Account
Logo
Zoeken

Fietsster (38) ernstig gewond na aanrijding met bus

Publicatie: dinsdag 9 januari

Reacties

11977 uit Drachten

Sterkte voor het slachtoffer en voor de buschauffeur.

dinsdag 9 januari
Gjalt Teeninga uit Drachten

Ja bid voor haar dat ze weer gezond mag worden. Is een bekende

Like
dinsdag 9 januari
ODO uit Drachten

Hallo Gjalt, wij hebben de klap gehoord en mijn vriendin heeft nog geprobeerd om haar te helpen.

Weet jij hoe het nu met haar is? Hopelijk komt het goed.

Like
dinsdag 9 januari
Gjalt Teeninga uit Drachten

Ribben gebroken en een hersenschudding .ze ligt in het ziekenhuis.
Had je het gezien het ongeluk?

Like
zaterdag 13 januari
advertentie

ODO uit Drachten

Nee, alleen gehoord. Hopelijk gaat het naar omstandigheden goed met haar.

Like
maandag 22 januari
Pieter uit pulkwierum uit Drachten

Fietsend over een voetgangers oversteekplaats?

dinsdag 9 januari
Rom uit Surhuisterveen

Staat nergens waar de fietser zich bevond, helderziend zeker. Sterkte voor beide.

dinsdag 9 januari
victoria uit Dokkum

Sterkte voor het slachtoffer en verdere betrokkenen

dinsdag 9 januari
kensid uit Ureterp

Wat een onnodige reacties. Denk na voor je wat schrijft. Waar je ogen niet waren...

dinsdag 9 januari
brainder uit Drachten

Zo irritant die fietsers die willen oversteken snel even naar een voetgangersoversteekplaats fietsen en dan afstappen om over te steken en daarna weer verder te gaan fietsen. Er moet een regel in de wet komen dat mensen die een fiets vast houden niet toegestaan zijn op een voetgangersoversteekplaats.

dinsdag 9 januari
Bramke uit Surhuisterveen

Brainder for president? ( hoop het not)

Like
dinsdag 9 januari
outposter uit Buitenpost

@brainder dus een fietser gaat naar een oversteekplaats (op dat moment is de fietser al op de weg die hij moet hebben), stapt af, loopt een stukje naar de overkant en gaat dan weer op de fiets. Echt, dit heb ik nog nooit gezien gebeuren.
En mocht dit wel op grote schaal in Drachten gebeuren dan scheelt dit gedrag in ieder geval veel ongelukken, want het zomaar oversteken op de fiets gaat nog al eens mis.
Dus misschien kunnen we beter de wet aanpassen dat fietsers verplicht via de oversteekplaats lopend de weg moeten oversteken.

Like
dinsdag 9 januari
Drachtsterrijder uit Drachten

Dat gebeurt daar, vooral in de ochtendspits, regelmatig tot vaak. Ik kan het ze ook niet kwalijk nemen, anders komen ze er nooit overheen. Het is vréselijke weg!

Like
dinsdag 9 januari
excellence uit Drachten

Regelmatig tot vaak?? Wanneer dan? Ik zie het niet vaak gebeuren hier.

Like
dinsdag 9 januari
advertentie

outsider uit Damwâld

Irritant? Je bedoelt dat jij je er aan stoort als een voetganger (met de fiets aan de hand) de weg oversteekt.
Je bent gestoord als je je daaraan stoort. Zoek psychische hulp!

Like
dinsdag 9 januari
Drachtsterrijder uit Drachten

Dan let je niet goed op excellence.

Like
dinsdag 9 januari
Tjalling Wagenaar uit Drachten

Sterkte voor beide partijen!

dinsdag 9 januari
Bramke uit Surhuisterveen

Stekte voor iedereen

dinsdag 9 januari
Frieskk uit Drachten

Sterkte voor de betrokkenen.

Even serieus? Wie bedenkt het altijd om op de gekste plekken een lantaarnpaal te plaatsen. Gewoon midden op een kruispunt van wandelaars en fietsers. Gewoon omdat het daar perse moest komen?

Wanneer je niet moet uitkijken voor auto's en tegenliggers is het wel voor die palen.

Ook bijvoorbeeld in Rottevalle, daar staan ze echt op 1 cm van de doorgaande wegen. Levensgevaarlijk.

dinsdag 9 januari
outsider uit Damwâld

Het lijkt erop de gemeenteambtenaren geen fietsers zijn. Paaltjes, water(ijs) wat afloopt over het fietspad, led-lampjes in het fietspad op onnozele/gevaarlijke locaties, voorrangsrotondes in een 30km weg waar daarvoor fietsers gevaarlijk moeten invoegen.
De gemeentes hebben hulp nodig van een overkoepelend ontwerp, verificatie en validatie buro.
Leg die taak neer bij de Fietsersbond o.i.d.

Like
dinsdag 9 januari
regiofri uit Drachten

Waarom (nu wéér) de fiets van het slachtoffer close in beeld? Wat is de toegevoegde waarde?

dinsdag 9 januari
outsider uit Damwâld

Bij mijn aanrijding was mijn fiets heel goed in beeld. De VanMoof. Ik heb daar heel veel aan gehad. Ik lag 3 dagen in het MCL met hersenletsel en na 3 dagen in een rolstoel naar buiten gereden. Ik ben 3dagen volledig kwijt uit mijn geheugen. Dankzij de foto's van de fiets incl de nieuwsgierige agent en de mooie gele tekening van de fiets op de weg weet ik nu wat er gebeurd is.
Gelukkig had ik de Wâldnet foto's van de fiets nog, mijn geheugen was hersteld!

Like
dinsdag 9 januari
Wietze de Vries uit Boornbergum

Ff de buschauffeurs onder de loupe: ze karren vaak stevig door omdat ze volgens een tijdsframe moeten rijden. Snap ik. Maar binnen de bebouwde kom ff normaal doen; houdt rekening met de kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers!
Vooral bij rotondes nemen die bussen vaak voorrang.
Begin deze week werd mijn 18-jarige zoon bijna van de sokken gereden in de Torenstraat - gelukkig kon hij de stoep oprijden, anders was hij geplet tussen de elektrische bus en de stoeprand...

woensdag 10 januari
borster uit Drachten

Ik denk dat de bus chauffeur wel gecheckt wordt. Deze man/vrouw heeft het zwaar genoeg met dit soort ongevallen. Het is makkelijk een vinger te wijzen. Beide gevallen erg zat zowel chauffeur en fietser.

Over je zoon? Jij was daarbij? Ik rij er vaak langs maar die fietsers je wordt er niet goed van!
Maar ook dit komt ook door de gemeente met deze achterlijke situatie. Op de Torenstraat gebeurt vandaag of morgen wel wat. (vorige week ook al)

Gemeente moet aan deze weg (weer)wat gaan doen

Like
donderdag 11 januari
outsider uit Damwâld

@Borster: ik vindt dat je psychische hulp moet zieken. Je wordt ziek van fietsers... Die zijn erg kwetsbaar en in grote getale in een stad aanwezig. Dit kan dodelijk voor je worden als je niet oppast!
Je geeft de infrastructuur de schuld van jouw incapabele rijgedrag, er is iets goed mis in jouw hersenen!

Like
donderdag 11 januari
borster uit Drachten

@outsider Jongetje daar heb ik het niet over. Bestuurders moeten zich aan de snelheden houden. Maar ga jij maar eens over de Torenstraat rijden als daar een school uit komt. Levens gevaarlijk hoe ze daar fietsen 3 dik en kris/kras door het verkeer. Nu de wegen van rechts voorrang ik houd mijn hart vast. Met vrachtwagen bestelbussen bussen etc..

(maar jij zal wel geen rijbewijs hebben)

Like
donderdag 11 januari
outsider uit Damwâld

@borster, broekie ik ben in een heel ver verleden geslaagd met 100% van de punten destijds 40ptn.
Jij vindt iets levensgevaarlijk achter je airbag en verpakt in blik?
Je moet echt de fout bij jezelf zoeken, jij rijdt blijkbaar te snel als er kinderen in de buurt zijn, een zogenaamde aso. Kinderen hebben nog geen verkeersinzicht, jij hebt blijkbaar onterecht een rijbewijs ontvangen... Psychisch moet je ook nog jezelf leren niet al te opgefokt te worden.
Succes met voorzichtig rijden.

Like
donderdag 11 januari
klaskeknutsel uit Hurdegaryp

Foar els en ien in hiel soad stipe,hoopje dat it wer goed komt mei de slachtoffers

woensdag 10 januari
outsider uit Damwâld

Het slachtoffer moet via de slachtofferhulp website even een goede gratis(ik neem aan dat de bus voorrang moest verlenen) letselschade jurist in de hand nemen dan hoeft ze ook haar eigen risico niet aan te spreken
(Het heeft mijn leed financieel gezien erg verzacht)

Like
donderdag 11 januari
Hindrik Wester uit Kornhorn

Je aanname dat de bus voorrang had moeten verlenen is onjuist! De bus reed op de Splitting, dit is een voorrangsweg. Er zijn VOP's (voetgangersoversteekplaats) en FOP's (fietsoversteekplaats) aangelegd. De laatste ligt niet in de buurt van de Leidijk, het kruispunt van het ongeval. De vouw op de fiets kwam vanuit de Leidijk en wilde de Splitting oversteken. Dit deed zij fietsend en mocht zij geen gebruik maken van het VOP (wat zij overigens ook niet deed) De bus zal daar hooguit 30 km per uur hebben gereden terwijl 50 de max is. Als een gemiddelde auto ongeveer 30 km per uur rijdt en een noodstop moet maken dan is de remweg een kleine 13 meter. Dit was een bus van ongeveer 10 ton zwaar. Hierdoor komt ongeveer 15 meter bij de remweg. De chauffeur remde al vol toen bus en slachtoffer elkaar raakten.

Ik ben het met meerdere schrijvers eens dat fietsers nonchalant zijn geworden. Er nog net even voorlangs "want de auto, vrachtauto of bus remt wel". En wat als die auto, vrachtwagen of bus NIET op tijd kunnen remmen? Moet je dan maar snelheid verlagende maatregelen nemen "omdat er een fietser voor je langs kan fietsen?" Kijk eens naar het centrum van Leeuwarden. Daar hebben fietsers de vrije hand en moeten automobilisten voorrang verlenen aan fietsers die vooral bij het station van alle kanten kunnen naderen. 1 voordeel.... Het verkeer staat in de spits toch vaak vast vanaf het MCL tot aan de Verlaatsbrug Tesselschadestraat. Hoeveel ongevallen zijn daar en bij de Blokhuispoort al gebeurd denk je?

Like
zondag 14 januari
outsider uit Damwâld

De remweg bij 30km/u moet volgens de APK-eis korter zijn dan 7,7m (remvertraging< 4,5m/sec^2). De stopafstand is, bij 1sec reactiesnelheid, dan

Like
zondag 14 januari
Hindrik Wester uit Kornhorn

De remweg is geen apk eis. De remweg hangt af van het voertuig, wegdek en weerssituatie. 7,7 meter? Hoe verzin je het!!!!

Like
zondag 14 januari
outsider uit Damwâld

Gewoon uitrekenen in een Google spreadsheet.
Ik heb met 4,5m/s^2 gerekend nu is dat 5m/s^2 dus

https://apk-handboek.rdw.nl/bedrijfsautos-zwaar/reminrichting/remvertraging-bedrijfsrem

Like
zondag 14 januari
outsider uit Damwâld

Maar Hendrik, hou jij maar gewoon minimaal 2 seconden afstand. Dan hoef je niet zo te rekenen...

Like
zondag 14 januari
outsider uit Damwâld

Over het algemeen is de stroefheid van de weg niet de zwakste schakel van de remvertraging, lees dit maar ff: Stroef heid op rijkswegen - Rijkswaterstaat Publicatie Platform https://open.rijkswaterstaat.nl/publish/pages/162157/stroefheid_op_rijkswegen.pdf

Like
maandag 15 januari
Hindrik Wester uit Kornhorn

Ga jij maar eens kijken bij Code95.... Dan kun je zien wat remafstanden zijn.

maandag 15 januari
outsider uit Damwâld

Ja, en? Daar worden optimistischer waarden opgetypt. In de praktijk is de remafstand (natuurlijk) altijd korter dan vlgs de APK-eis.
https://www.gratisrijbewijsonline.be/theorie/leerstof-rijbewijs-b/reactietijd-remafstand-stopafstand

Like
maandag 15 januari
Hindrik Wester uit Kornhorn

Nee IWAP, daar gaan gespecialiseerde instructeurs met een vrachtwagen of bus rijden. Precies 30, precies 50. Ze remmen als hun collega het aangeeft. En dan mag jij aan de kant gaan staan op de plek waar jij denkt waar de voorkant stopt. Ik denk dat jij niet eens de kentekenplaat achter op het voertuig kunt lezen met je apk remweg.

maandag 15 januari
outsider uit Damwâld

Wat een omslachtige test van de reactie snelheid. (Een dynamische rest)
Ik doe dat gewoon online:

https://www.veiligheid.nl/kennisaanbod/test/de-reactietest

https://onlineuitrekenen.nl/reactiesnelheid-test/

Like
maandag 15 januari
advertentie

borster uit Drachten

Die outsider is de man van de regels haha. Gelukkig weet hij hoe het hoort.

maandag 22 januari

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan