Is deze wadweg de oplossing voor een bereikbaar Ameland?
Publicatie: 28 oktober 2023, 19.05 uur
Reacties
Mogelijk goede oplossing
Hoe dat sa, dan? It baggerskip feroarsaakt dat dochs ek? En ik wit (miskjin) net better, mar sa'n tastel sweeft dochs boppe de oervlakte? Hoe komme jo fierder by boaiemberoering dan? Mei it lûd ha jo wol miskjin wol in punt, moast ik ta jaan, mar neffens my binne se tsjintwurdich mânsk genôch om dêr wat op te besinnen.
Dan moet de weg tussen Holwerd en Ternaard daar staat het minste water.
Misschien zo gek nog niet.
met een paar fikse sleepbouten en dikke kettingen ameland naar de vaste wal slepen, moet toch te doen zijn? zijn we ook van die stookolie slurpende veerboot af die een potje maakt van de prijzen van de overtocht...
Autoluw meitsje en in monorail nei it eilân oanlizze
Als het in Engeland kan, kan het hier ook. In alle opzichten de beste optie. Gemeenteraad; ga er voor, nu het nog kan.
of..... mooi item voor Aant Jelle Soepboer, straks in de Tweede Kamer......
Ik denk niet dat dit de oplossing is. Op het wad heb je veel meer slib aanvoer dan daar in Engeland. Kijk alleen al bij Wierum. Daar ligt een dikke smurrie slib waar je bijna een halve meter in weg zakt. Deze weg zou dan elke dag schoon gemaakt moeten worden. Dus dat schiet ook niet op. Dat er elke dag een vaste dienstregeling is van en naar Ameland is eigenlijk gewoon een luxeprobleem. In Duitsland laten ze de boot naar het Eiland Juist alleen varen als het hoogwater is. Soms vaart er helemaal geen boot.
Leuk filmpje, nu wil ik ook naar Holy Island!
Overal in de wereld nr.1 in de dijk en bruggenbouw maar naar
Ameland geen oplossing?
Mooi dat WâldNet dit opgevolgd heeft met deze video, nadat een paar weken geleden iemand hier in het commentaar dit idee opperde. Ik vind het zelf een goede oplossing zodat Amelanders het eiland gevoel kunnen behouden en toch met de auto bereikbaar blijven. Maar dan wel via de kortste verbinding en niet vanuit Holwert.
Het idee was van een onbekend gebleven persoon uit Burdaard die vervolgens een brief stuurde naar de gemeente. https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/75957/Burdaarder_heeft_de_oplossing_voor_bereikbaarheid_Ameland.html
Dan is het ook geen eiland meer. Je mist de voorpret van de boot.
Zo'n dam heeft er al eens gelegen. Totdat alles in een flinke storm wegspoelde.
De dam lag er 150 jaar geleden en ging kapot door slecht onderhoud / storm. Zie link.
Om 6 km lengte wat op te hogen en er asfalt over te leggen kost misschien een keer 100 miljoen euro maar dan hoef je niet meer te baggeren, geen veerboten, geen lange reistijden, etc. Met tickets zou je evt nog de hoeveelheid auto’s kunnen reguleren. Holy Island verwerkt 100.000 meer toeristen dan Ameland en het werkt goed daar.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dam_Holwerd-Ameland
Gaat deze journalist nu op de stoel van bestuurders zitten? Daar is journalistiek niet voor bedoeld.
Voor de rest, waardeloos idee Waldnet. De eilanders kunnen dan alleen bij eb naar de vaste wal. Ook deze mensen zullen af en toe naar een ziekenhuis of andere instantie moeten. Je krijgt dan een wildgroei aan boten die deze mensen overzetten.
En wat denkt Waldnet te doen aan het slib wat achterblijt nadat het vloed is geweest. Met een bezem schoonvegen? Of tankauto’s met water de weg schoon sproeien? En dat is gratis? Denk toch na voordat je zoiets onzinnigs lanceerd.
Bovendien gaan er bakken met geld naar de randstedelijke gebieden, dat die paar miljoen die naar het noorden gaan een lachertje is.
Dan nog de werkgelegenheid. Heeft Waldnet zich ook verdiept in hoeveel banenverlies er is als de veerboten zouden verdwijnen? En mensen die op het vaste land wonen en werken op Ameland kunnen ook om een nieuwe baan zoeken. Schoolkinderen kunnen niet meer naar scholen op het vaste land want eb en vloed verschuift per etmaal.
En daarnaast vergeten we het belangrijkste,vermoed dat als ze zo'n dijk aanleggen,de waddenzee de status als werelderfgoed wel eens kan verliezen,ook kan het water niet meer vrij stromen,en krijg je andere getijdestromen vanwege de ligging van die dam,nee is op heel veel punten een zeer slecht idee.
Beste devil uit Kollum,
de eilanders zitten nu 's nachts ook gevangen als er geen boten varen. Het slib blijft alleen liggen als er storm is, de weg is immers opgehoogd. De weg is bovendien goedkoper dan 450 miljoen euro voor baggeren.
En zoals in de video ook wordt gezegd, misschien moet je je wat meer aanpassen aan de natuur in plaats van continu baggeren in de natuur om alleen een boot te laten varen.
Er wordt verschillend over gesproken ook dat er ooit een dam is geweest en wegspoelde maar het is heel goed mogelijk over het Wantij en dan zal er aan weerszijden slibophoping komen dus alleen maar bescherming van de dijk. En van het verlopen van geulen heb je op het Wantij geen last en maak er maar een tolweg van dan kun je er elke keer als de weg besmeurt is met slib een veegwagen overheen laten rijden. En op de lange termijn is het goedkoper dan de veerboot!
Een van de eigenschappen van het waddengebied is het lage water, droogvallen en het wandelen van geulen.
Het middels een weg in 2-en delen van dit gebied zal ook zijn gevolgen hebben, de weg zal onder het slib komen, en er zal nog wel het e.e.a. zijn.
Ik zou gewoon de Middelsee weer uitgraven, de boeren moeten toch al weg want voedsel komt straks uit de foodhubs van Gates, daarmee krijg je meer stroming en kun je van Leeuwarden met de boot naar Ameland. Hoef je ook niet meer eerst naar Holwerd.
Waarom geen grote brug? Nederland is daar het beste in
Ja of combinatie weg met een stuk brug er tussen in zodat het ook niet afgesloten is
Voor nog meer informatie vanuit Holy Island. In deze video is John nog langer aan het woord. We konden niet alles verwerken in 1 video.
https://www.youtube.com/watch?v=71XnZLHHcwc
Situatie daar is niet vergelijkbaar met de Waddenzee, alleen al de ondergrond is daar geheel anders: zand versus het ‘slijk’ van het Wad. Maar dat kan civiel technisch opgelost, als we willen polderen we het Wad immers gewoon dicht en leggen we die weg aan.
Maar dat is het niet het probleem: een weg door het Wad aanleggen verhoudt zich niet met de Unesco-status van het Wad en alle regels die daarbij horen om de ‘universal values’ van het Wad te behouden. Er is geen overheid die dat gaat doen, zie alleen al het gedoe rondom de gaswinning onder het Wad.
Ben ik een liefhebber van het Wad? Nee, het Wad is altijd een dynamisch gebied geweest en kan best wat hebben, maar een weg? Dat is een beug te ver, geef ik je op een briefje.
Je aanname is verkeerd: een weg is geen simpele oplossing voor het baggeren of voor de aanleg van een nieuwe vaargeul inclusief pier.
Baggeren is natuurlijk ook geen oplossing, dat is een terecht punt van jou. Dagelijks baggeren - wat RWS nu doet - om de geul naar Ameland bevaarbaar te houden is immers waanzin, maar een tijdelijke oplossing.
Je moet kijken naar het grotere achterliggende probleem: er komt vanaf de Noordzee tussen de eilanden door veel te veel sediment (zand en modder) naar het Wad. Idem komt er langs de Afsluitdijk teveel van dat sediment het Wad in.
Voor Holwerd en Ameland betekent dat het dichtslibben van de geulen die dan weer gebaggerd moet worden of deels verlegd.
Wil je een weg aanleggen door het Wad en deze gegarandeerd begaanbaar houden, dus vrij van sediment, dan is het aangegeven voorbeeld van deze idyllische Engelse weg weliswaar charmant, maar kunnen we beter een dijk a-la de Afsluitdijk aanleggen. Noemen we die de Wadsluitdijk 😉
Klopt, zelfs als je een Wadsluitdijk aanlegt met meerdere ‘bruggen’ (of beter gezegd ovebruggingen, denk aan de Centrale As bij De Valom), dan nog heeft dat een immens catastrofaal effect op het Wad omdat je daarmee de hele dynamiek van de Wadplaten letterlijk een andere kant op stuurt. Geen goed idee.
Hoe sympathiek de briefschrijver uit Birdaard - dat was zo te zien de aanleiding voor deze goede reportage van Wâldnet - dit idee voor een weg door het Wad ook vindt … het is hetzelfde idee als een flesje Hertog Jan 0.0 met een kurkentrekker proberen te openen. Ook geen goed idee.
Afsluitdijk had wel degelijk effect, niemand die dat ontkent. Sterker nog, de aanleg ervan is een van de redenen waarom het Wad een zandbak aan het worden is.
Idem de zgn. ‘zandmotor’ voor de Noordhollandse kust, een effect daarvan is dat er ook veel zand (onder Texel langs) de westelijke Waddenzee in stroomt.
Dus van alle kanten klemt moeder natuur en de mens het Wad al in. Het idee dat tot in de jaren zeventig bestond om het Wad in te polderen … ach, dat gaat de natuur op termijn zelf wel doen.
De hoeveelheid die nu gebaggerd wordt alleen om de vaargeul open te houden is idioot en wat betreft kosten, uitstoot en natuur niet vol te houden. Maar deze weg is ook geen oplossing. Het is geen verbetering ten opzichte van een boot die alleen bij hoog water kan varen en sowieso mag er op het wad niet gebouwd worden. Ik denk ook dat je na elk hoogwater eerst een laag slip moet wegvegen. Tunnel is te duur, hovercraft onbetrouwbaar duur en lawaaiig, dam en brug aantasting van het landschap. Goedkoopste en meest duurzame oplossing is varen op het tij, maar dat vergt een grote aanpassing aan het leven van veel eilanders.
Als dit de voordeligste oplossing is, direct doen.
Complete nonsens,
de dynamiek wordt verstoord door het baggeren, met een dijk niet dan?
Waar moeten ze al die auto's kwijt, het Noordzeestrand maar asfalteren?
Een hovercraft is ook geen optie, die verstoken nog meer brandstof en zijn kwetsbaar, je vervoert er ook veel minder mensen mee.
Mooi laten zoals het is.
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan