Schop de grond in voor Drachtstervaart
Publicatie: 26 juni 2012, 9.16 uur
Reacties
Ik maak me zorgen...heel veel zorgen...
Een geldverslindend project wat niets opbrengt
"Er is wel eenmalig 5 miljoen euro extra nodig." Uhhh..... "eemalig": de gemeente Smallingerland kennende houd ik het op "er is VOORLOPIG eenmalig 5 miljoen euro extra nodig. "
" Daarnaast moet het bestaande contract tussen gemeente en Vastgoed Noord (VGN, onderdeel van Wind Groep) worden herzien...."
Hier lijkt me de kiem gelegd voor het volgende voorstel dat " er wel (nog eens) eenmalig 5 miljoen nodig is".....
Ze leren het daar in Drachten ook nooit he?
I.p.v. voor de beurs te trekken eerst zorgen dat er een waterdicht contract ligt met de uitvoerder: nee hoor Drachten trekt eerst de beurs en dan onderhandelen!
Met ander mans geld spelen (van de burger) is wel heel makkelijk! Ben benieuwd naar het "feestje"straks bij de eerst schop in de grond, want dat is duidelijk in Drachten maken ze overal een feestje van !
hopen dat ze hier goed over nagedacht hebben !!!
sommige dingen moet je niet meer willen
de tied silt lere
Hoop dat het doorgaat.Heel wat mensen die hier voor aan het werk kunnen of hun baan kunnen behouden.
Van een uitkering genieten omdat er geen werk is kost de gemeenschap ook geld.
eindelijk !!!, maar moet het eerst nog wel zien voor ik het helemaal geloof :-)
Hoop op een goede afloop, maar misschien komt er over 15 jaar wel een "Drachtster Watergate'. We zullen het zien. Als er maar niet bezuinigd wordt op de minima en gehandicapten en de lasten voor bewoners maar niet verhoogd worden ten behoeve van de vaart. Ik zou zeggen; hou de vaart er in!!
Totaal zinloos dat uitgraven, wie vaart er nu naar tot het carillon, om dan vervolgens te ontdekken dat er nix te beleven is en dan weer terug. Daar trappen een paar bootjemensen in, maar daarna is het wel bekend en komt er niemand meer.
Hoera!!! schop in de grond!!!
Een schenking van 18 miljoen van Bonnema voor een bouwwerk in Leeuwarden, er moet waarschijnlijk nog zo,n slordige 200 miljoen bij uit de pot van de gemeenschap.
Wat kunnen de ze nu beginnen met 18 miljoen, een goeie brug kost al zoiets.
Dan komt er nog twee vuil riolen bij, in de sluif moeten nog twee dikke muren komen als kade en natuurlijk een nieuwe bestrating.
De oude en waarschijnlijk vervuilde ondergrond dient met het oude riool te worden gesaneerd.
Wat kunnen de Smallingerlanders meer dan de Leeuwarders?
Niet kloppende begrotingen presenteren? en dat 'het gemeente bestuur en ze,n burgers' laten slikken?
Blijkbaar verdienen ze niet beter.
Humor, het contract met Wind moet worden herzien, waarschijnlijk in gewone mensen taal "het gaat de gemeente meer geld kosten".
Ik ben jaloers op de inwoners van Smallingerland, het moet wel een erg rijke gemeente zijn.
Of zou over 2 à 3 jaar de gemeentelijke belasting gewoon met 30% worden verhoogd?
Zou tijd worden dat dit project eens los komt. Duurt al met al al veel te lang. Daarnaast zou ik ook graag zien dat er wat geld naar de dorpen vloeit want het lijkt erop dat de bestuurders van Smallingerland alleen maar oog hebben voor Drachten. Hopelijk heeft onze nieuwe burgemeester een bredere blik.
Waarom stoppen bij het carrillion? lekker doorgraven en de Kaden ook opentrekken! Gewoon omdat het kan.
In de brief staat:
De Drachtstervaart wordt MOGELIJK aan het eind v/h jaar doorgetrokken...
door de wc hopelijk.
brege wippers gevraagd
laat je alvast inschrijven
Wat een geldverspilling! De huizenmarkt ligt stil, er worden amper huizen verkocht, laat staan dat mensen nieuwe huizen gaan kopen. De banken geven amper een hypotheek af, laat staan met NHG. Je moet al met zijn tweeën werken, wil je daar een huis kunnen betalen. En dan met je bootje naar het centrum? Denk je nou echt, dat je extra toeristen trekt? Drachten wil je mee maken? Nou niet zondags... En wie mogen er straks voor de extra kosten (wordt altijd duurder dan gepland) voor opdraaien? De burgers die er niet om hebben gevraagd.....
weer meer werkgelegenheid weer minder mensen die een uitkering hebben of zullen krijgen
Schop in hun hol was beter geweest
dooge jo wol?
jantsjepantsje# daar zi8t hem voor de goede lezer ook net de kneep! Die bouwmaatschappij had gedacht de kosten te dekken uit huizenverkopen in het plan en dat blijft achjter. Omrop Fryslan meldt nu al dat het minimaal 10 jaar zal duren als ze dat lukt.....Dus als het doorgaat, wie betaalt??? Inderdaad Smallingerland! en dan ook nog vooraf je troeven op tafel leggen en zomaar 5miljoen schokken, mongolen zijn het! Dat krijg je ervan, als je amateurs zonder verstand van geld om de tafel laat zitten met professionals die ze alle kanten van de kamer laten zien!
Laat ze die vaart maar mooi uitgraven,dan zien we het geld tenminste nog terug,anders verdwijnt het wel naar zaken waar je er niks meer van terug ziet.
Geld moet rollen,zo werkt het nou eenmaal.
Wat een verkwisting van geld, geef het dan aan de armsten en gooi het niet zo over de balk. Denk even na waarom ie jaren geleden gedempt is?
Een DWAAS plan, een sleat die nergens hynne gjit.
It hat alle kenmerken van een plan meitsje foar een probleem wat d'r net is.
Meitsje moaie wetter partijen rûnom drachten mar dir is drek.
Zal in de zomer lekker gaan stinken zo'n stilstaande waterbak in het centrum. Maar goed: je kunt straks met je boot naar de Kijkshop om aldaar te beslissen dat je beter naar Leeuwarden had kunnen gaan.
Een kapitale vergissing van de gemeente. En was het niet Wind die zijn verantwoordelijkheid niet nam en er nu mogelijk onderuit kan?
Dankzij de gemeente worden met name Wind en van der Wiel weer een flink aantal (balasting)centen rijker !
in 1965 dicht gooien en nu weer open maken wat kost dan niet weg gegooid geld
hebben ze in drachten eindelijk hun langverwacht openbaar riool weer terug van vroeger...
weten ze in drachten weer waar ze in deze dure tijden straks hun afval kwijt kunnen,het gaat met de tijd misschien meer stinken dan de rendac.
het zal mij benieuwen hoeveel toeristen dit zal aanlokken met de tijd als het klaar is,de boten zullen niet te diep moeten steken met al die fietsen die hier straks hun laatste rustplaats zullen vinden..
en over 10-20 jaar weer dempen gemeente?
Poef.. weer 5 miljoen weg..
Ik sjoch it al wer barren dat de gemeente bedriuwen út it suden fan't lân wei hellet om it te bouwen/dobjen.
Al in bytsje bryk dat se dy feart net trochrinne litte, hat de plezierfart der ek noch wat oan... no rint it wat dea en hast der neat oan.
Geld als water zeker daar in Smallingerland??
Was het niet die half bezopen wethouder Inus Pultrum, die destijds met dit "geweldige" plan voor de drachtstervaart op de proppen kwam?Je kan net zo goed die 5 miljoen, in biljetten van 5 euro, met pasen opbranden...
Wat een negatieve reacties hier weer. Ik vind het wel wat hebben, een gat met een stoma.
Nog meer wildplassers in het centrum ...............
ze zijn daar echt bezopen,maar doe wat je niet laten kan
weer zoveel parkeer ruimte naar de bliksem
Mooi los, eindelijk, en al die zeuren die weerover geld jammeren, waarvan de meesten niet eens uit Smallingerland komen, hou toch op,dit levert jaren werk op, als iedereen zo zeurt komt ernooit iets nieuws, trouwens Waldpyken, is die centrale as naar nowhere dan goed besteed, daar betalen we allemaal aan mee, terwijl het Noorden leegloopt en deze 4 baans weg totaal onnodig blijkt te zijn!
Over 4 jaar groot feest in Drachten iedereen welkom namens de gemeente. Kado tip envelop met inhoud.
In ieder geval is zo'n vaart een stuk leuker voor het oog dan een centrale as.
ja dat is zeker,deze sloot gaat jaaaaren werk opleveren,zowel met de aanleg ervan(wat ze straks als het tegen zit met het graven allemaal gaan vinden..)en naderhand ook,das zeker.
want men zag toen niet zo nauw met wat er in de grond werd gestopt met het dempen van de vaart eertijds,dan tegenwoordig het geval is...
wie weet wat voor rotzooi ze daar toen daar in hebben geflikkerd.
straks dure sanering van de grond mocht er gif in zitten,verkeerd berekende kosten zoals gebruikelijk met dit soort projecten en wat zo meer.
en voor ze het weten heeft de vaart als hij klaar is hetzelfde,of misschien wel meer,gekost dan de centrale as.
we gaan het zien,en we gaan het horen met de tijd.
De gemeente verklaard "Het verleggen en het uitgraven van de vaart zal volgens de gemeente worden gedaan door de lokale bedrijven" Bij werken boven de 5 miljoen is de gemeente verplicht er een Europese aanbesteding van te maken. Dus het is nog helemaal niet zeker dat lokale partijen dit werk gaan uitvoeren.
ben je in drachten aan de grond geraakt door de crisis, verhonger je bijna? jammer dan, want die snert
vaart gaat voor , lang leve smallingerland en de rest van dit heerlijke land
en wat te doen met de leegstand in het centrum?
de vaart weet niet als dat verstandich is.
De te graven vaart wordt een bodemloze put.
Financieel te vergelijken met de Betuwelijn.
En alle winkels vanaf de Kijkshop tot aan het carillon?? Hoe worden die de komende jaren bevoorraad en bereikt ?? Die gaan behoorlijke verliezen lijden of vertrekken.
Kun je als varende toerist langs leegstaande panden varen
Van mij mag hij er heel snel in. En wat betreft de mensen die allemaal hun eigen mening klaar hebben..... Wees gelukkig in Gerkesklooster,Twijzelerheide, houtigehage en nog meer van die gehuchten.
Zie het voordeel in het feit dat het weer werkgelegenheid met zich mee brengt. Al die harrekieten kunnen hun voegspijkers en stuc-spanen weer in de kast leggen en hun zwarte geld opmaken.
a3power,
Je lult als een kip zonder kop, kom eens met echte argumenten.
@tsea uit Drachten als ze het werk in fase laten uitvoeren en ze zorgen ervoor dat elke fase niet boven de 5 miljoen uitkomt, hoeft het niet Europees aanbesteedt te worden.
a3power: voor wie werkgelegenheid ? Dacht je nu echt, dat al die aannemers werkloze drachtsters in dienst nemen ? Die nemen hun eigen gespecialiseerd personeel mee en die werklozen in Drachten worden nog verder uitgeknepen om al die miljoenen op tafel te krijgen
Waarom mag in Leeuwarden (b.v. Drachtster plein) wel de hele boel op de kop en in Drachten niet? Het is dus nooit goed. Dat Drachtster plein in Leeuwarden ? Hoe je dat ook omlegt en omploegt: het zal altijd een drama blijven om tijdens de spits de stad in of uit te komen. En dan die haak om Leeuwarden en de Centrale as: geldverslindende projecten die wel kunnen?
pmfrl,
Binnen de Europese aanbesteding geld de regel dat "aanbestedende diensten de opdrachten niet mogen splitsen met het doel de werking van de aanbestedingsregelgeving te omzeilen". Gewoon even googlen, hoop dat de gemeente dit ook even doet. Vooral met het oog op toekomstige schade claims.
Regiofri, de Haak om Leeuwarden is ook een bodemloze put, maar het Drachtsterplein had wel een opknapbeurtje nodig, smiddags om een uur of 4, je komt L,warden bijna niet meer in of uit
@willemwdm: Je kunt dat plein wel opknappen, maar de 'flessenhals' vòòr de brug blijft. En daar zit het probleem. Net zoals de veel te nauwe toegangsweg tot de winkel centrale in Leeuwarden. Deze steden zijn gewoon weg niet berekend op het huidige verkeersaanbod.
regiofri,
Ben je nu voor de vaart of tegen, begin dan niet over het Drachsterplein.
tsea: Ik ben vòòr de vaart. Maar dat eeuwige gemekker van tegenstanders hier, hangt me de keel uit. Vandaar mijn vraag: waarom kunnen zinloze projecten in andere plaatsen dan wel doorgang vinden? Je moet gewoon goed lezen wat ik bedoel.
En ja hoorbaar zijn de azijnpissers weer, elke ontwikkeling blokkerend met conservatieve argumenten en een laat alles vooral bij het oude motivatie. Ondernemen is soms risico's nemen en deze onderneming gaat zeker slagen. Dezelfde non figuren van hierboven kunnen dan leunend op een brugleuning en een rollator hun ongelijk bespreken.
Als er dan ook maar mensen uit Drachten werk mee hebben en geen westerlingen.
Positief blijven, en niet altijd Drachten afserveren. Gebeurt er niks: niet goed. Gebeurt er wel wat: ook niet goed. Wanneer is het dan wel goed?
Kan de Sint in het vervolg tot aan het centrum varen,scheelt in de kosten.Toch nog ergens over na gedacht.
als het goed is vinden ze bij het open maken vd vaart ook nog een oude bedford (of wat ervan over is).vol met lege kratten
regiofri,
Wat een argument, omdat er in Leeuwarden geldverslindende projecten plaatsvinden moet dat ook in Drachten kunnen? Let maar op azijn wordt in de komende jaren duur betaald in Drachten.
Hehe , eindelijk , kost wat maar ik vind het werkelijk te gek , mooi dat het doorgaat , en wordt gedeeltelijk betaald door het geld wat was geresereveerd voor de spoorlijn war nu niet doorgaat.
Ik vind het mooi , punt
@tsea: Waar het mij om gaat: in andere plaatsen worden een tig bouw putten gevormd i.v.m. te realiseren projecten, en daar hoor je nooit iets over. Maar gebeurt in Drachten iets op hetzelfde vlak, is alles negatief. Maar over azijn gesproken: die wordt overal duur betaald.
EN IK VIND HET EEN LOOSE BESLISSING. HET WORDT EEN LOOS STUK VAART WAAR, NIET MEER DAN VERVUILDE GROND UITGEHAALD KAN WORDEN. punt
Drachten en Leeuwarden?....Appels en Peren....
Drachten kan beter die ¨stadsallures¨ laten varen, en dan zeker niet in een Drachtstervaart. leeuwarden is een stad, wat Drachten NOOIT zal worden. Daar komt dan nog bij dat het hier weer de ¨Windgroep¨ betreft
recent ook nog bezig met Ranch Fryslan. Gebakken lucht!
Regiofri,
De haak om Leeuwarden is inderdaad ook een bodemloze put. Maar het Drachtsterplein moest gewoon gereconstrueerd worden, want de oude situatie was sowieso gedoemd om vast te lopen.
Al had ik liever een grote rotonde gezien met paralelwegen voor rechtsafslaand verkeer gezien, dan een kruispunt met verkeerslichten. Zo'n soort rotondes iets vloeiender dan bij van die rotterige verkeerslichten.
"Je kunt dat plein wel opknappen, maar de 'flessenhals' vòòr de brug blijft."
Daarom wordt na de reconstructie van het plein, de brug ook vervangen door een aquaduct en wordt de weg vanaf het plein naar het nieuwe aquaduct ook onder handen genomen.
*Zo'n soort rotondes iets vloeiender dan bij van die rotterige verkeerslichten.
Dat moet natuurlijk als volgt zijn:
Zulke rotondes lopen iets vloeiende dan kruispunten met van die rotterige verkeerslichten.
ziet er goed uit. ik ben voor
Ook leuk: de passantenhaven komt op het stuk waar voorheen dat wrakke vee liep; lekker met de boot in de stank en het lawaai van Dunlop liggen.
Kunnen ze over enkele jaren weer een duur onderzoek starten waarom er geen gebruik van de haven word gemaakt.......
wederom een doldwaas avontuur gegrepen uit het leven in Smallingerland!
Waarom niet een voorbeeld nemen aan Heerenveen? Daar zie je 'stukjes' gracht aanèèn. Weliswaar kleiner dan Leeuwarden, maar Drachten zou dit idee best kunnen overnemen. Dus niet zozeer het accent leggen op watersporters, maar de vaart weer terug in de vorm van grachtjes. Drachten is nu eenmaal geen watersport plaats en wordt het ook nooit. Hoeft ook niet. De opmerking dat Drachten nooit een stad zal worden, is juist. En dat moeten we zo houden!! De omgeving rondom Drachten is toch wel wat vriendelijker dan de kale kleihoek rond Leeuwarden.
Precies regiofri,Leeuwarden is een mooie plaats,alleen jammer dat er van die onozele K*TLiwadders wonen.Nepfriezen,BAH!!!.Drachten that,s the place to be,leuke mensen,spontaan,mooi winkelcentrum,en gewoon Fries spreken en niet die domme nep stads accent of wat dan ook,want dat is geen Fries.Drachten is en blijft geweldig.
Gewoon in de contracten met de bouwbedrijven stellen dat ze verplicht 15% werkelozen aan moeten nemen. Ach en als het riool toch vervangen moet worden moet de weg toch uitgegraven worden.
Ik zie ook dollar tekens !
Ga aan het begin van de Drachster feart, staalkabels verhuren/verkopen met een goed slot.
Kunnen ze in ieder geval de bootjes niet los gooien.
Een paar jaar terug hebben ze ook een vaart naar het centrum van Assen gelegd.
Elk weekend worden daar de bootjes los gegooid !
Dus druk zal het er zeker niet worden met passanten.
Jeuh !! Eindelijk.
Wat zou het leuk zijn als zanger Rinus uit Drachten een plaatje ging maken over de Drachtster vaart.Ik voorzie een grote hit!
Wat vooral opvalt bij de reacties, is dat de meest negatieve opmerkingen komen van mensen die niet eens in Drachten wonen... Toch wel heel jammer dat er altijd zo veel geklaagd wordt, terwijl de gemeente echt haar best doet om Drachten aantrekkelijk te maken. Natuurlijk is het geen doen om iedereen tevreden te stellen, maar sommige reacties zijn echt overdreven negatief en dat verdient Drachten niet. Maar goed... het zal wel aan de hedendaagse klaagcultuur liggen.. Stel je voor dat iedereen eens wat positiever zou zijn..... Nee.... niet best....
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan