Account
Logo
Zoeken

Staking: Treinen en 35% van de Arriva bussen rijden vandaag wel

Publicatie: 24 februari 2023, 8.47 uur

Reacties

Ter info uit De Westereen

Net kleine kinderen

De nieuwe manier van gelijk krijgen voor de jongere generatie ☹️

24-2-2023
slokje uit Burgum

Loon inleveren het kost de ouders bakken geld om de kinderen op school te krijgen laat ze s'avonds en in het weekend staken godver

Like
24-2-2023
friesgeboren uit Drachten

Mar goed dat de fakbun sa no en dan wat druk opleit oan de wurkjouwer want oars wie it hjir nog een “ lagelonenland”

24-2-2023
Stopljocht uit Kollum

Helft van de bus routes zijn toch verdwenenen dus merk je niks van

24-2-2023
advertentie

hardfietser uit De Westereen

a sociale akties aangezien veel mensen op het platteland afhankelijk zijn van openbaar vervoer maar dat interesseert ze blijkbaar niet en dan ook nog vreemd opzien als ze agressief benaderd worden de droeftoeters

24-2-2023
friesgeboren uit Drachten

As jo op it plattelan ofhinkelijk binne fan de bus dan HIENE je al in probleem.

Like
24-2-2023
eksteroog uit Eastermar

straks niet zeuren als de passagiers wat pissig instappen

24-2-2023
excellence uit Drachten

Ik lees boze reacties omdat mensen die werken in het OV gaan staken. Sommigen schelden en beledigen er zelfs op los. Ik wil deze mensen vragen hoe hun werk eruit ziet. Ik gok er op dat ze in de ochtend en middag een kwartiertje kunnen koffie drinken en dat ze een fatsoenlijk lunchpauze hebben. Zet daar tegenover de werkdag van bijvoorbeeld een buschauffeur. In de vroege ochtend voor dag en douw naar het werk door weer en wind, want ja u moet natuurlijk wel op tijd met de bus naar het werk en de kinderen naar school. De chauffeur doet zijn uiterste best om op tijd bij elke bushalte te zijn, maar eenmaal in de ochtendspits wordt dat steeds lastiger. Met grote regelmaat begint zijn pauze van vaak maar een kwartiertje daardoor te laat. Stel dat de chauffeur een pauze heeft van 10.00 tot 10.15 uur, dan stapt hij vaak om 5 over tien de kantine binnen. (Soms zelfs nog later). Hij zal even van het toilet gebruik willen maken en dan, terwijl hij nog nauwelijks aan zijn koffie is begonnen, moet hij alweer op de volgende rit. Die bus moet immers om kwart over tien vertrekken. Dus dan maar een half bakje koffie of soms zelfs helemaal niet. Want de chauffeur heeft hart voor zijn passagiers en wil ze niet onnodig laten wachten. Dit gaat zo dag in dag uit en wanneer de chauffeur dan eindelijk even twee dagen vrij heeft, dan wordt hij gebeld of hij niet toch kan rijden want er is weer een collega uitgevallen. De chauffeur heeft passie voor zijn werk en hart voor de passagier dus hij doet het. Maar aan al die flexibiliteit zit een grens. Een mens houdt dat niet eeuwig vol. Ook het thuisfront van de chauffeur heeft aandacht en zorg nodig. Net als iedereen. Tel daarbij op dat er al jaren geen fatsoenlijke loonsverhoging is geweest in het streekvervoer en men komt op het punt dat men het niet langer pikt. Het gaat niet alleen om geld. Het gaat er ook om dat de chauffeur zijn passagiers niet meer goed kan bedienen door een enorme werkdruk.

27-2-2023
excellence uit Drachten

2/2

Ze staken dus niet alleen voor zichzelf, maar ook voor u als passagier. Want met een fatsoenlijk rooster en een minder strakke planning kunnen ze op tijd rijden. Op die manier heeft u ook meer zekerheid dat een bus op tijd rijdt. En dan zijn er nog mensen die zeggen: “Voer op een andere manier actie. Dan laat je de mensen bijvoorbeeld toch lekker gratis rijden?” Dat is in het verleden ook geprobeerd, maar de werkgevers vochten een dergelijke actie aan bij de rechter en deze heeft dit soort acties verboden. Tja, en als de werkgevers niets aan dit beleid willen veranderen, dan blijft er nog maar één ding over en dat is gebruik maken van het stakingsrecht. Hoe vervelend dat ook is, voor zowel passagier als chauffeur.

27-2-2023

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan