23,4 °C

Friese borden bij gemeentehuis Achtkarspelen

Publicatie: vrijdag 07 mei 2021

 

REACTIES

Fryslan boppe.

Pake Proem uit Drachten | 07-05-21 | 16:01

goed bezig

SeatIbiza6J<3 uit Drachten | 07-05-21 | 16:35

Echt klantvriendelijk.

apzet uit Drachten | 07-05-21 | 16:48

Is het zo dat een Fries geen Nederlands beheerst?

kaaskopje uit 't Kret | 07-05-21 | 17:36

De vraag is waarom niet alle Friezen het Fries machtig zijn.. Dat komt mede omdat in het verleden vaak voor het Nederlands werd gekozen. Mooi dat dat nu eens anders is. Met een beetje goede wil kan de Hollander dit prima lezen.

Bauke122 uit Harkema | 07-05-21 | 17:41

Wij vallen onder de Nederlansche vlag.. De laatste persoon die ik ken die het vertikte om hollands te spreken was een boer hier in het dorp 23 jaar geleden. Je kunt dit alleen niet ontkennen als je wil dat wij grensrechten hebben. Wij zouden de grenzen op slot kunnen zetten als de Fransen of Duitsers bijvoorbeeld fratsen in hun hoofd zouden krijgen. Maar we hebben geen officieel paspoort of een eigen munteenheid. Het zou mogelijk zijn om dat wel te doen. Maar de grootste grap hier is nog dat het in het meeste kak bevolkte dorp hier in de wouden is (maar dat is ook allemaal import). Ik ben zelf voor een 2 talig aanwijssysteem? Maar iedereen die hier niet geboren is verstaat het gewoon prima.. Spreken is ronduit grappig? Maar dit is wel een plaats waar je naar toe moet kunnen als iemand die er achter is gekomen dat de vertalingsapp geen Fries kent. Misschien is dit wel de bedoeling er achter?

marcodeboer1986@hotmai uit De Knipe | 07-05-21 | 20:56

Moai, sa moat it!

Bauke122 uit Harkema | 07-05-21 | 17:36

Jammer.

Ter info uit De Westereen | 07-05-21 | 17:40

Jij woont ook liever in Zwaagwesteinde?

sjefspecial uit Kollumerzwaag | 07-05-21 | 17:54

Goede zaak!

aussie2 uit Rohel | 07-05-21 | 17:55

kreas

nosaofnet uit Lutjegast | 07-05-21 | 18:00

Núver, alle trije saneamde kopstikken lizze yn it Nederlânsk út hoe wichtig dit is...

memyself uit Oentsjerk | 07-05-21 | 18:06

Of de redactie hat it oerset.

nosaofnet uit Lutjegast | 08-05-21 | 12:03

Wie matte mear Frysk prate.en elke hollander ek

siebren22 uit Suwâld | 07-05-21 | 18:46

Ohjee. Straks kan ik nergens de weg meer vinden

loffertje uit Buitenpost | 07-05-21 | 18:58

Zou het beter vinden als het met beide talen erop stond.

jonge , moai famke uit Broeksterwâld | 07-05-21 | 19:20

Voor openbare gebouwen, in Nederland, met nederlands als nationale taal? Ik vind het niet gepast.

ookinwoner uit Burgum | 07-05-21 | 19:22

Waarom zou je het Nederlands wel moeten koesteren maar die andere rijkstaal, die echt bij de regio hoort, niet?

Bauke122 uit Harkema | 07-05-21 | 20:47

Die mag je prima koesteren, niks tegen. Maar dergelijke bebording moet gewoon minimaal Nederlands bevatten. Zet er Fries naast/onder, prima.

ookinwoner uit Burgum | 08-05-21 | 23:31

"Maar dergelijke bebording moet gewoon minimaal Nederlands bevatten."

Want? Waarom zouden een 'ingangsbordje' en een 'parkeerplaatsbordje' "minimaal Nederlands moeten bevatten"?

Dat lijken mij juist uitgerekend de plaatsen om het Fries te tonen. Anders dan bijv. de website eentalig Fries.

Ratio uit Surhuisterveen | 09-05-21 | 09:23

als hollander word het steeds moeilijker om een uitkering aan te vragen

diuwer uit Boornbergum | 07-05-21 | 19:35

zet er ff een ondertitel onder ieder zn zin

mettimuis uit Drachten | 11-05-21 | 01:20

Volgens mij zit op een inburgeringscursus subsidie.

Vraag 1: Nederland

Vraag 2: Friesland

kaaskopje uit 't Kret | 07-05-21 | 19:40

Gezakt: het is Fryslân.

J-One uit Buitenpost | 07-05-21 | 20:03

Fryslân boppe.
Leaver dea as slaef sei grutte pier eartiids.
Dan leare ze mar frysk.
Goeie saak.

Janvangent uit Brantgum | 07-05-21 | 19:40

We zijn hier in Nederland.

apzet uit Drachten | 07-05-21 | 20:05

We zijn hier in de Europese Unie waar het Duits de grootste groep moedertaalsprekers heeft, moeten we dan maar Duitse borden gebruiken? Dat alle Friezen Nederlands hebben geleerd is nog niet genoeg voor sommige Hollandstaligen, sterker nog: voor hen is het nooit genoeg.

Bauke122 uit Harkema | 07-05-21 | 20:52

Wat een onzin reactie hierboven.

ookinwoner uit Burgum | 08-05-21 | 23:36

Niet onzinniger dan die van Apzet.

'We zijn in Nederland' is ook niet bepaald een sterk argument waarom publieke communicatie in Friesland niet in het Fries zou mogen.

Als het argument is dat Friesland onderdeel van Nederland is, kun je evengoed tegenwerpen dat het Fries (en elke andere streeltaal en dialect binnen de landsgrenzen) dan bij Nederland hoort.

En zo raar is die analogie van Ookinwoner niet. Als het argument is dat Friesland bij Nederland hoort, kun je dat ook doortrekken naar de EU.

Ratio uit Surhuisterveen | 09-05-21 | 09:32

* De analogie van Bauke122

Ratio uit Surhuisterveen | 09-05-21 | 09:36

Ik ben een rasechte Fries,maar dit is belachelijk. Doe het dan tweetalig.

digitaal uit Dokkum | 07-05-21 | 20:12

Hoezo belachelijk, je eigen afkomst verloochenen is belachelijk.
Overigens doen de Frans talingen het nog een stuk fanatieker, als je bij Maastricht de grens overgaat vind je geen woord Nederlands meer in een tweetalig België.

Polvo53 uit Drogeham | 07-05-21 | 20:37

Nee, België is net twataligens. It is in bestjoerlike federaasje fan Wallonië (Frânsk) en Vlaanderen (Belgysk Nederlâns). Bliuwt: Achtkarspelen is in gemeente ûnder Nederlânsk bestjoer en rjocht, moat tagonklik wêze foar Nederlanders en ek Friezen, dus earst yn it Nederlânsk en as der rûmte op it boardsje is, yn it Frysk dêrûnder. Sa, en net oars.

memyself uit Oentsjerk | 07-05-21 | 21:28

Frysk dêrboppe en net oars!
Canada is wis twa talig, Frânsk steat der by yn it Ingelsk diel, mar Ingelsk net yn it Frânske diel, dat ferpoffe se gewoan.
It leit echt oan Frânsk talingen dat se it ferpoffe.
Wy meie ek wol wat mear foar ûs taal opkomme.

Polvo53 uit Drogeham | 08-05-21 | 10:24

"Achtkarspelen is in gemeente ûnder Nederlânsk bestjoer en rjocht, moat tagonklik wêze foar Nederlanders en ek Friezen"

Aanstellen is ook een vak, Memyself. Alsof het bestuur en recht door twee bordjes (let wel: het ingangsbordje en een parkeerbordje) opeens niet meer toegankelijk is voor mensen die het Fries niet machtig zijn.

Ratio uit Surhuisterveen | 08-05-21 | 11:11

Wat een onzin kom je daar aan de balie en je praat Fries wordt er door zo'n troela gezegd kunt u ook Nederlands praten want ik versta geen fries.

fs1 uit Augustinusga | 07-05-21 | 21:43

En daar had je niet bij nagedacht toen je een woonplaats uitzocht?

marcodeboer1986@hotmai uit De Knipe | 07-05-21 | 21:49

Gewoon in twee talen. Niet moeilijk doen.

ruuds uit Drachtstercompagnie | 07-05-21 | 23:08

Vind ik ook ruuds gewoon 2 talen.

nordeney uit Kollum | 08-05-21 | 08:09

Als het om geld gaat! verstaan we elkaar.

As it om jild giet! ferstean wy elkoar.

klaaiklute uit Ternaard | 08-05-21 | 09:25

Weer goed voor de ozb aanslag.

thecure uit Kollum | 08-05-21 | 09:26

En daar is max weer op de foto

nappi uit Harkema | 08-05-21 | 09:39

jah, dit paste nu wel op het bord :P. maar Iisbaanplein, Toubaanplein, Suvelplein in Surhuisterveen waren te veel letters. wat een lutser, Weg met die Hollander. MAND!

wiemer uit Buitenpost | 08-05-21 | 21:25

gewoan in it frysk

zundapp uit Drachtstercompagnie | 08-05-21 | 10:25

Hja kinne har better dwaande hâlde mei saken dy wier ta goede komme oan de ynwenners, yn plak fan jild oer de balke te goaien.

koeke uit Buitenpost | 08-05-21 | 10:54

Wie matte mear Frysk prate.en elke hollander ek

siebren22 uit Suwâld | 08-05-21 | 12:45

Hoe asociaal wil het hebben in achterlijk karspelen FNP zeker die boeren kunnen niks anders dan achterlijke taal uit slaan

klood uit Surhuisterveen | 08-05-21 | 13:15

Aldus degene die heel kinderachtig "achterlijk karspelen" schrijft, eigenlijk alleen maar scheldt en ook nog eens in taalfouten grossiert.

Ratio uit Surhuisterveen | 08-05-21 | 13:48

Gewoon Nederlands spreken kan iedereen volgen.

apzet uit Drachten | 08-05-21 | 13:17

De 'welwillende' Hollander kan dit ook gewoon volgen, hetgeen voor de meeste Hollanders het geval is. Ik heb altijd het idee dat de onwelwillende Hollander met een beetje moeite het Duits/Engels wel kan lezen maar dat het Fries ineens een enorm probleem is. Zal wel met iets van een minderwaardigheidsgevoel te maken hebben, omdat zij niet tweetalig zijn ofzo, of dat hun taal niet overal de moedertaal is.

Bauke122 uit Harkema | 08-05-21 | 15:16

ach iedere provincie is 2 talig,,,,groningen-gronings en nederlands,,,drenthe-drents en nederlands,,,brabant -brabants en nederlands ,,,friesland -fries en nederlands

vlekje666 uit Boelenslaan | 08-05-21 | 14:19

Onzin. In bijvoorbeeld Noord-Holland en de meeste andere provincies wordt Nederlands gesproken, misschien met een accent. We wonen in Nederland, dus Nederlands als eerste, eventueel Fries als tweede.

ruuds uit Drachtstercompagnie | 08-05-21 | 18:31

Friesland is vrij toegankelijk en je kan de duizenden Nederlandse bezoekers het niet kwalijk nemen dat ze om de berm denken ipv de kinderen!

vogelbekdier uit 't Kret | 08-05-21 | 14:38

ik ken it net lezze wot der sjit

dewestereeenderrr uit De Westereen | 08-05-21 | 17:59

We wonen in Nederland. Dus als eerste Nederlands en eventueel daaronder Fries.

ruuds uit Drachtstercompagnie | 08-05-21 | 18:27

Met ruuds eens.

apzet uit Drachten | 08-05-21 | 20:36

Onzin. In bijvoorbeeld Noord-Holland en de meeste andere provincies wordt Nederlands gesproken, misschien met een accent. We wonen in Nederland, dus Nederlands als eerste, eventueel Fries als tweede.

ruuds uit Drachtstercompagnie | 08-05-21 | 18:43

In Noord-Holland (en ook andere provincies) heb je anders ook gewoon een keur aan streektalen en dialecten. Dat gaat vaak echt wel verder dan 'slechts' een accent.

Ratio uit Surhuisterveen | 08-05-21 | 18:55

Meestal niet meer dan een accent.

ruuds uit Drachtstercompagnie | 08-05-21 | 19:04

Daarbij hebben we het hier over een 'ingangsbordje' en een 'parkeerplaatsbordje'. Het is niet alsof alle officiële gemeentelijk communicatie nu opeens eentalig Fries is.


Wat mij betreft zou men dat in alle landstreken moeten doen: de streektaal c.q. het lokale dialect wat meer tonen. Wees een beetje trotser op de lokale streektaal c.q. dialect. Ze horen bij de Nederlandse cultuur; Nederland wordt er echt niet slechter van als we onze taalkundige diversiteit wat meer tonen.

Ratio uit Surhuisterveen | 08-05-21 | 19:11

"Meestal niet meer dan een accent."

Gewoon het tegenovergestelde zeggen ... Ja, nu heb je echt helemaal gelijk, Ruuds.

Dat geldt misschien voor de Noord- en Zuid-Hollandse dialecten, misschien nog de Utrechtse dialecten, dat die sterk op het Nederlands lijken, zij het met een accent. Dat is natuurlijk ook logisch: het Standaardnederlands komt voort uit de zelfde taalgroep als die dialecten (Nederfrankisch).

Dialect is echter wel wat meer dan alleen uitspraak. Het is bijv. ook vocabulaire. Zoals uitdrukkingen en termen die in de ene streek wel bestaan, maar elders niet.


En dan hebben we het nog even over 'en ook andere provincies'. Nou, het Gronings, Twents, Sallands, Stellingwerfs, Achterhoeks, Ripuarisch, Kerkraads, Goerees, Zuid-Bevelands, Tilburgs, en zo gaat de lijst nog wel even door ... dat is echt wel meer dan 'Nederlands met een accent'.

Ratio uit Surhuisterveen | 08-05-21 | 19:31

Meestal niet meer dan een accent.

ruuds uit Drachtstercompagnie | 08-05-21 | 19:51

"We wonen in Nederland, dus Nederlands als eerste, eventueel Fries als tweede." Wonen we dan niet in Fryslân?! Vindt dat altijd zo'n non-argument aangezien Fryslân net zo bij Nederland hoort als Nederland bij de EU. Daar is Duits de grootste taal, dus volgens jouw logica moet alles dan maar in het Duits. Maar die taal ken je waarschijnlijk ook niet, en dat kan niet helemaal de bedoeling zijn natuurlijk...

Daarnaast voelen volgens onderzoek Friezen zich in eerste plaats Fries: "Van de ondervraagden voelen de meeste mensen (57 procent) zich in de eerste plaats Nederlander. In drie provincies ligt dat anders: Groningers, Friezen en Limburgers voelen zich meer verbonden met de provincie dan met Nederland."

En Ratio heeft gelijk, maar ik geloof niet dat Ruuds veel buiten komt, die is natuurlijk bang dat een Fries om de weg vraagt.

Bauke122 uit Harkema | 08-05-21 | 21:12

Fries is een prachtige taal, niks mis mee. Maar buiten de provincie heb je er helemasl niks aan behalve een chauvinistisch gevoel.De Fries die het Nederlands wil verdringen beperkt zichzelf en dat is een keus als je nooit de provincie uit hoeft. Maar denk ook aan je kinderen, die later misschien willen studeren elders in het land, die zuchten dan om puur egoistisch chauvinistisch gedrag van hun Fryske ouders. Helaas zelf ondervonden in een ver verleden.. Wees trots op Friesland maar accepteer de realiteit!

vogelbekdier uit 't Kret | 09-05-21 | 08:25

Meer voor het Fries doen gaat natuurlijk helemaal niet ten koste van het Nederlands. De jeugd zit de hele dag te netflixen met Nederlandse ondertiteling, leest NL'se Donald Duckjes, nieuws e.d. Daarnaast is Engels steeds meer de voertaal om te studeren, omdat scholen dan ook buitenlandse studenten kunnen aantrekken. En mensen die tweetalig zijn kunnen makkelijker een nieuwe taal aanleren, en krijgen daarnaast gemiddeld pas 4 jaar later dementie. Kinderen op drietalige scholen zitten op hetzelfde niveau Nederlands en zijn ietsjes beter in Engels en durven dat ook makkelijker te spreken. Waarom zou je in godsnaam dit je kinderen dan willen ontnemen, als je daarnaast ook nog eens makkelijker aan een baan komt bij de gemeente of provincie.

Bauke122 uit Harkema | 09-05-21 | 09:41

"De Fries die het Nederlands wil verdringen beperkt zichzelf en dat is een keus als je nooit de provincie uit hoeft."

Wie heeft het over het Nederlands verdringen als doel? Volgens mij gaat het gewoon om het Fries een prominentere plaats geven, het Fries (maar doorheen het land ook andere streektalen en dialecten) promoten. Niet om het Nederlands compleet verdringen.

En ja, natuurlijk zijn er stuggelingen die het zonder uitzondering vertikken om Nederlands te spreken. Maar dat is niet meer dan een minderheid.

Ratio uit Surhuisterveen | 09-05-21 | 09:45

* Deze reactie was voor Vogelbekdier. Ik typte per ongeluk in het verkeerde vak.

Ratio uit Surhuisterveen | 09-05-21 | 09:49

Nederland heeft nog nooit echt hun verplichtingen nageleeft voor minderheden en hun taal binnen nederland.

Het gaat altijd maar over geld of geen zin in.
Maar mss vergeten we ook dat hollanders in de voormalige eeuwen de friezen heeft geprobeerd te assimileren en zelfs verbieden om als fries voor tekomen.

Nog niet zo lang geleden was het verboden fries te spreken of lezen/schrijven, de zelfde tijd.
Je had ook tijden dat linkshandigen verboden afgeleerd werdt.

Dat stugge karakter is niet perongelijk onstaan, het is denk door cultuur en natuur.
Maar ook de zelfbeschikking en goeie bestuurders en wetenschappers etc in de geschiedenis.

nosaofnet uit Lutjegast | 09-05-21 | 19:13

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Nog geen account? Klik hier voor een nieuw account of klik hier om in te loggen

23,4 °C

6 inbraken

7 inbraken

Nieuwste items
Meest gelezen
 
5 jaar geleden
10 jaar
15 jaar
Vul de sudoku in met de getallen 1 tot en met 9. Zodat in elke lijn de cijfers 1 tot en met 9 één keer voorkomen.

Of speel iets anders op WâldNet Games.