Fietser korte tijd bekneld tussen twee auto's
Publicatie: dinsdag 9 juli
Reacties

Je kunt er op wachten bij de oversteekplaats voor fietsers
Naast de lawei .
Oversteek plaats moet naast de zebra pad kom dan kan elke auto chauffeur de fietsers goed zien . En nu niet er moet eerst dode vallen.voor de gemeente wat doet


Fietsers gaan echt niet 30 meter de straat in, steken dan over en dan weer 30 meter terug. Voetgangers doen dat ook niet. Die zebrapaden liggen daar voor Jan met de korte achternaam


Voetgangers zijn ook niet verplicht om een zebrapad te gebruiken. Die verplichting is met de RVV 1990 afgeschaft.
Verder staan voetgangers ook volledig in hun recht om bij de rotonde over te steken. Het is namelijk een uitritconstructie. Als je goed kijkt, zie je dat de trotoirband - en daarmee het voetgangersgebied - doorloopt.
Kortgezegd: voetgangers mogen daar oversteken en hebben net als fietsers voorrang.
Nb. Ik vind het wel wat ondoordacht dat het zebrapad niet gewoon naast de rotonde is gelegd. Dat had veel verwarring en problemen gescheeld.


Voetgangers daar voorrang? Ik zie geen zebra, dus horen ze te wachten.



Uitritconstructie, Eelze2. De trotoirband - en daarmee het voetgangersgebied - loopt door.
Bij een uitritconstructie moet je alle uizende verkeersdeelnemers voorrang verlenen.
Als automobilist steek je als het ware het voetgangersgebied over.




1. Voetgangers zijn inderdaad geen verkeer. Wel weggebruiker en verkeersdeelnemer (het woord dat ik gebruikte).
2. Het is niet exclusief een fietsoversteek. Kijk even goed naar de weginrichting. Je ziet duidelijk dat de bestrating van het voetgangersgebied doorloopt. Oftewel: uitritconstructie.
Bij een uitritconstructie dien je alle kruizende weggebruikers / verkeersdeelnemers voorrang te verlenen.


En alle voetgangers steken daar ook nog eens over, op het fietspad


Dat is niet exclusief fietspad. Het is namelijk een uitritconstructie. Als je goed kijkt, zie je dat de trotoirband - en daarmee het voetgangersgebied - doorloopt.
Kortgezegd: voetgangers mogen daar oversteken en hebben net als fietsers voorrang.
De haaientanden zijn puur een extraatje om automobilisten te waarschuwen. Die hebben gezien de uitritconstructie echter verder geen meerwaarde.
Nb. Ik vind het wel wat ondoordacht dat het zebrapad niet gewoon naast de rotonde is gelegd. Dat had veel verwarring en problemen gescheeld.




"dit is niet zodanig als zebrapad herkenbaar of ingericht"
Klopt, maar het is gezien de doorlopende trotoirband en bestrating wel duidelijk een uitritconstructie. Bij een uitritconstructie dien je alle kruizende verkeersdeelnemers - dus ook voetgangers - voorrang te verlenen. Ongeacht haaientanden.


Grotendeels heb jij gelijk, maar....
Foto's 2,3 & 5 laten een gemarkeerde fiets op het fietspad zien. Dus fietspad!
Echter bij het benaderen van de rotonde daar waar fietspad en voetpad gescheiden word, missen de borden voor fietspad en nodig je vanzelfsprekend de voetgangen uit doordat er niet meer kan worden gesproken van pad exclusief voor fietsers. (Ook al mag je ook gewoon op fietspaden wandelen)
Het lichtgrijze betegelde deel zou dan het voetpad moeten zijn. Zie google maps en zie waar Drachten duidelijk tekort komt met 4 borden om voetgangers duidelijk van het nu neppe fietspad te houden.


"laten een gemarkeerde fiets op het fietspad zien. Dus fietspad!"
1. Zo'n schildering heeft geen wettwlijke waarde. Dat is puur ter suggestie.
2. Dat is aan de zijkant van de weg, om fietsers en voetgangers te scheiden. Bij de oversteek zelf staat die schildering niet.
De oversteek is gewoon een uitritconstructie.
Maar ik ben het absoluut met je eens dat Drachten op veel plaatsen verkeersborden 'vergeet', waardoor nep-situaties en verwarring ontstaat. Hangt ook met 'shared space' samen.
Drachten is daarin niet de enige. Neem bijv. de neprotonde bij het oude beursgebouw in Leeuwarden. Geen borden, dus gewoon kruispunt met bobbeltje in het midden.


In Surhuisterveen trouwens ook. Na de herinrichting van de Gedempte Vaart (v.a de rotonde richting Blauwhuisterweg) hebben ze alleen een 'fietstegeltje' in het fiets-/voetgangersgebied gelegd. Dat heeft geen wettelijke waarde, oftewel: fietsers mogen gewoon op de weg en over de rotonde fietsen - een 50 km/h-weg. Pas ter hoogte van de Doopsgezinde kerk staat een bord 'verplicht' fietspad. Het is wachten op ongelukken.



Ze noemen het ook wel "shared space".
"Verkeerssituaties reguleren op basis van eigen verantwoordelijkheid van mensen, in plaats van regels en verkeersborden".
Sommige verkeersdeelnemers zien dat als recht van de sterkste, en daar krijg je ongelukken van.


Inderdaad, Nononsense. Wat veel mensen echter vergeten - ook ambtenaren die het bedenken - is dat bij Shared Space wel degelijk verkeersregels gelden.
Bij het ontbreken van verkeersborden zijn er nog altijd basale verkeersregels.
Neem bijv. het project 'alle fietsers tegelijk groen' op kruisingen in Groningen. Dan wordt het dus een gelijkwaardige kruising ... Dus verkeer van rechts dient voorrang te krijgen.


Nu de fietser zelf nog een keer leren uitkijken in plaats van voorrang te nemen en het probleem is opgelost


Ik ben het geheel eens met de voorgaande sprekers.
Waar blijven onze volksvertegenwoordigers, dus de leden van de raad, om het geheel nu eens echt via de gemeente, nader te laten onderzoeken.
Velen vinden bedoeld plein en de verdere omgeving te gevaarlijk en eng. Men zoekt andere route's. Jaren terug bleek al dat 40 % van de fietsers dat deed. Inmiddels is, door toenemende drukte, het gevaar alleen nog maar groter geworden.





En weer één... hoeveel moeten er nu nog volgen? Sterkte voor de fietser. Bah


Fietsers hun eigen schuld, ook al hebben ze voorrang, van een auto of vrachtauto win je het niet. Doe gewoon rustig aan, kijk goed uit en ga dan pas oversteken. Als fietser heb je alleen jezelf te pakken met dat domme gedrag om altijd maar voorrang te nemen../


De zebra's zijn 10 meter verderop. Reden schijnt te zijn dat slechtzienden dan met behulp van de schaduw van de gebouwen daar beter zouden kunnen oversteken. Laat de gemeente dat nog maar een keertje uitleggen.


Klopt, enkele meters verderop ligt een zebrapad. Echter, voetgangers zijn niet verplicht om een zebrapad te gebruiken. Die verplichting is met de RVV 1990 afgeschaft.
Verder staan voetgangers ook volledig in hun recht om bij de rotonde over te steken. Het is namelijk een uitritconstructie. Als je goed kijkt, zie je dat de trotoirband - en daarmee het voetgangersgebied - doorloopt.
Kortgezegd: de gemeente hoeft t.a.v. het zebrapad niks uit te leggen. Voetgangers mogen t.h.v. de rotonde oversteken en hebben net als fietsers voorrang.




och niet zo druk over maken, tis het beleid van de gemeenteraad Drachten he


L. Dassen uit drachten weet niet maar eerste dode is al gevallen daar hoor de fietsers nemen uit voorzorg al voorrang en knallen gewoon door ongeacht als er nu wel of geen auto rijden en dan ook nog tegen de klok inrijden op de fiets is ook zoiets de mentaliteit van de weg gebruikers is ver te zoeken sterkte voor de fietser hoop dat meevalt


De ene auto gaat volgens mij de Gauke Boelensstraat op (Toyta) en die andere er af. Als fietser ga je voor die auto langs, die fietser heeft heeft voorrang, (zie de haaientanden) maar hoe komt die fietser daar tussen die beide auto's dan?


Betonvlechtster fytst nooit tink ik


Die fietseroversteekplaats loopt vanaf de Lawei naar de chinees. Fietsers hebben voorrang. Is dat nou zo moeilijk voor al die automobilisten ??


Mischien het shared space principe uit het raam gooien en maak er een overzichtelijk kruispunt van.


R.De Vries. Even de weg en verkeersweg nakijken. Een voetganger op dit fietspad is geen bestuurder dus voorrang geven aan deze voetgangers hoeft niet. En het is zeker geen uitritcontructie!


Hier ben ik het helemaal mee eens en R De Vries jij denkt het allemaal zo goed te weten maar je woont hier niet eens. Dus lijkt het mij verstandig als je je mond gewoon houdt


Kijk zelf eens goed naar de weginrichting, Ricky. De foto's tonen duidelijk dat het voetgangersgebied doorloopt, wat het een uitritconstructie maakt. Als automobilist moet je als het ware oversteken.
En inderdaad, een voetganger is inderdaad geen bestuurder. Wel een verkeersdeelnemer, welke bij een uitritconstructie voorrang heeft.
Dus, Bootjedrachten, je mag alleen meediscussiëren over de verkeerssituatie in Drachten als je uit Drachten komt...
Houd lekker zelf je bek dicht.


Jij denkt het allemaal weer veel beter te weten dus hou je bek zelf



als automobilist moet je daar echt alle kanten op kijken.en ik denk dat die fietser dit expres heeft gedaan om een duidelijk punt te maken dat het daar niet veilig is


De beste waldnet lezers staan zoals altijd aan wal. Ze weten alles beter.


Eagen iepen hâlde en útsjin

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan