k Heb echt geen probleem met buitenlanders hier, maar ze zullen zich wel moeten aanpassen.
We zenden niet alleen Turks uit, maar bouwen zelfs Moskeeën e.d. voor die lui. Hier in Nederland kennen we geen moskeeën, dus.. als ze hier komen moeten ze zich aanpassen.!! Anders moeten ze opdonderen. Dit land is te tolerant.

7-11-2009
maestros uit S'veen

@tilstar, ja waarom geen turks op de tv, hebben ook frans/engels/duits. Hebben een eigen zender daarvoor, heb jij geen last van ofwel?
Een nederlander in Friesland is geen buitenlander, die is gewoon in eigen land en moet dus dat ook in het Nederlands kunnen volgen. Dus nederlands op omrop Fryslan dan, met friese ondertiteling voor de friezen die geen Nederlands beheersen.

Omgekeerde wereld hier ofzo?Wat sommige hier over de moslims zeggen/verwijten, doen ze zelf net zo hard tegen Hollanders

7-11-2009
pietturbo uit futsjefinne

maestros@ do hast geliek it is in omgekearde wrald! Do wost ha dat ús eigen fryske omróp yn it hollánsk útstjoerd en dat er yn it frysk undertitteld wurd? bist seker aerdig fän de pot rukt! It soe miskjin besprekber wêze om sommige útsjoerings yn it hollândsk te úndertitteljen! Wij hoeve us fryske cultuur net te grabbel te goaien foar in pear hollanders die tinke dat ze hjir ek alles te sizzen haffe! dr binne sa stadichoan foarbielden genoch werien't de hollanders ús probearje de les te lêzen!

7-11-2009
maestros uit S'veen

@pietturbo, ja in het hollands uitzend tijdens een ramp inderdaad. Als dat al maakt dat de Friese cultuur te grabbel wordt gegooid, is die cultuur al niet heel veel meer waard. Van mij part maken ze van Friesland een apart land, zijn we van dit gezeik af. Maar goed, laten we eerlijk wezen, Friesland kan niet zonder Nederland.

7-11-2009
westereender uit De Westereen

@meneerfrispeer valt me mee dat je nog niet zegt
uitzenden int nederlands en int turks ondertitelen
etc.

wat moeten die asielzoekers dan mogen die mooi allemaal buiten lopen

ps: jimme mat net ollegear sa seure
mooi ient frysk uutzenden en ondertiteling.....tja was een nooduitzending he
aangedacht dat daar ook tijd voor nodig is
dus wil je hier leven of werken zal je frysk moeten beheersen ivm met zulke dingen

bin bliid dot ik een frysk bin wot kinne die nederlânske minsken seure.

7-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

quote westereender:"ps: jimme mat net ollegear sa seure
mooi ient frysk uutzenden en ondertiteling.....tja was een nooduitzending he
aangedacht dat daar ook tijd voor nodig is
dus wil je hier leven of werken zal je frysk moeten beheersen ivm met zulke dingen"

....besef jij wel hoe dieptriest dompraat jij aan het verkondigen bent??

Echt niet te filmen...bijna grappig zou je kunnen zeggen,je hebt het blijkbaar echt niet in de gaten.


7-11-2009
hillybilly uit Sumar

pietturbo ik bin ut hielendol mei die iens en tilstar do hast ek hielendol geliek de minsken von buten fryslan en nl die jir binne ha hun hjir mar oen te possen wont os kenne se better wer werom gin nei hun eigen plak dus ondertieteling ien ut nl en net omgekeerd en wie matte ien gjin geval moskeeen enza bouwen gin wont zie miene no ol dot de hiele wereld von hun is en dit is gjin diskriminatie ut is een feit (www.vrijheidvan meningsuiting)

7-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

quote tilstar:"@meneerfrispeer: En dat wennet in Fryslân?
Wat moatte die Westerlingen hjir?
Gewoan trochgjin mei it Frysk. Noch efkes en gjin inkele Frys praat Frysk."

@tilstar;voor jouw informatie;ik ben geboren en getogen fries.
Ik verdom het echter om fries te spreken,hoewel ik de taal prima beheers.
Reden daarvoor is de houding van "friezen" zoals jou en bijvoorbeeld pietturbo of westereender.

Friesland is een PROVINCIE,en ligt in het LAND genaamd Nederland,snap je dat?

7-11-2009
J-One uit Buitenpost

@ hillybilly, dus als jij naar het buitenland op vakantie gaat, leer je ook maar direct de taal van het land, zodat je nieuwsberichten op de lokale zenders kunt volgen?

Oh nee wacht, jij gaat natuurlijk niet op vakantie naar het buitenland, daar zitten allemaal van die enge buitenlanders, je wereldbeeld zou er eens door veranderd kunnen worden. Stel je voor zeg.

Als je zo'n voorstander van het fries bent, zou ik eerst iets doen aan je fryske stavering. Zijn cursussen voor...

7-11-2009
miw uit Oosterwolde

Gelukkig heeft Omrop Fryslân hun fout ingezien en hebben ze excusses aangeboden dat ze niet dierct zijn overgestapt op Nederlands.BTW en nogmaals, Omrop Fryslân is een Friese zender waar Fries gepraat wordt, daar stoor ik mij beslist niet aan.Moeten anderen ook niet doen en anders gewoon niet naar kijken.Alleen als rampenzender moeten de roots even vergeten worden en MOET iedereen bereikt worden.@Hillybilly, er staat nergens beschreven dat Fries de 2e taal van Nederland is hoor!!!!!

7-11-2009
hillybilly uit Sumar

j-one ik gjin wol op fekonsje nei lannen mei verskillende culturen en don praat ik gewoon engels mar ot ik ien zan lan wenjen gjin zil ik zeer zeker die taal oenlere is vrij logies lieket mie en ol die minsken die jir dus wenje ien fryslan matte gewoon frysk praate en ien de rest von nl matte de misken die der wenje gewoon nl praate dot jild dus net vjar minsken die jir op fekonsje binne die hoeve echt de taal net te leren.

7-11-2009
pietturbo uit futsjefinne

maestros@ ik begriep net wast sto hjir nog dochst te wenjen yn fryslân! it likket my sa ta dat wannear ast tie ergens ta wenjen sest, dast ek de minsken,my hun gewoanten en hun cultuur respectearst! dochst dat net tja dan kist toch better opsodemieterje! want us ervaring mei de measte hollanders is dat ze raze en bâlte as boarchen, en dat ze oars neat ha as greate bekken! op sok soart volk sitte we hjir net te wachtsjen!

7-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

@pietturbo;ga asjeblieft weg te huilen,kruip terug onder die prehistorische rots waar je onder vandaan komt.

7-11-2009
advertentie

pietturbo uit futsjefinne

@meneerfrispeer ten earste gûl ik net hjer en wat ik sizze wol just troch sok soarte minsken as dy mei sokke mienings gjit ús moaie fryslân nei de bliksum. bij 11.02 seist dast "in geboren en getogen fries" bist. dan moast tie toch ta de teannen út skamje dast dien ôfkomst sa verloochenst en te grabbel smiest! dit docht my tinke oan de oarloch. Yn de oarloch wiene sokke minsken faeks NSB er!

7-11-2009
maestros uit S'veen

@pietturbo, zoals je wel merkt ben ik geen hollander. Ik kan fries lezen en spreken, heb er zelfs les in gehad op de middelbare. En jullie mogen van mij Fries praten wat jullie willen. Het gaat mij erom dat tijdens calamiteiten, op welke regionale omroep dan ook, nederlands gesproken wordt.Lijkt mij een kleine moeite om de vele forenzen die hier werken tegemoet te komen, aangezien er blijkbaar tekort is aan werkende Friezen. Geld dus ook voor TV Noord, geen oud gronings tijdens een calaamiteit

7-11-2009
drank uit Rottevalle

Foar inkele minsken hjirre soene jo it net slim foun ha as se eefkes mei de holle yn de gaswolk stean hiene....
Skeelt in protte ge-eamel!

7-11-2009
pietturbo uit futsjefinne

@drank dêr koest verdomd wol ris gelyk oan ha. sist my dr ek wol ûnder skare mar ik fyn dien wurden moai fûn. ik bin wol bliid dat ik dr net mei de holle ien west ha wânt ik ha net sa folle hier.

7-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

@pietturbo;jouw opmerking naar mij toe over NSB'ers;ik zal maar net doen of ik dat niet gelezen heb,is gewoon te dom om mij over op te winden,dat besef je blijkbaar niet.Voor de rest;jij hebt het over "ons mooie Friesland",ten eerste;het is niet van ons,dat heb jij niet te bepalen,geen enkele fries heeft dat recht.
Ten tweede;jij als fries zijnde bent waarschijnljk toch zo stronteigenwijs of stug dat dat er bij jou niet in gaat,dus mag jij dat "mooie Friesland" houden,als je dat zo graag wilt.

7-11-2009
maestros uit S'veen

@pietturbo
Toe maar haal de oorlog er maar bij, makkelijk punten pakken. In en in triest om eerlijk te zijn. Het doet je denken aan? dat is ondertussen 69 jaar geleden(het begin). Dat maakt jou dus 75 of ouder? anders weet je niet waar je over praat. Lijkt me beter dat je verder je mond maar houd.

7-11-2009
geelblauw uit Dokkum

We gaan allemaal dood :(

7-11-2009
miw uit oosterwolde

Ik zie maar weinig hollanders hier met grote bekken, wel veel Friestalligen die maar wat dom in het rond schreeuwen!!Even een samenvatting:De Asielzoekers zijn er al bijgehaald, de NSB is erbij gehaald, wij met een andere mening moeten met de kop in zoutzuur lopen,als je Nederlands praat gooi je je cultuur te grabbel en ik kwam ook nog iets tegen over Turkse ondertiteling en moskeeen.
En dit staat allemaal in het Fries geschreven.Echt onbegrijpelijk hoe de Friestalligen hier kunnen doordraven.

7-11-2009
pietturbo uit futsjefinne

@maestros Ik hoef dy net te sizzenhoe âld ik ben. en ik lit my seker de mûle net tichtsnoere troch in hollander. en it is mei dy wêr krekt sa as mei de measte hollanders mar wat om de hiete brei hinne helje, wânt ienhâldelijk slat dien skreauwen bij 13,42 neat op dus mei oare wûrden do bist ek sâ'n hollander die heech fân de toer blaast mei syn greate bek en der hawwe we hjirre te folle fon! en
meneerfrispeer de wierheid kin hurd wêze no! en Ik mei wol oprucht sizze ús Fryslân! do net!

7-11-2009
pietturbo uit futsjefinne

vervolg 14,06 @meneerfrispeer wânt do bist in frysk sûnder ruggegraet! do verloochenst dien ôfkomst. en sokke minsken haffe id it rucht net om fân fryslân te sizzen "ús Fryslân"

7-11-2009
maestros uit S'veen

Ben het met miw eens, het zijn nu de friestaligen die schreeuwen hier.
@pietturbo, je hoeft je mond niet te houden als je maar wat zinnigs zegt. En geen dingen erbij halen die hier niets mee te maken hebben(oorlog/NSB).
En waarom val ik onder hier Hollanders?Ik spreek en lees wel Fries. Lijkt me goed dat jij eens een waarschuwing kreeg voor je rare praat.

7-11-2009
ninac uit Drachten

Met stijgende verbazing een kwartiertje gelezen hier. Ik ben allochtoon, weliswaar blank en Europees. Jezus zeg. In deze situatie hebben Maestro en meneerfrispeer en Miw gewoon gelijk. Men moet enkel aan de te redden mensen denken. En dat het nu allemaal zo'n vaart niet liep heeft er niks mee te maken. Men moet de MASSA bereiken, niet enkel halsstarrige Friezen... en voor de goede orde... ik hou van Fryslân en de Fryzen...

7-11-2009
ninac uit Drachten

... oeps, en ik vergat nog wat... ik leer dus de taal....

7-11-2009
pietturbo uit futsjefinne

@maestros IK ha de nsb-ers as foarbield naem neat mear en neat minder. wast sto dochst is selectief dingen út mien stikjes helje en mear net. en dast frysk praest en skriuwst seit nog net dast dermei in frysk bist! In echte frysk komt op foar syn komôf en hat syn bertegroun heech! In echte frysk is in frysk Yn herte en nieren! en die verkwanseld syn komôf net!

7-11-2009
bas uit dokkum

ninac@ Dat is toch ook goed gelukt? Je zegt dat de MASSA bereikt moet worden nou de overgrote massa hier in friesland is fries! dus de massa wordt goed bereikt!

7-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

@pietturbo;prettig weekend en succes met filosoferen in jouw eigen wereldje,welke planeet dat ook moge zijn...

@ninac;allochtoon of niet wat mij betreft ben je welkom hier in Friesland,die ene reaktie van jouw was zinvoller dan alle reakties van pietturbo bijelkaar dus wat dat betreft...je snapt me wel.

7-11-2009
pietturbo uit futsjefinne

@meneerfrispeer slijm slijm slijm slik slik slik

7-11-2009
madhound uit Kootstertille

Wer giet it hjir om, jimme meitsje allegearre mar in soat drokte om dy domme drachster/frispeer.
Lit dizze man mooi gewurde hy hat net mear ferstan.
Drachten is ek frieslan dus moatte de minsken der ek friesk praate.

Minsken dy't it net ferstean of praate wollen hjerre hjirre ek net thus.

7-11-2009
meneerfrispeer uit Drachten

..........prettig weekend.............

7-11-2009
geelblauw uit Dokkum

@miw Welkom op Waldnet. Elk nieuwsbericht heeft betrekking tot buitenlanders :P Zij zijn de schuldigen... VAN ALLES! Volgens de aanhangers van rechtste populistische politici. En dan ook niet een bepaalde groep, nee gewoon iedereen over 1 kam scheren. Want de gemiddelde regeerder op Waldnet kan niet rationeel nadenken.

7-11-2009
westereender uit De Westereen

ninac uut drachten.......de MASSA hier is DE FRIEZEN

hoe kun je die flapdrollen nou gelijk geven of toch niet goed gelezen

nogmaals : de measte minsken binne frysk jirre
dus wy binne ol de MASSA:)

7-11-2009
westereender uit De Westereen

miw uut oosterwolde jij bent er zo'n die alles beter weet
al is alles zo perfect gegaan dan zijn er nog wel fouten die blijven dr altijd

en meneerfrispeer die moet opzouten
snap niet dat waldnet zulken een ban geven
want door deze IS DEZE HETE DISCUSSIE GEKOMEN

DUS WALDNET DOE ES WAT DIRECT AAN ZULKE REAGEERDERS
GEEF ZE EEN BAN VOOR MIJN PART.

7-11-2009
meneerfrispeer uit dat oh zo bekrompen Friesland

@westereender;misschien is het beter als je gewoon niet meer reageert,dan blijft er hopelijk nog iets van jouw waardigheid over.T'is heel frustrerend voor jezelf dat je uit onmacht jouw reakties schrijft die kant noch wal raken,dat begrijp ik volkomen,je wilt erbij horen en meedoen,maar neem mijn goede raad ter harte zou ik zeggen.

Nogmaals,prettig weekend.

Mvg.Meneerfrispeer.

7-11-2009
neophyte uit Sumar

westereender, waldnet kickt op zulke reacties ;)

7-11-2009
pietturbo uit futsjefinne

meneerfrispeer uit dat oh zo bekrompen Friesland

Ot fryslan te bekrompen foar die is wat dost hjir dan nog langer? donderje lekker op soe ik sizze! sok soarte folk as dei kinne wij hjirre yn ús moaie fryslân misse as pine yn e mûle!

7-11-2009
miw uit oosterwolde

Wat weet ik beter dan??Ik pleit bij calamiteiten voor Nederlands niet meer niet minder, inmiddels heeft het Friese CDA al om een onderzoek gevraagd betreffende het functioneren van Omrop Fryslân als rampenzender.Ook heeft Omrop toegegeven dat ze te laat overgingen op Nederlands.Voor de rest lullen jullie maar Fries hoor, geen punt.Ik heb het niet over Hollanders met grote bekken, NSB-ers, Allochtonen enz, dat doen enkele louter Friesschrijvenden hier wel.Aanvallen aanvallen aanvallen..om niets.

7-11-2009
woestewillem uit Gerkeskleaster

Waar ging dit artikel ook alweer over?
Stelletje kleine kinderen,en trouwens als je dan echt zo'n superfries bent,dan hoor je dat ook fatsoenlijk te kunnen schrijven!!!!

7-11-2009
J-One uit Buitenpost

@ hillybilly uit Sumar zaterdag 07 november 2009 12:04 uur: "j-one ik gjin wol op fekonsje nei lannen mei verskillende culturen en don praat ik gewoon engels"

Nog steeds dus niet de taal van het land. Eigenlijk zeg je nu dat Omrop Fryslân in geval van een ramp dan ook maar in het engels moet uitzenden? Voor alle toeristen die in de provincie zijn en bv. internationale vrachtwagenchauffeurs?

7-11-2009
siepkje uit Burgum

@hillybilly út Sumar 07 novimber 2009. J-one ik gean wol op fekansje nei lannen mei ferskate culturen en dan praat ik gewoan Ingelsk,
Sa mat it? Wat in gejammer om it Frysk en Hollansk, Omrop Fryslan gewoan Yn it Frysk en undertiteling yn it Hollandsk, ik fyn it best dat minsken hjir Frysk wolle(best: mat eins mei in kapke, mar dat kin myn pc net, net mat mei omgekeard streepke!) mar skriuw it dan ek wat better op.

7-11-2009
meneerfrispeer uit dat oh zo bekrompen Friesland

quote pietturbo;

Ot fryslan te bekrompen foar die is wat dost hjir dan nog langer? donderje lekker op soe ik sizze! sok soarte folk as dei kinne wij hjirre yn ús moaie fryslân misse as pine yn e mûle!

@pietturbo;geef mij een zak geld,genoeg om van te kunnen emigreren,en ik ben weg,weg uit Nederland zelfs,met alle plezier,heb al jaren genoeg van de verziekte mentaliteit hier dus zeg het maar.

Nou je zin?,dan hoef jij je geen zorgen meer te maken om jouw territorium.

7-11-2009
siepkje uit Burgum

Ik snap al die ophef niet over de talen, ben zelf een echte Friezin maar we zijn inwoners van Nederland, als er een calamiteit is moet je iedereen kunnen bereiken, Fries is nou eenmaal een echte taal die niet verloren mag gaan, maar sommigen drijven het wel ver hier hoor! Het gaat om veiligheid, dat voor iedereen verstaanbaar moet zijn, sommigen willen dat Fryslan zelfstandig wordt , maar als de veiligheid niet eens goed loopt hoe zal het dan met de rest gaan??!

7-11-2009
pietturbo uit futsjefinne

meneerfrispeer Ik ha fân mien heit en mem meikriegen dat ik selfs wurkje moast en sparje om de dingen die ik yn myn libben foar eachen hie wier te meitsjen. do seist dast al jierren genoch hast fân de "verziekte"mentaliteit hjir. werom hast dr dan net oan wurke om dien grutste winsk yn willichje te kennen? It soe my de ear ta nei wêze om derfoar te skoaien bij in oar!

7-11-2009
meneerfrispeer uit dat oh zo bekrompen Friesland

@pietturbo;er zit een verschil tussen schooien en aan iemands wens gehoor te geven.En praat mij niet over werken,ik weet wat dat is,hard werken.
Maar goed jij wilt dus dat ik vertrek,ik zeg prima geef maar een zak geld en ik ben weg,en dan is het nog niet goed.

Beste Piet,rot zelf een heel eind op,steek die turbo in je achterste wat mij betreft,ik ben uitgepraat met jou.

Prettig weekend!!

8-11-2009
pietturbo uit futsjefinne

meneerfrispeer moast de saken net omdraaie! do bist de gene diet seit dast it hjir net nei it sin hast! bist hjir ommers al jierren ûngelokkig! en ast wist wat hurd wurkjes is en ik lieuw dy op dyn wurd dan hast toch ek wol wat jilt sparje kent om te emigrerjen.

do ek mar in goed wykein en toch mar in goeie nachtrêst jonge!

8-11-2009
J-One uit Buitenpost

@ siepkje, ondertiteling op de radio? Heb ik het afgelopen jaar onder een steen gelegen en iets gemist?

8-11-2009
uit Buitenpost

Het vreemste van alles is: De omroep zelf heeft toegegeven fout gehandeld te hebben en dat er idoten zijn die stug doorgaan met het verdedigen van....!

Ja dat zou ik ook wel willen ondertiteling op de radio! Wat lopen wij hier een eind achter he? Dat ze dat ook al hebben uitgevonden. Waar kan ik deze radio kopen.

Scholen hebben niet goeg gereageerd(kunnen ze lessen uit trekken) en de omroep heeft NIET goed gecommuniceerd(kunnen ze ook lessen uit trekken)

Al met al:lesbrieven voor velen.

8-11-2009
rienk54 uit Drogeham

mensen steuren zich niet eens aan de sirene! Want ik was vrijdag aan het werk en toen de sirene afging, heb ik de deur van de winkel dichtgedaan maar mensen blijven gewoon vrlijk rondl open, kijken elkaar eventjes aan van 'ooh, er gaat ook iets af'. Als mensen zo reagere, waarom hebbenw e dan een sirene?????

8-11-2009
riedeltje uit Tijnje

1 ding blijf ik niet snappen.Groot alarm werd er geslagen voor een zeer giftige vrijgekomen stof.
Wat schetst mijn verbazing al de hulpverleners staan erbij te kijken en dat ZONDER ook maar enige bescherming zoals b.v mondkapjes.Hoe ernstig is dit alles dan?????als je zulke beelden uitzendt????

9-11-2009
siepkje uit Burgum

Bedoelde op tv eigenlijk, maar ja je hebt gelijk het ging over de radio uitzending(slik)

9-11-2009
jittikpisser uit Twijzelerheide

it ha loki ml tokkie ine fryso kenne net ferstehn hollanski alle samen gekkiof knettergekki?

9-11-2009

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan