Contact
Account
Logo
Zoeken
Zoeken

'Drachten profiteert zeker van nieuwe Lelylijn'

Publicatie: woensdag 16 oktober

Reacties

Pieter uit pulkwierum uit Drachten

Ik denk dat het NIETS uitmaakt voor Drachten en dus geen verdien ontwerp en de welvaart komt er ook niet.
De gemeente moest eerst maar eens de woonomgeving / verschillende wijken in Drachten maar eens aanpakken.
Veel wijken zijn aan het VERLOEDEREN en dat komt het woongenot niet ten goede.

woensdag 16 oktober
krektwat uit Burgum

Drachten heeft altijd al expansiedrift gehad. Smallingerland was zelfs van plan om een stuk van Achtkarspelen in te pikken waaronder Surhuisterveen om zich uit te breiden. Drachten smacht naar de Lelylijn. Maar van mij hoeft hij er niet te komen. Een spoorlijn van lelystad naar Heerenveen is meer dan genoeg om knooppunt Meppel te ontlasten.

Like
woensdag 16 oktober
ursus uit Damwâld

Aanleg kost heel veel geld, Onderhoud kost ook veel geld, financieel kan het niet uit en er gaat veel ruimte verloren. Er zijn maar weinig mensen die er van profiteren. Met andere woorden: het is uiterst dom om het te doen, maar wij leven in een omgekeerde wereld dus zullen ze het wel doen.

woensdag 16 oktober
elcapitan uit Drachten

@Ursus uit Damwâld, kun je mij uitleggen wat jij met "een omgekeerde wereld waarin wij leven" bedoelt?

Like
woensdag 16 oktober
advertentie

ursus uit Damwâld

🤔nooit van gehoord?

Like
woensdag 16 oktober
Boekemoantsje uit Hongerige Wolf

Ursus slacht hjir de spiker op 'e kop.
Hawwe jo oait de 'twilight zone' elcapitan sjoen?

Like
donderdag 17 oktober
elcapitan uit Drachten

Bûkemantsje, ik wist net dat myn namme yn dy rige foar kaam.

Hawwe jo oait de 'twilight zone' elcapitan sjoen?
Mar jo doele op dy rige út 1964? Dan is myn andert, wat hat dit mei de Lelyline te krijen?

"Immen dy't alltiid op ien foet stiet komt nea in stap foarút"

Like
donderdag 17 oktober
Joris uit De Knipe

Zorg voor beter openbaar vervoer in de regio. Betere buslijnen e.d. dit Prestige project is alleen maar om interessant te willen doen in Europa. Verstedelijking moeten we niet willen in onze prachtige karakteristieke provincie. Ik woon hier omdat ik van de natuur houdt. Weg met dat niet goed onderbouwd verhaal over welke voordelen er wel niet zouden zijn. Is gebaseerd op luchtkasten. Populisten en yuppen die zelf in de Randstad wonen en willen blijven wonen willen de Lelylijn. Puur als prestige prestatie, interessant doenerij. Nederland is veel te klein, ons landschap moet ook ruimte houden voor rust en natuur.

woensdag 16 oktober
FrederikT uit De Falom

Uiteindelijk gaat het erom dat niet enkel mensen hier blijven/naar toe komen, maar ook dat bedrijven dat doen. Een buslijn is heel belangrijk voor de mensen die niet anders kunnen, maar het zal geen bedrijven doen overtuigen om hiernaartoe te komen of hier te blijven. Er zijn weinig werkenden die zouden overwegen om de bus te nemen, terwijl dit bij de trein veel hoger ligt. En als die bedrijven niet naar hier komen, dan gaan de mensen die wel bij die bedrijven willen werken wel daar naar toe. Je kan in de Randstad veel Friezen en Groningers met een diploma vinden omdat ze hier geen baan konden vinden, op de koers waarop veel mensen lijken te willen gaan zal dat eigenlijk alleen maar doorzetten. VNO-NCW Noord en MKB Nederland Noord zijn niet voor niks groot voorstanders en persoonlijk kijk ik ook met schrale ogen aan hoe men hier zo'n vijandigheid heeft tegen de Randstad. Maar misschien ben ik te nuchter.

Like
woensdag 16 oktober
diuwer uit Boornbergum

zo druk is het in de treinen van herenveen naar leeuwarden ook niet

woensdag 16 oktober
John uit Burgum

Lelylijn, nergens voor nodig.

woensdag 16 oktober
laanie uit Houtigehage

Eerst 10 tot 20 jaar onderzoek en discussies.
En als die lijn er eenmaal ligt dan zeggen: had 30 jaar eerder gemoeten.
Leg gewoon die lijn aan,kost het ook minder.

woensdag 16 oktober
weest uit De Westereen

Er is jaren geleden over de zweeftrein is er ook niet gekomen nu hebben weer iets nieuws bedacht de lelylijn moet het nog zien.

woensdag 16 oktober
Ray1977 uit Drachten

Zonde voor de natuur die verdwijnt en huizen prijzen die nog verder stijgen wil je ook niet.

woensdag 16 oktober
advertentie

Joris uit De Knipe

Precies

Like
woensdag 16 oktober
2006holwerder2006 uit Waaxens (Noardeast-Fryslân)

volgens mij, kan iedereen die de basisschool heeft gedaan bedenken dat dit van grote invloed heeft op de woningen in Friesland. In 2015 was het nog 3,6 van de woningen, maar vorig jaar ruim 10 % van de verkochte woningen ging naar mensen van buiten Friesland. Als het vervoer richting de randstad zoveel wordt verbeterd, wat houdt iemand dan tegen om een betaalbare woning in Friesland te kopen IPV een postzegel in de hoofdstad?

woensdag 16 oktober
Cornerbal uit Drachten

Gewoon aanleggen.

woensdag 16 oktober
René uit Harkema

Wat wel helpt om de plannen te realiseren, is druk uit het Noorden", aldus Lechner.

Lechner moet dit project op schaal maken in de slaapkamer, veel goedkoper.

woensdag 16 oktober
gerard001 uit Drachten

Mozes kriebel! Als het aan de meeste mensen ligt die hier reageren, dan leefden we nu nog in Hunnenbedden! En waarschijnlijk dan nog bang zijn dat er een Hun uit het westen komt om in hun (!) achtertuin komt wonen. Nou geloof me, die komen echt niet massaal hierheen.

Laat je niet bang maken, ook al doet de huidige politiek nog zo z'n best ons bang te maken. Trap er niet in!

En ja, ik ben voor de Lelylijn om heel veel redenen. Onder andere omdat ik van het Noorden hou en hoop dat mijn kinderen ook hier een toekomst hebben en niet naar de Randstad vertrekken...

woensdag 16 oktober
René uit Harkema

U bent voor de lelylijn, en noemt daarna 2 redenen op die suggereren dat u tegen bent.

Like
woensdag 16 oktober
gerard001 uit Drachten

@rene: het idee is dat er ook in het Noorden des lands meer werk komt en we een einde maken aan de zogenaamde 'braindrain', wat betekent dat veel studenten die bv in Groningen studeren, vrij snel vertrekken naar de Randstad. Simpelweg omdat ze daar een baan kunnen vinden en hier niet.

Als je echt van het Noorden houdt, denk je niet alleen aan je achtertuintje, maar ook aan kansen voor jongeren, bereikbaarheid en voorzieningen op het platteland. Wanneer bv. H'veen en Drachten flink groeien, profiteert het achterland ervan. Dat betekent ook de zogenaamde 'krimpgebieden' kansrijke gebieden worden en ook in de kleinere kernen perspectief ontstaat, buurtsuper terug etc. En nee, we hoeven Harkema niet te veranderen in een mega dorp, maar het heeft nu vaak geen zin om voor de jongeren en de nieuwe generatie te bouwen als diezelfde jongeren toch wegtrekken (nee, natuurlijk niet allemaal). Kortom, de Lelylijn gaat ook over een eerlijkere verdeling van oa kapitaal in Nederland.

Like
woensdag 16 oktober
René uit Harkema

Als je een winkeltje opent in een dorpje ben je binnen een jaar weg door de hoge energieprijzen en belastingen, maar door een paar km treinspoor gaat dat allemaal veranderen zeker

Like
woensdag 16 oktober
Shovel uit Harkema

Ook ik ben tegen. Het verschil tussen het noorden en het westen komt omdat de reisafstand ertussen zit. Je kunt nu zelf overwegen om in het noorden of in het westen te gaan wonen. Met de Lelylijn krijgt het noorden toch een soort connectie met het westen en ik denk dat veel mensen in het noorden niet voor niets hier wonen en het zonder de Lelylijn prima vinden.

woensdag 16 oktober
m82 uit Drachten

Gaat er niet komen. 150 rechtzaken verder over onteigening van grond, traject gaat door Natura 2000 .Het spoor aansluiten in Heerenveen, Groningen en Drachten is al vrijwel onmogelijk. En dat station in Drachten komt eerder bij Azeven te liggen oftewel vanaf het centrum is het nog een klere eind . Op papier is het allemaal mooi. Inclusief rechtzaken, uitwerkingen van de scenario's en alle aanpassingen, compensatie en de tijd die het gaat duren ben je rustig het dubbele aan kosten kwijt en 25 jaar.

woensdag 16 oktober
Joris uit De Knipe

Precies die lijn komt er wel een keer rond 2100 gaan onze zieltjes niet meer meemaken

woensdag 16 oktober
boekebaaske uit Damwâld

Wie is die “drachten” die er van profiteert?
Wat het gaat opleveren: meer drukte, meer chaos, de boel wordt duurder, de hollanders kopen nog meer pendelwoningen om de randstedelijke drukte te ontsnappen.
Laat de randstad gekte mooi in de randstad!

woensdag 16 oktober
Dixi01 uit Drachtstercompagnie

Hou toch op met die Lelylijn. Een station/halte zal dan moeten komen op andere kant Drachten (aan de kant van Beetsterzwaag). Dat is 20 minuten fietsen vanaf het huidige busstation. Reistijd van het busstation naar Heerenveen centraal is ook 20 minuten. Dus voor de gemiddelde treinrijder is het voor de Drachtsters geen tijds winst en nutteloze investering. Meer dan 13 miljard mensen, koekoek!!

woensdag 16 oktober
Pieter Postma uit Burgum

Vanaf Heerenveen naar Drachten en van Drachten naar Groningen, de hele natuur/landschap onherstelbaar verwoest. Hoeveel mensen gaan in Drachten opstappen? Wel bekend? NET DWAAN. Prestige object.

woensdag 16 oktober
Kareltje uit Holwert

Kuunen de assielzoekers in iedergeval met een gratis treinkaartje naar de grote stad om te shoppen.

Like
woensdag 16 oktober
himmeldei uit Drachten

Er wordt alleen maar over gepraat

woensdag 16 oktober
helmud uit Bakhuizen

Nog meer mensen uit de randstad die hier komen wonen.Nog meer drukte! Friesland is mooi, houden zo!

woensdag 16 oktober
snoleboleke uit Drachten-Azeven

Hee geen paniek ,die lijn gaat dr nooit komen , voegt niets toe ,zeker geen welvaart, de Betuweroute lijn is t beste voorbeeld

woensdag 16 oktober
René uit Harkema

Werk van het rijk is altijd duurder dan berekend, duurt altijd langer dan gepland en kost altijd een paar bedrijven en zzp’ers de kop.

woensdag 16 oktober
plien uit Burgum

Daarbij komt dat de treinkaartjes onbetaalbaar worden op deze lijn, laat ze goede buslijnen aanleggen,ook voor mensen ophet platteland.

woensdag 16 oktober
Macgregor uit Abbeweer

Het gevolg zal zijn dat we randstedelingen importeren. We moeten ons gelukkig voelen dat we gevrijwaard zijn van alle westerse ellende Wij zitten hier niet te wachten op die misstanden laten we kiezen voor welzijn in plaats van welvaart. Wij zijn nog onder elkaar rust, fatsoen mienskip. Zijn kernwaarden die we te grabbel gooien.

woensdag 16 oktober
eelze2 uit Drachten

Dromers in Drachten.
Dit is een HSL. Geen intercity.
Dat station daar gaat geen HSL stoppen. Echt niet.
Heerenveen is al dubieus, zou hooguit zijn ivm passagiers uit Leeuwarden.

woensdag 16 oktober
diuwer uit Boornbergum

als je in oudega of gorredijk woont heb je dr niks aan

woensdag 16 oktober
Rom uit Surhuisterveen

Sla je slag. Crime sneller heen en terug

woensdag 16 oktober
boerke uit Dokkum

Wel geld voor Lelylijn met dure kaartjes waar de arbeider niets aan heeft en geen geld voor regio-ov wat steeds verder wordt uitgekleedt.

donderdag 17 oktober
advertentie

elcapitan uit Drachten

Zouden er ook veel asielzoekers gratis met de boot van Holwerd naar Ameland gaan?

Zo ja, dan moeten Holwerders zich daar druk om gaan maken! Niet om wat er in Drachten misschien gebeurd, daar hebben zij volgens mij niets meer of minder om. Komt bij, dat ze ook niets met Drachten hebben, maak je dan ook niet druk.
Of ik voor die Lelylijn ben? Als die er komt en ik zou nog leven, ben ik tussen de 90 en 100 jaar. Moet ik mij daar dan nu nog druk om gaan maken?

donderdag 17 oktober
EJM uit Burdaard

Onzin! Puur een prestige project. Niemand schiet er iets mee op. Steek het geld in onderhoud van bruggen, die staan op instorten. Vanuit Drachten prima verbinding naar Groningen of Zwolle. Daarbij, meer dan 80% pakt de auto, goedkoper en sneller. Vergeet niet dat de natuur een opdonder krijgt en rijks projecten aan het eind twee keer zo duur zijn! Stoppen dus

donderdag 17 oktober
westerling uit Westerbroek

jongeren met ambitie trekken weg omdat hier niks is, dus friezen gaan naar de boze randstad :) niet iedereen is bejaard..

donderdag 17 oktober
ati uit Drachten

Niet aan beginnen. 220.000 Extra woningen om die lijn te verantwoorden en de lijn aanleggen om 220.000 extra woningen te verantwoorden om zo als overstort voor het westen te gaan fungeren...

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/809547/noorden-wil-220000-extra-woningen-bouwen-in-ruil-voor-lelylijn-en-nedersaksenlijn

donderdag 17 oktober

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan