Contact
Account
Logo
Zoeken
Zoeken

ChristenUnie en SGP gunnen inwoners geen verse oliebollen op zondag

Publicatie: 31 oktober 2023, 9.35 uur

Reacties

biker uit Burgum

Dat er een paar mensen dit tegen houden is belachelijk, deze lieden hoeven zelf nix op zondag te kopen maar laat een ander zelf bepalen.

31-10-2023
Polvo53 uit Drogeham

Wat is het probleem?
Het zijn niet een paar mensen, maar kennelijk een meerderheid waarop gestemd is.
Als ze daar zelf voor gekozen hebben zie ik het probleem niet.
Democratie geldt nu eenmaal voor de meerderheid van de stemmen, ook als je het er als minderheid niet mee eens bent.

Like
31-10-2023
ruuds uit Drachtstercompagnie

Wat een belachelijke reactie! Laat mensen vrij en dring je mening niet op. Jij hoeft niet.

Like
31-10-2023
Polvo53 uit Drogeham

Dat vind ik nu een belachelijke reactie, de mensen hebben vrij kunnen kiezen wie er in het bestuur kwamen.
Het is vrije keuze van de bevolking geweest.

Like
31-10-2023
advertentie

Dixi01 uit Drachtstercompagnie

Och och, hierdoor mag er dus geen uitzondering gemaakt worden voor de bevolking en ondernemers die wel graag een leuke oudejaarsdag willen waarbij oliebollen verkoop een mooie aanvulling voor is. Begint steeds meer Amerikaans hier te lijken, mag niet, wil niet, kan niet.

Like
1-11-2023
rommie uit Aldwâld

Die zwaar christelijke conservatieve figuren bepalen alles voor anderen. Zouden ze zondag ook gebruik maken van elektriciteit? Dat mag dan zeker wel?

31-10-2023
claasje uit Drachten

Ze flikken van alles op Zondag maar wel stiekem hou aub rekening op 22 November met stemmen

Like
31-10-2023
zuiderschans uit Dokkum

De SGP indoctrinatie brokkelt langzaam af, omdat de rest wel begrijpt dat er meer is dan god en gebod.

31-10-2023
andersiets uit Dokkum

Ik vindt dat ze op zondag ook het tankstation moeten sluiten

31-10-2023
waldmanutwalterswald uit Damwâld

Dat vindt ik ook

Like
31-10-2023
Tingeling uit De Westereen

En allemaal te lopen naar de Kerk . Al is het nog zulk slecht weer.

Like
31-10-2023
Jelle de Vries uit Sexbierum

ik mat oliebollen

31-10-2023
realist47 uit Oentsjerk

Gjin se dan lekker self bakke yn dyn eigen keuken.

Like
31-10-2023
betrokken uit Drachten

Maar ze laten wel de mensen van het gas, elektra en water voor ze werken........

31-10-2023
advertentie

horetha uit Damwâld

Dat is geen vergelijk, noodzakelijke werkzaamheden is iets anders dan oliebollen ,bovendien kun je die prima de zaterdag ervoor ophalen. Als je de oliebollen verkoop op zondag toestaat schep je een precedent voor andere verkopen, geheid dat die via de rechter dan ook toestemming krijgen !

Like
31-10-2023
Mutsiebutsie uit Drachten

Een restaurant of snackbar mag wel open, wat is het verschil?
Gaan mensen uit Dantumadeel nergens heen op zondag? Elk uit betekent dat er mensen voor u moeten werken, jullie leven in de middeleeuwen.

Like
31-10-2023
dampertje uit Twijzelerheide

Net best fiene miegers. mar de frette echt wol een oliebol op snein yer

31-10-2023
karin1 uit Drachten

Heb uw naasten lief toch?
Christelijke zijn afgunstige mensen.🤮
Scheinheiligen.

31-10-2023
harrydehengst uit Harkema

goeiemorgen karin, je hebt er weer zin in merk ik.

Like
31-10-2023
fasthenkie uit Drachten

Ze heeft alleen haar spellingscontrole nog niet aan staan .... 😂

Like
31-10-2023
poezenbeest uit Holwert

Heerlijke kop, want zo is het precies. Die christenen menen nog altijd iedereen hun wil op te kunnen leggen. En er wordt nog naar geluisterd ook. Welkom in 2023!

31-10-2023
Sjors Veninga uit Drachtstercompagnie

En dat allemaal gebaseerd op een sprookjesboek genaamd de Bijbel 🤣

31-10-2023
P. Niss uit Amstelveen

Betaal gewoon je oliebollen op zaterdag en haal ze dan zondag even af.

31-10-2023
Bauke122 uit Harkema

Deze kop is wel een beetje onjournalistiek natuurlijk, en niet erg onpartijdig.

31-10-2023
fasthenkie uit Drachten

Dat ben ik helemaal met je eens Bauke122.
@redactie: de titel van dit stuk beschrijft niet de werkelijke reden, getuigt van ondermaatse journalistiek en zou tevens kunnen grenzen aan opruiing (artikel 131 Wetboek van Strafrecht) ....

Like
31-10-2023
waarnimmer uit Drachten

Klopt Bauke122, ben dat helemaal met je eens.

31-10-2023
brannettel uit Twijzelerheide

Tja, sokke dingen kreie je as je sokke dogmatische sektes noadich hawwe om een koalysje te kreien.

31-10-2023
éénoog uit Broek

En Hij zei tegen hen: De sabbat is gemaakt ter wille van de mens, niet de mens ter wille van de sabbat.
Markus 2:27 HSV
an Israël gegeven
In de Schrift lezen we duidelijk dat de wet aan Israël is gegeven en niet aan de heidenen. De Joden
zijn “onder de wet” - de heidenen zijn “zonder wet” (Romeinen 2:12, 14, 17; 3:19; 1 Korinthiërs
9:20, 21). Mensen die beweren dat de sabbat vanaf de schepping de mens is opgelegd, kunnen dat
onmogelijk aan de hand van de Schrift bewijzen. In de hele geschiedenis van de aartsvaders wordt
over de sabbat met geen woord gerept.
Een gebod over de sabbat wordt dus voor het eerst aan het volk Israël gegeven. We lezen:“Gij zult evenwel mijn sabbatten onderhouden; want dit is een teken tussen Mij en tussen u …
Dat dan de kinderen Israëls de sabbat houden, de sabbat onderhoudende in hun geslachten,
tot een eeuwig verbond” (Exodus 31:13, 16; zie ook Ezechiël 20:12).
De sabbat is een teken van het verbond dat de Heer met Israël gemaakt had. Deze uitspraak zou
zijn betekenis verliezen indien de sabbat aan de hele mensheid was opgelegd. Lees ook:
“Want gij zult gedenken, dat gij een dienstknecht in Egypteland geweest zijt, en dat de HEERE,
uw God, u van daar heeft uitgeleid door een sterke hand en een uitgestrekte arm; daarom heeft
u de HEERE, uw God, geboden, dat gij de sabbatdag houden zult” (Deuteronomium 5:15).
Ook volgend Schriftwoord toont aan dat de sabbat specifiek aan Israël werd voorgeschreven:
“En Gij hebt Uw heiligen sabbat bekend gemaakt; en Gij hebt hun geboden, en inzettingen en
een wet bevolen, door de hand van Uw knecht Mozes” (Nehemia 9:14).

31-10-2023
OvB uit Drachten

Tsjaa... Ik zeg; het is mooi dat je in het mooie grote sprookjesboek gelooft dat de bijbel heet. Maar als je toch zo goed gelovig bent, geloof mij dan ook dat er echt geen God oid bestaat. Helaas. Het wordt een teleurstelling voor je als je denkt dat er een hemel oid is na je overlijden.

Goden zijn verzonnen uit angst. Vroeger had je overal een god voor. Een god voor de donder, de zee, etc. Deze zijn allemaal naar het grote fabeltjesland verwezen. Er is echter helaas één god die maar voor oorlogen en onrust blijft zorgen. Dit houden jullie mooi in stand. Prima dat dit jullie een verbinding geeft (net als andere mensen een voetbalclub als verbinding hebben) maar hou het daar ook bij.

Like
31-10-2023
novosocio uit Drachten

Gaat toch over de zondag?, sabbat is zaterdag...

Like
31-10-2023
Dat bin ik uit Eanjum

EN DIE SIT!!👍🏻
Grút man, die dêr nog wat tsjin yn hat te bringen..

Like
31-10-2023
Kareltje uit Holwert

De dominee ook maar stoppen met preken op zondag, is een betaalde baan toch.

Like
31-10-2023
bruinboon uit Zuiderkolonie

@novosocio hoe bent u er achter gekomen dat sabbat zaterdag is?

Like
1-11-2023
M uit Surhuisterveen

Sabbat is de 7e dag, de laatste dag van de week, zondag is eerste dag van week.

Like
1-11-2023
Boertjevanbuten uit Burgum

@eenoog jouw capslock blijft steeds hangen bij "heere"

31-10-2023
Wollie Woes uit Jubbega

Als dan diegene op zondag de hulp van een zorgverlener nodig is, moet hij ook voet bij stuk houden. Stelletje imbecielen

31-10-2023
horetha uit Damwâld

Onzin. Noodzakelijke voorzieningen (zoals zorg en politie,brandweer etc) moeten altijd doorgaan geen enkel christen heeft hier bezwaar tegen integendeel !

Like
1-11-2023
de pastoor uit Twijzelerheide

ik geloof dat de kerken oudjaars dag wel verkopen om de dominee te betalen

31-10-2023
wimpietje uit Moddergat

Goed besluit moeten we eigenlijk weer landelijk gaan invoeren.

31-10-2023
advertentie

stormrots uit Drachten

Ja en misbruik door de kerk ook maar weer zekers?

Like
31-10-2023
centraal uit Dokkum

Enge lui.

31-10-2023
kaaskopje uit Marum

Echt een dorp waar op zaterdagavond voor 24.00 u de haan apart van de kippen wordt gezet.

31-10-2023
garelli1972 uit Gytsjerk

dan weten de inwoners in deze gemeente hoe ze de volgende keer moeten stemmen er wonen toch veel mee niet christelijken dan aanhangers van deze 2 partijen

31-10-2023
Donkerwite pyt uit Heineburen

Er wonen meer Neutralen dan Finen maar als er verkiezingen zijn hebben die Neutralen nog niets in de gaten van demacht die ze samen hebben en denken allemaal mijn srem doet er niet toe , En de Finen krijgen s'zondags in de kerk om de oren geslingerd dat ze moeten stemmen op een Christelijke partij! Want de Finen geloven wel in de kracht van de massa! En daarom zeg ik kom uit je bank en ga stemmen als je mag want samen staan wij sterk maar je moet er wel wat voor doen! En wie niet stemt hoeft ook niet meer te zeuren!

Like
31-10-2023
M uit Surhuisterveen

De sabbat is nog steeds van kracht, niet alleen voor Joden in Genesis is t gegeven voor de mens, ik hou de sabbat, zondag is de eerste dag van de week, gewoon werkdag.

31-10-2023
teuske uit Drachten

dit natuurlijk alleen de inwoners van dantumadeel aan. ik zie dat de meeste reacties van daarbuiten zijn. de dantumadielers zullen het er wel mee eens zijn dat zondags alles dicht is.

31-10-2023
blackeagle uit Damwâld

Klopt mooi zo. Meeste mensen in Damwald Walterswald Broeksterwald hebben er geen probleem mee. Westereen is weer ander verhaal. Ander volk waar dan ook die oliebollenbakker uit de media staat met zijn kraam.

Like
31-10-2023
Catweazle1 uit Drachten

Jij hebt daar een eigen enquête gehouden/ met alle inwoners gesproken of denk je dat alleen maar?

Like
31-10-2023
Tjalling Wagenaar uit Drachten

Mag hier ook wel weer!

31-10-2023
musky uit Rinsumageast

Nou ik ben het er niet mee ééns,wij laten de kerkgangers ook ongemoeit het is weer de kleine meerderheid die dit er door dramt.

31-10-2023
fryskewalden1 uit Uithuizen

De koälysje moat harkje wat de mienskip wol, sa komt polityk en boargerskip wer tichter byinoar.
Miskien is dat in wichtige earste stap.

31-10-2023
snotje uit De Westereen

ze mogen de olieballen hier op de oprit wel bakken in de westereen en verkopen

31-10-2023
nordeney uit Kollumerpomp

Geen oliebollen. Verder is de gehele horeca open.

31-10-2023
Frieskk uit Drachten

Nou prima toch… pfff wat een drukte hebben mensen dan vanwege een oliebol.

31-10-2023
soertertje uit Buitenpost

Ik moet echt hardop lachen als ik de reacties hier lees. Van sprookjesboek tot scheinheilig, lekker afgeven op christenen die vasthouden aan een voor hen belangrijke afspraak in het coalitieakkoord van hun gemeente. Het valt me op dat dit veelal reacties zijn geplaats door mensen die nieteens in de desbetreffende gemeente wonen, wat gaat het u aan?

Er is een grote groep mensen in de gemeente Dantumadiel die hier volledig achterstaat en bewust hiervoor op deze christelijke partijen hebben gestemd. Gelukkig wonen we nog altijd in een democratie, en afspraak = afspraak.

Als laaste, bovenstaande mensen die de Bijbel een sprookjesboek noemen raad ik toch echt aan een keer zich te verdiepen in wat er daadwerkelijk in staat, een meer dan 2000 jaar oud boek met daarin ongeveer 2500 profetieën, waarvan er inmiddels al 2000 zijn uitgekomen en nogsteeds zo actueel is, een boek met duizenden jaar oude verhalen waarvoor zo veel historisch bewijs is, zo'n boek is wel wat meer dan een 'sprookjesboek'.

Laat elkaar gewoon in waarde en heb wat meer respect voor elkaar.

31-10-2023
OvB uit Drachten

Als je iedereen in zijn of haar waarde laat, dan kan je het ook omdraaien. Laat mensen die op oudjaarsdag (let wel, het is één zondag in de zoveel jaar!) lekker oliebollen kopen.

In Drachten hadden we tot een aantal jaar geleden hetzelfde. Alles dicht op oudjaarsdag. Dat is toen hard afgestraft door de inwoners. Beweeg gewoon een beetje mee. Als ze (de christelijke partijen) dat al deden was het genoeg. Maar dat is al te veel gevraagd.

Ja, de bijbel is een sprookjesboek. Geloof komt voort uit angst. Vroeger had je o.a. Poseidon, Vulcanus, Juno en de meest gevreesde was Zeus. (De beeltenis van Zeus is trouwens de basis die Michelangelo gebruikt heeft als zijn afbeelding van god.) En deze angst werd (en wordt) gebruikt door kerken om mensen nog steeds te binden. Geloof is de oorzaak van de meeste oorlogen. Bijzonder toch? Dat jouw god de enige is? Andere goden bestaan niet? En dat jouw god dan zegt dat je zijn/haar wil gedwongen op moet leggen aan anderen. Nee, het geloof heeft de wereld zoveel oorlogen, geweld, misbruik etc. gekost dat ik me er altijd tegen af zal blijven zetten.

Ik ben wel erg benieuwd naar al het historische bewijs.

Like
31-10-2023
Drachtsterrijder uit Drachten

Goed verwoord! Er is tevens geen snippertje bewijs voor het bestaan van een "god" Wel? Dan mag iemand met een tastbaar, wetenschappelijk, internationaal erkend en onweerlegbaar bewijs komen voor het bestaan er van. Een 2000+ jaar oud sprookjesboek beschouw ik niet als zodanig.

Like
1-11-2023
gert1955 uit Westergeast

@ soetertje, als bij de laatste gemeenteraads verkiezingen er 2000 stemmen op deze partijen zijn uitgebracht noem je het dan democratisch dat zij voor 20.000 mensen bepalen wat er wel en niet mag ??

31-10-2023
soertertje uit Buitenpost

Ja, dat is democratie ja, maar misschien heb je niet helemaal door hoe politiek werkt. Democratie betekent dat je compromissen moet sluiten, ook als je gelijk hebt. We leven nou eenmaal in een land met mensen met verschillende normen/waarden en belangen, wat betekent dat er altijd compromissen moeten worden gesloten. Dit hoort bij een democratie. Als deze mensen het echt zo verschrikkelijk vinden dat de zondagsrust wordt gehandhaafd in de gemeente, hadden ze niet op een partij moeten stemmen die bereid was geweest op dit vlak een compromis te sluiten met de christelijke partijen.

Er zit een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen, we leven in een democratie en niet in een dictatuur van de meerderheid.

Like
31-10-2023
advertentie

waldbrother uit Damwâld

Gewoon niet meer op stemmen op deze partijen bij de volgende verkiezingen.

31-10-2023
victoria uit Dokkum

Wel apart dat er zondags in verhouding veel mensen uit Dantumadiel te vinden zijn in de supermarkten in Dokkum.Ook kerkgangers,dus dan telt het principe even niet. Oudjaarsdag zullen er velen zijn die hier dan ook even oliebollen kopen. Zijn hier dan toevallig toch.Wel goed om je heen kijken hoor,want stel je voor dat de verkeerde je ziet.Zou een zonde zijn.

31-10-2023
de visser uit De Westereen

vanuit de kerk pakken ze dus ook al mensen hun inkomen af . daarnaast zijn kerkgangers vaak de grootste viezeriken die meer uitvreten dan de niet gelovige maar op zondag vooraan staan want dan word het je weer vergeven zodat je weer een week er tegen kan

31-10-2023
wijzer uit Feanwâlden

In Dantumadiel is nog de enigste gemeente in Fryslân waar voor de raadsvergadering nog gebeden wordt voor een goede beslissing voor de burgers ....

31-10-2023
Donkerwite pyt uit Heineburen

Ik dacht anders dat Kerk en politiek gescheiden zijn in Nederland?

Like
31-10-2023
fasthenkie uit Drachten

Het is heel simpel: voor deze coalitie is democratisch gestemd. Er zijn afspraken gemaakt en besluiten genomen welke vastgelegd zijn in een regeerakkoord. Daar houden ze zich terecht aan want anders heeft het geen nut om besluiten te nemen. Sociaal links en gemeentebelangen moeten niet piepen want zij zijn akkoord gegaan met dat regeerakkoord. Dus net zo 'schuldig' als de andere partijen. En iedereen die het er niet mee eens is moet ook niet piepen want dan had je maar anders moeten stemmen. Bak gewoon lekker je eigen oliebolletjes, appelbeignets etc.... alle benodigdheden kun je zaterdags al kopen net zoals je nu gewend bent om boodschappen te doen op de zaterdag. Klaar, punt.

31-10-2023
cheese uit Ureterp

Als Sociaal links en gemeentebelangen dit dom vinden is het voornamelijk dom van henzelf zij zijn er mee akkoord gegaan! Dan moet je nu niet gaan zeuren als je aan de afspraken gehouden wordt. Anders is er geen enkele afspraak meer te maken met niemand als men ze zo kan wijzigen. En nu niet doen alsof dit het einde van de wereld is de meesten bakken toch zelf oliebollen en er is genoeg tijd om alles in huis te halen. Jij ergert je misschien nu aan je buurman maar diezelfde buurman ergert zich weer aan jouw als je met veel kabaal uit de feesttent komt. Je staat dus gelijk dan moet je niet zeuren. Als je wilt dat een ander inbind om jou dan moet jezelf ook inbinden om een ander. Het moet niet van 1 kant komen!

Like
31-10-2023
missis uit Burgum

en zo ontstaat oorlog ..... echt achterlijk

31-10-2023
scoozz uit Dokkum

Wat is er met die partijtjes? Normaal zijn ze ook nooit zo standvastig..

31-10-2023
Beppezelf uit Sumar

Waardeloos is de benzine pomp daar ook gesloten op zondag of gaan ze in de auto naar de kerk

31-10-2023
oarsom uit Broeksterwâld

Even de gemeenteraadsverkiezingen 2022 gecheckt:

Gem.Belang. 1257 stemmen + Soc.Links 1605 = 2862 stemmen. CU 1291 + SGP 752 = 2043 stemmen.

Conclusie: de meerderheid heeft zich in de zak laten naaien door de minderheid tijdens het maken van het coalitie-akkoord.
(Erg zuur voor diegenen die juist hun grootste omzet/winst moeten halen op Oudjaarsdag)

31-10-2023
Bauke122 uit Harkema

Enorm vreemde conclusie. U ging ervanuit omdat GB en Soc. Links meer stemmen hadden dat CU en de SGP dan maar alles moesten accepteren? Zo werkt het natuurlijk niet. Op andere punten hebben GB en SL weer hun zin gekregen, zo werkt dat in een coalitievorming.

Like
1-11-2023
cheese uit Ureterp

@oarsom: De meerderheid heeft zich niet iets laten aannaaien. Want er is geen enkele partij met een meerderheid. Daarom sluit je een coalitie. Dat betekend geven en nemen op punten.Dat heeft niets te maken met een meerderheid of niet. Gezamenlijk kom je als partijen dan tot een concept wat voor alle partijen acceptabel. Dan moet je niet later de keutel willen intrekken als je ergens wat op hebt moeten toegeven. Dan hou je je gewoon aan de afspraak!

Like
1-11-2023
Marc uit Dokkum

Alle tijd die raadsleden en ambtenaren hier nu al aan hebben besteedt is omgerekend naar eurootjes al meer dan de dagopbrengst van de oliebollenbakker.

Maar hey mensjes, er zijn ergere zaken dan een oliebollenverbod, zelfs ergere zaken dan partijen als SGP en CU. Dus move on!

31-10-2023
easyrider uit Burgum

Jammer dat Waldnet deze kop boven het artikel heeft geplaatst, het gaat namelijk niet over het niet gunnen maar over het nakomen van afspraken die democratisch zijn gemaakt.
Dat is een groot verschil.

Maar ook de reacties van een groot aantal reageerders zijn tenenkrommend,respectloos naar een ander en totaal niet gebaseerd op enige kennis van zaken.
Laat een ander in zijn of haar waarde, ongeacht wat je gelooft of juist niet, een betere wereld begint bij jezelf.

En even voor de mensen die menen te weten hoe oorlogen ontstaan: de meeste oorlogen worden niet veroorzaakt daar een geloof op zich, maar door mensen die er een andere mening over hebben, geen respect voor anderen(en hun menig of geloof) hebben en hun eigen gelijk willen halen met alle gevolgen van dien.
Eigenlijk zie je tussen de reacties hier op Waldnet exact hetzelfde gebeuren.... misschien iets om eens over na te denken?

En oh ja, ik gun iedereen een lekkere oliebol, ook op zondag, maar helaas, dat gaat in Dantumadiel niet lukken dus dan maar op zaterdag kopen, het is niet anders.

31-10-2023
Polvo53 uit Drogeham

Ja, mensen hebben hun mond vol over oorlogen door geloof, maar alle grote (de grootste) oorlogen gingen alleen maar om macht over een zo groot mogelijk gebied en hadden niks met geloof te maken.
Begin maar bij de Romeinen via Napoleon tot Hitler en nu Poetin.
Pure macht zucht.
Olie bollen leiden tot oorlogen?
Hoe verzinnen ze het.

Like
31-10-2023
Drachtsterrijder uit Drachten

Je schrijft "Biden" verkeerd..

Like
1-11-2023
oud sumarder uit Sumar

O,die oliebollen: voor sommiggen een verlies , dat kost hun weet ik hoeveel levens jaren.
op maandag 105 reacties[die oliebollen zijn nu
al koud]maar opgewarmde olebollen zijn ook zo lekker denk ik ,want nu al weer meer dan 64 reacties.
Nog even over een rustdag:ieder mens heeft een rustdag nodig om het lichaam te herstellen[in sport en werk]Rusland heeft geprobeerd om de zondag rustdag te verschuiven naar een seven dagen werkdag ,maar ging al vlug terug naar zes dagen
Zo de rustdag was om de mens rust te geven en alleen het levens onderhouds werk te doen op de nu zondag.
Maar als ik sommigge reacties lees [met ik ik ik en rest kan ,,,,,] dan is de rustdag verdwenen!!

31-10-2023
age uit Rottevalle

Twee vragen bij het Dantumadielder olieboliebollenoproer?

Mogen Dantunadielders de op zaterdag gekochte oliebollen op zondag wel opwarmen?

Mag er op zondag wel gecontroleerd worden door handhavers /

31-10-2023
Lorredraaier uit Buitenpost

Maar een carbid ploeg voor de kerk, 50 bussen.

31-10-2023
advertentie

Janvangent uit Brantgum

En jijzelf als deksel???

Like
31-10-2023
oud sumarder uit Sumar

Lorredraaier: daar gaat de Rustdag weer [want ik ik ik wil 50 carbid bussen voor de kerk]
Buiten de kerk zijn toch wel weilanden waar dat zinder hinder kan!Zo ook met het verkoop van die noodzakelige oliebollen .

31-10-2023
Jptjongejonge uit Surhuisterveen

Dan ga ze maar Oliebollen OP het Terrein van de Benzinepomp verkopen.
Want die is WEL op Zondag open.
Mooi bij de Benzinestation op de Broek gaan staan verkopen.
OP Het Terrein van de Benzinepomphouder, Zal toch wel dezelfde regel zijn, Dan de Pomp zelf, Dacht ik zo.
Dat noemen ze ook wel een mazen in de wet.
Of niet dan?

31-10-2023
pietsienisch uit Feanwâlden

Protte drokte yn de media om neat want foar de ynwenners net sa'n probleem fansels, dy gean gewoan nei Burgum of Dokkum. Ik doch no ek al faak de boadskippen yn Burgum. Foar ûndernimmers is it wol sneu.
As ik yn it foar witten hie dat Sociaal Links in akkoard mei de kristelike partijen slúte soe hie ik der net op stimt, mar wat dan wol? Neist kristelike en rjochts-populistische partijen is der fierder neat. Miskien self mar in partij oprjochtsje. Partij Opheffen Dantumadiel.

31-10-2023
Janvangent uit Brantgum

Mensen mensen toch ,laat toch lekker ieder in zijn waarde is dat nou zo moeilijk?
Leven en laten leven,daar kom je volgens mij verder mee.
En dat geldt voor beide partijen.
Give peace a chance❤️

31-10-2023
plien uit Burgum

Ach, maak u niet druk, bollen op de zaterdag gekocht zijn ook heerlijk, hoeft niet perse op zondag gekocht te zijn. Als ik bollen over heb eet ik de hele week nog oliebollen, niks mis mee.....

31-10-2023
kamg uit De Westereen

Dan maar geld uitgeven in de buurgemeente die willen wel geld verdienen en die pipo's hier moeten ontslagen worden . Kijk naar de meerderheid van de bevolking niet naar die steeds kleiner wordende groep .

31-10-2023
Swtor uit Dokkum

Gewoon ff naar Dokkum dan toch.... Zo probleem opgelost en door

31-10-2023
friezin55 uit Surhuisterveen

Oarsom even bij de les blijven CDA niet vergeten, dat waren 1946 stemmen. Dat ze nu niet tegen zijn is prima maar toen de afspraak gemaakt werd in 2022 had je een grote meerderheid. Als je wat beweerd dan wel even goed doen.

31-10-2023
oarsom uit Broeksterwâld

Misschien moet jij als Friezin zelf beter bij de les zijn. Het CDA zit helemaal niet in de coalitie!!! Dus heeft hier ook niet over (mee-)beslist en zelfs niets mee te maken gehad.

Like
31-10-2023
oud sumarder uit Sumar

kamg uit de westereen :Met de reacties nu, raaken we van het probleem [van oliebollen op zondag]naar het grootste probleem.Jij schrijft : kijk naar de meerderheid van de bevolking en niet naar de minderheid.En toch is het vaak dat de goede dingen uit de minderheid komen.
Alstublieft geen kudde dier worden!

31-10-2023
Hristiyan2009@! uit Drachten

wat maken we druk om oliebollen bak ze zelf !

31-10-2023
boekebaaske uit Damwâld

Gewoon lekker gaan bakken. Als je de gemeente mag geloven is er toch niemand aan het werk.. dus ook geen controleurs.

31-10-2023
boekebaaske uit Damwâld

Je haalt de kibbeling ook op zaterdag om deze de dag er op te nuttigen?

Like
1-11-2023
Ter info uit De Westereen

Gewoon op zaterdag halen.
Wat is het probleem ?

31-10-2023
Dat bin ik uit Eanjum

Kâlde oaljekoeken en belies jaan oan in sekte!

Like
31-10-2023
elcapitan uit Drachten

Gemeenten kunnen afwijken van een coalitiebesluit als er voldoende steun is voor een alternatieve beslissing binnen de gemeenteraad.
- Als er genoeg raadsleden of politieke partijen zijn die afwijkende standpunten steunen, kan dit leiden tot een ander besluit dan dat van de coalitie.
Het is een onderdeel van het democratische proces waarbij verschillende opvattingen worden vertegenwoordigd en besproken.

31-10-2023
nosaofnet uit Lutjegast

Wat een plat gedoe, haal ze een dag eerder.
Koop ze van de verenigingen etc etc.

31-10-2023
harrydehengst uit Harkema

volgens mij is tuin zondags altijd gesloten, dus ook op zondag oudjaars dag......had die beste oliebollen bakker gedacht dat ie daar dan op zondag een megaomzet ging draaien?? ik meen mij te herinneren dat deze bakker al een andere locatie had voor deze dag in een andere gemeente, waarom dan nog zo'n probleem er van maken? vraag me trouwens af of het nog wel zo'n goeie bussiness is, weet de prijzen zo 1.2.3 niet van een oliebol, maar schat momenteel rond de 1 euro per stuk...kan me zo voorstellen dat er in deze dure tijden weinig mensen nog een tientje(22,- ouderwetste florijnen) neerleggen voor een zak kleffe en vaak koude vetbollen.....toch??

31-10-2023
stormrots uit Drachten

Geen goede business?? Haha Gelukkig heb je meer verstand van hengsten

Like
31-10-2023
advertentie

harrydehengst uit Harkema

ook van merries hoor, vrouw hengst heeft geen klachten..

Like
1-11-2023
Ter info uit De Westereen

Het gaat niet om meerder- of minderheid.
Eigen mening is niet belangrijk.
Daardoor gaat het fout in Nederland.

Woord houden.

31-10-2023
teuske uit Drachten

de oliebollen van de kraam zijn vieze en dure dingen. ik geloof een euro per stuk. bak ze zelf, zijn lekkerder en veel goedkoper. hoef je verder ook niet te zeuren over hoe of wat. einde discussie

31-10-2023
elcapitan uit Drachten

Smaken verschillen!

Like
31-10-2023
Marc uit Dokkum

Mmmm …. hoe dan ook … als mensen oliebollen zo aanbidden, dan neigt dat religie en moet dat zeker op zondag in de kerkse Wâlden plaats kunnen vinden. Dan is de financiële waardering voor de oliebol niet minder dan een collecte … toch?

1-11-2023
geert80 uit Kollum

Ik krijg ook steeds meer jeuk als ik die lui van de politiek hoor roepen ' hard op de inhoud'
Wat als iemand met slim list en bedrog telkens gelijk krijgt.
Sla hem op de bek dan zou ik zeggen!
Maar dat mag niet.....

1-11-2023
Pieter uit pulkwierum uit Drachten

Je kunt de boodschappen best op zaterdag of andere dag doen en supermarkten zijn vaak tot laat open.

1-11-2023
elcapitan uit Drachten

Het gaat hier om de oliebollenkraam, niet om de winkels. Maar goed, als er nieuwe verkiezingen komen zullen er wel wat minder conservatieve besluiten worden genomen.

Like
1-11-2023
peugeotje406 uit Easternijtsjerk

Dan mar efkes op 'e fyts nei Dokkum foar in oaljekoek

1-11-2023
westerling uit Westerbroek

100 reacties

1-11-2023
Boertjevanbuten uit Burgum

Uiteindelijk zal dit soort religieuze indoctrinatie wel ophouden. De kerken lopen leeg, jongeren geloven steeds minder in dit soort ouderwetse gedachtengangen en in vergelijking met vroeger, heeft de dominee niets meer te zeggen. Een gezonde ontwikkeling vind ik. Nog even oliebollen halen in een gemeente met meer gezond verstand, over een tijdje zal het geen issue meer zijn

1-11-2023
bruinboon uit Zuiderkolonie

Na dat ik een paar reacties heb gelezen zou je je kunnen afvragen of mensen nog van een democratie houden.
Het lijkt er op dat ze er alleen van houden als het in hun straatje past.
Een democratie werkt als volgt.
Er word gestemd en word een coalitie gevormd als er dan een eenheid is gevormd word er de eerste 4 jaar weer onder deze condities geregeerd.
En blijkbaar is onze media met alle subsidies die ze ontvangen nu bezig om deze democratisch gekozen regel bezig
om dit zo in het nieuws te brengen dat deze democratisch gekozen regel niet goed zou zijn.
Een fijne dag verder

1-11-2023
Tsiistra uit Noardburgum

Het voelt heel krom;

De gemeenteraad Dantumadiel bestaat uit 17 personen,
De CU en SGP (goed voor samen 4 zeten) in de coalitie willen de zondagsrust bewaren. De andere coalitie partners SL en Gemeentebelangen (goed voor samen 6 zeten) willen een uitzondering maken.

Maar om de goede vrede te bewaren en de coalitie niet te laten sneuvelen krijgt de minderheid gelijk. Dat gaat tegen de democratisch besluitvorming in

Like
1-11-2023
zuiderschans uit Dokkum

Dan moet je gewoon uit de coalitie stappen en je niet door zoiets onbenulligs laten muilkorven door een christelijke minderheid.

1-11-2023
elcapitan uit Drachten

Ja, maar dat is de weg van de minste weerstand. Als ik sommige reacties lees en dan met name over dat dit democratisch is en voor 4 jaar vast ligt, denk ik, nooit geen kamerdebatten gezien? Hoe vaak wordt regeerakkoord anders uitgevoerd? Ook dat is democratie. Regeren is ook vooruit kijken. Maar ja, we houden liever vast aan onze overtuigingen. Soms zie ik democratie (in deze) als indoctrinatie. Of is het bangmakerij. De H.... of de H..

Like
1-11-2023
Lorredraaier uit Buitenpost

Carbid knallen voor de kerk van 0900 tot 2300 uur

Folklore,Mienskip, zoiets.

1-11-2023
Lorredraaier uit Buitenpost

Ût orakel (AGE) ik mar een gearfetting jaan.

1-11-2023
judokus uit Driezum

Van de 115 reacties zijn 96 buiten de gemeente Dantumadeel en 19 uit de gemeente Dantumadeel..... waar hebben we het hier over. De beste stuurlui staan dus aan wal (buiten de gemeente Dantumadeel

1-11-2023
elcapitan uit Drachten

Heb je de reacties van buitenstaanders als het om Drachten gaat, nog nooit gezien zeker. Die tendens hoort bij Wâldnet.

Like
1-11-2023
age uit Rottevalle

Je mag in Dantumadeel wel knollen voor citroenen verkopen, maar geen oliebollen op zondag.

Even zonder dollen.
Het gemeentebestuur laat niet met zich sollen!


pe es

Die allochtonen, vooral de moslims pakken ons ALLES af he, van negerzoenen, tot Jodenkoeken, de kerstman, Zwarte Piet en nu zelfs de oliebollen!

1-11-2023
Dat bin ik uit Eanjum

Hast al neitocht oer de boattocht?

Like
1-11-2023
Kareltje uit Holwert

De grootste oliebol is Age, wat een onzin weer.

Like
1-11-2023
oud sumarder uit Sumar

En daar komt Lorredraaier uit Buitenpost weer met zijn carbid bussen.Hij zou graag de kogel door de kerk jagen!
Probeer het in buitenpost als je genoeg [lef] hebt en zie hoe ver je daar mee komt.

1-11-2023
hufterproof uit Drachten

Oudjaarsavond maar met oliebollen knallen

1-11-2023
riemer uit Nij Beets

Dit heeft niets met geloof te maken of het moet een dogmatisch geloof zijn.
Als christen doe ik gerust een boodschap op zondag en ik zie geen enkele reden om op zondag geen oliebollen te verkopen. Het ligt kennelijk vast in een coalitieakkoord maar daar kan BW gerust van afwijken.
Dit heeft niets te maken met christendom maar alles te maken met B&W dom ....
Wie help je met dit besluit?
Is het werkelijk zo dat de wereld vergaat als B&W besluit dat de kraam gewoon open mag?
Is het echt zo dat de inwoners van deze gemeente willen dat de winkels op zondag dicht zijn of is dit de wens van de politieke partijen? Zitten de mensen in de raad er als vertegenwoordiger (dat mag ik hopen) of zitten zij er voor hun eigen verhaal (dat vrees ik...)

2-11-2023
Tingeling uit De Westereen

Dit is gewoon DICTATUUR.

2-11-2023
Polvo53 uit Drogeham

Het is een democratisch genomen besluit door gekozen vertegenwoordigers.
Hoezo dictatuur?
Of vind je dat alleen maar omdat het niet met jou overtuiging strookt?
Als christenen elke keer dictatuur gingen roepen als er besluiten worden genomen die niet met hun overtuiging strookt, dan hadden ze daar een dagtaak aan.

Like
5-11-2023
Keessie65 uit Marrum

Principe kwestie, wat zou het een gelovige nou kunnen schelen dat er verderop een oliebol wordt verkocht ? Wie doe je er kwaad mee ? Eeuwenlang zaten de kriegen tegenover de kerk, meest voorkomende naam van kriegen is "Kerkzicht" . De grootste narigheid in de wereld is het gevolg van geloof, gelijk aan afgunst. Dit ook naar mijn mening.

4-11-2023
Dat bin ik uit Eanjum

Neat mis mei matses, op in kâlde, reinirige snein 👍🏻

4-11-2023

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan