D66 voor groene Centrale As
Publicatie: 11 februari 2010, 10.50 uur
Reacties
Jammer dat Waldnet het stuk over de dubieuze rol van Millieudefensie omtrent de discusie van de centrale as niet wil plaatsen. Het lijkt wel of Waldnet een vooringenomen standpunt heeft. Belachelijk dat nu alles allang is uitgezocht er steeds weer onzin discussies komen die ons als burgers weer meer op kosten jagen. De Centrale as komt er! en ja, als het door mijn eigen achtertuin zou zijn zou ik ook balen, maar het gaat om betere doorstroming en dus minder afremmend en optrekkend verkeer door bv Damwald ( 16.700 auto's per dag)en daarmee een forse ontlasting voor het millieu!
Als ze nou eens opschieten met die weg, zover ik iedereen ken uit deze omgeving, wil iedereen die weg er hebben.. maar ja er bemoeien zich de laatste tijd vreemde partijen en figuren met deze weg... zeer jammer brengt een hele andere stemming in een weg die het economisch GOED doet voor deze regio! Maar dat is tegenwoordig niet meer aan de orde zeker? Alles voor dat stukje milieu in dit kleine stukje land? Ozon-laag troep worden mensen ook mee gebrainwashed... De aarde herstelt zichzelf in de zoveel tijd, en dat is net in deze periode.. daarom veranderen wij van klimaat, heeft totaal niks met de uitstoot te maken. Puur dat de aarde zichzelf herstelt!
Het is inderdaad zo dat veel nee stemmers van buiten onze regio komen. Bv Millieudefensie e.d. Deze clubs zijn er alleen ter frustratie en belemmering van gezonde projecten. Ja stemmers moeten zich meer laten horen. Gemeenteraads verkiezingen komen eraan. wellicht dat ja stemmers ook politiek gaan stemmen. Geitenwollensokkenseurders mogen thuis blijven.
iedereen zegt dat ie nodig is nou dat is ie nu ook vanwege de files maar die worden veroorzaakt door de stoplichten die nu anders ingesteld zijn woont hier al zo lang ik leef en sta nu steeds langer achter een stoplicht er eerst was dat niet zo en voor zover ik heb gehoort is dat beschermt gebied en mogen ze daar niks doen maar zei mogen dat dus wel moeten wij eens proberen stelletje hufters in deze provincie. OPDONDEREN met die CENTRALE AS!!!
Eindelijk een partij die de feiten onder ogen wil zien. Er is geen enkele reden waarom de centrale as 4 baans, 100km/u zou moeten worden uitgevoerd. de groene as heeft alleen maar voordelen. rpostma, ik snap je punt niet helemaal om eerlijk te zijn. de groene as heeft namelijk ook een rondweg om Damwoude heen. En wat 'Geitenwollensokkenseurders' er mee te maken hebben is mij ook niet duidelijk.
Als jij je er gewoon in had verdiept had je geweten dat de feiten voor zich spreken:
de Groene as is:
-Beter voor het landschap
-Veiliger
-Goedkoper
-de reistijd Dokkum-waldwei is maar 2min langer dat de 4baans variant (14min ipv 12min ten opzichte van de huidige 27min)
Kortom geen enkele reden om WEL een 4baans weg aan te leggen.
Dus als er hier nog voorstanders zijn zo als rpostma en aleuh, ik zou graag jullie argumenten willen horen waarom er wel een 4 baansweg moet komen.
Het moet eens ophouden met dat gezeik over de Centrale As. Voorstanders moeten zich bundelen en ook van zich laten horen. Het is het ene na het andere negatieve bericht, de kranten staan er vol mee. Het groene alternatief is niet goed en lost niks op.
Het is werkelijk bijzonder om te lezen. De Groene as vernielt net zoveel natuurschoon als de optie die wordt nu uitgevoerd. Landschap de finnen bij feanwalden is zelfs beschermd natuurgebied!! Bovendien willen de Groene as voorstanders helemaal geen ontsluiting, maar willen ze het huidige uitvoeringsproces verstoren. Zodra er serieus over een alternatief gesproken zal gaaan worden, wordt ineens ook dat plan getorpedeerd. Millioenen aan gemeenschapsgeld worden hiermee over de balk gesmeten. Be...la...che...lijk!!! Begrijp me goed, als een weg inneens bij mij thuis voor of achter door de tuin zo gaan zou ik ook alles en iedereen mobiliseren. De discusie is echter voorbij. Het tracee ligt vast en de gronden zijn al aangekocht. Jammer dat de tegenstanders via dubieuze clubs als Millieudefensie geld van de gewone burger steeds weer over de balk over de balk smijten. Werkelijk kansloos..
Volgens mij zijn er ook genoeg voorstanders, waar wil waldnet een referendum over, voor of tegen, iets meer duidelijkheid zou welkom zijn.
En met groene as word ook wel weer een "woelmuis gevonden", een meneer van der Most zou zeggen, oppakken die woelmuis en ergens anders naar toebrengen.
Inderdaad zijn er meer voorstanders dan tegenstanders. Het zijn alleen de tegenstanders die je steeds hoort. In Nederland werkt het tegenwoordig zo dat de luidste stemmen gelden ipv de meeste. En ja..... die paar tegenstanders, schreeuwen harder dan de grote groep voorstanders!
Millioenen aan gemeenschapsgeld worden over de balk gesmeten door het aanleggen van een 4 baansweg zonder enkel nut. 235 tot 300 miljoen om precies te zijn (zal wel 300+ zijn in de praktijk, zie betuwelijn, HSL, noord-zuid lijn, etc) Vindt het toch een beetje jammer dat je met hagel in het donker blijft schieten rpostma. Heb nog geen enkel inhoudelijk argument gehoord.
16.700 gemotoriseerde verkeersbewegingen per dag lijken mij alleen al voldoende motivatie. Verder WILLEN de verreweg de meeste inwoners en ondernemers van Dongeradeel en Dantumadeel dit juist wel!! (de meerderheid dus!!) De groei van gemotoriseerde mobiliteit groeit ook in onze regio nog 30% ten opzichte van 2009. Deze groei zet door tot 2035 en zal zich waarschijnlijk dan handhaven, Bij econimische voorspoed zal deze waarschijnlijk verder stijgen.
Dat je geen inhoudelijke argumenten hoort komt doordat je niet wilt luisteren ;-) Dit is een veel voorkomend probleem bij de zogenaamde "groene tegenstanders". Of dit te maken heeft met onwil of onkunde van deze mensen, is mij niet duidelijk.
Waar baseer jij op dat te gemotoriseerde mobilitiet 30% gaat groeien? Onderzoek wijst het tegendeel aan. De bevolking in de betreffende regio's krimpt. en zeg nou zelf, elk werkend echtpaar heeft nu ook al 2 auto's. Hoe wil jij dan een 30% groei verklaren?
16.700 gemotoriseerde verkeersbewegingen per dag, mooi getal.Waar heb je dit gevonden? De tellingen op de site van de centrale as geven namelijk hele andere getallen.
http://decentraleas.nl/sjablonen/43/infotype/webpage/view.asp?objectID=29365
''Uit een enquête onder 175 bedrijven aan/rondom de huidige N356, komt naar voren dat
momenteel meer dan de helft van alle bedrijven tevreden is met de bereikbaarheid van de
bedrijfslokatie.De vaak aangehaalde ‘slechte bereikbaarheid’ komt uit de enquête dan ook
niet duidelijk naar voren. Slechts 8% van de bedrijven is niet zo tevreden met de
bereikbaarheid van de bedrijfslokatie.''
citeer ik uit het onderzoek uitgevoerd door de RUG.
Beste joopie hierboven, die link die jij aangeeft, geeft het verkeer van Damwoude naar Driezum aan. Dat is heel wat anders dan van Dokkum naar Damwoude.
marksp2 je hebt gelijk, verkeerde pagina gelinkt.
http://decentraleas.nl/sjablonen/43/infotype/webpage/view.asp?objectID=29331
Dit is de goede. 3000 is idd aan de lage kant ;)
Stel je voor dat er dagelijks 14.000 voertuigen voor je huis langsrijden. Ik snap best wel dat mensen in dorpen voor de Centrale As zijn, voor zowel veiligheid als leefbaarheid.
De statistieken geven trouwens alleen aan hoeveel verkeer er door Damwoude komt. Bij Veenwouden en bij Bergum ligt dit aantal nog enkele duizenden hoger per dag.
ze hadden al lang moeten beginnen met graven.
en tegen standers die gaan maar verhuizen.
Graven en rap. Wel gelijk vierbaans ! Deze weg had er reeds 20 jaar geleden moeten liggen. Wat had dat een ongevallen kunnen voorkomen. Nu ophouden met dat "groene geleuter". Elk weldenkend mens weet dat de N356 een te gevaarlijke weg is en niet meer van deze tijd.
Bij Dokkum ligt 't aantal ook wel rond 16.000 voertuigen per dag (ter hoogte van Leen Bakker):
'http://www.fryslan.nl/sjablonen/43/infotype/webpage/view.asp?objectID=29354
In november en maart een piek van bijna 17.000. Juli en augustus wat minder druk vanwege vakantie, logisch.
Beste Joopie, Je bevestigd maar weer dat de tegenstanders bewust de boel willen bedonderen. Ook de opmerking "uit een enquete blijkt dat....." raakt kant nog wal. Ik ben ondernemer in de regio en iedereen in de ondernemers vereniging baalt van de huidige slechte verbinding. Iedere ondernemer is rechtuit voorstander van de Centrale as!! Het is jammer dat mensen als jij alles altijd maar willen laten zoals het is. Als we altijd naar mensen als jij hadden geluisterd dan liepen we nu nog rond in dierenvellen met een knuppel op de rug. "Shame on you joopstra. ;-) "
Mooi gezegd rpostma. Stond je ook niet in de krant met een artikel?
Dat is wel een beetje overdreven rpostma. Ik zeg niet dat er niets moet gebeuren. Ik zeg alleen maar dat het ook anders kan.
Met het alternatief van milieuorganisaties verplaats je het probleem van de huidige naar de nieuwe weg.
Het alternatief is een tweebaans weg die voor een groot deel over de oude route loopt, dus dwars door dorpen én ook door het Nationale Landschap loopt.
marksp2, volgens mij moet jij het groene alternatief toch nog eens wat beter bekijken. Het gaat namelijk helemaal niet dwars door de dorpen. De weg gaat om Damwald en Burgum heen. De weg bij feanwalden loopt momenteel al langs het dorp.
En hij gaat in veel mindere mate door het Nationaal landschap.
De volledig overbodige nieuwe weg bij garyp is helemaal wel gelaten.
De weg loopt alsnog dwars door Veenwouden, en ook direct tegen Damwoude en door Damwoude heen (bij lintdorpen).
Verder loopt de weg ook door het Nationale Landschap, ook door boomwallen.
Beste Joopie en Markt nadat we allemaal wat stoom hebben afgeblazen gaat de discussie in iedergeval de goed kant op. Joopie, inderdaad zeg je niet dat er niets moet gebeuren, maar over de alternatieven hebben we het 15 jaar kunnen hebben. Het lijkt me dus echt mosterd na de maaltijd. Bij veel groene assers vermoed ik een link met Millieu defensie die uiteindelijk alles wil afblazedn of teminste wil vertragen. We zijn hier al 15 jaar mee bezig. Natuurorganisaties uit het hele land hebben hier over mee gedacht en nu de definitieve variant er is gaan we weer zeuren. Het blijft kiezen uit kwaden inderdaad, want de natuur gaat iedereen aan het hart, maar wat moet moet! Als we altijd alles laten zoals het was bereiken we nooit iets. Het millieu word fors ontlast met een nieuwe verbinding vanaf Dokkum. Vergeet dat niet. Marksp2 ja inderdaad, dat stukje kwam van mij. Weer eens een aneder geluid dan al dat gezeur wat toch al te laat is.
Ben het met je eens rpostma. Wat ik wel jammer vind is dat voorstanders te weinig in de media komen.
Als het een keer over de Centrale As gaat, gaat 't wel om een protest. We leven in 2010, iedereen wil snel van A naar B en we moeten met de tijd mee gaan als regio, anders raken we verder achterop.
Bewoners en bedrijven uit de regio die voor zijn moeten meer van zich laten horen als ze voor de Centrale As zijn.
Verder snap ik niet waarom een tweebaans alternatief goed is. Kan iemand mij uitleggen wat er goed is aan het verplaatsen van verkeer? De oude weg wordt bij 't groene alternatief niet breder en loopt voor een groot deel over de oude route. Wat lost dit op voor verkeersproblemen en de dorpen?
Dit besluit is al in 2006 democratisch genomen, dus graven, nu!
En allemaal VVD stemmen in maart!
de zin van de centrale as (veiligheid en goede bereikbaarheid) is deels achterhaald door de feitelijke ontwikkelingen vn de afgelopen jaren. met de huidige inzichten(nationaal landschap en ontvolking Noordoost Friesland) zou het besluit dan ook nooit zijn genomen. Eeen rondweg om Burgum en een viaduct bij Quatrebras is voor de veiligheid en het milieu de beste oplossing.
Ik begrijp dat dit even slikken is voor de bewoners van Dokkum, echter het belang van een grote groep mensen en het milieu gaat boven een individueel belang van een klein stadje in Noordoost Friesland.
Toekomst van Burgum,
Wie zegt van krimp, welke planne makers, ja krimp in 2020 misschien, maar dat zal als hier alles op slot komt zal er vast krimp komen, en vertrekken de jongeren uit onze dorpen en stad.
En er zouden weer plannen gemaakt moeten worden, voor andere optie, en reken maar dat daar ook weer bezwaren tegen zijn, en al met al veel geld, veel energie, en veel tijd en 2020 dan nog geen betere ontsluiting.
Afgelopen weekend ook een mooie promotie film op de tv en er word echt wel met de natuur rekening gehouden wat ook noodzakelijk is.
Dus politiek laat uw mening ook horen, en ga er nu voor!!!
toekomstvanburgum, als er niks gebeurt, dan slaat krimp nog harder toe. Dongeradeel heeft nog niet echt last van krimp, de stad Dokkum vangt het voor een deel op. De grootste krimp komt door de sluiting van het AZC. Nu die weg is, lijken de cijfers al weer heel anders.
Veiligheid en goede bereikbaarheid hebben we niet met de huidige weg. Jij zal moeten weten dat in Bergum de Centrale As juist nodig is vanwege het vele verkeer.
Dokkum heeft ongeveer 14.000 inwoners, maar is een belangrijke regiostad voor zo'n 80.000 mensen. Die positie moet worden versterkt met onder andere een snellere verbinding voor de regio en stad. De weg begint bij Dokkum en loopt door een relatief dichtbevolkt gebied voor Friesland.
Er zijn naar mijn idee veel meer mensen voor de Centrale As dan tegen, en zeker wat betreft bedrijven, die zijn vrijwel allemaal voor. Zonder bedrijvigheid is de regio niets.
De krimpcijfers van toekomstvanburgum zijn een voorzichtige schatting in de toekomst. Als er al krimp is dan zeker niet in Dokkum of Damwoude. ( lees het onderzoek maar goed!!) Juist in deze plaatsen groeit de bevolking. Gevolg is dus meer verkeer. De centrale as is als project in 2006 in alle betrokken gemeenten en de provincie gelukkig in 2006 definitief aangenomen en zal gelukkig ook als zo danig worden uitgevoerd. En ja...dat is veel beter voor het millieu dan de huidige situatie.
Iemand de leeuwardercourant van vandaag al opengehad?
Wat dachten de groenen van verkeersveiligheid?! op een vierbaansweg gebeuren aanzienlijk minder ongevallen dan een 2-baans. Kijk nu een naar de verdubbelde Wâldwei, dat is toch stukken veiliger. Bovendien is het de bedoeling dat de N361 door de trynwalden afgewardeerd word en dat verkeer vanaf Dokkum/ Damwoâld via Quatrebrass naar L'warden moet. Dat betekend een extra aantal (ik weet niet hoeveel) auto's via Quatrebrass door Hurdegaryp (waar nu al tussen 20 en 25.000 verk.bewegingen per dag zijn!!!!). Dus JA, die Centrale as mag er van mij komen. Veel veiliger, minder uitstoot van stilstaande auto's, snellere verbinding en dus goed voor economie. Jammer dat het een aantal Km weiland kost, want natuur kun je het niet noemen. Zoiets heet cultuur landschap, het is namelijk door ons mensen al eens aangelegd!!!, bovendien is er al geld beschikbaar gesteld voor de aanleg van zo'n 3000 ha, natuur ter compensatie ( maar daar spreken de groenen niet over hè!) Schiet nu a.u.b op en stem VVD.
Inderdaad, het is gewoon gemaakte natuur, cultuur landschap zoals je zegt.
@joopie; Ja ik las 't van het nieuwe alternatief. Belachelijk idee!
Het loopt zo langzamerhand inderdaad naar de gemeenteraads verkiezingen toe. Als nummer 3 op de lijst van Dantumadeel'82 ben ik dus verkiesbaar. En ja, inderdaad ben ik fel voorstander van een zeer snelle aanleg van de Centrale as, en ik zal me daar dus ook nadrukkelijk voor inzetten. De meeste partijen hebben inmiddels al een standpunt hierover ingenomen. Na de verkiezingen zou je moeten kunnen zien hoe graag de zwijgende meerderheid een centrale as wil. Het is mijn vurige wens dat de opkomst hoog wordt en dat de Dantumadelers hun stem nu eens laten gelden!!!
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan