Contact
Account
Logo
Zoeken
Zoeken

Groen licht voor aanleg Centrale As

Publicatie: 9 november 2011, 10.19 uur

Reacties

marksp2 uit Dokkum

Eindelijk! Direct beginnen, goede zaak.

9-11-2011
witzie uit Burgum

kunnen de mensen nog sneller vertrekken uit Noord-Friesland.

9-11-2011
ppuk1265 uit Dokkum

Eindelijk!!!! Gerechtigheid!! Nog vier jaar boemelen over de Trekweg, maar dan heb je ook wat!

9-11-2011
eiber uit Tytsjerk

En no los blinder, as de brânwacht.

9-11-2011
advertentie

uit Leeuwarden

Gelukkig dat er nu een duidelijke uitspraak is.

Maar jammer, dat het deze uitspraak is. Er waren ook wel andere natuurvriendelijkere en goedkopere mogelijkheden geweest, die hetzefde effect (Bereikbaarheid & Veiligheid) zouden bereiken als de Centrale As.

En ik geloof ook niet, dat het zo'n sterke opsteker voor NOF is. Misschien, dat meer mensen in NOF gaan wonen, maar veel bedrijven zal het niet aantrekken, daar Drachten centraler ligt en vanuit NOF zo beter te bereiken is. Ik denk eerder, dat bedrijven wegtrekken.

9-11-2011
granaet uit Dokkum

Mogen we even heel hard juichen voor deze uitspraak, dacht het wel.
Het gaat steeds uit mensen uit omg. Nijegea en de Tike, maar kijk eens aan het begin in Dokkum en o.a. Damwoude, denk dat daar de vlag uit gaat.
Die theorie van bekende uit Leeuwarden begrijp ik niet helemaal, het noorden heeft geen fatsoenlijke aansluiting, daar gaat het ook om.

9-11-2011
rommie uit De Westereen

Dat mensen nog twijfelen over het nut van deze weg. Dan moeten ze een keer bij Quatrebras/Burgum gaan staan. Die linkse clubjes komen met de meest onzinnige argumenten.

9-11-2011
antje76 uit Wâlterswâld

Ik vind het jammer...en ik kan wel discussie beginnen waarom, maar dat hebben we al zo vaak en lang gedaan. Dag landschap, dag natuur...

9-11-2011
atheist uit Dokkum

De centrale as. De naam zegt genoeg.

De aantal verkeersslachtoffers en criminaliteit zal fors gaan toenemen in het hoge noorden.
En de natuur wordt op deze manier snel om zeep geholpen.

Maar ja, men wil het zo graag!!!!!


9-11-2011
gogem uit Drachten

Hehe, eindelijk dan toch.
Al die bezwaarmakers, die op hun vingers konden natellen dat de weg er toch komt, kunnen hun wonden likken. Ze moeten nu toch ook inzien dat door al dat gedonder de uiteindelijke kosten hoger uit zullen vallen door al die vertragingen en procedures.
En wie draait er op voor die extra kosten?
Juist, wij met zn allen!

9-11-2011
uit Leeuwarden

Rommie,

Ik denk dat het niet het grootste punt is, of de weg nut heeft. Want dat heeft die zeker wel. Maar er waren ook andere mogelijkheden, die meer natuur zouden sparen, maar wel de zelfde effecten zouden bereiken.


Granaet,

NOF heeft inderdaad niet de beste aansluiting. Maar zelfs met die aansluiting is NOF niet het meest aantrekkelijke gebied voor bedrijvigheid. De bedrijvigheid heeft hierdoor juist veel kans om weg te trekken, omdat hun werknemers vanuit NOF nu sneller in andere gebieden kunnen komen werken.

Het zal vooral om extra inwoners gaan, die dan makkelijk vanuit hun woonplaats in NOF, naar hun werk in andere gebieden kunnen.


Maar de bereikbaarheid van NOF had ook op andere manieren kunnen worden verbeterd. Maar helaas kiezen we maar al te vaak de makkelijkste weg, die helaas niet altijd de beste is.

9-11-2011
lucylane uit jouswier

Het gemeentebestuur heeft net een pak bezuinigingen losgelaten op de inwoners - mede omdat er al veel geld in de centrale as is gepompt en nog gepompt zal worden. Regeren is vooruit zien. De grote leegloop is hier toch al begonnen en de krimp kan straks vol gas toeslaan. Denk niet dat een centrale as dit tegen kan houden. Ben bang dat er straks een dure weg ligt van niks naar niks.

9-11-2011
renegade uit damwald

Wat een onzin die Centrale As. Over 10 jaar wonen er minder mensen in friesland.. en om de verkeersintensiteit op de As te garanderen worden alle andere wegen of afgesloten of 30km wegen van gemaakt.. manipulatie tot en met wat dat aangaat.. en echt niet dat door de weg er meer bedrijven zich zullen vestigen in Friesland.. Ik vind dat iedere voorstander straks de weg zelf terug moet betalen zodra straks blijkt dat de weg geen effect sorteert!

9-11-2011
kealleboer uit Lutjebroek

Bekende, je houdt er interessante geografische ideeën op na, maar er klopt natuurlijk geen bal van dat door een weg de bedrijvigheid afneemt. En zelfs als de werknemers werken in bijv Drachten en hun geld besteden in Dokkum is de ook een stevige impuls voor die stad.

9-11-2011
advertentie

wijzer uit Feanwâlden


Maak er direkt een "TOLWEG" van ..............

9-11-2011
19flierefluiter78 uit Garyp

Het is uiteraard wel zo dat als het achterland slecht bereikbaar is de bewoners daar wegtrekken. Als het na de aanleg van de As beter bereikbaar is wil men ook daar weer wonen. Het is maar net hoe je het bekijkt.
Het is maar goed dat de actiegroepen in het tracee geen torretjes of ander klein grut hebben gevonden want dan was het alsnog overgegaan. Als met al hebben de actiegroepen het flink opgerekt waardoor de aanleg alsmaar duurder is geworden.

9-11-2011
gossi uit Burgum

Gelukkig, eindelijk. Blijft er tenminste jeugd wonen in noordoost Friesland. Wie zal anders het veel geroemde landschap in de toekomst blijven onderhouden?

9-11-2011
kweenie uit Lioessens

NOF wordt beter bereikbaar. Nu eens zien of na de aanleg van de Centrale As de criminaliteit ook omhoog gaat. Toename van zwerfvuil in de natuur. En natuurlijk het inleveren van de positie van Fryslân als schoonste gebied van Nederland. Tenslotte denk ik dat de As wordt aangelegd onder de noemer van "toename bedrijvigheid" maar in werkelijkheid bedoelt is om de toeristen makkelijker deze kant op te laten komen. Daar draait het immers allemaal om. Verpauperde woningen moeten worden opgeknapt of afgebroken, overal komt bewegwijzering, en de snelheden op wegen worden omlaag gebracht. Dongeradeel heeft zelfs in 2010 een resolutie aangenomen om illegaal parkeren van een camper op een openbare weg te "gedogen" omdat men de medewerking van de eigenaar nodig heeft bij de aanleg van een nieuwe toeristische attractie. Dat door deze situatie de autochtone bewoners gehinderd worden is niet van belang. Fijn, die Hollandse bestuurders in us heitelân.

9-11-2011
garelli1972 uit Gytsjerk

Ik denk dat de dorpen damwoude en veenwouden heel blij zijn met deze uitspraak het zal heel veel verkersoverlast schelen in deze dorpen en wat denkt u van bergum dat wordt nuweer leefbaar .

9-11-2011
fontana uit Dokkum

Dokkum e.o. van Harte gefeliciteerd met deze uitslag. Na 20 jaar eindelijk gerechtigheid. Die natuur- en vogeltjemensen van het Fryske Gea hebben het al veel te lang opgehouden.En allen die tegen waren krijgen nu het deksel op de neus. Vechten voor de vooruitgang in je eigen provincie is beter al steeds kritiek leveren op je omgeving.

9-11-2011
justina uit Twijzelerheide

Eindelijk groen licht voor de centrale as, super nieuws!.

9-11-2011
uit Leeuwarden

Kealleboer,

Jij zegt dat dat niet klopt... Nou sla de marketing- en bedrijfskundige boeken er maar op na. Bereikbaarheid is een belangrijk iets.

Als je ergens centraal kunt vestigen, waar werknemers vanuit andere gebieden je eenvoudig kunnen bereiken, dan is dat een ideale plaats. Dan blijf je niet op een wat 'afgelegener' gebied zitten, waar je via twee autowegen naar een snelweg moet.

Dan ga je juist naar de centrale plaats aan de snelweg en autoweg, waar je werknemers doodeenvoudig kunnen komen.


En natuurlijk geven inwoners hun geld wel in bijvoorbeeld Dokkum of hun eigen dorp uitgeven. Maar daar kan niet alleen op worden geleefd.

Dan zal er ook flink op toerisme moeten worden geteerd. Dat kan overigens wegens de bereikbaarheid wel een flinke impuls ondergaan.

9-11-2011
uit Leeuwarden

Ik wil er overigens niet mee zeggen, dat bedrijven per definitie wegtrekken. Maar de kans is wel groter.

9-11-2011
wijzer uit Feanwâlden


Is het "Fiskerhûske" in Moddergat op de toestroom van het toerisme hierop berekend ?

9-11-2011
me2you uit Dokkum

Ik denk dat het een goed ding is alleen misschien niet nu we zo erg moeten bezuinigen we kunnen beter het geld in de wat betere jaren gaan besteden

9-11-2011
incognito uit Heerenveen

"We kinne lang om let los!" Geweldig en nu dan ook maar snel aan de slag.

en

rommie uit De Westereen woensdag 09 november 2011
11:01 uur

Dat mensen nog twijfelen over het nut van deze weg. Dan moeten ze een keer bij Quatrebras/Burgum gaan staan. Die linkse clubjes komen met de meest onzinnige argumenten. (Zo is het maar net Rommie)

9-11-2011
jado58 uit Leeuwarden

Kom ik nu ook sneller van Leeuwarden naar dokkum?

Al die rotrotondes en trekkers en langzaamrijders schiet nu ook niet op.

9-11-2011
macanudo uit Drachten

Zwarte dag voor de geitenwollensokkenclub.

Goed nieuws, laat maar snel komen die weg!

9-11-2011
dwachje uit Burgum

joehoe eindelijk, nog even door bijten bij de stoplichten van het pitoriske burgum en dan is dat hopelijk ook voorbij

9-11-2011
bimmer523i uit Dokkum

Hoera!
Nu nog een Trein Station,Mcdonalds,Coffeshop en Bioscoop.

Dan is Dokkum eindelijk een echte stad!

9-11-2011
kealleboer uit Lutjebroek

@bekende
Natuurlijk is bereikbaarheid belangrijk, vertel mij wat als ondernemer. Daarom komt die CA ook. Je moet de zaken niet omdraaien.
Mij maakt het als werkgever niet zoveel uit als mijn geliefde arbeiders langer moeten rijden. Veel belangrijker is dat producten en grondstoffen makkelijk af en aangevoerd kunnen worden. Dokkum wordt beter bereikbaar door de weg dus zal een bedrijf zich er sneller vestigen dan voorheen.(al Drachten/Heerenveen/Utrecht blijft altijd nog beter bereikbaar, maar er spelen meer factoren mee.)

9-11-2011
waldblomke uit Twijzelerheide

super

9-11-2011
gossi uit Burgum

Gelukkig, eindelijk. Blijft er tenminste jeugd wonen in noordoost Friesland. Wie zal anders het veel geroemde landschap in de toekomst blijven onderhouden?

9-11-2011
piterhenk uit Dokkum

maar snel beginnen.

9-11-2011
friesmeiske uit feanwalden

Yes eindelijk! Laten ze maar snel beginnen met de centrale as!

9-11-2011
atheist uit Dokkum

Al die mensen die voor natuur vernieling zijn, mogen van mij allemaal vertrekken naar het westen. Ga daar elkaar maar vergiftigen.

9-11-2011
thor uit Drachten Azeven

Hoera kan Dokkum ook ontwikkeld worden
gelijk maar een inburgerings cursus volgen dan kunnen de dokkumers misschien ook meedoen met de rest van friesland

9-11-2011
dappered uit Heerenveen

Als de wegt klaar is en het staat op deze site, zal ik voor de weg de zegen vragen.

9-11-2011
cheese uit Ureterp

Mooi zo snel aanleggen hoe eerder hoe beter!

9-11-2011
advertentie

galopsprong uit Driezum

Eindelijk en gelijk de schop in de grond, wordt begonnen bij Garijp en begin 2012 de noordelijke helft vanaf Dokkum. In 2015 doen we geen half uur meer vanaf Dokkum naar Burgum. De natuurfreaks die 8 hoog op een flat wonen, zoeken maar weer verder naar graspollen en wipmuizen om het volgende project weer dwars te bomen. Het hoogste rechtsorgaan heeft een definitief oordeel geveld en hiertegen is geen beroep meer mogelijk.

9-11-2011
jelletink uit Willemstad, Curaçao

Eindelijk!! Toch niet te geloven dat die boomknuffelaars anno 2011 - een tijdperk gekenmerkt door constante vooruitgang - nog zoveel in de melk te brokkelen hebben, we leven toch zeker niet meer in het stenentijdperk?

9-11-2011
gogem uit Drachten

Goed voor de werkgelegenheid, dus morgen maar beginnen. Weer wat wegenbouwers minder in de WW.

9-11-2011
paradigma uit 't Waar

als ondernemer of als burger is het, mag ik hopen tot een vrijwillige keuze geweest om te gaan wonen waar je nu woont? Neem de situatie dan ook zoals deze is.

9-11-2011
hindrik50 uit Ternaard

Graag even doortrekken naar Holwerter pier'kunnen we nog meer hiervan proviteren. Goed gedaan raad van state, ook met krimp krijgen we meer verkeersbewegingen, geen middelbare scholen meer en geen ziekenhuis meer enz.

9-11-2011
uit Leeuwarden

Jelletink,

Het is juist goed, dat natuurorganisaties nog iets kunnen inbrengen. In andere gevallen was Nederland nu één groot betonpark geweest zonder enige vorm van natuurgebieden.


We vinden het leuk om dieren te zien en vinden het zonde als ze uitsterven. Maar ondertussen werken we er wel aan mee. Het is juist belangrijk dat er dan organisaties zijn, die voor de flora en fauna opkomen.

9-11-2011
marsicht uit Damwald

Jaaa TOP nieuws. Eindelijk en nu snel los aub...

9-11-2011
boons535 uit Drachten

Het is goed dat de weg er komt, de tegenstanders laten betalen die het zolang tegen gehouden hebben!!! voor de ondernemers is de weg een uitkomst.De natuur er om heen wordt weer goed.

9-11-2011
harkema uit Dokkum

YEAHHHHHHHHHHH eindelijk!

Maar alle respect voor de natuur mensen onder ons. Jullie vinden dat de natuur met deze weg naar de spreekwoordelijke "kloten"gaat.
Maar wat doen al die uitlaatgassen van die rijen auto's die elke dag bij quatrebras en burgum en zo staan. Lijkt me ook niet echt goed voor het milieu...
Nu heb je weinig tot geen files meer en dus minder uitlaatgassen;)

9-11-2011
gerar uit westreen

en nu hopen dat het AZC in Drachten blijft straks met die goede aansluiting

9-11-2011
devil uit Kollum

Jelletink

Wij leven nu in het asfalt en betonnentijdperk.
Neemt niet weg dat de centrale-as voor dorpen als damwoude, veenwouden en burgum evenals de tsjerkdoarpen een verademing zal zijn. Ook die inwoners hebben recht op een goede woonomgeving. Het verkeer dat nu nog door die dorpen rijdt, zal met de komst van de ca sterk afnemen.

9-11-2011
coach uit Garyp

Ik rijdt de route al 20 jaar. Met de alternatieve route waren we veel beter uitgeweest want wat is nu 5 minuten op een mensenleven. Het mensenleven komt nu weer op het spel te staan want het moet nog sneller en dus nog gevaarlijker

9-11-2011
bigfoot55 uit burgum

Gefeliceert voorstanders.en straks niet jammeren dat alles zo duur wordt.

9-11-2011
wijzer uit Feanwâlden


Op de vernieuwde weg van Dokkum naar Nijega mag men 20% sneller rijden, maar is minimaal 20% langer geworden ..............

De tijdwinst is dus 0 % .........

9-11-2011
atheist uit Dokkum

De weg des doods!!!
Straks niet jammeren en zeggen: die weg had er nooit moeten komen!!!

9-11-2011
paradigma uit 't Waar

ik blijf erbij: het is toch een bewuste keuze om met je onderneming in dokkum of in die omgeving te gaan zitten? Dus nou niet zo zeuren als je met je transportbedrijfje (o.i.d.) vindt dat je bedrijfsresultaten tegenvallen omdat JE JEZELF een niet zo'n beste geografische postitie hebt toebedeeld. Economisch belang? Hou toch op: eigen portemonee zul je bedoelen! Het is de omgekeerde wereld. Voor de ondernemers: in drachten en heereveen zijn er nogal wat leegstaande panden op de industriegebieden, ga daar dan heen en houdt altublieft op met het aanvoeren van drogredenen! Daar gaat weer een kwart miljard..

9-11-2011
jelletink uit Willemstad, Curaçao

@atheist uit Dokkum
Pff laat me toch zeker hopen dat u ons voor het lapje houdt, uw reactie slaat kant noch wal. Waarop baseer je de uitspraak "De aantal verkeersslachtoffers en criminaliteit zal fors gaan toenemen in het hoge noorden"? Onderzoeksrapporten? Theoretisch zou het aantal verkeersslachtoffers juist moeten dalen. En die toeneming van de criminaliteit doet mij al helemaal verbazen!

9-11-2011
plakje uit cake

@harkema uit Dokkum:

'Maar wat doen al die uitlaatgassen van die rijen auto's die elke dag bij quatrebras en burgum en zo staan.' Helemaal mee eens. Ik ben verbaasd dat al die zogenaamde natuurfreaks dit niet zelf konden bedenken! En dan nog wat: al die zeikstralen over dat je zelf gekozen hebt om in Dokkum een bedrijf te beginnen. Als je daar al bent begonnen en het valt tegen, dan kun je niet altijd zomaar stoppen. Moeten die mensen dan allemaal maar smoren en failliet gaan? Wat een medemenselijkheid zeg! Het egoïsme en de dommigheid straalt er weer van af!

9-11-2011
paradigma uit 't Waar

gelukkig ben jij slim

9-11-2011
atheist uit Dokkum

@jelletink,

Er zal veel harder gereden worden. Dus meer dodelijke slachtoffers.
Door de centrale as zullen meer ondersnemers zich hier gaan vestigen, lijkt mij. Dat trekt meer consumenten en consumenten zonder portemonee. Dus meer diefstal en overvallen,nietwaar? Criminelen verplaatsen zich sneller op deze manier.
Of gelooft u in sprookjes, volgens mij wel.

9-11-2011
advertentie

raddioheideroos uit Feanwâlden

dat er iets moest gebeuren, ok.
maar dit is toch niet de beste optie in mijn ogen.
maar'ja, wie ben ik?

9-11-2011
virtualizer uit Burgum

hahahahahaha,een tijdje terug las ik hier,,de as komt er niet,en virtu moest maar naar de a7 verhuizen:)
ene wijze wijzer had dat in zijn glazen bol(u moet de groenten van hak hebben was er al uit..) gezien.
je ziet beste man/vrouw?toch wel he.
dachten de tegenstanders nou echt dat het echt niet door zou gaan...helaas voor hun dat was een mooie droom,en toen was men wakker.
nou,ik ben blij toe,ein-de-lijk,morgen maar gelijk beginnen!


9-11-2011
plakje uit cake

@harkema uit Dokkum:

'Maar wat doen al die uitlaatgassen van die rijen auto's die elke dag bij quatrebras en burgum en zo staan.' Helemaal mee eens. Ik ben verbaasd dat al die zogenaamde natuurfreaks dit niet zelf konden bedenken! En dan nog wat: al die zeikstralen over dat je zelf gekozen hebt om in Dokkum een bedrijf te beginnen. Als je daar al bent begonnen en het valt tegen, dan kun je niet altijd zomaar stoppen. Moeten die mensen dan allemaal maar smoren en failliet gaan? Wat een medemenselijkheid zeg! Het egoïsme en de dommigheid straalt er weer van af!

9-11-2011
tjallingpostma uit Tytsjerk

't Is eins net te ljowen, mar einlik is der dan in beslút. Hearde fannemoarn op'e radio, dat se der in petear oer ha soene. No en dan hearre je dit! Dy ferrekte Centrale As komt der straks en sa't mear minsken hjir sizze; de criminaliteit ensa, dat sil gestaach tanimme. Moast wol op rekkenje, dat dat bart! Mar goed, sôkke beslúten wurre faaks toch naam troch minsken dy dér gjin doel oer hawwe. Al die moaie natoer is straks allegearre forlen! Oké, berikebrhyt is ek belangryk, mar of it sá moat.. ik wit it net.
't Is gewoan net te ljowen, as je sa frij wenje, en straks steane je yn de eftertún en leit dy ferrekte rot baan 400 meter fan j'n hûs óf!
No, Sa mar. Ik gean 'r fjirder net op yn. Lit se yn den Haag lekker ynt asfalt wei sakje!

9-11-2011
antonv9 uit Drachten

Kruip toch onder je steen atheist. Als het aan jou lag dan reden we nog met paard en wagen! Mooi dat de weg er eindelijk komt... Gelijk maar beginnen!

9-11-2011
june uit Burgum

In goed idee hynder en wein.

9-11-2011
tilstar uit Kootstertille

@Bekende: Mensen zullen wel eerder in NOF blijven wonen, doordat ze nu sneller in Drachten zijn. Hun reistijd wordt dus aanzienlijk verkort.

Voor veel mensen was dat juist een reden om weg te trekken uit NOF. Nu eindelijk de Centrale As komt, zullen de bewoners eerder geneigd zijn te blijven dan naar Drachten e.o. te verhuizen.

9-11-2011
atheist uit Dokkum

antonv9,

Dat dat dorp van jou al lang naar de kloten is, zie jij waarschijnlijk niet meer. Oorzaak , door veel te veel centrale assen bij Drachten. Jij leeft er midden in. Het is daar al één grote ghetto, vooral het centrum.
Vele geboren Drachtsters zijn daar al vertrokken.

Nu komt het ook deze kant op!!!









9-11-2011
vogelbekdier uit t'kret

Jullie hebben allemaal gelijk.

9-11-2011
galopsprong uit Driezum

Al die tegenstanders die het maar hadden over 2 minuten tijdwinst konden waarschijnlijk niet klokkijken. Neem vandaag tussen 16.00 en 17.00. 1 lange rij auto's . voetgangers konden in Damwald niet eens oversteken, levens gevaarlijke situaties met 45 km wagentjes en tractors/kranen op een weg waar je niet mag inhalen. J e staat net buiten Feanwalden al stil voor kruising Quatrebras en vanaf Burgum sta je al stil bij de Simmerwei, tijdwinst is overdag al gauw 20 a 30 minuten.De CA is een uitkomst, doorgaand verkeer buiten de dorpen dus een veel veiliger oplossing, minder verkeersslachtoffers en ook nog eens beter voor het milieu

9-11-2011
klusjesboy uit Twijzelerheide

ja, groot gelijk.

9-11-2011
jan2 uit aldtsjerk

Mocht over 5 jaar na de aanleg van de CA toch niet het gewenste reultaat [werkgelegenheid en bedrijfstoename] kunnen ze in ieder geval nog sneller vluchten uit de NO hoek De weg Aldtsjerk Leeuwarden was het beste geweest voor Dokkum ook overbodig maar wel het beste Maar voor de voorstanders gefeliciteerd en voor de tegenstanders,
het was toch al een kansloze missie er gaat veel teveel geld in om die onder de tafel verdeeld gaan worden door enkele fanatieke voorstanders

9-11-2011
amanda666 uit Kootstertille

hehe zal tijd worden snel die weg daa plaatsen dan kan het dumpen an radioaktief afval beginnen aan de kust in de grond en ideaal ben ik straks ook wat sneller thuis uit mijn werk en ik woon gelukkig niet inde buurt van de nieuwe stortplaats voor kernafval (gelukkig) dus jouw mar gass mei de bouw

9-11-2011
miep uit Aldeboarn

Niet zo,n grote mond allemaal anders verstrek ik de lening van 250 miljoen NIET !


Miep

9-11-2011
virtualizer uit Burgum

krijgen we nu straks ook tv actie`s met geer en gordon voor het fryske gea en andere clubs in de categorie heimwee naar vervlogen tijden?....nu de kogel door de kerk is gaat dit veel leden kosten vrees ik..
mensen die aan de prozac zijn moeten snel een voorraadje gaan aanleggen,want er zal een explosie van mensen met een depressie omtrent dit heugelijk feit gaan ontstaan!

9-11-2011
adehan uit bergum

hehe eindelijk nu de trein nog ,
kunnen ze gelijk even meenemen

9-11-2011
uit Feanwâlden

DE HEBZUCHT HEEFT WEER GEWONNEN. MENSEN DIE ALLEEN MAAR AAN GELDVERDIENEN DENKEN STAAN TE JUIGEN.
iK BEN EEN JONGEN VAN HIER EN WOON HIER MET VEEL PLEZIER OMDAT HET NOG IS ZOALS HET IS EN ANDERS VERHUIS IK WEL NAAR DE STAD.

9-11-2011
tjallingpostma uit Tytsjerk

@Galopsprong
De CA is een uitkomst, doorgaand verkeer buiten de dorpen dus een veel veiliger oplossing, minder verkeersslachtoffers en ook nog eens beter voor het milieu.

Ja tuurlijk, door een extra weg aan te leggen, zal het milieu meer gespaard blijven... Dácht 't dus NIET hè! Denk eens aan al die uitlaatgassen, die straks hoog boven de natuur los gelaten worden!
't Wordt misschien wel veiliger in de dorpen, maar voor 't milieu wordt het er niet beter op!

9-11-2011
atheist uit Dokkum

Bakken met geld kost dit. Straks zal er nog wel een paar miljard tegen aan moeten, anders komt de as niet klaar. En dat in een tijd van bezuinigingen.

De centrale as. Weggegooid geld!!!

9-11-2011
thor uit Drachten Azeven

atheist uit Dokkum
wat zit je te piepen over de kosten, als het geld niet in de C.A. word gestoken dan verknoeit het Fryske Gea het wel in het zogenaamde natuurbeheer,
gooi het geld dan maar in die bodemloze put die Fryske Gea heet

9-11-2011
advertentie

uit Feanwâlden

THOR.....je zult het niet geloven maar wees blij dat het Fryske Gea bestaat, ik vind ze soms ook wel eens wat overdreven maar in het BOSK EN IEPEN FJILD waar wij hier in leven hebben we oa wel aan hen te danken.

9-11-2011
atheist uit Dokkum

@thor oftewel antifryskegea,

Het fryske gea, wie is er niet groot mee geworden!!! Ook jij!!!

9-11-2011
martinez uit Broeksterwâld

vanaf quatrebras hoeft het niet 4 baans belachelijk er zijn heus geen bedrijven die denken laat ons in dokkum vestigen want er loopt zo'n mooie weg naar toe. kompleet overbodig dat laatste stuk en minstens tien jaar te laat als hij er wel moest komen.

9-11-2011
atheist uit Dokkum

Als de Centrale as klaar is, dan ga je naar de basischool,huisarts,bibliotheek etc etc 20 km verderop.
Dit geldt o.a voornamelijk voor mensen die in een kleine gemeenschap wonen. Dan ben je wel afhankelijk van de Centrale as. En dat is nou juist het uiteindelijke doel van de centrale as.

9-11-2011
virtualizer uit Burgum

mijn god....wat bij jij een zielig hoopje mens hierboven.
kan je nog meer dingetjes fantaseren om waarom de as er komt?
als jij liever met muilezel en kar op pad gaat,ben je helaas te laat geboren.
tip:koop de serie het kleine huisje op de prairie en haal je hart op.

9-11-2011
uit Leeuwarden

Harkema uit Dokkum,

Files en uitlaatgassen zijn inderdaad ook niet goed voor het milieu. Maar de Centrale As kost qua aanleg ook ontzettend veel natuur. Er waren wel andere mogelijkheden, die ook de doorstroming bevordereden en tegelijk ook natuur spaarden.

Maar zoals gewoonlijk kiest men voor de makkelijkste oplossing. Helaas is dat niet altijd de beste.


Tilstar,

Maar veel extra bedrijven zal het niet lokken. Misschien een aantal extra inwoners, maar dat zal het verschil tussen wel of geen economische groei ook niet veel groter maken.

Een groei van de toeristische sector zou nog wel tot de grote mogelijkheden behoren, door een betere bereikbaarheid.

Maar betere bereikbaarheid was ook op andere manieren te behalen. De CA was daarvoor echt niet de enige mogelijkheid.

9-11-2011
antonv9 uit Drachten

Leef je in je eigen wereldje ateist? Doe je ogen open en zie dat het 2011 is. Ik leef met enorm veel plezier in drachten hoor... Drachten een getto noemen laat alleen maar zien met wat voor anoniem geknapt zieletje we mee te maken hebben.

9-11-2011
sks uit Drachten

Morgenochtend meteen beginnen met graven, kunnen we eindelijk es fatsoenlijk naar dokkum.

9-11-2011
damwoude001 uit Damwoude

Nu verzoek ik alle anti Centrale-as stemmers er, in de toekomst, ook geen gebruik van maken. Blijven jullie a.u.b de oude weg gebruiken, met gemiddeld 50 Km/h. Oh ja, de verkeerslichten, rotondes en andere vertragingen, zijn wel goed voor het milieu, of toch niet?! Alle voorstanders, GEFELICITEERD!!!

9-11-2011
walders uit Damwoude

Door de as en een mc donalds zal Dokkum een echte stad worden......... Hoe simpel kan een mens zijn. De Dokkumers denken alleen maar aan zichzelf, de meesten weten niet waar Anjum en Oostmahorn liggen. N.O.F. is straks naar de sodemieter..... Ja, de toerist kan sneller bij Landal komen en op Schiermonnikoog, en, o ja, de bussen vol met Polen kunnen sneller aan en afgevoerd worden om de vakantieverblijven schoon te houden..... Jammer, jammer, jammer, de bedrijven trekken straks weg en het winkelcentrum in Damwoude kan over enkele jaren de deuren sluiten want er komt geen harses meer........jammer.Kan er een heeeeeel grote mc donalds in, wordt Damwoude ook een stad.

9-11-2011
luvgirly uit de Falom

Eindelijk!! De centrale as is hurd nedich en dot bliikt no wol wer mei disse utspraak! HULDE!!!

9-11-2011
virtualizer uit Burgum

zo is het walders,kan jij mooi lopend naar de mc drek voor een happy meal.kinderen worden daar meestal vrolijk van,ik weet niet of dat bij oude zeuren ook werkt...

9-11-2011
hendrie uit Buitenpost

de centrale as is al 10 jaar te laat dit is gewoon geld weggooien nu kunnen ze eindelijk in noord friesland de kranten voor de ramen weghalen
ze komen daar 20 jaar achterop

9-11-2011
walders uit Damwoude

Hey virtuanogwat, jij moet er onder begeleiding naar toe want jij bent niet los vertrouwd... maar Damwoude is dan WEL een STAD want wij hebben dan een mc donalds, Bergum niet.

9-11-2011
atheist uit Dokkum

Mc Donalds is vergif!!!

9-11-2011
bigfoot55 uit burgum

Zouden de voorstanders ook zo voor zijn geweest,als ze de centrale as bij hun in de achtertuin zouden aanleggen.

9-11-2011
boukea uit Drachten

@atheist ..Drink en glas geitemelk, die je kaars uit en ga slapen!!!

9-11-2011
atheist uit Dokkum

De meeste voorstanders van de Centrale as denken alleen aan hun zelf. Eigen hachje noemen ze dat!!!!


9-11-2011
pleats uit Damwâld

Garelli 1972 Gytsjerk ben ik het roerend mee eens.
Zij begrijpt tenminste hoe of de bewoners hier op gewacht hebben.

9-11-2011
virtualizer uit Burgum

weer mis walders...virtu hoeft geen vreten bij de drektent weg..
oke,heb er een keer wat gegeten omdat het niet anders kon,maar je besteld een patatje en krijgt een doosje...uhhh..tandenstokers?de hamburger dan...nee,schoenzool gelijk..
dan maar honger!
dus geen begeleiding nodig daarheen,u wel?
maar geen nood,paard en wagen past ook vast door de mc drive.

9-11-2011
advertentie

atheist uit Dokkum

@Boukea,

Amen!!!

9-11-2011
atheist uit Dokkum



Bij de centrale as staan geen verlichtingspalen. Alleen om de 100 meter een MC Donalds, ontzettend veel kerken, want veel Friezen kunnen niet zonder tegenwoordig. En een vette Mc biertent voor jou Virtualizer

9-11-2011
frisianoutlaw uit Damwâld

eindelijk, morgen gelijk beginnen dan kunnen we normaal vanuit het noorden naar het zuiden komen wordt een stuk aangenamer. en over leeg loop van het noorden dat zal wel meevallen het zal wel meer werk gelegenheid betekenen voor ons noorderlingen, en er zullen meer bedrijven hierheen komen de grond is voor hem hier nog te betalen

9-11-2011
thompit uit broeksterwald

ja eindelijk gelijk maar een feest dag van maken
en dat gezeik over die klote rot natuur!!!
die natuur bestaat aleen maar op papier ja ja op teken papier en de rest is alleen maar gemaakt zoals het nu is
dus atheist uit Dokkum in het vervolg maar op een varken naar dracht o ja denk om zijn luier stront is ook niet zo gepast in jou nattuur.

9-11-2011
schim uit Opeinde

Ach, die otters gaan ook wel dood zonder de Centrale As. Dus gewoon aanleggen en voor de tegenstanders; ze willen ook een betere weg aanleggen tussen Groningen en Delfzijl. Nu daar de zaak maar tien jaar tegen gaan proberen te houden. Die wegen komen er echt wel, ze kosten de gemeenschap alleen vier keer zo veel geld omdat er door de 'milieufreaks' lekker lang geprocedeerd wordt. Dus klagen over hoe veel het moet kosten heeft geen zin. Dat komt door het lange uitstellen van zulke plannen.

9-11-2011
thor uit Drachten Azeven

atheist uit Dokkum

jij kunt beter naar rottumeroog verhuizen daar is geen centrale as en ook geen internet dat is beter voor jou hart

9-11-2011
uit Leeuwarden

Damwoude001,

Wat een domme redenering. Waarom zouden mensen die tegen de CA waren er geen gebruik van mogen maken?

Niemand beweert, dat in de file staan beter voor het milieu is. Ok, ze waren tegen de CA. Maar vooral omdat er betere alternatieven waren, die het milieu meer bespaarden.

Dat wil niet zeggen, dat ze geen baat hebben bij een betere verbinding en er geen gebruik van zouden mogen maken.


Ik ben ook tegen de CA. Puur omdat er ook alternatieven waren, die het milieu meer spaarden en tevens de problematiek in de kernen zou oplossen. Dat wil niet zeggen, dat ik geen gebruik zal maken van de CA, ook al vind ik het een onzin-weg.

9-11-2011
eksteroog uit Eastermar

Ja,ik volgde de onlangs overleden gedeputeerde Anita Andriesen blindelinks ,en nu in 2011 is haar wens dat de centrale as er komt ,toch nog in vervulling gegaan

9-11-2011
vogelbekdier uit 't Kret

Mensen dit heet vooruitgang, die hou je niet tegen. Over 10 jaar.....dan heeft niemand het er meer over en is niemand meer kwaad op elkaar en groet Thor Athëist bij de MC donalds niet wetende dat ze elkaar 10 jaar gelden zaten te sarren. we maken dan allemaal ruzie over de aan te leggen snelweg tussen Dokkum en Groningen die studenten moet lokken naar Bonafaciuscity.

9-11-2011
incognito uit Heerenveen

De Centrale As gaat er komen

Gelukkig wel 58,0% Gefeliciteerd
Helaas 25,9% Jammer voor deze 25,9%
Geen mening 16,1% Ja ook deze mensen bestaan nog.

Aantal stemmen: 1609

Nou lekker slapen en er geen ruzie meer over maken, jullie rijden er straks allemaal lekker overheen!!

De rust en groetjes vanaf het klaverblad Heerenveen.

10-11-2011
stabij uit Dokkum

voor de bereikbaarheid van de bedrijven best,maar als het zo doorgaat met alle verhogingen voor de burgers,denk aan ziektekosten enz.
wie kunnen dan gebruik maken van die weg?? jan met de pet in ieder geval niet!

10-11-2011
westereender uit De Westereen

idd @atheist je leeft nog in de middeleeuwen hoor
ga naar een eiland wonen beter voor je

rij es een keer door bergum/quatrebras

tis misschien jammer voor de natuur
maar strax geen files daar meer in bergum maar atheist komt nooit uut dokkem tuurlijk en als ie 1x in file staat denkt ach ja als ik maar thuiskom
maar zo werkt het niet @atheist

en ook diegenen uit damwoude/wouterswoude nog nooit uit je dorp geweest he zo wel dan weet je ook dat het wel nodig is minsken!

10-11-2011
atheist uit Dokkum

De tijd zal het leren!!!!

10-11-2011
J-One uit Buitenpost

Eerst de Centrale As en nu ook al de Afsluitdijk http://www.speld.nl/2011/11/10/friezen-staken-verzet-tegen-aanleg-afsluitdijk/

10-11-2011
vogelbekdier uit 't Kret

Haha wat een mop van die afsluitdijk, had geen idee dat daar ook aktiegroep tegen was.

10-11-2011
age uit uithuizen

Tja ze denken mschn wel,dat er nu snel met de aanleg van de Centrale As kan worden begonnen..

Maar:

- als er bij de aanleg een nest met zeldzame flierefluiters wordt ontdekt?

-of een hol met blauwe korenwolven..

-een school Dokkumer stoomharingen..

Dan kunnen ze die aanleg voorlopig wel vergeten..

Dan zijn ze dus wel blij geweest met een dode mus..

en als DAN ook nog het deksel van die gedempte beerput met verdronken kalveren afgaat..

Oei oei oei

10-11-2011
janbeerenburg uit Dokkum

natuurfreaks met de grootste bekken zijn zelf de grootste vervuilers dus hebben geen recht van spreken en als je dan tegen de centrale as bent maak er dan, als hij klaar is ook geen gebruik van . sukkels

10-11-2011
country123 uit Dokkum

250 MILJOEN ????????
Zijn ze gek geworden....en dat voor een racebaan die niet eens nodig is...
Overal moet op worden bezuinigd maar er is wel 250 miljoen voor een zoiets, hier zijn geen woorden voor...

10-11-2011
galopsprong uit Driezum

en Tjallingpostma, nu is het goed voor het milieu, lange rijen auto's die stilstaan of langzaam rijden.
Dus gaat het milieu er op vooruit

Age, ben bang dat ze nog beenderen van Bonifatius opgraven en een nest gestreepte Atheisten met gouden zwaarden hahahaha

10-11-2011
jaco uit Burgum

Country123 vind je het dan niet prachtig als er 250 miljoen naar Dokkum toe komt? Dat geld is niet verdwenen als de centrale as af is, maar dat geld komt in de vorm van omzet en inkomen naar allerlei hopelijk lokale bedrijven en werknemers die mogen meewerken aan deze toch al zo nodige weg.

10-11-2011
frits76 uit damwâld city

wat de donder abbesearje de bots yn de grûn.
hulde foar de rjochter dy't rjocht sprutsen hat.

10-11-2011
tjallingpostma uit Tytsjerk

@galopsprong
Ik heb niet gezegt dat het nu ook goed is voor het milieu, al die uitlaatgassen, bij Quatrebras/Burgum etc. etc. Maar als er straks die C.A. komt wordt het alleen maar erger. Er komen ook elke dag meer auto's bij, dus je begrijpt wel wat ik bedoel.
Op 'n gegeven moment is het milieu ook naar z'n moer.

11-11-2011
atheist uit Dokkum

Over een tijdje heb je op de centrale as ook wel weer een file probleem. Dan schreeuwen ze weer om een 6-baansweg..

11-11-2011
oane79 uit Damwâld

Wat een dom gelul atheist. Wees een keer blij dat er wordt geinvesteerd in onze regio!

11-11-2011
atheist uit Dokkum

Investeer dan in o.a natuurontwikkeling. Dat is waar Friesland sterk in is.
Misschien is het een idee om de auto een keer te laten staan, ipv om ieder wissewasje met de kont in de auto te gaan zitten. Of carpoolen, maar dat kunnen de meeste gegadigden hier niet bedenken.
@ Oane, Over dom gesproken!!!!

11-11-2011
ppuk1265 uit Dokkum

Atheist, ik stel voor ga maar eens een half jaartje 's morgens om acht uur langs de trekweg naar je werk, en daarna een halfjaartje door Burgum op het zelfde tijdstip. Een ervaringsdeskundige.

Wat doen die tegenstanders zoals Atheist eigenlijk voor de kost? Als men al werkt dan zeker al 20 jaar op de fiets naar het werk....mooi voor jullie!

11-11-2011
macanudo uit Drachten

ppuk, hij doet alleen maar breiwerkjes, zoals geitenwollensokken en pannenlappen.

Bij mooi weer, zit hij buiten aan zijn spinnenwiel!

11-11-2011
1488hendrik1488 uit leeuwarden

Dit is zeker GOED nieuws.
ben heel blij dat deze weg er gaat komen.
(ten eerste weer wat werkgelegenheid voor de aannemers in de BOUW die het al moeilijk genoeg hebben.)
en de veiligheid rond BERGUM VEENWOUDEN DAMWOUDE wordt ook met grote stappen verbeterd.
en voor de economie in NOF is het ook een stuk beter. ook mede doordat ze de weg van dokkum naar leeuwarden bij oenkerk en gykerk mega KUT hebben gemaakt met al die NEP rotonde's.

En gelukkig hebben die mensen van de raad van state niet geluisterd naar die linkse nietsnutten die niks beters te doen hebben dan procederen.

12-11-2011
1488hendrik1488 uit leeuwarden

Zo dit is de 2e de HAAK om lwd hebben we al NU de CENTRALE AS en nu nog de vernieuwing van de N381 van drachten naar oosterwolde (eigenlijk moet hij gelijk naar Beilen of nog beter Emmen.)
als dat allemaal klaar is zijn we blij. alles voor een beter bereikbaar FRIESLAND.

12-11-2011
macanudo uit Drachten

Hendrik, helemaal mee eens!

12-11-2011

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan