Voetgangster aangereden op gevaarlijke kruising in Burgum
Publicatie: donderdag 15 september
Reacties
Het was en is daar levens gevaarlijk! Vandaag kom ik er langs en rijdt de vrachtauto van de Aldi hierlangs. Kon er amper langs. Waarom rijdt deze niet via de Centrale As en Quatrebras richting het centrum. Zouden alle vrachtwagens op dit moment moeten doen. Dat het een woonerf is schijnt echt niemand te snappen. Gemeente doe hier eens wat aan!
Nou, de weg waarover het gaat staat de aldi niet aan, maar door werkzaamheden aan de doorgaande route komt alles hier langs, maar dat kruispunt is een woonerf. De aldi zelf staat MIDDEN in een woonerf. De laden / lossen ingang er net naast, maar in een 30 km zone.
Zo is het er moet eerst wat gebeuren dan word er pas ingegrepen net als op de raadhuis weg nu kan het ineens wel ander omdat er laatst ook weer een ongeluk was als je op de fiets bent ben je je leven niet meer zeker in Burgum ook bij de markt is het een drama de auto,s moeten ze niet voor de jumbo langs laten rijden daar gebeurd binnenkort vast ook wat
Juuist beppezelf,overstekende winkelende mensen die uit de jumbo komen zijn hun leven bij tijd en wijle niet meer zeker.Autos komende van de lageweg jakkerend langs de jumbo,tis een wonder dat niemand met boodschappen en al niet geschept is.Ook vanaf de jumbo naar het centrum [plusmarkt] bij oversteken aldaar is een hachelijke onderneming,moet eerst wat gebeuren voor men ingrijpt is altijd al zo geweest.Zeg maar de hele verkeerssituatie in burgum is een belabberende situatie.Veel te veel sluipverkeer door burgum wat verdomd om de centrale as te volgen.Die is toch aangelegd om burgum van het vele verkeer te ontlasten?Nou weinig of niks van te merken.Ook moet in het hele dorp ook de oppedijkvanveenweg en de kwekerstraat 30 km weg worden er wordt veel te hard gereden [Waar is de politie ?]{zitten natuurlijk achter hun computer op het bureau].
Het was al een wat onoverzichtelijke kruising maar dat was opzet zodat mensen langzaam rijden. Het is nu drukker en alles moet er langs nu. Het enige wat iedereen vergeet is dat iedereen voorrang heeft behalve auto verkeer. Fietsers en voetgangers hebben voorrang. Woonerf. Doordat de automobilisten dit of niet weten of zich er niks van aan trekken gebeuren er ongelukken want de fietsers en voetgangers krijgen geen kans door de drukte om over te steken en wagen dus vaak de gok. Dat gaat vaak goed maar dit was te verwachten.
Daar heeft u geen gelijk jahtoch. In een woonerf mogen voetgangers overal lopen maar hebben zeker geen voorrang. Voorrang wordt geregeld onder bestuurders. En een voetganger is geen bestuurder. Wel moet je een voetganger voor laten gaan bij rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg. Want onder verkeer staan wel voetgangers beschreven. Zoek maar op in het RVV1990 en dan op erven. Hierin staat beschreven wat het is en wat je moet doen
Degene die dit kruispunt bedacht heeft mag terug naar de basis school.
Gaat de gemeente nu eindelijk iets doen voordat er meer ongelukken gebeuren en misschien nog veel erger
En hoe de nieuwbouw daar is neergezet slaat ook nergens op. Totaal geen overzicht meer.
Gemeente doe er nu eens iets aan, jullie hebben al zoveel klachten gekregen, maar nee hoor wij kunnen niks doen of wij geven het door krijgen wij te horen. Zet er een paar verkeersregelaars in de spits
neer, zal wel niet gebeuren kost geld. Mensen ga even klagen bij de gemeente via fixi, misschien gebeurt er dan wat.
Ook heel vreemd dat de maximumsnelheid op een woonerf normaal 15km per uur is, maar vanwege de werkzaamheden mogen we er nu op dubbele snelheid (met 30 km/u) langs scheuren!
Maar serieus, het is echt een rare onvwilige situatie. Vorige week moest ik wachten voor twee vrachtwagens die er achteruit betonplaten moeten afleveren. Daar fietsen dan nog kinderen tussendoor die naar school moeten, de bus moet er langs.. en iedereen heeft haast.
Een taak voor de gemeente misschien, maar ook voor de bouwbedrijven, die kunnen toch ook even een verkeersregelaar (collega met een geel hesje) neerzetten als het bouwverkeer achteruit rijdt?
Het is een doorgaande weg, wie heeft er bedacht om daar een woonerf middenin te plaatsen? Wordt tijd voor duidelijke voorrangsregels en zebrapaden.
De inrichting van dit stuk weg is RONDUIT DRAMA. Een van de drie flats staat pal op de weg, waardoor er een hele enge vernauwing is. Het verkeer vanaf de brugkant wil direct daar naar "binnen " toe, terwijl het juist daar beter is om een ruime bocht te nemen, waardoor verkeer vanaf de Elingsloanekant dan meer ruimte heeft. Wie ooit het idiote plan heeft bedacht dat een appartementencomplex daar ZO pal op de weg komt te staan is gewoon niet goed bij zijn hoofd. NU rest er maar 1 mogelijkheid en dat is dat stukje groen tussen Hillemaweg en Huyssen van Kattendijkeweg opofferen om de verkeersstroom daar aan te kunnen. Zelfs Jules de Corte, Ray Charles, Stevie Wonder en Vincent Bijlo bij elkaar hadden kunnen zien aankomen dat dit een levensgevaarlijke situatie oplevert.Een mogelijke oplossing zou zijn dat vanaf de brug verkeer wordt omgeleid via de Margrietstraat om zo uiteindelijk weer bij de Hillemaweg of de Lohmanlaan op te draaien naar de bestemming. Men doet eerst, maar denkt niet na over de gevolgen. Er zal dus ook een blijvende verandering moeten komen voor het stukje Hillemaweg Huyssen van Kattendijkeweg. Zoals het er nu bij ligt is het vragen om zeer grote problemen. Veel plannen worden van achter een bureau gemaakt, maar er wordt niet nagedacht over de werkelijke situatie.
Het stuk huyssen van kattendijkweg zou een woonerfbestemming krijgen met voor de aanwonenden parkeerplekken ,maar nee hoor door druk van de winkeliersvereniging moest en zou hier weer een doorgaande weg komen.Doodsbang dat al het verkeer vanaf drachten burgum links zou laten liggen,daarom hebben we nu ook weer een peperdure brug over het prinsesmargrietkanaal gekregen.Wat al het sluipverkeer ons oplevert.Burgum zou weer een compleet dorp worden maar nu is het weer in tweeen gesplist,onbegrijpelijk dat ambtenaren niet met hun verstand de boel regelen maar met hun pen.De werkelijke situatie zullen ze nooit achter hun bureau kunnen begrijpen,cijfertjes zij in hun ogen de beslissende factor.
Natuurlijk is het gevaarlijk en de situatie niet gewenst maar het probleem is de planning. Had eerst die flats klaar gemaakt en dan die rotonde. Probleem is nu heel veel vrachtverkeer ivm bouwen. Als het klaar was geweest had je gewoon dat stukje weg afgesloten waardoor het doorgaan verkeer zoals de bussen geen hinder hebben van de kruising evenals de fietsers en voetgangers die oversteken
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan