8,6 °C

Auto volledig uitgebrand op A7

Publicatie: zondag 02 mei 2021

 

REACTIES

Logisch dat de auto uitgebrand is. De brandweer van marum moet naar drachten rijden... hadden die 6 van drachten allemaal een lekke band?

Waldpyk14 uit Feanwâlden | 02-05-21 | 20:24

Ik kan het ergens wel begrijpen dat de brandweer van Marum is gestuurd.

Ik heb de locatie uit de alarmering (A7, 165,8 LI) even op Google Maps gezocht. Dat is vanaf Marum komende vlak voor het klaverblad. Dat is een lastige locatie om zonder om te rijden te komen.

Dan moet de brandweer ofwel vanaf de rotonde bij Caparis tegen het verkeer in over de N31 rijden, en via de afrit de A7 oprijden. De N31 heeft op dat stuk niet ononderbroken een vluchtstrook waarover de brandweer dan zou kunnen spookrijden. Tegen het verkeer in over de gewone rijstroken is zeer risicovol, ook met optische en akoestische signalen.

Of de brandweer moet ter hoogte van de Lavendelheide de N31 oprijden en dan bij het oprijden van de A7 keren. Dat is misschien nog wel gevaarlijker.

Zijn dat risico's die je moet nemen voor een autobrand, waarbij er niemand meer in de auto zit?

Daarbij verschilt de aanrijtijd tussen de kazernes van Marum en Drachten t.o.v. van de brandlocatie ook nog eens weinig (volgens Maps althans): Marum 7 minuten, Drachten 6 minuten. Dan zou de opkomsttijd al het verschil maken.

Ratio uit Surhuisterveen | 02-05-21 | 21:40

@Ratio, Prima reactie!

De meldkamer ziet het op een andere manier dan wij normaal gesproken denken.

Een snelweg heeft een linker- en een rechter- kant. Maar wat is links of rechts, dat is bij een weg niet gebonden aan noord, west, oost of zuid. Dit is gebonden aan de hectometerpaaltjes. Hierop de bekende nummers, iedereen heeft ze wel eens gezien ;)

Achter de hecto nummer staat een letter "L" of "R". Bij het ontvangen van een melding wil de meldkamer graag het hecto nummer, maar ook die ene letter er achter. Aan de hand hiervan kunnen zij de snelste aanrijd route voor de hulpdiensten bepalen, zonder te hoeven omrijden...

dmotion uit Dokkum | 02-05-21 | 22:23

Heeft gewoon met de directe aanrijroute te maken, zoals Ratio al zegt, voor drachten of ureterp is er geen direct aanrijroute en voor marum wel.

Daarnaast hoe kom je er bij dat drachten 6 tankautospuiten heeft? Als je er geen verstand van hebt kun je er beter niets (of in ieder geval geen domme dingen) over zeggen.

Jewatte uit Drachten | 03-05-21 | 07:33

Och och wat een discussie door “specialisten”, Nou hier schieten we veel mee op. Ik hoop dat de diverse brandweren het ook lezen.

ruuds uit Drachtstercompagnie | 03-05-21 | 07:48

Dank voor jouw heldere en vooral ook inhoudelijke reactie, Ruuds. Hoe hadden we ooit zonder gekund ...

Ratio uit Surhuisterveen | 03-05-21 | 13:41

En heeft ook met aanrij tijden te maken. Vrijwilligers van Drachten hebben meer moeite om op de kazerne te komen dan posten in de dorpen (Drachten heeft meer stoplichten, meer verkeer, grote afstanden van vrijwilligers etc). Drachten rukt misschien pas na 7 min uit, terwijl Marum of Ureterp al naar 4 min uitrukken.

Betonvlechtster uit Drogeham | 03-05-21 | 14:56

Als je goed kijkt op de foto's dan zie je dat de auto staat voor de 1e afrit naar Drachten vanuit Groningen. De brandweer van Drachten had dus eerst naar de afslag Frieschepalen moeten rijden om op de goede weghelft te komen. Lijkt me dat Marum sneller te plaatse is.

J-One uit Buitenpost | 02-05-21 | 21:37

Ja als je dat ze bekijkt... maar dan heb je toch ureterp ook nog? Maar boeit ook niks. Een beetje total loss of helemaal.

Waldpyk14 uit Feanwâlden | 02-05-21 | 21:47

Voor de brandweer van Ureterp had precies hetzelfde gegolden: ofwel omrijden via Frieschepalen, ofwel gevaarlijke capriolen uithalen.

Ratio uit Surhuisterveen | 02-05-21 | 21:57

Idd brandweer Ureterp moet dan via Frieschepalen of dergelijke rijden. Een brandweer auto mag max 20 km harder rijden als de normale snelheid dus in bebouwde kom 50 waar je 30 mag en 70 waar je 50 mag. En de brandweer van Marum knalt zo de snelweg op, dus kans dat die op dit moment eerder aanwezig kon zijn is groot. Of misschien was Ureterp niet beschikbaar ivm onder bezetting bijvoorbeeld.

Betonvlechtster uit Drogeham | 03-05-21 | 08:58

Die man in de auto kenteken 99 LGT 6 had tegen z,n vrouw gezegd dat ie ergens anders heen moest

wdm uit Hoornsterzwaag | 02-05-21 | 22:40

Dat is een vrouw 👩

gurbejonghuh uit Drachten | 02-05-21 | 22:57

Dat is een vrouw 👩

gurbejonghuh uit Drachten | 03-05-21 | 08:29

wdm, gaan we nu in de prive gegevens van toevallig passerende automobilisten kijken? Wat voegt dit toe? Wat een zielig figuur ben jij toch.

realist47 uit Oentsjerk | 03-05-21 | 11:19

Jouw vrouw ?

wdm uit Hoornsterzwaag | 02-05-21 | 23:22

ik mocht willen dat ik zo'n coole auto had.

gurbejonghuh uit Drachten | 03-05-21 | 07:21

Ja altijd jammer dat waldnet de kentekens niet even "blubt" Dus wie schendt dan de privacy.
Ook altijd leuk voor de familie die even op waldnet ziet , en dan bijv. wrakken van bekenden voorbij ziet komen terwijl de politie de familie nog niet heeft ingelicht over de aard van de verwondingen of erger.

jwj uit Drachten | 03-05-21 | 11:42

ik heb dat jaren geleden al eens gemeld bij de redaktie, die vonden dat het onleesbaar maken van de kentekens voor rekening van de fotograaf kwam.
(ik deel die mening niet, en vindt dat WN daarvoor verantwoordelijk is).
In al die jaren doen ze het soms wel en vaak niet.

gurbejonghuh uit Drachten | 03-05-21 | 15:46

Gurbejonghuh:

Heel leuk dat jij die mening niet deelt, maar zo werkt het nou eenmaal. Het auteursrecht ligt bij de fotograaf; Wâldnet heeft slechts 'een licentie gekocht' om een foto te mogen gebruiken.

"In al die jaren doen ze het soms wel en vaak niet."

Ja, de ene fotograaf doet het wel, de ander niet.

----------------------------------------

Jwj:

"Ook altijd leuk voor de familie die even op waldnet ziet"

Natuurlijk houdt niet iedereen zich daaraan, maar veel fotografen c.q. media wachten met het publiceren totdat de politie naasten heeft kunnen informeren.

Overigens zal het met het herkennen waarschijnlijk ook wel meevallen. Veel mensen hebben al moeite met het onthouden van het eigen kenteken, laat staan dat ze dat van anderen kennen.

Ratio uit Surhuisterveen | 03-05-21 | 16:31

WN is verantwoordelijk voor wat ze plaatsen, en ze zouden kunnen eisen dat de kentekens onleesbaar worden gemaakt.
Het is natuurlijk leuk dat het auteursrecht bij de fotograaf ligt, maar WN kan natuurlijk eisen dat de kentekens onleesbaar gemaakt worden.
Zo niet? plaatst men de foto niet, dan kan de fotograaf z'n auteursrecht ergens steken waar de zon niet schijnt en krijgt ook geen geld.

gurbejonghuh uit Drachten | 05-05-21 | 07:47

Ja, Wâldnet kan eisen stellen en dingen weigeren. Maar je vergeet dat Wâldnet ook een commercieel belang heeft: foto's verhogen de aantrekkelijkheid van artikelen en als Wâldnet foto's weigert, staat Wâldnet tegelijkertijd ook met lege handen.

En omgekeerd heeft kan de fotograaf ook gewoon een middelvinger naar Wâldnet opsteken. Wâldnet is echt niet de enige afnemer van foto's ... en dan staat Wâldnet nog steeds met lege handen.


En zoals al genoemd: hoeveel mensen kennen nou werkelijk het kenteken van naasten en andere bekenden? Veel mensen kennen niet eens het eigen kenteken.

Bovendien maakt het onherkenbaar maken van kentekens weinig tot geen verschil: dan zijn de naasten ingelicht over het ongeval, dan kijken ze op internet en zien ze nog steeds de foto's van het wrak.

Ratio uit Surhuisterveen | 05-05-21 | 09:32

Jij bent dus fotograaf.

gurbejonghuh uit Drachten | 05-05-21 | 11:06

Nee, niet eens. Maar ik merk dat de inhoudelijke argumenten op zijn, dus dat we maar naar op de man gespeelde reacties gaan ...

Ratio uit Surhuisterveen | 08-05-21 | 11:48

Mijn inhoudelijke argumenten zijn wel duidelijk toch?
Ik hoef daarom niet in herhaling te gaan.

gurbejonghuh uit Drachten | 09-05-21 | 07:00

Alsof argumenten herhalen de enige mogelijkheid is ...

Jij hebt je argumenten gegeven, ik ben daar tegenin gegaan om erop te wijzen dat je argumenten zwak zijn. Dan kun je ook nieuwe argumenten bedenken om daar weer tegenin te gaan. Of je laat het erbij: agree to disagree

Maar wees dan niet zo kinderachtig om op de man te richten.

Ratio uit Surhuisterveen | 09-05-21 | 09:58

Je hebt gelijk.

gurbejonghuh uit Drachten | 09-05-21 | 10:45

Ik ried dr del en seag een gesin erg sneu ien de berm stean!
Gelokkig gesun mar fast erg skrokken!
Brûk jim bietsje fatsoen ien de reacties of reageer net!
Idd de beste stuurlui fan heel leech nivo stean oan de kant te balten!
Jammer!

skelemerrie uit Nij Beets | 03-05-21 | 15:02

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Nog geen account? Klik hier voor een nieuw account of klik hier om in te loggen

8,6 °C

8 inbraken

8 inbraken

Nieuwste items
Meest gelezen
5 jaar geleden
10 jaar
15 jaar
Leuke koekjes en kleurrijke snoepjes met leuke animaties.

Of speel iets anders op WâldNet Games.