Smallingerland bereidt zich voor op Ja Ja-sticker
Publicatie: 27 oktober 2021, 10.21 uur
Reacties
En waarom mag de Drachtster Courant of Actief wel in de bus gedaan worden? Die staan dus niet vol met reclame, aangevuld met nieuwsberichtjes die we allemaal al gelezen hebben?
Fanwege EU regels mei de oerheid dat net tsjin hâlde.
Inderdaad vreemd, want de huidige ja/nee of nee/nee stickers zijn ook gericht op de huis-aan-huis bladen. Tenminste in de gemeente Achtkarspelen. Dus met de nieuwe stickers krijgen inwoners opeens ook de huis-aan-huis bladen.
De nee/nee stikkers bliuwe gewoan (jildich). De ja/ja stikkers plakke jo as jo EK folders ha wolle.
Dat heeft met een uitspraak omtrent de invoering van de Ja-Ja-sticker ten nadele van de gemeente Utrecht te maken.
Het gerechtshof heeft, verwijzend naar artikel 10 van het EVRM, bepaald dat gemeenten het verspreiden van die huis-aan-huisbladen niet zelf actief mogen beperken, bijv. met een opt-in-systeem als de JA-JA-sticker.
https://vng.nl/artikelen/veelgestelde-vragen-over-de-jaja-sticker
Anders is dat bij de NEE-NEE-sticker, waarbij mensen zelf aangeven die bladen met berichten over het tuintje van buurvrouw Truus en het afscheid van juf Beppie niet te willen ontvangen.
Klopt, omdat de gemeente verplicht is een aantal zaken bij de bewoners bekend te maken. Je bent vrij om de krant niet te lezen. maar er staan bekendmakingen in zoals kap van bomen of je buurman die een groot hok wil bouwen. En nieuwe regels zoals het aanbieden van een groene bon. Ze moeten die manier inzetten die het meeste kans geeft dat mensen het kunnen lezen. Niet iedereen heeft of wil internet en kan hier informatie op vinden.
It is al lang net mear ferplicht om meidielings yn in krante te pleatsen. Inkele gemeenten kieze der foar om it inkeld op officielebekendmakingen.nl te pleatsen, fanwege de kosten fan in krante.
Ja, de gemeente is verplicht om bepaalde zaken bekend te maken, maar er is geen enkele verplichting om dat via de krant te doen. Die verplichting is geschrapt.
Natuurlijk is het wel handig om een medium in te zetten waarmee je de meeste mensen bereikt. Maar dat hoeft natuurlijk niet per se een krant te zijn.
- Geadresseerde post (aan de bewoners van) bereik je misschien nog wel meer mensen mee dan met het huis-aan-huisvod.
- Of misschien toch internet. Er zijn inderdaad mensen zonder internet. Het gros van de mensen heeft dat wel. Eventueel zou je dan voor kwetsbare groepen als ouderen nog een apart kanaal kunnen aanhouden (bijv. een opt-in om het gedrukt te ontvangen). Mensen die per se geen internet wensen, hebben het gewoon aan zichzelf te wijten als ze iets missen ... luddieten moet je geen rekening mee houden.
"De kwaliteit wordt dan slechter en uiteindelijk kan het papier alleen nog maar voor eierdoosjes worden gebruikt", aldus Lesterhuis."
Dus gewoon meer eieren eten en het probleem is geen probleem meer.
Dus, hier maken we ons druk om vandaag de dag. Ach ja.....
Oh waar moeten we dan vandaag 16 uur boos over zijn? En morgen, rest van de week, dan kan ik mijn agenda ff bijwerken.
1. De LC is geen ongeadresseerd huis-aan-huisblad, dus daarop zijn die stickers niet van toepassing.
2. De slechte bezorging heeft niet zozeer met de fusies van de uitgeverijen te maken, maar meer met het gegeven dat de LC een ochtendkrant is geworden en het moeilijker is geworden om bezorgers te krijgen.
Toen het een middagkrant was, was het makkelijker om bezorgers te vinden en vast te houden - er is altijd wel een scholier die voor de middag een bijbaantje wil. Maar vindt maar eens scholieren die gemotiveerd genoeg zijn om elke dag voor 7.00 uur de krant te bezorgen.
Wij hebben ook weken gehad dat de krant pas halverwege of aan het eind van de ochtend werd bezorgd, omdat er voor de wijk geen bezorger was; dan moest de depothouder het doen. Of dan was er een bezorger die twee wijken deed, maar dan kwam in één wijk de krant sowieso te laat.
De wereld staat in brand, en wij krijgen een ja ja sticker.
Folders kunnen de deur wel uit want alles is ook wel digitaal te vinden. En het geld wat de bedrijven daar mee besparen kunnen ze beter onder het personeel verdelen.
Vraag me af of dat dan wel goed nageleefd wordt.
Heb nu een Nee-Nee sticker maar er zijn er bij die daar schijt aan hebben en toch zooi door je bus duwen.
Snap wel dat het in principe net zo zou moeten werken als met donor codicil, waarbij opt-in minder donor materiaal oplevert dan opt-out.
Als ze je sticker negeren, moet je de adverteerder of verspreider aanschrijven om een klacht in te dienen. Die moeten binnen vier weken de klacht onderzoeken en beantwoorden.
Volgt er geen oplossing, kun je een klacht bij de Reclame Code Commissie indienen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/wat-kan-ik-doen-tegen-ongewenste-reclame-en-folders-in-mijn-brievenbus
Eventueel ook gewoon online je beklag doen (bijv. Klacht.nl of als Google-recensie of Facebook-recensie). Als je een bedrijf online aan de schandpaal nagelt, kunnen ze opeens wel wat oplossen.
Evt. kun je die rommel ook nog ongefrankeerd met de post terugsturen. Kunnen ze ervaren hoe irritant ongewenst drukwerk is.
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan