Snelheidsbeperking op 'gevaarlijke stukje Centrale As'
Publicatie: woensdag 8 januari
Reacties
Preventief of correctief?
Als de provincie preventief onderzoek had uitgevoerd dan was mogelijk tijdens de aanleg van de as al gekozen voor andere opties.
Dus gewoon mosterd na de maaltijd en omdat er nu slachtoffers zijn gevallen moet de Provincie dus echt handelen.
Gewoon nu het probleem oplossen en dat valt echt onder de terminologie correctief.
En is men nu er verder van overtuigd dat 70 km per uur het probleem tijdelijk oplost?
We wachten de komende periode af en hopelijk zal de snelheidsbeperkende maatregel nu eerst voldoende zijn.
Want ja je moet er maar achter komen in het onderzoek dat je een foutje hebt gemaakt.
Ik ben er de bewuste donderdagavond langs gereden en op de ovonde bij Hurdegaryp was helemaal niets aan de hand. Geen hagel of natheid op de weg. Pas na Noardburgum werd de weg glad door hagel die op het wegdek bleef liggen.
De hagelbui was echt plaatselijk en op de Boppewei eindigde ook een auto in de sloot. Dat was in dezelfde cirkel van 2 / 3 kilometer. Het was wel opvallend dat er op de westelijke rijbaan veel meer hagel langs dan op de oostelijke rijbaan.
En gelijk weer die onzin opmerkingen dat het op voorhand voorkomen had kunnen worden enz enz.
Nederland is een land met percentage gewijs zeer weinig verkeersdoden. Je kunt niet ieder scenario nabootsen en op voorhand alles uitsluiten.
Absoluut vreselijk dat er meerdere ongelukken zijn gebeurd in de afgelopen periode laten we dat voorop stellen.
Skakie; je mag het onzin opmerkingen vinden maar als er onderzoek wordt uitgevoerd dan is er echt wel wat aan de hand.
Wegen moeten aan allerlei normen en richtlijnen voldoen. Het kan bv zomaar zijn dat het afschot op dit deel onvoldoende is.
En het is een gegeven dat op dit stukje inmiddels meerdere ongevallen hebben plaatsgevonden.
En het is een gegeven dat je als weggebruiker de weg veilig kunt gebruiken.
Maar ja jij vind dit onzin.
Want dat er nu in een keer een vangrail aangebracht wordt i.v.m extra veiligheid is ook maar onzin toch?
Kinne we weer moai over de 'kerken' naar Liwadden.
De centrale as is een oersaaie weg voor bestuurders, daardoor zie je heel veel bestuurders ‘appen’ onderweg. En dat in combinatie met snelheidverschilen geeft risico’s. Controle is nodig !!
Op elke weg zitten bestuurders te appen. Elke weg is in principe oersaai. De maximumsnelheid op dit traject is 100km/u. Er zitten alleen veel semi-Max Verstappens die menen dat de Centrale As een racebaan is.
Het betreffende stuk weg ligt niet beschermd door geluidswallen en iets verhoogd tov de omgeving,en zal bij lagere temperaturen ook eerder afkoelen en glad worden dan de rest van de centrale as,
Bij gladheid waarschuwen ze vaak voor op en afritten, bruggen en viaducten,
Ik denk (mss heb ik volledig mis) dat daar een deel van het probleem zit,
En de snelheid, het is tenslotte een mooie "aanloop" vanuit dokkum
In de luwte van de geluidswal en Sanjes safari vriest het sneller op en blijven sneeuw- en hagelresten ook langer liggen. Bovendien is op grote delen van de Sintrale As de afwatering erg matig. Ik rij alle dagen over de As en de Wâldwei, met nat wegdek heb je op de As een spray achter de auto aan en dat is op de Wâldwei lang zo erg niet. Ik denk dat het ten dele ook met het soort gebruikte asfalt heeft te maken.
Normaal bij winterse buien pas je zelf je snelheid aan
Het is de folie onder het asfalt het water kan niet meer weg.
Bij de aanleg met folie is er over gesproken , dat het een gevaarlijke weg gedeelte zou worden.
Het werd toen aangelegd wegens bodem vervuiling.
Menggranulaat paste men eerst toe , als fundering van de asfalt weg.
Maar dit mocht niet in het bodem water komen.
Een andere fundering methode met folie er onder zo dat het water niet in de bodem verdwijnt.
En nou is het een gevaarlijke weg gedeelte geworden.
Bij overvloedig water.
😒😒😒😒😒😒😒😒
ALLES voor t klimaat!!!
Je ziet het resultaat!!!
Kijk, dit is een goed onderbouwde reactie en is denk ook het euvel.
Lijkt meer dan logisch, wegdek blijft zeiknat en beetje vorst of kou zorgt al voor een spiegel.
Anders dan al die standaard aannames
Ik rij er dagelijks langs, de weg is prima, de mensen die er rijden zijn het probleem, het is verschrikkelijk wat er is gebeurd, maar wat ik bijzonder vind is dat er net voor een ongeluk iedereen nog netjes door rijdt, dan opeens is het mis, ( veranderen van rijbaan, appje,knoeien met de radio,telefoon aan het oor,enz
Er wordt veel te hard gereden op de centrale as.
Het kan wel wat minder hard,dat is ook veel veiliger.
Alle bovenstaanden maar even solliciteren bij rijkswaterstaat.
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan