Ameland vraagt minister aandacht voor oplossing vaargeul
Publicatie: dinsdag 29 oktober
Reacties
Idd poezenbeest die koekenbakker uit Drachten heeft nog nooit een hovercraft GEHOORD. Jaren geleden zijn er boringen oid gedaan op het Wad tussen Ameland en de kust bij it Skoar, ja…..door hovercrafts! Wat een verstoring voor vogels en mensen! Maar dat heeft die koekebakker uit Drachten niet gehoord, misschien bestond ie nog niet eens!
Dom praat
Net als men bij het Duitse Sylt heeft gedaan: een dam met spoorlijn aanleggen. In plaats van per boot is het eiland dan per spoor bereikbaar.
Je zit dan niet meer met het vaargeulprobleem, toch blijft door de beperkte bereikbaarheid het eilandgevoel enigszins bestaan - anders dan wanneer je een asfaltweg op de dam zou aanleggen en mensen met de auto af en aan zouden kunnen reizen.
En anders gewoon een nieuwe veerhaven bij Ferwert. Zoals het nu gaat, is het een gebed zonder end.
Beide totaal onzinnig en niet realistisch,hovercraft kan geen auto's&vrachtverkeer vervoeren,naast dat het een enorm kabaal maakt,en een dam heeft er ooit gelegen vele jaren terug,die is in de loop van de tijd door alle stormen weggespoeld,en je wil het wad nu niet meer in 2 gedeeltes opsplitsen,dan veranderen alle stromingen,naast dat een aantal havens dan alleen nog maar 'buitenom' bereikbaar zijn dan..
Klopt, de eerdere dam is weggespoeld, maar de stand der techniek is sinds de 19e eeuw aardig vooruit gegaan. We hebben ca. 60 jaar later de Afsluitdijk weten te bouwen, en grofweg 100 jaar later hebben we de Deltawerken gebouwd.
Het opslitsen van de Waddenzee zal onherroepelijk gevolgen voor de stroming hebben. De vraag is in hoeverre dat opweegt tegen de gevolgen van bijv. het continue baggeren. Wat geeft uiteindelijk meer of ergere schade?
Daarbij hoeft de dam natuurlijk niet 100% dicht te zijn. Er kunnen openingen, bijv. duikers, in zitten, zodat water de dam kan passeren.
Dat plezierbootjes dan misschien moeten omvaren wanneer ze van Harlingen naar Schiermonnikoog willen ... Daar zal ik niet wakker om liggen. Maar dat is echt iets persoonlijks.
Ware het niet dat de tijden van eb en vloed van dag tot dag anders zijn.
Erg onhandig als je bijv. voor werk of school vanaf Ameland naar het vasteland moet. De ene keer kun je 's ochtends om 7.00 uur oversteken ... een paar weken later is het dan nog vloed.
Zoiets werkt wellicht voor een eiland als Holy Island, met slechts een minimaal aantal inwoners die nergens naartoe hoeven, maar voor Ameland gaat dat niet werken.
Ja, dit soort toegangswegen zijn er al eeuwen. Ik ontken ook niet dat het werkt. Het is alleen niet iets wat voor eender welk eiland in een waddengebied werkt. Het heeft serieuze gevolgen voor de bereikbaarheid van het eiland en het dagelijks leven van eilandbewoners.
Daarbij zit je naast het probleem dat ik eerder benoemde, met het probleem dat de zeespiegel stijgt en de Waddenbodem zakt. Over een aantal jaar komt die weg bij eb niet meer droog te staan
Ten slotte heb je nog dat als er een weg ligt, mensen dan massaal met de auto naar het eiland gaan. Wil men dat wel, Ameland met auto's overspoelen?
Dan kun beter net als bij het Duitse Sylt een dam met spoorlijn aanleggen. Geen gedoe met wisselende oversteektijden (handig voor eilandbewoners die op het vasteland werken of naar school gaan), maar het eiland wordt ook niet overspoeld met auto's.
Kleinere boten voor personen en fietsers, 3 x een afvaart voor transport
Als we de natuur willen herstellen dan zou de oorspronkelijke duinenrij tussen de eilanden weer herstelt moeten worden want dat was de oorspronkelijke kustlijn tot halverwege Denemarken aan toe.
Maar een weg er naartoe kan ook, Denemarken heeft naar diverse eilanden al wegens liggen.
Kabbelbaan met bakjes net als een skilift 🤣
Even flink buiten de kaders gedacht: flinke lading zand opspuiten en Ameland met Terschelling fuseren.
Stapt men in Harlingen op de boot, kan de veerhaven in Holwert opgedoekt worden.
Evt. Vlieland ook meteen meefuseren, heb je bij storm een mooie barrière om het vasteland te beschermen tegen opstuwend water vanaf de Noordzee.
De huidige vaarweg aanhouden het wordt eens tijd dat die stokoude boten er uit gaan ze kunnen nu vandaag de dag vast betere bouwen die minder diep steken en zuiniger met brandstof omgaan
Dankjewel
ze willen niks met vasteland te maken hebben toch lekker laten vergaan die apelanders
Monorail, milieu vriendelijk en kan gewoon 24 uur operationeel zijn
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan