Fietsster (38) ernstig gewond na aanrijding met bus
Publicatie: dinsdag 9 januari
Reacties
Ja bid voor haar dat ze weer gezond mag worden. Is een bekende
Ribben gebroken en een hersenschudding .ze ligt in het ziekenhuis.
Had je het gezien het ongeluk?
Fietsend over een voetgangers oversteekplaats?
Zo irritant die fietsers die willen oversteken snel even naar een voetgangersoversteekplaats fietsen en dan afstappen om over te steken en daarna weer verder te gaan fietsen. Er moet een regel in de wet komen dat mensen die een fiets vast houden niet toegestaan zijn op een voetgangersoversteekplaats.
@brainder dus een fietser gaat naar een oversteekplaats (op dat moment is de fietser al op de weg die hij moet hebben), stapt af, loopt een stukje naar de overkant en gaat dan weer op de fiets. Echt, dit heb ik nog nooit gezien gebeuren.
En mocht dit wel op grote schaal in Drachten gebeuren dan scheelt dit gedrag in ieder geval veel ongelukken, want het zomaar oversteken op de fiets gaat nog al eens mis.
Dus misschien kunnen we beter de wet aanpassen dat fietsers verplicht via de oversteekplaats lopend de weg moeten oversteken.
Regelmatig tot vaak?? Wanneer dan? Ik zie het niet vaak gebeuren hier.
Sterkte voor beide partijen!
Sterkte voor de betrokkenen.
Even serieus? Wie bedenkt het altijd om op de gekste plekken een lantaarnpaal te plaatsen. Gewoon midden op een kruispunt van wandelaars en fietsers. Gewoon omdat het daar perse moest komen?
Wanneer je niet moet uitkijken voor auto's en tegenliggers is het wel voor die palen.
Ook bijvoorbeeld in Rottevalle, daar staan ze echt op 1 cm van de doorgaande wegen. Levensgevaarlijk.
Het lijkt erop de gemeenteambtenaren geen fietsers zijn. Paaltjes, water(ijs) wat afloopt over het fietspad, led-lampjes in het fietspad op onnozele/gevaarlijke locaties, voorrangsrotondes in een 30km weg waar daarvoor fietsers gevaarlijk moeten invoegen.
De gemeentes hebben hulp nodig van een overkoepelend ontwerp, verificatie en validatie buro.
Leg die taak neer bij de Fietsersbond o.i.d.
Waarom (nu wéér) de fiets van het slachtoffer close in beeld? Wat is de toegevoegde waarde?
Bij mijn aanrijding was mijn fiets heel goed in beeld. De VanMoof. Ik heb daar heel veel aan gehad. Ik lag 3 dagen in het MCL met hersenletsel en na 3 dagen in een rolstoel naar buiten gereden. Ik ben 3dagen volledig kwijt uit mijn geheugen. Dankzij de foto's van de fiets incl de nieuwsgierige agent en de mooie gele tekening van de fiets op de weg weet ik nu wat er gebeurd is.
Gelukkig had ik de Wâldnet foto's van de fiets nog, mijn geheugen was hersteld!
Ff de buschauffeurs onder de loupe: ze karren vaak stevig door omdat ze volgens een tijdsframe moeten rijden. Snap ik. Maar binnen de bebouwde kom ff normaal doen; houdt rekening met de kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers!
Vooral bij rotondes nemen die bussen vaak voorrang.
Begin deze week werd mijn 18-jarige zoon bijna van de sokken gereden in de Torenstraat - gelukkig kon hij de stoep oprijden, anders was hij geplet tussen de elektrische bus en de stoeprand...
Ik denk dat de bus chauffeur wel gecheckt wordt. Deze man/vrouw heeft het zwaar genoeg met dit soort ongevallen. Het is makkelijk een vinger te wijzen. Beide gevallen erg zat zowel chauffeur en fietser.
Over je zoon? Jij was daarbij? Ik rij er vaak langs maar die fietsers je wordt er niet goed van!
Maar ook dit komt ook door de gemeente met deze achterlijke situatie. Op de Torenstraat gebeurt vandaag of morgen wel wat. (vorige week ook al)
Gemeente moet aan deze weg (weer)wat gaan doen
@Borster: ik vindt dat je psychische hulp moet zieken. Je wordt ziek van fietsers... Die zijn erg kwetsbaar en in grote getale in een stad aanwezig. Dit kan dodelijk voor je worden als je niet oppast!
Je geeft de infrastructuur de schuld van jouw incapabele rijgedrag, er is iets goed mis in jouw hersenen!
@outsider Jongetje daar heb ik het niet over. Bestuurders moeten zich aan de snelheden houden. Maar ga jij maar eens over de Torenstraat rijden als daar een school uit komt. Levens gevaarlijk hoe ze daar fietsen 3 dik en kris/kras door het verkeer. Nu de wegen van rechts voorrang ik houd mijn hart vast. Met vrachtwagen bestelbussen bussen etc..
(maar jij zal wel geen rijbewijs hebben)
@borster, broekie ik ben in een heel ver verleden geslaagd met 100% van de punten destijds 40ptn.
Jij vindt iets levensgevaarlijk achter je airbag en verpakt in blik?
Je moet echt de fout bij jezelf zoeken, jij rijdt blijkbaar te snel als er kinderen in de buurt zijn, een zogenaamde aso. Kinderen hebben nog geen verkeersinzicht, jij hebt blijkbaar onterecht een rijbewijs ontvangen... Psychisch moet je ook nog jezelf leren niet al te opgefokt te worden.
Succes met voorzichtig rijden.
Foar els en ien in hiel soad stipe,hoopje dat it wer goed komt mei de slachtoffers
Je aanname dat de bus voorrang had moeten verlenen is onjuist! De bus reed op de Splitting, dit is een voorrangsweg. Er zijn VOP's (voetgangersoversteekplaats) en FOP's (fietsoversteekplaats) aangelegd. De laatste ligt niet in de buurt van de Leidijk, het kruispunt van het ongeval. De vouw op de fiets kwam vanuit de Leidijk en wilde de Splitting oversteken. Dit deed zij fietsend en mocht zij geen gebruik maken van het VOP (wat zij overigens ook niet deed) De bus zal daar hooguit 30 km per uur hebben gereden terwijl 50 de max is. Als een gemiddelde auto ongeveer 30 km per uur rijdt en een noodstop moet maken dan is de remweg een kleine 13 meter. Dit was een bus van ongeveer 10 ton zwaar. Hierdoor komt ongeveer 15 meter bij de remweg. De chauffeur remde al vol toen bus en slachtoffer elkaar raakten.
Ik ben het met meerdere schrijvers eens dat fietsers nonchalant zijn geworden. Er nog net even voorlangs "want de auto, vrachtauto of bus remt wel". En wat als die auto, vrachtwagen of bus NIET op tijd kunnen remmen? Moet je dan maar snelheid verlagende maatregelen nemen "omdat er een fietser voor je langs kan fietsen?" Kijk eens naar het centrum van Leeuwarden. Daar hebben fietsers de vrije hand en moeten automobilisten voorrang verlenen aan fietsers die vooral bij het station van alle kanten kunnen naderen. 1 voordeel.... Het verkeer staat in de spits toch vaak vast vanaf het MCL tot aan de Verlaatsbrug Tesselschadestraat. Hoeveel ongevallen zijn daar en bij de Blokhuispoort al gebeurd denk je?
De remweg is geen apk eis. De remweg hangt af van het voertuig, wegdek en weerssituatie. 7,7 meter? Hoe verzin je het!!!!
Gewoon uitrekenen in een Google spreadsheet.
Ik heb met 4,5m/s^2 gerekend nu is dat 5m/s^2 dus
https://apk-handboek.rdw.nl/bedrijfsautos-zwaar/reminrichting/remvertraging-bedrijfsrem
Over het algemeen is de stroefheid van de weg niet de zwakste schakel van de remvertraging, lees dit maar ff: Stroef heid op rijkswegen - Rijkswaterstaat Publicatie Platform https://open.rijkswaterstaat.nl/publish/pages/162157/stroefheid_op_rijkswegen.pdf
Ga jij maar eens kijken bij Code95.... Dan kun je zien wat remafstanden zijn.
Ja, en? Daar worden optimistischer waarden opgetypt. In de praktijk is de remafstand (natuurlijk) altijd korter dan vlgs de APK-eis.
https://www.gratisrijbewijsonline.be/theorie/leerstof-rijbewijs-b/reactietijd-remafstand-stopafstand
Nee IWAP, daar gaan gespecialiseerde instructeurs met een vrachtwagen of bus rijden. Precies 30, precies 50. Ze remmen als hun collega het aangeeft. En dan mag jij aan de kant gaan staan op de plek waar jij denkt waar de voorkant stopt. Ik denk dat jij niet eens de kentekenplaat achter op het voertuig kunt lezen met je apk remweg.
Wat een omslachtige test van de reactie snelheid. (Een dynamische rest)
Ik doe dat gewoon online:
https://www.veiligheid.nl/kennisaanbod/test/de-reactietest
https://onlineuitrekenen.nl/reactiesnelheid-test/
Die outsider is de man van de regels haha. Gelukkig weet hij hoe het hoort.
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan