'Drachten profiteert zeker van nieuwe Lelylijn'
Publicatie: woensdag 16 oktober
Reacties
Ik denk dat het NIETS uitmaakt voor Drachten en dus geen verdien ontwerp en de welvaart komt er ook niet.
De gemeente moest eerst maar eens de woonomgeving / verschillende wijken in Drachten maar eens aanpakken.
Veel wijken zijn aan het VERLOEDEREN en dat komt het woongenot niet ten goede.
Drachten heeft altijd al expansiedrift gehad. Smallingerland was zelfs van plan om een stuk van Achtkarspelen in te pikken waaronder Surhuisterveen om zich uit te breiden. Drachten smacht naar de Lelylijn. Maar van mij hoeft hij er niet te komen. Een spoorlijn van lelystad naar Heerenveen is meer dan genoeg om knooppunt Meppel te ontlasten.
Aanleg kost heel veel geld, Onderhoud kost ook veel geld, financieel kan het niet uit en er gaat veel ruimte verloren. Er zijn maar weinig mensen die er van profiteren. Met andere woorden: het is uiterst dom om het te doen, maar wij leven in een omgekeerde wereld dus zullen ze het wel doen.
Ursus slacht hjir de spiker op 'e kop.
Hawwe jo oait de 'twilight zone' elcapitan sjoen?
Zorg voor beter openbaar vervoer in de regio. Betere buslijnen e.d. dit Prestige project is alleen maar om interessant te willen doen in Europa. Verstedelijking moeten we niet willen in onze prachtige karakteristieke provincie. Ik woon hier omdat ik van de natuur houdt. Weg met dat niet goed onderbouwd verhaal over welke voordelen er wel niet zouden zijn. Is gebaseerd op luchtkasten. Populisten en yuppen die zelf in de Randstad wonen en willen blijven wonen willen de Lelylijn. Puur als prestige prestatie, interessant doenerij. Nederland is veel te klein, ons landschap moet ook ruimte houden voor rust en natuur.
Uiteindelijk gaat het erom dat niet enkel mensen hier blijven/naar toe komen, maar ook dat bedrijven dat doen. Een buslijn is heel belangrijk voor de mensen die niet anders kunnen, maar het zal geen bedrijven doen overtuigen om hiernaartoe te komen of hier te blijven. Er zijn weinig werkenden die zouden overwegen om de bus te nemen, terwijl dit bij de trein veel hoger ligt. En als die bedrijven niet naar hier komen, dan gaan de mensen die wel bij die bedrijven willen werken wel daar naar toe. Je kan in de Randstad veel Friezen en Groningers met een diploma vinden omdat ze hier geen baan konden vinden, op de koers waarop veel mensen lijken te willen gaan zal dat eigenlijk alleen maar doorzetten. VNO-NCW Noord en MKB Nederland Noord zijn niet voor niks groot voorstanders en persoonlijk kijk ik ook met schrale ogen aan hoe men hier zo'n vijandigheid heeft tegen de Randstad. Maar misschien ben ik te nuchter.
Lelylijn, nergens voor nodig.
Eerst 10 tot 20 jaar onderzoek en discussies.
En als die lijn er eenmaal ligt dan zeggen: had 30 jaar eerder gemoeten.
Leg gewoon die lijn aan,kost het ook minder.
Er is jaren geleden over de zweeftrein is er ook niet gekomen nu hebben weer iets nieuws bedacht de lelylijn moet het nog zien.
Precies
volgens mij, kan iedereen die de basisschool heeft gedaan bedenken dat dit van grote invloed heeft op de woningen in Friesland. In 2015 was het nog 3,6 van de woningen, maar vorig jaar ruim 10 % van de verkochte woningen ging naar mensen van buiten Friesland. Als het vervoer richting de randstad zoveel wordt verbeterd, wat houdt iemand dan tegen om een betaalbare woning in Friesland te kopen IPV een postzegel in de hoofdstad?
Gewoon aanleggen.
Mozes kriebel! Als het aan de meeste mensen ligt die hier reageren, dan leefden we nu nog in Hunnenbedden! En waarschijnlijk dan nog bang zijn dat er een Hun uit het westen komt om in hun (!) achtertuin komt wonen. Nou geloof me, die komen echt niet massaal hierheen.
Laat je niet bang maken, ook al doet de huidige politiek nog zo z'n best ons bang te maken. Trap er niet in!
En ja, ik ben voor de Lelylijn om heel veel redenen. Onder andere omdat ik van het Noorden hou en hoop dat mijn kinderen ook hier een toekomst hebben en niet naar de Randstad vertrekken...
@rene: het idee is dat er ook in het Noorden des lands meer werk komt en we een einde maken aan de zogenaamde 'braindrain', wat betekent dat veel studenten die bv in Groningen studeren, vrij snel vertrekken naar de Randstad. Simpelweg omdat ze daar een baan kunnen vinden en hier niet.
Als je echt van het Noorden houdt, denk je niet alleen aan je achtertuintje, maar ook aan kansen voor jongeren, bereikbaarheid en voorzieningen op het platteland. Wanneer bv. H'veen en Drachten flink groeien, profiteert het achterland ervan. Dat betekent ook de zogenaamde 'krimpgebieden' kansrijke gebieden worden en ook in de kleinere kernen perspectief ontstaat, buurtsuper terug etc. En nee, we hoeven Harkema niet te veranderen in een mega dorp, maar het heeft nu vaak geen zin om voor de jongeren en de nieuwe generatie te bouwen als diezelfde jongeren toch wegtrekken (nee, natuurlijk niet allemaal). Kortom, de Lelylijn gaat ook over een eerlijkere verdeling van oa kapitaal in Nederland.
Ook ik ben tegen. Het verschil tussen het noorden en het westen komt omdat de reisafstand ertussen zit. Je kunt nu zelf overwegen om in het noorden of in het westen te gaan wonen. Met de Lelylijn krijgt het noorden toch een soort connectie met het westen en ik denk dat veel mensen in het noorden niet voor niets hier wonen en het zonder de Lelylijn prima vinden.
Gaat er niet komen. 150 rechtzaken verder over onteigening van grond, traject gaat door Natura 2000 .Het spoor aansluiten in Heerenveen, Groningen en Drachten is al vrijwel onmogelijk. En dat station in Drachten komt eerder bij Azeven te liggen oftewel vanaf het centrum is het nog een klere eind . Op papier is het allemaal mooi. Inclusief rechtzaken, uitwerkingen van de scenario's en alle aanpassingen, compensatie en de tijd die het gaat duren ben je rustig het dubbele aan kosten kwijt en 25 jaar.
Precies die lijn komt er wel een keer rond 2100 gaan onze zieltjes niet meer meemaken
Hou toch op met die Lelylijn. Een station/halte zal dan moeten komen op andere kant Drachten (aan de kant van Beetsterzwaag). Dat is 20 minuten fietsen vanaf het huidige busstation. Reistijd van het busstation naar Heerenveen centraal is ook 20 minuten. Dus voor de gemiddelde treinrijder is het voor de Drachtsters geen tijds winst en nutteloze investering. Meer dan 13 miljard mensen, koekoek!!
Daarbij komt dat de treinkaartjes onbetaalbaar worden op deze lijn, laat ze goede buslijnen aanleggen,ook voor mensen ophet platteland.
Het gevolg zal zijn dat we randstedelingen importeren. We moeten ons gelukkig voelen dat we gevrijwaard zijn van alle westerse ellende Wij zitten hier niet te wachten op die misstanden laten we kiezen voor welzijn in plaats van welvaart. Wij zijn nog onder elkaar rust, fatsoen mienskip. Zijn kernwaarden die we te grabbel gooien.
Zouden er ook veel asielzoekers gratis met de boot van Holwerd naar Ameland gaan?
Zo ja, dan moeten Holwerders zich daar druk om gaan maken! Niet om wat er in Drachten misschien gebeurd, daar hebben zij volgens mij niets meer of minder om. Komt bij, dat ze ook niets met Drachten hebben, maak je dan ook niet druk.
Of ik voor die Lelylijn ben? Als die er komt en ik zou nog leven, ben ik tussen de 90 en 100 jaar. Moet ik mij daar dan nu nog druk om gaan maken?
Onzin! Puur een prestige project. Niemand schiet er iets mee op. Steek het geld in onderhoud van bruggen, die staan op instorten. Vanuit Drachten prima verbinding naar Groningen of Zwolle. Daarbij, meer dan 80% pakt de auto, goedkoper en sneller. Vergeet niet dat de natuur een opdonder krijgt en rijks projecten aan het eind twee keer zo duur zijn! Stoppen dus
Niet aan beginnen. 220.000 Extra woningen om die lijn te verantwoorden en de lijn aanleggen om 220.000 extra woningen te verantwoorden om zo als overstort voor het westen te gaan fungeren...
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/809547/noorden-wil-220000-extra-woningen-bouwen-in-ruil-voor-lelylijn-en-nedersaksenlijn
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan