Contact
Account
Logo
Zoeken
Zoeken

Snelheidsbeperking op 'gevaarlijke stukje Centrale As'

Publicatie: woensdag 8 januari

Reacties

blackman uit Drachten

En nu ook controleren op deze snelheid!!!

16 uur geleden
slokje uit Burgum

Zo jammer dat er eerst weer iets ernstigs moest gebeuren voordat er maatregelen komen

16 uur geleden
bijzonder uit Drachten

Preventief of correctief?

Als de provincie preventief onderzoek had uitgevoerd dan was mogelijk tijdens de aanleg van de as al gekozen voor andere opties.

Dus gewoon mosterd na de maaltijd en omdat er nu slachtoffers zijn gevallen moet de Provincie dus echt handelen.

Gewoon nu het probleem oplossen en dat valt echt onder de terminologie correctief.

En is men nu er verder van overtuigd dat 70 km per uur het probleem tijdelijk oplost?

We wachten de komende periode af en hopelijk zal de snelheidsbeperkende maatregel nu eerst voldoende zijn.

Want ja je moet er maar achter komen in het onderzoek dat je een foutje hebt gemaakt.

16 uur geleden
Jan Jelle uit Burgum

Ik ben er de bewuste donderdagavond langs gereden en op de ovonde bij Hurdegaryp was helemaal niets aan de hand. Geen hagel of natheid op de weg. Pas na Noardburgum werd de weg glad door hagel die op het wegdek bleef liggen.

De hagelbui was echt plaatselijk en op de Boppewei eindigde ook een auto in de sloot. Dat was in dezelfde cirkel van 2 / 3 kilometer. Het was wel opvallend dat er op de westelijke rijbaan veel meer hagel langs dan op de oostelijke rijbaan.

Like
14 uur geleden
advertentie

Sjakie de Vries uit Garyp

En gelijk weer die onzin opmerkingen dat het op voorhand voorkomen had kunnen worden enz enz.

Nederland is een land met percentage gewijs zeer weinig verkeersdoden. Je kunt niet ieder scenario nabootsen en op voorhand alles uitsluiten.

Absoluut vreselijk dat er meerdere ongelukken zijn gebeurd in de afgelopen periode laten we dat voorop stellen.

16 uur geleden
Dat bin ik uit Eanjum

Amen

Like
15 uur geleden
bijzonder uit Drachten

Skakie; je mag het onzin opmerkingen vinden maar als er onderzoek wordt uitgevoerd dan is er echt wel wat aan de hand.

Wegen moeten aan allerlei normen en richtlijnen voldoen. Het kan bv zomaar zijn dat het afschot op dit deel onvoldoende is.

En het is een gegeven dat op dit stukje inmiddels meerdere ongevallen hebben plaatsgevonden.
En het is een gegeven dat je als weggebruiker de weg veilig kunt gebruiken.

Maar ja jij vind dit onzin.

Want dat er nu in een keer een vangrail aangebracht wordt i.v.m extra veiligheid is ook maar onzin toch?

Like
13 uur geleden
sharky uit Dokkum

Kinne we weer moai over de 'kerken' naar Liwadden.

15 uur geleden
Polvo53 uit Drogeham

Tijdens winterse buien met hagel wordt het gedeelte spekglad. "Het is niet duidelijk wat de oorzaak van de ongevallen is."

Tja, wat moet ik daar nu van zeggen...

15 uur geleden
Jan uit Boarnwert

De centrale as is een oersaaie weg voor bestuurders, daardoor zie je heel veel bestuurders ‘appen’ onderweg. En dat in combinatie met snelheidverschilen geeft risico’s. Controle is nodig !!

15 uur geleden
tweintig uit Kootstertille

Op elke weg zitten bestuurders te appen. Elke weg is in principe oersaai. De maximumsnelheid op dit traject is 100km/u. Er zitten alleen veel semi-Max Verstappens die menen dat de Centrale As een racebaan is.

Like
10 uur geleden
japio72 uit De Westereen

Het betreffende stuk weg ligt niet beschermd door geluidswallen en iets verhoogd tov de omgeving,en zal bij lagere temperaturen ook eerder afkoelen en glad worden dan de rest van de centrale as,
Bij gladheid waarschuwen ze vaak voor op en afritten, bruggen en viaducten,
Ik denk (mss heb ik volledig mis) dat daar een deel van het probleem zit,
En de snelheid, het is tenslotte een mooie "aanloop" vanuit dokkum

15 uur geleden
pdklh uit Damwâld

In de luwte van de geluidswal en Sanjes safari vriest het sneller op en blijven sneeuw- en hagelresten ook langer liggen. Bovendien is op grote delen van de Sintrale As de afwatering erg matig. Ik rij alle dagen over de As en de Wâldwei, met nat wegdek heb je op de As een spray achter de auto aan en dat is op de Wâldwei lang zo erg niet. Ik denk dat het ten dele ook met het soort gebruikte asfalt heeft te maken.

Like
9 uur geleden
rienk52 uit Harkema

Normaal bij winterse buien pas je zelf je snelheid aan

15 uur geleden
advertentie

stormvloed uit Twijzel

Het is de folie onder het asfalt het water kan niet meer weg.
Bij de aanleg met folie is er over gesproken , dat het een gevaarlijke weg gedeelte zou worden.
Het werd toen aangelegd wegens bodem vervuiling.
Menggranulaat paste men eerst toe , als fundering van de asfalt weg.
Maar dit mocht niet in het bodem water komen.
Een andere fundering methode met folie er onder zo dat het water niet in de bodem verdwijnt.
En nou is het een gevaarlijke weg gedeelte geworden.
Bij overvloedig water.
😒😒😒😒😒😒😒😒

14 uur geleden
Maritime Pilot uit Dokkum

ALLES voor t klimaat!!!
Je ziet het resultaat!!!

Like
13 uur geleden
outsider uit Damwâld

Je mag toch aannemen dat het water goed wordt afgevoerd...
Dan zou de middenberm een vijver moeten zijn.
Als het goed is liggen er geindbakken aan de zijkant.
Menggranulaat? Hoogovenslakken zul je bedoelen daar wordt subsidie voor verleend.

Like
12 uur geleden
Richard uit Wier

Kijk, dit is een goed onderbouwde reactie en is denk ook het euvel.
Lijkt meer dan logisch, wegdek blijft zeiknat en beetje vorst of kou zorgt al voor een spiegel.

Anders dan al die standaard aannames

Like
20 minuten geleden
musky uit Rinsumageast

Als het kalf verdronken is demt men de put.

13 uur geleden
outsider uit Damwâld

De put is nog niet gedempt: het risico is beheerst.

Like
12 uur geleden
pruttelpot uit De Westereen

Ik rij er dagelijks langs, de weg is prima, de mensen die er rijden zijn het probleem, het is verschrikkelijk wat er is gebeurd, maar wat ik bijzonder vind is dat er net voor een ongeluk iedereen nog netjes door rijdt, dan opeens is het mis, ( veranderen van rijbaan, appje,knoeien met de radio,telefoon aan het oor,enz

12 uur geleden
Mplwd uit Gytsjerk

Het water blijft ook in de bocht liggen bij afrit de westereen vanaf dokkum.

11 uur geleden
Gerjanda Lei-Faasse uit Dokkum

Er wordt veel te hard gereden op de centrale as.
Het kan wel wat minder hard,dat is ook veel veiliger.

7 uur geleden
Carel uit Twijzelerheide

Alle bovenstaanden maar even solliciteren bij rijkswaterstaat.

6 uur geleden
bijzonder uit Drachten

Het zou mooi zijn dat het resultaat van het onderzoek openbaar wordt gemaakt.

59 minuten geleden

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan