Qbuzz wint aanbesteding busvervoer in Friesland
Publicatie: 17 oktober 2023, 13.15 uur
Reacties
Als er meer bussen gaan rijden op het platteland is dit een prima aanbesteding. Dan maakt het niet uit wat voor naam op de bus staat.
Aanbesteding is meer dan dat, Arriva pakte duidend beter uit voor het personeel. Hierbij gaat het even niet over loon, maar alles wat daarnaast mogelijk was en kon.
Wat de ene busmaatschappij al jaren níet voor elkaar krijgt …… belooft (“sizze is neat mar ..) in de chaos van prijzen-op-blijven-drijven wel voor elkaar … hmm 🤔
Fan de Deutche Bahn (Arriva) nei de Ferrovie dello Stato Italiane (Qbuzz).
Waarschijnlijk omdat Arriva bijna verkocht is aan een Amerikaans investeerders bedrijf https://lc.nl/economie/Moederbedrijf-Deutsche-Bahn-dicht-bij-verkoop-van-Arriva-aan-Amerikaanse-investeringsmaatschappij-28698315.html
De laatste keer dat QBuzz hier reed raakte Jistrum alle haltes door het dorp kwijt. Goed in de gaten houden
Sinds Arriva hier kwam werden er nog meer routes geschrapt of veel minder frequent gereden. Mogelijk kan Qbuzz toch nog iets verbeteren.
Dreams on.
Ze krijgen het in Drente en Groningen al niet voor elkaar om een normale dienstregeling te rijden
Zou tijd worden . Dat ook de mensen uit dorpen met het openbaar vervoer kunnen
Alle haltes ien Jistrum ???? wer stjin die dan,
Alle ienweners kin der ien 1x ien de bus.
Je wint alleen een aanbesteding als je ergens anders op kan bezuinigen! Helaas zijn er al meerdere taxi en busbedrijven ten onder gegaan aan aanbestedingen. Kwartje wil maar nooit vallen lijkt het. Kort samengevat er gaan minder bussen rijden met minder personeel en de passagier is de dupe.
Inderdaad aant allegjer caparis mannen/vrouwen op de bus.
Wat een onzinnige opmerking, alsof werknemers van Caparis alleen MAAR gehandicapten en onnozel zijn. Daarbij is het ook nog eens een kwetsende opmerking. Zegt alles hoe u over anderen denkt.
Hoeft helemaal niet verkeerd te zijn om eens van vervoerder te gaan wisselen, dit kan goed uitpakken. Arriva trekt immers altijd een grote broek aan richting de NS, maar wordt hier vlotjes voorbijgestreefd door Qbuzz.
Ben dan wel benieuwd of Qbuzz die belofte over de volle looptijd waarmaakt en of de provincie dat geborgd heeft.
Nou top. Allerhande huidige Euro 6 dieselbussen, welke nog prima 8 jaar mee konden, zullen weer geëxporteerd worden en weer nieuwe bussen voor ingezet worden. Enorme aanslag op (zeldzame en minder zeldzame) grondstoffen. Wordt tijd dat we eens goed na gaan denken wat écht duurzaam is.
Dit voorjaar is zelfs de bushalte waar ik woon weggehaald. Nu woon ik ook wel in een zgn. onrendabele regio (modewoord) Noard-East Fryslan dus en dan vraag je er ook om. Eigen schuld, dikke bult.
Er is inmiddels een steen geplaatst met daarop de tekst: Hier rust vredig het Fryske openbaar vervoer.
Nota Bene: openbaar vervoer bestaat al 30 jaar niet meer, het is al jaren geprivatiseerd rendabel vervoer alleen voor rendabele stukjes Nederland dus.
Het woord openbaar is een leugen geworden.
Helemaal eens Sanes100!
Er is ook enige tijd een Engelse maatschappij met "alexander" bussen meest oncomfortabele / slechtste bussen ooit.
Niet teveel romantiseren zou ik zeggen en de goede oude tijden van bijvoorbeeld de FRAM erbij halen en dat nu als ‘openbaar vervoer’ beschouwen.
Klopt ook niet helemaal wat er gezegd wordt. Het openbaar vervoer is van oorsprong al deels een privaat initiatief en bezit geweest (en dus toen al commercieel). Praktisch gezien is het OV maar ten dele ‘van’ de overheid geweest toen die de regie en financiering op zich begon te nemen
De FRAM was uiteindelijk een 100% dochter van de NS, die het later afstootte en waarna via wat tussenstappen Arriva degene is die nu mag rijden. Mag rijden, want het OV is niet volledig geprivatiseerd. De provincie verleent een concessie ofwel ‘vergunning’, financiert de basisvoorziening en wordt geacht een en ander te goed te laten plaatsvinden.
De voorlopers van de FRAM waren eigenlijk ook de voorlopers van Arriva: private bedrijven die vanuit de regio zo’n honderd jaar geleden het busvervoer hebben opgezet en wat we nu het openbaar vervoer noemen.
Qbuzz of Arriva, wat maakt het uit. Het gaat erom dat de provincie deze marktpartijen aan hun belofte houdt en zorgt dat de kosten niet de pan uitrijzen.
via tussenstappen arriva , compleet onvolledig verhaal NS is staatsdeelneming waardoor vroeger alle andere partijen ook.
Er word straks fors bezuinigd op "jo bin der"en dergelijke.
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan