Contact
Account
Logo
Zoeken
Zoeken

Ameland vraagt minister aandacht voor oplossing vaargeul

Publicatie: dinsdag 29 oktober

Reacties

Koekenbakkert uit Drachten

Hovercraft veerdienst net als vroeger bij Calais - Dover. Nieuwe veerdam 150-450mio? Hahaha ja waarvan 70% naar consultants zeker?

dinsdag 29 oktober
poezenbeest uit Holwert

Als je ergens de ballen verstand van hebt, moet je misschien maar even je mond houden.

Like
dinsdag 29 oktober
Maritime Pilot uit Dokkum

Idd poezenbeest die koekenbakker uit Drachten heeft nog nooit een hovercraft GEHOORD. Jaren geleden zijn er boringen oid gedaan op het Wad tussen Ameland en de kust bij it Skoar, ja…..door hovercrafts! Wat een verstoring voor vogels en mensen! Maar dat heeft die koekebakker uit Drachten niet gehoord, misschien bestond ie nog niet eens!

Like
dinsdag 29 oktober
Onafhankelijk denker uit Hallum

Twee grote kabels met grote soort container er tussen. Zwevend over wad.

Of dam aanleggen en amelanders niks vertellen. Denken zij dat ze nog op eiland zitten.😜

dinsdag 29 oktober
advertentie

tosca uit Damwâld

Dom praat

Like
woensdag 30 oktober
Onafhankelijk denker uit Hallum

Staat een emo achter, heb je niet begrepen denk ik.
Was met een knipoog 😄😜😜😜

Like
woensdag 30 oktober
Paul Riemersma uit Surhuisterveen

Net als men bij het Duitse Sylt heeft gedaan: een dam met spoorlijn aanleggen. In plaats van per boot is het eiland dan per spoor bereikbaar.


Je zit dan niet meer met het vaargeulprobleem, toch blijft door de beperkte bereikbaarheid het eilandgevoel enigszins bestaan - anders dan wanneer je een asfaltweg op de dam zou aanleggen en mensen met de auto af en aan zouden kunnen reizen.



En anders gewoon een nieuwe veerhaven bij Ferwert. Zoals het nu gaat, is het een gebed zonder end.

dinsdag 29 oktober
Maarten Zeilstra uit Dokkum

Een weg of treintje zou veel beter zijn voor het milieu. Al dat gebagger in de Waddenzee kan niet goed zijn. Je moet de natuur zijn weg laten gaan. Als je niets doet, slibt het wel dicht en kun je asfalt erop gooien 😄

Like
dinsdag 29 oktober
KuifjeDokkum uit Dokkum

Het inzetten van Hovercrafts is een betaalbaardere oplossing dan continue uitbaggeren.... Een vaste verbinding is de beste oplossing!

dinsdag 29 oktober
pkd19 uit Burdaard

Beide totaal onzinnig en niet realistisch,hovercraft kan geen auto's&vrachtverkeer vervoeren,naast dat het een enorm kabaal maakt,en een dam heeft er ooit gelegen vele jaren terug,die is in de loop van de tijd door alle stormen weggespoeld,en je wil het wad nu niet meer in 2 gedeeltes opsplitsen,dan veranderen alle stromingen,naast dat een aantal havens dan alleen nog maar 'buitenom' bereikbaar zijn dan..

Like
dinsdag 29 oktober
Paul Riemersma uit Surhuisterveen

Klopt, de eerdere dam is weggespoeld, maar de stand der techniek is sinds de 19e eeuw aardig vooruit gegaan. We hebben ca. 60 jaar later de Afsluitdijk weten te bouwen, en grofweg 100 jaar later hebben we de Deltawerken gebouwd.


Het opslitsen van de Waddenzee zal onherroepelijk gevolgen voor de stroming hebben. De vraag is in hoeverre dat opweegt tegen de gevolgen van bijv. het continue baggeren. Wat geeft uiteindelijk meer of ergere schade?

Daarbij hoeft de dam natuurlijk niet 100% dicht te zijn. Er kunnen openingen, bijv. duikers, in zitten, zodat water de dam kan passeren.


Dat plezierbootjes dan misschien moeten omvaren wanneer ze van Harlingen naar Schiermonnikoog willen ... Daar zal ik niet wakker om liggen. Maar dat is echt iets persoonlijks.

Like
dinsdag 29 oktober
René uit Harkema

Een weg die met vloed onder water is zou best kunnen

dinsdag 29 oktober
Paul Riemersma uit Surhuisterveen

Ware het niet dat de tijden van eb en vloed van dag tot dag anders zijn.

Erg onhandig als je bijv. voor werk of school vanaf Ameland naar het vasteland moet. De ene keer kun je 's ochtends om 7.00 uur oversteken ... een paar weken later is het dan nog vloed.



Zoiets werkt wellicht voor een eiland als Holy Island, met slechts een minimaal aantal inwoners die nergens naartoe hoeven, maar voor Ameland gaat dat niet werken.

Like
dinsdag 29 oktober
René uit Harkema

Dit soort wegens zijn er al eeuwen, dus het werkt!

Like
woensdag 30 oktober
advertentie

Paul Riemersma uit Surhuisterveen

Ja, dit soort toegangswegen zijn er al eeuwen. Ik ontken ook niet dat het werkt. Het is alleen niet iets wat voor eender welk eiland in een waddengebied werkt. Het heeft serieuze gevolgen voor de bereikbaarheid van het eiland en het dagelijks leven van eilandbewoners.

Daarbij zit je naast het probleem dat ik eerder benoemde, met het probleem dat de zeespiegel stijgt en de Waddenbodem zakt. Over een aantal jaar komt die weg bij eb niet meer droog te staan

Ten slotte heb je nog dat als er een weg ligt, mensen dan massaal met de auto naar het eiland gaan. Wil men dat wel, Ameland met auto's overspoelen?

Dan kun beter net als bij het Duitse Sylt een dam met spoorlijn aanleggen. Geen gedoe met wisselende oversteektijden (handig voor eilandbewoners die op het vasteland werken of naar school gaan), maar het eiland wordt ook niet overspoeld met auto's.

Like
woensdag 30 oktober
René uit Harkema

Probleempjes , het mag eigenlijk geen naam hebben

Like
woensdag 30 oktober
Ut &thûs uit Drachten

Kleinere boten voor personen en fietsers, 3 x een afvaart voor transport

dinsdag 29 oktober
Polvo53 uit Drogeham

Als we de natuur willen herstellen dan zou de oorspronkelijke duinenrij tussen de eilanden weer herstelt moeten worden want dat was de oorspronkelijke kustlijn tot halverwege Denemarken aan toe.
Maar een weg er naartoe kan ook, Denemarken heeft naar diverse eilanden al wegens liggen.

dinsdag 29 oktober
Donkerwite pyt uit Heineburen

Leg er een (Spoor) weg met een paar onderdoorgangen en bruggen dan veranderd er weinig aan de stroming en is het eiland goed bereikbaar!
En dat gelul van die dam is weggespoeld is Bulshit er kan een houdbare dam liggen!
Kijk naar de afsluitdijk!

dinsdag 29 oktober
krektwat uit Burgum

Nieuwe veerhaven bij ferwert. Door het baggeren zwemt er geen vis meer in het waddengebied onder Ameland. Dat baggeren is funest voor het waterleven.

woensdag 30 oktober
Herman uit Drachten

Kabbelbaan met bakjes net als een skilift 🤣

woensdag 30 oktober
ursus uit Damwâld

Sou in tunnel de oplossing wéze kinne?

woensdag 30 oktober
Polvo53 uit Drogeham

Nee, die loopt vol gas, dan krijg je een enorme gaspijp naar het vaste land.🤣

Like
woensdag 30 oktober
Paul Riemersma uit Surhuisterveen

Een tunnel zou, denk ik, ook wel een oplossing kunnen zijn.

Ik zou er dan wel voor pleiten dat het een tunnel à la Kanaaltunnel wordt. Dus niet vrij toegankelijk voor auto's. Anders krijg je gegarandeerd dat Ameland met auto's overspoeld wordt.

Like
woensdag 30 oktober
bijzonder uit Drachten

Dat vind ik ook een goede oplossing/ idee. En wat er tegenwoordig allemaal gebouwd wordt moet dit niet zo'n moeilijk klusje zijn.

Like
woensdag 30 oktober
Polvo53 uit Drogeham

Niet moeilijk, maar wel erg kostbaar.
10 km tunnel onder het wad door, ik voorzie al een hausse aan rechtszaken in het verschiet.

Like
woensdag 30 oktober
Paul Riemersma uit Surhuisterveen

Aangezien het om het Waddengebied gaat, komt die hausse aan rechtszaken er hoe dan ook, ongeacht of men nou kiest voor het verbeteren van de huidige verbinding, het verplaatsen van de veerhaven, het aanleggen van een dam, een tunnel ...

Like
woensdag 30 oktober
Fabeltjeskrant uit Nij Beets

Een grote platbodem bouwen, hoef je ook niet meer te baggeren.

woensdag 30 oktober
MijnOpinieVoorU uit Drachten

Vaste lijnvlucht, enige oplossing.

woensdag 30 oktober
krektwat uit Burgum

Precies. Ze hebben een airstrip op Ameland. Vanaf airstrip Drachten zou er een mooie lijnvlucht opgezet kunnen worden. 😂

Like
woensdag 30 oktober
Polvo53 uit Drogeham

Leuk voor passagiers, maar wel een stuk duurder kaartje, lastig voor vracht en auto's.

Like
woensdag 30 oktober
Paul Riemersma uit Surhuisterveen

Even flink buiten de kaders gedacht: flinke lading zand opspuiten en Ameland met Terschelling fuseren.

Stapt men in Harlingen op de boot, kan de veerhaven in Holwert opgedoekt worden.


Evt. Vlieland ook meteen meefuseren, heb je bij storm een mooie barrière om het vasteland te beschermen tegen opstuwend water vanaf de Noordzee.

woensdag 30 oktober
Andre Bijlsma uit Heerenveen

De huidige vaarweg aanhouden het wordt eens tijd dat die stokoude boten er uit gaan ze kunnen nu vandaag de dag vast betere bouwen die minder diep steken en zuiniger met brandstof omgaan

woensdag 30 oktober
René uit Harkema

De veerboten die er nu varen hebben een diepgang van 1,70m max beladen. De vaargeul is 3,5 tot 5m diep.

Like
donderdag 31 oktober
Andre Bijlsma uit Heerenveen

Dankjewel

Like
donderdag 31 oktober
pob uit Drachten

ze willen niks met vasteland te maken hebben toch lekker laten vergaan die apelanders

donderdag 31 oktober
jondan uit Buitenpost

Monorail, milieu vriendelijk en kan gewoon 24 uur operationeel zijn

donderdag 31 oktober
Paul Riemersma uit Surhuisterveen

... en is totaal niet realistisch.

Hoe zie je met een monorail bijv. het goederenvervoer naar naar het eiland voor je? Hoe gaan eilandbewoners met de auto de oversteek maken?

Like
vrijdag 1 november

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan