Hitte: uitgezette brug Stroobos blijft vannacht geopend
Publicatie: maandag 18 juli
Reacties

Die Lelylijn die moet er echt komen hoor dat is goed voor Friesland! Laat die spoorlijn maar kekker zitten. Friesland heeft behoefte aan vernieuwing van onze verouderde infrastructuur. De tillebrug staat op instorten en de schuilenburg brug doet waar hij zelf zin in heeft bij warm weer.


Om te beginnen gaat het in het artikel over de brug bij Stroobos, niet die bij Kootstertille of Schuilenburg.
Daarnaast heeft dit probleem niks met de leeftijd van de infrastructuur te maken. Dit is gewoon een algemeen kwaaltje van zo ongeveer elke beweegbare brug: zodra het warm wordt, zet het metaal uit, waardoor de brug gaat klemmen en ofwel niet wil openen ofwel - als het al lukte om de brug te openen - niet meer volledig wil sluiten. Had voorkomen kunnen worden als Rijkswaterstaat preventief had gekoeld, zoals wel bij meer bruggen gebeurt.


Tuurlijk. Geen geld voor onderhoud of vervangen van bruggen, maar aquaducten aanleggen is de oplossing..



@ratio je hebt idd gelijk het is in stroobos. Ik ben al zo gewemd dat die in Schuilenbug weigert dienst te geven, maar wbt het uitzetten van een brug dat had voorkomen kunnen worden als de ingenieurs die deze brug ontworpen hebben meer rekening hadden gehouden met het uitzettingscoëfficient. Daar is namelijk een formule voor:
Δl = α x l x Δt
α = lineaire uitzettingscoëfficiënt
l = lengte van de uitzetting
t=temperatuurverschil
en dan had je deze ellende helemaal niet gehad.




Mooie formules, zijn die er ook voor het nauwer worden van de opening? 😉
Door aanrijdend (zwaar) verkeer en werking van de grond zullen de brughoofden ook niet meer op exact dezelfde plek staan als bij de bouw, die zijn ook vast een beetje richting kanaal verzakt




Je hebt gelijk, men is alleen verantwoordelijk voor wat men zegt/schrijft, niet voor wat een ander denkt te horen/lezen.



Wat is de meerwaarde van een Russische vlag op dit nieuwsitem?



De bruggen in het PM kanaal zijn/waren allemaal van rond de oorlog. Die van Burgum was dat bijvoorbeeld ook. Tsja, gemaakt voor paard en wagen en 3 auto's per dag en gingen paar pramen onderdoor. Ja, tijden veranderen en dat werkt niet meer. Daarnaast zijn die dingen ook niet gebouw met een levensduur van straks bijna 90 jaar. Trouwens ook nieuwe bruggen kunnen last hebben van dit probleem. Het komt gewoon door de warmte.


De huidige brug van Stroobos is van 2002/2003.


Stroobos wel, de rest in de regio was allemaal ouder, volgens mij zijn er maar weinig bruggen over het PM kanaal nieuw. Volgens mij zijn alleen de spoorbrug bij Grou en de brug bij Burgum daarnaast nog vervangen maar de rest is allemaal decennia oud of bijna een eeuw oud.

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan