Nergens gebeuren zoveel ongelukken met fietsers als in Drachten
Publicatie: maandag 4 september
Reacties
Medemogelijk gemaakt door de incompetente wethouders van Smallingerland.
Dat zou zomaar kunnen, Heerenveen staat er niet tussen waar de meeste fietsers geen voorrang hebben. Bijzondere is om dan te zien dat auto's voornamelijk fiets voorrang geven en iedereen dus beter op let. Met het oog op dat fietsers steeds sneller gaan is het dan wel van deze tijd dat fietsers altijd en overal voorrang hebben?
dat is dan weer een opsteker voor de planners/ bedenkers van de zeer onoverzichtelijke en bedenkelijke wegen in drachten.een fietspad die op het drukste /smalste stuk ophoud en op de rijbaan gedrukt woord ,waar ook zwaar verkeer op rijd .en iedereen niet meer weet waneer hij/zij voorrang heeft.dan is het wachten op een Dodelijke aanrijding.
maar volgens de planners/ontwerpers is dit innovatie en moeten we er allemaal aandacht aan besteden.
waar Smalingerland goed in is, is geld weggooien voor nutteloze en stomme pogingen om speciaal te zijn
wel wij zijn dus de gevaarlijkste gemeente
Dan heeft gemeente drachten wat te doendan met hun vette reet in de stoel te hangen..ze zijn zo lui als touw.
Verbaasd me niets! Fietsers gaan regelmatig met veel te veel snelheid een rotonde op, voor een automobilist is dat ontzettend lastig inschatten. Ook nemen ze regelmatig rotondes tegen de richting in. Misschien goed om de snelheid van de fietsers bij rotondes af te remmen door aanpassingen in het fietspad.
Tegenhanger: rem de auto's af zodat ze gedwongen worden om genoeg te vertragen en de situatie te kunnen overzien. Het is maar net van welke kant je het bekijkt.
Er wordt in ieder geval van alle kanten (te) slecht opgelet.
Er wonen ook heel veel mensen.
Daarom is het ook een meting per 10.000 inwoners
Wat tegenwoordig de boel voor automobilisten zeer onoverzichtelijk maakt is dat fietsers zowel links om als rechts om, om de rotondes mogen fietsen. Laat ze gewoon, zoals vroeger, alleen rechts om de rotondes fietsen. Dat zal ook een hoop ongelukken schelen. Dit is gratis advies.. kost niks.
En dan blijkt er na het fietspad ineens ook nog een zebrapad te liggen: alsnog van twee kanten verkeer :)
En we hebben nog wel de prijswinnende verkeersdeskundige van nederland in smallingerland. Dus! Wegwezen! Ik vind Drachten verkeerstechnisch gezien zeer onveilig! Daarom!!
Maakt niet uit of je je hand nog zo ver van tevoren uitsteekt, auto’s schieten snel voor je langs.
Ik benader de rotonde standaard al heel langzaam, en nog gaat het soms maar net goed.
Naar mijn insziens mogen ze bepaalde plekken zoals de kruising torenstraat-kaden en de lawei rotonde wel weer veranderen naar stoplichten.
Zoals het nu is, gaat het er nooit beter op worden, en al zeker niet als er niet meer wordt gehandhaaft.
Fietsers en voorrang
Zo zie je het wel op de Kaden, jaren geleden fietspaden en nu alles door elkaar.
Kijk eerst eens naar de rontonde opde 1 heeft de fietser voorrang en op de andere niet , als je de verkeerstekens ophet wegdek ziet.bij de ene rontonde zijn de haaientanden tot aan het trottoir getekend en op de andere rontonde tot aan het fiets gedeelte.de fietsers denken dat ze op elke rontonde voorrang hebben en het ook nemen .
Precies! Gewoon landelijk invoeren dat fietsers geen voorrang hebben op rotondes.
Je hebt gelijk Tjibbe, ik zat ook een keer fout. Ging nog goed alleen de chauffeur ging schelden, ik dacht dat ik voorrang had, alleen niet op deze rotonde.
geen wonder met die klote rotondes, waar de fietsers je om de oren vliegen, en er uit het niks zijn met die opgevoerde elctra bikes.
Fietsers: geen licht/3-4 naast elkaar, geen hand uitsteken, binnenbocht nemen, bellen/appen...vouila..probleem opgelost.
@ambachtschool, ik had meteen hetzelfde idee.
Je vergeet nog één ding:
Bijna iedereen zit tegenwoordig op de fiets met die grote toeters op de oren om naar hun favoriete muziek te kunnen luisteren. Geen aandacht meer voor het verkeer, maar snel zoeken naar het andere mooie nummer op hun telefoon!
Daar hebben ze in drachten erg hun best voor gedaan. Bocht torenstraat bv. Wie dat bedacht heeft?? Van fietspad naar rijbaan. Fietsers midden op de kade. Vage onoverzichtelijke rotonde achtig iets aan eind vd splitting. Net voor de rotonde. Ga zo maar door
1ste ,Niemand gunt tegenwoordig,zelden nog iemand voorrang.
2de
De probleem ligt bij de auto en de fietser.
Fietser knalt tegenwoordig hem er zo voor.En eventueel roepen ze nog na,jij bent schuldig als automobilist.
En veel zitten met de kop naar de tenen te kijken,in de auto.
Vraag me altijd af,of die mensen ook echt verzorgde tenen hebben.
3de de wegens worden belachelijk gemaakt.
Maar dat bedenkt iemand ,die heeft er voor geleerd.
Aan de poll wellicht nog de keuze toevoegen:
- Fietser let niet op of neemt voorrang.
Vaak genoeg meegemaakt dat een fietser met een rotgang de rotonde op fietst terwijl ik al aan het afslaan ben.
Exact,omdat ze weten dat ze door de wet beschermd worden,hoe gek zo het ook doen,daar moet eens naar gekeken worden en afgeschaald worden,dat als fietser/voetganger veroorzaker is van een ongeluk,daar in 1e instantie ook de schuldvraag ligt,en niet standaard meer het zwaardere verkeer,moet je eens zien hoeveel er dan wel plotseling gaan opletten..
Misschien zou het een idee zijn om de fietsers te laten stoppen bij een rotonde en de auto voorrang te verlenen
Shared space... Wat mooi werkt in theorie. Omdat er geen overzicht is, zou dat moeten afremmen. In de praktijk blijkt dat niet het geval te zijn. Door iets onoverzichtelijk te maken, maak je dingen juist minder duidelijk en dus gevaarlijker.
En nog is er niks aan gedaan En als je ziet wat voor bijna ongelukken gebeuren ..Het is verschrikkelijk hoe hard auto. Fietsers brommers hard over het fietspad steken .En dan de voetganger .Die lopen er ook gewoon links en rechts.tewijl er een stuk verder een voetgangers oversteekplaats is .Die ligt alleen op een heel onlogische plek .Wie dat bedacht heeft .Die is het zo helder .Ga er eens een kijkje nemen dan weet je waar ik over praat
Nou, mag hopen dat smallingerland hun ogen nu eens openen. Fietsers mogen linksom, rechtsom over de fietspaden je kan het soms echt niet zien ook door die electrische fietsen ze komen soms in een keer opduiken. En eerlijk is eerlijk soms kun je het dan ook niet zien door de blinde hoek
Maak de rotondes ook voor de fietsers rond. Nu moeten fietsers eerst afslaan om de rotonde met een haakse bocht te vervolgen.
Korte conclusie,
Totaal niveau loos en Totaal geen inzicht vermogen.
Dat was in 2019 ook al het gval.(gebied Laweiplein via de Berglaan/Drift/ Torenstraat / Vogelzang richting Stationsweg.0ndanks dat er inmiddels in dat gebied een ongeval, met dodelijke afloop, heeft plaats gevonden is er niets mee gedaan. Straks wanneer de Torenstraat klaar is zal het voor de fietsers alleen nog maar erger en gevaarlijker worden. Ik voorspel dat binnen enkele jaren het gehele gebied wederom "overhoop" moet worden gehaald. Ik hoop dan maar dat gemeente eindeljk verstandig wordt en voor deudelijke wijzigingen een gerenomeerd verkeersbureau inschakelt.
Het is in feite onvoorstelbaar, dat de Torenstraat in deze thans als ERFTOEGANGSWEG is aangemerkt, met alle onveilige gevolgen voor de fietsers en de algehele afwikkeling van het vele verkeer.
Fietser/wielrenners die op de weg fietsen tussen Drachten en Beetsterzwaag met een hoge snelheid. Gevaren op de weg!!
Als een wilde op de hoofdweg. Op het fietspad horen ze. Tussen schoolvervoer en openbaar vervoer fietsen ze gewoon tussen....assosicaal gedrag.
Dit zal weinig een verbazen.
Het is vaste prik op bepaalde locaties.
Het voelde al als iedere week, maar de cijfers onderbouwen dat nu ook! Smallingerland heeft 56,173 inwoners.
De berekening is 9,1 ongevallen per 10,000 inwoners.
56,173 ÷ 10,000 = 5,6137
5,6137 × 9,1 = 51,11
Dus 51 ongevallen per jaar.
Triest dat de zwakkere verkeersdeelnemers hier worden ingezet als middel om automobilisten rustiger te laten rijden. Oplossing is overigens simpel, duidelijke wegbelijning plaatsen en ruimte voor fietsers, ook uitwijkruimte! Dus weg met die idioot gevaarlijke stoepranden langs in ieder geval de rotonden.
Nou fietste ik vandaag over de Folgersterloane. Hier wordt een nieuw fietspad aangelegd en fietsers/voetgangers moeten nu 2 km over de weg fietsen/wandelen. Daar mag je nu dus max 30 kmh. Aangegeven met circa 6 borden en gevarentekens.
Ik werd daar meerdere keren bijna van mijn fiets gereden. Toch maar even aan de kant gestopt en geobserveerd over waarom en wie dit nou doen.
Zowel politie, gemeentebusjes, leasebakken van diverse grote ondernemers uit Drachten, taxibusjes reden hier minimaal 80 kmh. Oja politie volgende keer iets minder lachen wanneer iemand bijna valt door jullie rijstijl.
Wat kun je verwachten van burgers als zelf deze instanties langs deze weg racen op een drukke middag met kleine kinderen en ouderen op de fiets.
Fietsers nemen ook te pas en te onpas voorrang. Vaak meegemaakt dag ze nog net even voor de auto langskomen!
Dit onderzoek zegt maar 1 ding. Dat er meer fietsers betrokken zijn bij ongelukken in Smallingerland per 100000 inwoners dan in de rest van Friesland. Je moet ook onderzoeken welk percentage dat fietst per 100000 inwoners. Stel dat er in Smallingerland 90% de fiets gebruikt als vervoermiddel en in Opsterland 25% per 100000 inwoners. Dan heeft dit duidelijk invloed op de uitkomsten!
Zou net zeggen,ik zag frysk fietsen..nou ja fietsen,lekker op het zadel zitten van zijn electrische fiets.
Iet wat gezet,brilletje op en grote steunkousen aan.
Zei nog tegen mijn vrouw,hoop toch niet dat frysk van zijn steunkousen wordt gereden.
En de woorden zijn nog niet koud en daar is het bijna raak.
Net op het moment dat frysk er langs fietst,komen net op dat moment allemaal politie wagens langs,grote lease bakken(ja hoe frysk dat zo snel ziet dat het leasebakken zijn is mij een raadsel) gemeente wagens en noem maar op,frysk fietst snel naar huis en kruipt snel achter het laptopje en weet alles beter.
Ach, wij kunnen wel onze meningen geven maar er wordt toch niets veranderd. Ze blijven domme onmogelijke dingen bedenken in drachten. Bureautje, achterover leunend persoo tje erbij en die denkt oooo dat zou wel mooi staan in het straatbeeld van drachten, dus dat wordt het . Boeien wat voor onmogelijke situaties er onstaan. Wij maken ons er druk om en hun lachen er om.
Ach, wij kunnen wel onze meningen geven maar er wordt toch niets veranderd. Ze blijven domme onmogelijke dingen bedenken in drachten. Bureautje, achterover leunend persoo tje erbij en die denkt oooo dat zou wel mooi staan in het straatbeeld van drachten, dus dat wordt het . Boeien wat voor onmogelijke situaties er onstaan. Wij maken ons er druk om en hun lachen er om.
Zal em wel liggen aan al die asociale paupers die a. Veelal zonder licht fietsen en b. Nooit hun handen uitsteken bij een afslag.
Fiets al 20 jaar in drachten zonder enkel probleem, los van de bovenstaande observatie.
De verkeersplannen voor rotondes en kruisingen werden al bedacht in een tijd dat er nog geen E-Bikes waren. Het woord bestond nog niet eens ... Fietsers naderen die rotondes wel erg snel. Als automobilist moet je ogen in je achterhoofd (en opzij) hebben ... om zo'n rotonde te nemen. Die verkeersplannen gingen nooit met de tijd mee ...
De situatie bij de "Lawei-rotonde" is onduidelijk. Er ligt een zebra, maar veel wandelaars nemen de fietstrook ... Dat mag weleens veranderen ...
Fietsstrook? Die ligt daar uberhaubt niet want het is 1 geheel "shared space". Wat je dus noemt is niet verboden of wat dan ook maar.
Probleem is dat veel fietsers, voetgangers en automobilisten veel te laat beginnen met deelnemen aan het verkeer... en dan komen met argumenten als "het is niet te overzien" dan ben je gewoon veel te laat begonnen met kijken en communiceren.
Los van de oordoppen, telefoons en onachtzaam gedrag is dat de grootste boosdoener.
Snelheid terug, eerder kijken, eerder communiceren en dat geldt voor fietsers net zo als voor automobilisten.
Nou sorry hoor, maar ik vind 9 fiets ongevallen in een jaar op 10.000 inwoners helemaal niet veel.
Laat iedereen zich nu meeslepen in het verhaal?
veel bejaarden helpt wel mee natuurlijk met zo'n cijfer
Dit is niet nieuw!
Op het plein waar de foto is gemaakt is het kommer en kwel met fietsers en auto's. De oversteekplaatsen zijn gevaarlijk en daar komt nog bij dat de voetganger 30m verder op moet oversteken zonder dat iemand dit weet. Zowel Fietser als voetgangers maken gebruik van 1 en de zelfde oversteek, wat dus gevaar oplevert. Waarom de twee oversteken niet dichter naar elkaar toe zijn gebracht is een raadsel, maar kan wel worden opgelost met duidelijker bewegwijzering en aanpassingen. Ongelukken gebeuren nou eenmaal en er is niet altijd duidelijk wie wat en hoe en waarom. Maar je kunt heel veel uitsluiten door te doen wat je moet doen en dat is nog altijd zelf goed uitkijken.
Onoverzichtelijke verkeerssituaties, de hand niet uitsteken, geen knipperlicht gebruiken, elektrische fietsen die niet in te schatten zijn op afstand omdat je niet kunt zien of het een ebike of gewone fiets is, mensen blijven naast elkaar fietsen ook op de rijbaan en dat het liefst natuurlijk in het donker zonder licht. En veel te snel rijden en/of dronken/lachgas met je petje in de nek. Zomaar zonder te kijken of je hand uit te steken opeens oversteken, zie veel ouders met kleine kinderen fietsen die hier nooit gebruik van maken en je als poep aankijken als je ze hier op aanspreekt. Wil je dat je kind later niet doodgereden word? Leer ze verkeersregels! Geef het goede voorbeeld! Steek je hand uit! Het ligt in deze gevallen aan opvoeding, iets wat te weinig mensen hier hebben gehad of krijgen,is echt opvallend. Ook het aantal bestelbusjes van bezorgers die niet weten hoe te keren of fietsers afsnijden is een doorn in het oog. Ook sommige bezorgers van eten op brommertjes kunnen er wat van, overal maling aan, plotseling auto's afsnijden/oversteken zonder richting aan te geven. Nou en dat bijelkaar, dat is Drachten, ken geen andere plaats in Nederland waar het zo erg is als dit.
De gevaarlijke toestand heeft mij doen besluiten om zo weinig mogelijk het centrum per fiets te vermijden bedankt gemeentelijke bestuurders.
Tjah dit is een logische uitkomst : Drachten en Leeuwarden zijn de 2 grootste plaatsen in friesland = dus drukker ( meer mensen per m2 ) kans op ongelukken neemt daarmee logischerwijs toe. In Drachten heeft een fietser altijd voorrang op rotondes, waar je in bijvoorbeeld Heerenveen ziet dat de fietsers vrijwel nooit voorrang hebben. Gooi daarbij in de mix : meer electrische fietsen, veel scholieren, shared space, bijna nergens stoplichten, en in Drachten zie je ook best veel wielrenners in tegenstelling tot Leeuwarden waar ze zeer zeldzaam zijn.
KoekieD zegt, In Drachten heeft een fietser altijd voorrang op rotondes, waar je in bijvoorbeeld Heerenveen ziet dat de fietsers vrijwel nooit voorrang hebben.
Koekie D snapt het en dus…..landelijk één regel en dat is dat auto’s op rotondes voorrang hebben op fietsers.
RRR Russisch Roulette Rotonde
Veel fietsers, vooral gepensioneerden., vol gas op de fiets de rotonde op., maar je hebt pas voorrang als je op de rotonde al..bent. Met helm dat wel.. want ze gaan ervoor tijd zat.. maar toch.
Ben zelf woonachtig in Drachten. Heb meerdere malen melding gemaakt van onveilige situatie voor fietsers en voetgangers bij ons in de straat. Zowel de politie als de gemeente reageert hier in Drachten niet op.
Misschien moeten fietsers, voetgangers én automobilisten DUIDELIJK en OP TIJD aangeven welke richting ze uit willen. Met name op de rotondes. Wat fietsers ook nog wel eens willen vergeten is dat wanneer er geen haaientanden op het fietspad op een rotonde staan, dat fietsers van rechts voorrang hebben. En wanneer er op een fietspad bij het naderen van een rotonde wél haaientanden staan, dat ze niet op mogen fietsen wanneer er zich verkeer op de rotonde begeeft...
Oogcontact maken met medeweggebruikers is ook iets wat vaak nagelaten wordt.
Eigenlijk is het gewoon een kwestie van opvolgen wat de Wegenverkeerswet voorschrijft, dan verloopt alles een stuk soepeler en bovenal veiliger 🤷🏼♀️
#mentaliteit #respect
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan