Account
Logo
Zoeken
3.5 °C

Dodelijk ongeval Ee:160 uur werkstraf

Publicatie: 20 september 2011, 17.30 uur

Reacties

strawberry uit Anjum

Ik vraag me echt af waarom dit uren nadat de Telegraaf dit op hun site had te staan pas hierop staat.

Ik wens de jongen veel succes met zijn taakstraf en hoop ook echt dat ie van het ongeluk zelf veel geleerd heeft.

20-9-2011
vosje uit Westereen

Strawberry

Waarschijnlijk omdat Waldnet met vrijwilligers werkt, die na hun werk pas aan het nieuws op deze site toekomen?
Een andere verklaring zou ik niet weten.

20-9-2011
bas uit dokkum

Ik denk dat de jongen al straf genoeg heeft. hij zal dit zn hele leven met zich mee moeten dragen. En op die leeftijd doen ze en hebben wij zelf ook, vaak dingen gedaan waarvan je de gevolgen niet altijd goed kunt overzien. het is vreselijk dat er een dodelijk slachtoffer viel te betreuren! Toch vind ik het erg dat deze jongen 160 uur werkstraf heeft gekregen. ik wens je dan ook heel veel sterkte toe bij het volbrengen van je werkstraf maar zeker ook om alles een plaatsje te kunnen geven!

20-9-2011
strawberry uit Anjum

Vosje, dat zou een verklaring kunnen zijn, maar er worden zoveel artikelen verspreid over de dag geplaatst, en het is ook niet zo dat dit een heel groot artikel is, dat het eerder een beetje laks op mij overkomt.

Bas, heb je helemaal gelijk in. Helaas doet iedereen weleens domme dingen en dan is het heel erg jammer dat het iemand het leven heeft gekost.

20-9-2011
advertentie

anitafotografie uit Dokkum

inderdaad bas helemaal eens dit is nooit zijn bedoeling geweest en dit drama is al erg genoeg dus ik snap de rechter niet.

20-9-2011
eksteroog uit Eastermar

ik kan mij wel vinden in Bas zijn woorden,ik denk dat niemand dit ongeluk ooit zo gewild heeft en met 14 jaar zie je nog geen gevaar in het leven en ik besef ook heel goed ,dat de gevolgen desastreus zijn

20-9-2011
tetman uit damwoude

200 % met bas uit dokkum eens dit was niet wat die jongen wou,heel veel sterkte jongeman uit oostrum

20-9-2011
thechamp uit Kollumerzwaag

@bas... "ik vind het ook veel te zwaar dat zon jongen een werkstraf krijgt"

en dat meen je echt??
Ik denk dat er ergens in Winsum een vrouw+kinderen het niet met jou eens is. Deze 14 jarige jongen was hartstikke fout, met een crosser op de openbare weg. En dan kun je wel zeggen.. "we hebben allemaal wel eens zoiets uitgehaald, nou nee, Bas.. Ik heb persoonlijk nog nooit iemand doodgereden. Sterker nog, mijn ouders zorgden er wel voor, dat ik voor mijn 16e verjaardag niet met gemotoriseerd vervoer in aanraking kwam (zelf besturen bedoel ik dan).

Kwestie van opvoeden, ouders zijn hierbij dan ook voor een groot deel schuldig.

Verder sterkte voor de vaderloze kinderen, en de achtegebleven weduwe.

Sorry dat ik dit boompje even moest schudden, maar ik vind het niet normaal, dat deze 14 jarige hier zo in "bescherming" wordt genomen. Hij kent de risico's van het rijden op de openbare weg, en als hij dat dat wil ondervinden op een crossmotor, dan houdt voor mij het begrip op.

20-9-2011
sunny2007 uit Dokkum

@strawberry: ik vind dat de Telegraaf dit veel te snel publiceert en Waldnet ook. Alle familie is nog niet eens op de hoogte en lezen dit in de media. Ik vind dit niet kunnen!

20-9-2011
sunny2007 uit Dokkum

@strawberry: ik vind dat de Telegraaf dit veel te snel publiceert en Waldnet ook. Alle familie is nog niet eens op de hoogte en lezen dit in de media. Ik vind dit niet kunnen!

20-9-2011
strawberry uit Anjum

Sunny2007, dat wist ik niet. Als alle familie nog niet eens op de hoogte is vind ik het inderdaad ook niet kunnen dat het meteen al in het nieuws te lezen is.

Thechamp, tja, er zijn ook genoeg kinderen die alleen maar van hun ouders op het erf mogen rijden of in het land en die zich daar gewoon aan houden. Het feit dat ie brommer rijd is niet het probleem, het probleem is dat ie zonder rijbewijs op de openbare weg een dodelijk ongeluk heeft veroorzaakt. Er zijn genoeg (voornamelijk dan) jongens die op 12/13 jarige leeftijd al in contact komen met het brommer rijden, ik geloof niet dat al die jongeren allemaal een ongeluk op hun geweten hebben, laat staan een dodelijke.

20-9-2011
sunny2007 uit Dokkum

In dit geval gaat het niet om een 14-jarige die op een brommer rijdt, maar om een 14-jarige die op de openbar weg op een motor crosst.... Dat is wat anders dan een onschuldig ritje op een puchje op het erf.

20-9-2011
kip uit Twijzelerheide

tja je doet wel eens stiekum wat...ik heb ook duizenden kilometers op brommers/crossmotors gereden voor dat ik 16 was.je gaat er gewoon niet vanuit dat je iemand dood gaat rijden.dat heet een ongeluk!

20-9-2011
galopsprong uit Driezum

dit keer ben ik het met thechamp eens, ken de familie van de overleden motorrijder, vind dit geen passende straf als je bewust met een crossmotor, zonder uit te kijken, de openbare weg op rijd, 2 jaar jeugddetentie is eerder op zijn plaats

20-9-2011
advertentie

woudsend uit dokkum

Een ieder mag een mening hebben op een opgelegde straf. Maar hou het ventileren van meningen wel zorgvuldig. Een ding is zeker. Het plek aan de tafel in Winsum blijft leeg en de kinderen van het slachtoffer worden nooit meer door hun vader verrast met een uitje naar een pretpark. Door dit ongeval is een mooie iemand met een hart van goud van ons heen gegaan. Dus graag behouden zijn in het reargeren. Er woont in en rond Dokkum veel familie van het slachtoffer en die zitten echt niet te wachten op antwoorden waar niet over is nagedacht.

21-9-2011
woudsend uit dokkum

Een ieder mag een mening hebben op een opgelegde straf. Maar hou het ventileren van meningen wel zorgvuldig. Een ding is zeker. Het plek aan de tafel in Winsum blijft leeg en de kinderen van het slachtoffer worden nooit meer door hun vader verrast met een uitje naar een pretpark. Door dit ongeval is een mooie iemand met een hart van goud van ons heen gegaan. Dus graag behouden zijn in het reargeren. Er woont in en rond Dokkum veel familie van het slachtoffer en die zitten echt niet te wachten op antwoorden waar niet over is nagedacht.

21-9-2011
wesley uit Twijzel

Thechamp denk eens goed na...

21-9-2011
wesley uit Twijzel

Thechamp denk eens goed na...

21-9-2011
bunny uit drachten

veel te weinig
opsluiten is beter

21-9-2011
thechamp uit Kollumerzwaag

@wesley ok, en nu???

21-9-2011
bas uit dokkum

@thechamp Ja ik vind het te zwaar dat die jongen 160m uur werkstraf heeft gekregen! Ik besef donders goed dat er in winsum mensen zijn die hun man en vader missen! maar denk je dat die jongen van 14 jaar niet erg genoeg word gestraft met de wetenschap dat er door zijn toedoen iemand is overleden? ik denk het wel en ik denk dat dat op zich al een zeer zware straf is.ik zou dat tenminste niet graag mn leven lang met me mee willen dragen. laat staan hoe dat voor een kind van 14 jaar moet zijn. en dan naar de ouders wijzen vind ik ook zoiets: dit heeft niets met opvoeding te maken! op deze leeftijd zijn kinderen vaak ondernemend en ik denk dat 95% van de jongeren op deze leeftijd wel es op een brommer heeft gereden. wat moeten de ouders dan doen? ze letterlijk aan een ketting vastzetten? jij hebt vast geen kinderen zo ja dan zullen dat wel hele brave kindertjes zijn. dat mag jij je id gelukkig prijzen.

21-9-2011
bas uit dokkum

@ thechamp je zegt dat jou ouders er wel voor zorgden dat jij niet aan gemotoriseerd verkeer deelnam . nou gefeliciteerd man! dan mag jij je gelukkig prijzen met het feit dat je wonder ouders hebt gehad die 24 uur per dag elke minuut hun jongetje in de gaten konden houden van wat hij uitspookte. ze zulloen dan ook wel met eneige trots altijd hebben gezegd van "dat dogge US bern net hjer) maar ondertussen vreten dezen vaak meer uit dan een ander doorsnee kind. ik heb ook drie kinderen en heb ook geprobeerd om ze goed op te voeden maar helaas zat er bij elk kind geen gebruiksaanwijzing en ik durf wel te zeggen dat ik best wel steken heb laten vallen en mijn jongens deden wel stiekum dingen die ik als vader niet wist!

21-9-2011
sunny2007 uit Dokkum

Beste mensen,
Een reactie op een nieuwsbericht geven is prima, maar het is volgens mij niet de bedoeling om te gaan discussiëren. Ik denk dat het voor de jongen die die gedaan heeft (en zijn bijrijder niet te vergeten) erg genoeg is te moeten leven met de wetenschap dat je iemand hebt doodgereden. Ik hoop dat het voor alle jeugd hier in de omgeving een hele wijze les is!!!

21-9-2011
bas uit dokkum

@thechamp en je opmerking "we hebben allemaal wel eens zoiets uitgehaald, nou nee, Bas.. Ik heb persoonlijk nog nooit iemand doodgereden"slaat ook helemaal nergens op. je moet beter lezen! net of zou het de normaalste zaak van de wereld zijn om iemand dood te rijden! ik heb gezegd van "En op die leeftijd doen ze en hebben wij zelf ook, vaak dingen gedaan waarvan je de gevolgen niet altijd goed kunt overzien. het is vreselijk dat er een dodelijk slachtoffer viel te betreuren"en dat is toch wel heel wat anders dan wat jij suggereerd!

21-9-2011
sunny2007 uit Dokkum

Wij als familie, ik ben een zus van de overleden motorrijder, willen de jongen echt niet achter de tralies zien. Wij krijgen onze broer/zoon/echtgenoot/vader er niet mee terug.
Ik hoop wel dat het de ouders van kids hier in de omgeving wel de ogen heeft geopend en dat ze het crossen op motors niet meer oogluikend toestaan!

21-9-2011
thechamp uit Kollumerzwaag

@Bas, en toch ben ik het niet met je eens, maar dat mag toch? Ik verwijt jou verder niets, maar ben wel benieuwd, hoe je zou reageren als jij in de schoenen van de achtergebleven vrouw zou staan.

Vergelijk het eens met iemand die dronken achter het stuur stapt, en iemand dood rijdt. Die doet dat ook niet met zin, dus per ongeluk.
Deze jongen doet hetzelfde. Rijdt onverzekerd, zonder rijbewijs op de openbare weg. (Nuchter!) En rijdt iemand dood. Wat is dan het verschil??

Ik vind het te makkelijk te zeggen dat ie al genoeg gestraft is omdat ie blablabla. Dat zeg je toch ook niet, als een dronken persoon iemand heeft doodgereden? Nee, dan wordt ie hier op waldnet al compleet aan de schandpaal gespijkerd. Maar deze jongen niet. Waarom niet?? omdat ie nog maar 14 is? Onzin Bas, en diep in je hart weet jij dat ook.
Ik hoop dat de rechter de eis niet overneemt, en deze jongen minimaal de maximale werkstraf oplegt. Detentie is met 14 jaar niet handig. Maar straf is zeker terecht.

21-9-2011
bas uit dokkum

@sunny2007 ik wil jullie nogmaals heel veel sterkte wensen en heb diep respect voor jou reactie.
@thechamp je mag natuurlijk een andere mening hebben alleen slaapt de vergelijking die je hier schetst natuurlijk helemaal nergens op. ik verwacht dat een jongen van 14 jaar nog niet in staat is om volwassen te denken en en zijn daden zullen daar dan ook naar zijn lijkt me iemand die dronken is heeft er zelf voor gekozen om te zuipen en daardoor is die voor de volle 100% aan te rekenen wat hij doet. Als achtergeblevene zou ik ook niet willen dat deze jongen nog meer gestraft zou worden. ik kan me dan ook helemaal vinden in de reactie van
sunny2007 de zus van het slachtoffer. het is te hopen dat dit mensen weerhoud om ook zulke ondoordachte dingen te gaan doen, zodat de gene die het leven heeft verloren niet voor niets is gestorven!

21-9-2011
bas uit dokkum

slaapt = typefoutje moet slaat zijn

21-9-2011
thechamp uit Kollumerzwaag

@sunny2007, sterkte.

@Bas Daarover verschillen dan ook weer onze meningen. Iemand van 14 jaar weet wel degelijk wat wel mag, en wat niet mag. En kan daar dan dus ook naar handelen.

Zou een mooie boel zijn, iedereen van 16 jaar en jonger kan dan maar doen en laten wat ze willen, want "ze zijn nog niet in staat om zelf na te denken". Wie is er dan WEL verantwoordelijk voor de daden van deze jeugdige delinquenten? Niet de ouders zeg jij, want die kunnen hun kinderen onmogelijk 24 u.p/d in de gaten houden.

Nee, Bas.. dat vind ik wat te kort door de bocht..

En nu hou ik ermee op, jij zult het wel weer niet met mij eens zijn, en dat hoeft ook niet. Zoveel mensen, zoveel meningen en wensen.

21-9-2011
bas uit dokkum

@thechamp dat ik het niet met je eens ben heb je goed gezien. ik weet ook wel dat een 14 jarige weet wat wel en niet mag maar ik betwijfel ten zeerste dat hij de uitwerking van zijn daden kan overzien. zo dat nml wel zo zijn dan zijn ze in jou gewoon volwassenen. en dat de ouders verantwoordelijk zijn voor de daden voor hun jeugd ben ik ook met je eens maar ik ben het volstrekt niet met je eens dat je zegt van "Kwestie van opvoeden"en dat de ouders voor een groot deel schuldig zijn. Ik ken genoeg voorbeelden van dat de ouders hun kinderen goed opvoeden en dat de kinderen dan toch nog wel es dingen uitspoken die niet door de beugel kunnen. Het is zo gemakkelijk om achter toetsenbordje te gaan zitten en dan met de vinger te gaan wijzen. Helaas is de echte realtiteit soms heel anders!

21-9-2011
thechamp uit Kollumerzwaag

De realiteit is zoals ie is, en nooit anders.....

En hier wil ik het bij laten. Bas, tot de volgende keer.

21-9-2011
bas uit dokkum

@thechamp ik zou nu zoveel tegen je kunnen zeggen maar dat doe ik nu ook maar niet meer. en id de realiteit is zoals tie is en de realiteit ziet er achter een toetsenbord vaak wel een beetje anders uit dan in de werkelijkheid! ik vraag me nml af of wanneer jij dat 14 jarig jongetje, wat vast heel vaak huilend van ellende in zn bed ligt, recht zou kunnen aankijken en zou zeggen van eigen schuld jochie je moet nog meer gestraft worden! en tegen zn ouders van dit is jullie schuld ligt hem aan de opvoeding! over realiteit gesproken!

21-9-2011
thechamp uit Kollumerzwaag

Eerlijk gezegd, denk ik niet dat dit jongetje er ook maar 1 oog minder om zal dicht doen.

Hij zal dik tevreden zijn, dat ie er zo makkelijk afkomt, en ook nog es de symphatie van veel waldnetters krijgt. En wat betreft zijn ouders, zij hadden er op moeten toezien, dat hun zoontje nooit op deze moordmachine had mogen stappen, met dit vreselijke ongeluk tot gevolg.

En dat durf ik ze zo ook wel te vertellen, maar of dat nou direct mijn taak is...

en de realiteit ziet er achter een toetsenbord natuurlijk niet anders uit, dan in werkelijkheid.

Werkelijkheid=Realiteit

21-9-2011
bas uit dokkum

@thechamp een vraag heb jij kinderen?

21-9-2011
june uit Burgum

Ik haw bern, en fyn de straf leech.

21-9-2011
uit Feanwâlden

Ik ga mijn zoon van 14 vertellen dat hij wel ff op de motor mag en BAS zijn kind mag dood rijden.

21-9-2011
thechamp uit Kollumerzwaag

@bas, ik denk niet dat dat wat betreft deze discussie wat uitmaakt. Ik vertel hier op waldnet niets mbt. mijn privé-leven. Er zijn vast meer mensen als ik met een goed geheugen, en alles wat je zegt kan (ooit) tegen je worden gebruikt.

Zo weet ik van veel mensen hier op waldnet dingen die ze ooit eens hebben neergekalkt hier, met het gevolg dat dat ooit weer es in een discussie kan worden gebruikt.

Zo heb jij al oudere kids, zit je in een rolstoel, (of ben je anderszins gehandicapt) woon je in het Fugellan te Dokkum, krijgt (veel) jeugd over de vloer.... moet ik nog even doorgaan??

21-9-2011
bas uit Dokkum

met mij vraag wilde ik eigenlijk weten of je wel of niet ervaring had met kinderen
en ik heb dr geen moeite mee dat men dingen hier neer zou zetetn van wat ik ooit in het verleden zou hebben gezegd hier op waldnet. zolang ze natuurlijk niet uit hun verband zou worden gehaald.
en ja ik heb oudere kids, gebruik een scootmobiel en ik krijg ook wel jeugd over de vloer. daar maak ik geen geheim van, albegrijp ik niet helemaal de doelstelling van je om dat hier mbt dit onderwerp te noemen en ja hoor je mag gerust even doorgaan daar heb ik geen problemen mee mits het op waarheid berust. Het is nml zo doordat ik me wel wat open op kan stellen kan ikdenk ik ook in eerlijkheid een discussie aangaan ik kan bv es even terug denken hoe ik zelf was toen ik een jaar of 14 was en ik kan ook terug denken hoe mijn kinderen zich gedroegen toen ze zo oud waren daar heb ik van geleerd. een van die dingen die ik daarvan heb geleerd dat ze toen niet altijd de gevolgen van hun daden konden overzien.

21-9-2011
truusje uit datweetikselfswel

@keess jou reactie slaat nergens op ik heb nl nergens zien staan dat bas uit dokkum gezegd heeft dat hij het goedkeurd dat jongens van 14 moedwillig iemand doodrijd!

21-9-2011
advertentie

ford5000 uit twijzelerheide

@thechamp:Eerlijk gezegd, denk ik niet dat dit jongetje er ook maar 1 oog minder om zal dicht doen.

dit vind ik een beetje te ver gaan

21-9-2011
bas uit Dokkum

@truusje daar moet je gewoon niet op reageren kijk dat thechamp en ik van mening verschillen over verschillende dingen is denk ik niet erg. bij ons gaat het tenminste ergens over maar op zulke opmerkingen als @keess moet je gewoon niet reageren

21-9-2011
agema uit westereen.

Het lijkt hier de omgekeerde wereld wel op Waldnet. Iedereen heeft nu medelijden met dat joch, die hoogst-waarschijnlijk wel vaker NIET uitgekeken heeft. Door zijn toe doen, ligt er nu wèl een vader van kinderen in z'n graf !!En ow ow wat hebben we hier een meelij met die jongeman die dit veroorzaakt heeft, die denk ik, allang weer op z'n crossertje zit.

22-9-2011
wesley uit Twijzel

Kom op mensen het joch is 14 jaar, en die heeft echt nooit de bedoeling gehad om een dodelijk ongeval te veroorzaken..

22-9-2011
wesley uit Twijzel

Kom op mensen het joch is 14 jaar, en die heeft echt nooit de bedoeling gehad om een dodelijk ongeval te veroorzaken..

22-9-2011
bas uit dokkum

we hebben het hier over een KIND! het vreselijk dat er door zijn toedoen een manvader zo tragisch om het leven is gekomen, maar ik denk toch echt dat dit jongetje dit niet met opzet zin heeft gedaan en de gedachte bij hem dat er door toe doen van hem iemand is obverleden al een zeer zware straf voor hem is daar hoeft in dit geval denk ik niet meer straf bovenop te komen. ik heb respect voor de reactie van het zus van de omgekomen man die ook zegt dat ze hem niet achte tralies willen zien omdat ze daar hun dierbare niet mee terug krijgen. in deze zaak zijn geen winnaars alleen maar verliezers! en @agema dat je denkt daat hij allang weer op zn crossertje zit kun je toch nergens op basseren lijkt me en ik zie dat dan ook alleen maar als een soort stemmingmakerij.

22-9-2011
bas uit dokkum

als ik o de reacties nog es overlees dan denk ik bij me zelf van wat zou er hebben destijds hebben gestaan als ook deze jingen was omgekomen? zou waldnet ook dan niet vol hebben gestaan van wat vreselijk! wat erg! enz. nu de jongen gelukkig niet ook is omgekomen roepen velen van degene die eerder zouden roepen wat vreselijk enz nu van kruisig hem! kruisig hem!

22-9-2011
thechamp uit Kollumerzwaag

@wesley, nee hij wou alleen maar lekker even een eindje crossen, op zijn crossmotor. Maar hij was voor het gemak vergeten dat hij nog geen 18 was, en ook het verplichte rijbewijs had hij niet nodig. En wist hij veel, dat ie niet onverzekerd mag rondrijden.

En dat er dan toevallig iemand bij hen opbotst, tja... daar kan HIJ toch niets aan doen. Wat moet die man uit het Groningse Winsum daar ook in zijn dorp.

Nee hoor, deze jongen valt niets te verwijten. Het is het slachtoffer (de overledene bedoel ik daarmee, daarover verschillen hier de menigen) zijn eigen domme schuld.

Is dit ongeveer hoe jij het ziet, Wesley... (uit zwaagwesteinde, waar vaak heel andere wetten gelden dan in de rest van dit land)

22-9-2011
fontana uit Dokkum

Werkstraf lijkt mij wat te licht, voor wat er voorgevallen is.

22-9-2011
eksteroog uit Eastermar

Sorry hoor ,maar Bas en Thechamp ,woensdag om 11 uur kwam de zus van de motorrijder hier aan de lijn en jullie blazen gewoon over haar heen
Zij had een mening en het gaat haar 1000 maal meer aan dan jullie ,schamen jullie je nou niet, om dan steeds maar over de schuldvraag door te gaan.

22-9-2011
thechamp uit Kollumerzwaag

De schuldige is wel bekend, 't ging meer om de straf die de schuldige heeft opgelegd gekregen.

(maar je hebt wel gelijk...)

22-9-2011
badjuf uit Winsum

Langs deze weg wil ik graag zelf reageren. Ik ben de vrouw van de omgekomen motorrijder. In de bovenstaande "discussie" heeft ieder zijn- of haar mening over wie er nou het slachtoffer is. In mijn ogen zijn er een heleboel slachtoffers. Mijn man, wij als achtergebleven gezin,de familie van mijn man en mij, maar ik wil niet uit het oog verliezen dat er aan de andere kant ook slachtoffers zijn. De 14-jarige jongen, zijn ouders en zusje. Niemand heeft het zo gewild!! Ja wij als gezin hebben het moeilijk, maar ik weet ook dat er nog een gezin is dat het ook moeilijk heeft, op een andere manier maar toch... De opgelegde straf is voor mij voldoende, met een hogere straf krijg ik mijn man en de vader van mijn kinderen niet terug. Ook deze jongen zal dit nooit vergeten en misschien dat het pas echt zal doordringen als hijzelf ooit vader zal zijn. Als laatste kan ik alleen nog maar zeggen: wij MOETEN hier verder mee hoe moeilijk en verdrietig ook, het is niet meer terug te draaien.

25-9-2011
eksteroog uit Eastermar

Badjuf,ik dank U voor uw wijze woorden en wens U en de kinderen sterkte in het verdere van uw leven

26-9-2011
badjuf uit Winsum

Dank u eksteroog, sterkte zullen we hard nodig hebben. Ik las in uw berichtje ergens dat een zus van mijn man contact met u had gehad. Persoonlijk ken ik niemand uit Eastermar. Maar ik hoop dat het contact goed is geweest voor beide partijen. Groet, badjuf.

26-9-2011
bas uit dokkum

Badjuf Ik wens U, uw kinderen en uw familie ook heel veel sterkte toe nu U zonder uw man en vader verder moet met uw leven!
Ik vind het bijzonder dapper van U dat U hier hebt gereageerd en ook wat U zegt dwingt diep respect af.

26-9-2011
badjuf uit Winsum

Dank je Bas, meer kan ik niet zeggen.

27-9-2011

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan