Contact
Account
Logo
Zoeken
Zoeken

Fikse bezuiniging op Centrale As

Publicatie: 18 december 2009, 12.05 uur

Reacties

premiumblue uit Tijnje

En juist HET knelpunt Nijega-Burgum wordt dus niet aangepakt. De files naar Burgum in de avondspits zijn meer regelmaat dan uitzonderin !

18-12-2009
rommie uit de Westereen

Wat gebeurd er met al dat geld dat eigenlijk bedoeld was voor de Zuiderzee lijn? In Groningen besteden ze het wel aan de wegen. Ja hier kunnen ze bezuinigen, maar in de randstad niet. Betekend het dat er tussen Burgum en de Wâldwei nu een 2 baans weg komt?

18-12-2009
renegade uit de Valom

DE BEVOLKING KRIMPT HIER! Die Centrale As hoeven we dus niet! ook al was dat niet zo, dan hoeven we m nog niet voor die 5 minuten tijdwinst!
Mensen word wakker! andere wegen worden afgesloten zodat je VEPLICHT wordt om over de Centrale As te rijden zodat het straks druk LIJKT!
Wat een kapitaalvernietiging en onnodige milieuschade!

18-12-2009
biker666 uit Burgum

Helemaal eens met Renegade ! Wegwezen met die Centrale As, denk er straks goed aan bij de komende gemeenteraadsverkiezingen op welke partij je moet stemmen, geen CDA, PVDA, VVD,!!!

18-12-2009
advertentie

rondweg uit Dokkum

Burgum ligt net even centraler als Dokkum en wat dacht je van Damwouden met al dat verkeer, dus die as moet er gewoon komen, kom op mensen, haal die oogkleppen eens af...

18-12-2009
deathdealer uit Dokkum

Wat een halve zolen! Maken ze de weg dunner opdat straks bij files de boel weer breder moet.....oioioi...

18-12-2009
piterhenk uit Dokkum

inderdaad echte sukkels zijn het daar op het gemeentehuis.
dat wisten we wel.
ook al hebben we ze zelf gekozen helaas.
de centrale as moet een goede brede vierbaansweg worden en anders bijf je elke keer weer elende houden.
dus NIET op bezuinigen.

18-12-2009
fontana uit dokkum

de weg staat alleen nog maar op papier en nu wordt er al grof op bezuinigd.
de politiek wordt steeds ongeloofwaardiger.

18-12-2009
donna uit Damwâld

Doe het Goed of doe het niet. Wat een half gedoe!

18-12-2009
kuifkabouter uit Dokkum

De gewone mens wordt aan alle kanten afgeknepen, hoe die het redden zal hen worst wezen, als zij het geld maar met grote bakken over de balk kunnen gooien, stelletje halve gare idioten.

18-12-2009
heideroos uit Feanwâlden

maak as van de as,dus steek alle papieren die met de as te maken hebben in brand.
weg met dat ding,hoe bedenken ze het.
grootmoets waanzin dat is het.

18-12-2009
trijekwat uit Feanwâlden


Ondanks alle aanpassingen op aanraden van de burgers blijft de Centrale As een GEWROCHT.

18-12-2009
ppuk1265 uit Dokkum

Renegade, als het rustig is doe ik over Dokkum-Drachten 35 minuten, en als het druk is 45-50 minuten. Over de Centrale As ongeveer 20-25 minuten, lekker de cruise control op 110! De tijdwinst is dus minimaal 10 en maximaal 30 minuten. De tegenstanders rijden waarschijnlijk dit traject niet dagelijks in de spits, ik helaas wel.

De Centrale As wordt op het genoemde traject iets versmald, maar blijft 4 baans, HOERA!!!

18-12-2009
berbertsje uit Hurdegaryp

Weg met de as

18-12-2009
advertentie

suameerder uit sumar

nog even wat meer bezuinigen en de as gaat helemaal niet door.

18-12-2009
trijekwat uit Feanwâlden


In het begin was het de bedoeling om een Centrale As aan te kunnen leggen voor 150 miljoen "GULDEN".

Het is 260 miljoen "EURO" geworden, ja 260 miljoen "EURO".

Het wordt minimaal 350 miljoen Euro !!!!!!!!!!!!!!

18-12-2009
bman uit Metslawier

deze mensen die we hebben gekozen Moeten weg en op een uitkering zetten weten ze ook eens wat de kleine man heeft

IK NOEM DIT WEER EEN GEVALLETJE GELD OVER DE BALK GOOIEN EERST EEN RONTONDE NU DE NIEUWE AS WELKE GEK HEBBEN ZE LOS GELATEN OP DIT IDEE DIE MAN MOET IN DE BAK( KUNNEN WE GELD OVER GAAN HOUDEN ......)

18-12-2009
citroentje uit Oudwoude

waarom de gemeentelijke belasting niet omhoog dan kan het daaruit betaald worden , de meeste mensen hebben er baat bij.

18-12-2009
trijekwat uit Feanwâlden


De bezuinigingen die de provincie uitvoert zal opgebracht moeten worden door de gemeenten Dongeradeel, Dantumadiel en Tytjerksteradiel .........

18-12-2009
virtualizer uit Burgum

aanleggen dat kreng,het duurt allemaal veels te lang.
en die zeurkousen met hun milieu altijd word ik niet goed van.wat zou beter zijn voor het milieu,goed door kunnen rijden,of constant remmen en dan weer een paar meter opschuiven in de file....
en waar maken die zeuren van de kale klei zich druk om,jullie hebben er geen last van daar in de kale prairie,ooit wel eens een auto gezien:)
even zonder dollen,niet nodig die as??kom nou zeg...!!

18-12-2009
trijekwat uit Feanwâlden


De Burgummers hebben geen enkel voordeel bij de Centrale As.

Straks moeten zij invoegen en ritsen in de Centrale As en blijven met de nadelen van tegenwoordig te zitten.

Ik vraag mij af: wie heeft er voordeel van, want alle lokale verkeer zal de Centrale As een belemmering zijn.

18-12-2009
piterhenk uit Dokkum

niet zo zeiken morgen beginnen met graven en aanleggen die weg.
gewoon vierbaans en geen bezuinigingen meer.
MAAR GRAVEN als de gesmeerde bliksum .nl
en al die andere tegenstanders opruimen.

18-12-2009
trijekwat uit Feanwâlden


Als de spoorwegkruising bij Feanwâlden hadden opgelost en bij Quatrebras een ROTONDE hadden aangelegd en door Burgum een ECHTE "GROENE GOLF" was gerealiseerd, dan hadden de gemeenten heel veel geld kunnen besparen ..................

18-12-2009
galopsprong uit Driezum

CENTRALE AS BROODNODIG, had er 15 jaar moeten liggen, was eea in het westen van het land aan de orde geweest, was he,t allang gerealiseerd PPUK, jij bent nog optimistisch, tijdwinst is in de spits wel 30 minuten, je staat soms bij de zomerweg al te wachten voor Quatrebras, en tegenstanders (bijna allemaal westerlingen die hier even de boel willen regelen), snel verhuizen naar Paesens Moddergat

18-12-2009
trijekwat uit Feanwâlden


Als iedereen mijn reaktie van 17:24 uur ziet valt er heel veel te verbeteren, maar om daarvoor 260 miljoen Euro voor uit te geven is niet realistisch.

Als deze gelden waren besteed aan de ontwikkeling van de dorpen, dan had niet iedereen voor een pond suiker de auto te hoeven pakken.

18-12-2009
donaldduck1313 uit Groningen

de beste bezuiniging is GEEN centrale as

18-12-2009
piterhenk uit Dokkum

trijekwat bijft nu eenmaal trijekwat

18-12-2009
trijekwat uit Feanwâlden


@piterhenk: Trijekwat is altijd nog wijzer dan een Halvegare .............

18-12-2009
ppuk1265 uit Dokkum

Donaldduck kan beter in Duckstad blijven.....

18-12-2009
reboelje uit Feanwâlden

@ppuk1265 en anderen
Waarom gaan mensen die in Drachten werken dan ook niet in (de buurt van) Drachten wonen? Scheelt een uur verspilde tijd aan reizen per dag (ongeveer 200 uur per jaar!) en je bent de mensen die tussen Dokkum en Drachten wonen niet tot last. Waarom moet ik een lawaaiige 4-baans strook asfalt in de achtertuin tolereren omdat jij zonodig dagelijks heen en weer en heen en weer en etc. wilt rijden?
Noorwegen, mooi land. En daar zeuren ze ook niet over een beetje sneeuw.

18-12-2009
trijekwat uit Feanwâlden


@reboelje: Ik heb minister Camiel Eurlings, via een e-mail, wel eens voorgestelt om het WOON_WERK-verkeer niet meer aftrekbaar te houden voor de belasting.

Dit voorkomt veel reizen in de spits en zou de verkoop en koop van huizen bevorderen. Ook zou het de CO2 uitstoot beperken omdat iedereen dichter bij zijn/haar werk zou gaan wonen.

Helaas bouwen de bestuurders liever wegen ............




18-12-2009
schim uit Opeinde

Gaat al net zo als met de Waldwei. Lekker stukje bij stukje i.p.v. gewoon in één keer goed.
Als de hoge heren maar lekker in hun dikke auto van de zaak kunnen rijden. Laten ze daar maar lekker op bezuinigen.

18-12-2009
janjetta uit Damwoude

Laat die centrale as er nu maar komen anders is er al zoveel miljoen weg, vanwege onderzoek e.d., er is nog niks gegraven, er ligt nog geen stukje asfalt, en heeft nu al genoeg gekost. Dus als de as er niet komt is dit geld ook weg. Bezuinigen kan niet want er is nog niks gebeurt, het is geld beloven en dan de belofte intrekken, zonder opgaaf van reden. Als ze nu niet beginnen kost het iedere dag dat het langer duurt nog veel meer.

18-12-2009
uit feanwalden

Oprotte mei de AS .

18-12-2009
aleuh uit Dokkum

Gut ik betaal me dood aan belasting, komt er z'n domme rontonde bij broeksterwoude, komen er straks 2 van die domme dingen bij lauwersseeweg. En dan gaan bezuinigen op een weg die juist de economie stimuleert, het moet niet gekker worden! Er gaan telkens meer bedrijven hier weg door de ellende van het verkeer hier. Doe die centrale as er neer,

18-12-2009
virtualizer uit Burgum

ik wou net zeggen,aanleggen nu,meteen!!!

18-12-2009
bagpipe uit Burgum

Tuurlijk moet die as er komen. Een dikke chaos 's ochtends vroeg en rond 5 uur. Burgum, gariperhoeke, alles staat hier als een huis.
Het kost gigantisch veel geld, maar nu afschaffen gaat natuurlijk niet. De eerste huizen op de route van de as zijn al gesloopt.
Gas met die as.

18-12-2009
bonifacius uit Dokkum

Bezuinigen en dan geld wegooien van Dokkum naar Leeuwarden 2 rotondes maken hier gebeurd bijna nooit wat (rij er al enkele jaren langs) maar geen discusie mogelijk want het is al beslist dus gewoon geld weggooien is toch maar van de burgers en we zitten met z'n allen toch niet te wachtenop een kut centrale as nee als je hem maakt dan 4 wegstroken en anders is het alweer weggegooid geld

18-12-2009
uit Drachten

Straks wordt het nog Centrale AS. Net als de spoorlijn Groningen - Drachten - Heerenveen: een gezeur en gekanker van ongekende orde. In de Randstad was een vergelijkbaar traject reeds lang aangelegd.

18-12-2009
advertentie

kip uit Twijzelerheide

Bezuiniging op een taakstelling van 7.5 miljoen euro, wie kan me dat uitleggen?

19-12-2009
linkie uit Noardburgum

4 baans en anders niets

19-12-2009
miep uit Aldeboarn

Al moet ik hem zelf betalen die weg gaat er komen !

19-12-2009
ppuk1265 uit Dokkum

Ik word doodziek van dit land, je kunt werkelijk geen enkel project meer uitvoeren, of er is wel één of andere gesubsidieerde actieclub tegen.

19-12-2009
trijekwat uit Feanwâlden


Van de 10 miljoen is de versmalling van de weg tussen Suameer en Nijega slechts 2,5 miljoen. De resterende 7,5 miljoen, welke als taakstelling dient, wordt naar achteren geschoven.

De meerkosten van de wijzigingen op aanraden van de inwoners worden niet genoemd, maar komen bij de resterende bezuinigingen van 7.5 miljoen.

Het lijkt op de BETUWELIJN .............

19-12-2009
virtualizer uit Burgum

ieder zit nu maar te kankeren dat het allemaal duur en onnodig is...en allemaal van buiten bergum haast..
want oh oh,dat prachtige landschap gaat naar de bliksum,horizonvervuiling en zo meer.maar als er woonwijken voor de kakjuppen word aangelegt dan hoor je ze veel minder.nee,dan lees je,de dorpen worden onleefbaar en de jongeren trekken dan naar de stad.hoezo??,kunnen die de dure kavels en villa`s betalen dan....rot op.
een weg willen de mensen niet,nee,we staan liever in de rij tot nijega en veenwouden te kankeren dat het zo druk is,maar het landschap volstampen met dure kakhuizen is schijnbaar wel mooi....
aanleggen verdomme,maandag beginnen.en de tegenstanders maar oprotten naar de kale klei of het westen.

19-12-2009
doppie uit Noardburgum

Kan de man die onderzoek heeft gedaan naar de besluitvorming omtrent de noord-zuid lijn in Amsterdam, het besluitvormingsproces rondom de centrale as niet eens onder de loep nemen? Alle argumenten om deze weg aan te leggen waaronder leefbaarheid, economische ontwikkeling, verkeersveiligheid en stijging ven het verkeersaanbod houden geen stand. De bevolking in noord Friesland krimpt, we moeten dus met steeds minder mensen dit prestige project van de provincie betalen, dat gaat ten koste van de leefbaarheid in alle dorpen van de betreffende gemeentes. Er zijn betere en goedkopere oplossing om de doorstroming tussen Veenwouden en Burgum te verbeteren. Het is misschien leuk voor de mensen die het gehele traject af leggen van Dokkum naar de Waldwei, maar voor alle andere bewonder uit het stroomgebied is het door afwaardering van het bestaande wegennet eerder een last dan een lust. Ik hoop dat de ogen en oren van de burgers en politici uit onze provincie eindelijk eens opengaan.

19-12-2009
virtualizer uit Burgum

oh ja doppie,wat kan er dan nog worden verbetert dan?
ik denk niet veel.en van krimp is tussen 4 en pak weg 7 uur niet veel te merken,tis achterelkaar aan hobbelen door de week,dag in en dag uit.
maar je hebt gelijk,de ogen moeten open,minder praten maar aan de slag gaan ermee,praatjes maken geen nieuwe weg.

19-12-2009
waldkip uit Eastermar

Stelletje bejaarde zeurkousen,
Het is geen 1842 meer....
Er moeten goede wegen komen om alle verkeer in goede banen te leiden.

20-12-2009
oane79 uit Damwâld

Wat willen de mensen dan? Dat elke werknemer naar Drachten verhuist omdat daar de bedrijven zitten?
Lekker leeg word het dan hier in NO Fryslan!

Trouwens ook de reden dat hier niet veel grote bedrijven meer willen zitten vanwege de slechte bereikbaarheid.

20-12-2009
waldwol uit Sumar

vroeger koenen de bedrieuwen bestean fan'e omjouwing, hjoed oan'e dei mat alles oeral wei komme en hinne ...

20-12-2009
trijekwat uit Feanwâlden


@oane79: Het blijft moeilijk om tegen de natuurlijke stroom in te blijven roeien.

Ook de gelden die nu in de Centrale As wordt gestopt had ook als stimulering voor de industrie in Noord-Oost Fryslân kunnen worden gestopt ten gunste van de inwoners van Noord-Oost Fryslân.

Ook klimatologisch is het altijd verstandig om dicht bij het werk te wonen.

20-12-2009
ppuk1265 uit Dokkum

Even een interessant weetje: vandaag maandag ivm met kerst en gladheid rustig op de weg. Ik heb nu met een gangetje van 60 a 70 er even snel over gedaan als op een normale werkdag.....

21-12-2009

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan