Chaos compleet bij Friese bussen: 'Chauffeurs huilen, klanten woedend'
Publicatie: donderdag 16 januari
Reacties
Net de directeuren. mar it Ryk verd..md der foar te beteljen
Jouwe ljever jild út foar de rânestêd
Miene dat it hjir wol kin foar in skeintsje
Ze hebben er schijnbaar geen zin meer in. Mijn zoon stak vanmorgen zijn hand op om aan te geven dat hij mee wilde en de chauffeur steekt zijn hand op en rijd door..?
Tja, ergens moet tijd worden ingehaald. Wij willen amper betalen voor openbaar-vervoer. Kwantiteit etc.
Zoals?
QUrsus. De bussen hebben in ieder geval dan de juiste kleur zoals FRAM vroeger was.
Mijn broer reed nog voor De, NTM, verzorgde tot 1 april 1971 busvervoer. Toen ging het bedrijf samen met NOF op in de FRAM. Overgenomen van "https://wiki.ovinnederland.nl/w/index.
https://www.frieslandrail.nl/dokkumer-lokaaltje/
Lachen zo'n document:
* Er is geen vaste telefoon op de stalling en in de kantine , zodat je kan bellen als er
geen bus of podauto is.
* Wanneer krijgen we de televisie weer in de kantine op het station in Leeuwarden?
Ik zou ook huilen als chauffeur zijnde als er geen vaste telefoon of TV is op mijn werk.
Alle gekheid op een stokje: hoofdzaken, bijzaken. Wat zijn belangrijke problemen? En wat kan wel even wachten?
Lijkt me duidelijk.
Ik weet uit ervaring dat het er niet beter op geworden is.
It is skandalich hoe’t Qbuzz it iepenbier ferfier yn Fryslân behannelet. Feiligensproblemen lykas ûntbrekkende dodehoekspiegels en minne ferljochting bringe net allinnich sjauffeurs, mar ek passazjiers en oaren yn gefaar. Loslizzende banken en bussen dy’t earder skelters lykje, litte in folslein gebrek oan ûnderhâld sjen.
De tsjinstregeling is in grap – krappe rydtiden en gjin pauzes meitsje it ûnmooglik om it wurk feilich en fatsoenlik út te fieren. It personiel stiet op barsten, en wa kin harren dat kwea nimme?
As Qbuzz net per direkt mei oplossingen komt, moat de provinsje harren konsesje yn twifel lûke. Fryslân fertsjinnet net sok amateurisme.
Dit was vorigg jaar al bekend dat het gebeuren zou. Qbuzz komt afspraken ook in Groningen Drenthe niet na.
1 grote rotzooi, veel niet op tijd, te krappe dienstindeling. Navigatiesystemen werken niet.
Ik hoop de de busreizigers zich een beetje inhouden tegenover de chauffeurs. Zij kunnen er ook niets aan doen dat de logistiek en planning helemaal ruk is. Denk dat de chauffeurs hun uiterste best doen om het zo goed mogelijk te doen. Weet niet of het handig is om alle problemen die er zijn in een PDF online te zetten. Staan ook dingen in die niets met de dienstregeling te maken hebben. De TV in de kantine wordt hoogstwaarschijnlijk gebruikt voor routeplanning en tijden weer te geven.
Het is inderdaad een grote puinhoop bij Q- buzz. De overstaptijden zijn te krap of zijn er vaak helemaal niet, zodat je op de eerst volgende bus moet wachten en die is dan ook weer vaak te laat. Gevolg: aansluiting trein gemist en te laat op het werk. En dat iedere dag weer, ook op de terug reis. Chauffeurs die nog maar net het benodigde rijbewijs hebben, onzeker en daardoor gevaarlijk rijgedrag. Slecht onderhouden, vieze bussen. Denderen langs mijn woning, waardoor ik( en andere omwonenden) het idee krijg dat deze bussen veel zwaarder zijn en meer geluidsoverlast veroorzaken. Laat de provincie Friesland a.u.b. Arriva weer als vervoerder nemen en niet langer afwachten. In Groningen en Drenthe is het ook een puinhoop met Q- buzz, er is echt geen verbetering met deze vervoerder te verwachten. Ik adviseer de bus reizigers niet te betalen voor dit slechte, ronduit gevaarlijke ov te betalen.
Provincie is de lachende derde.
Die klachtenlijst is echt absurd lang. Ik zou als buschauffeur mn werk neerleggen zolang niet 70% of 80% minstens opgelost is.
Belangrijkste hierin zijn wat mij betreft de arbeidsomstandigheden en verkeersveiligheid, maar constateringen dat de ene bus wel een prullenbak heeft en een andere niet … los dat achter de schermen op.
De klachtenlijst is overigens minder lang dan het lijkt: veel van de klachten die de bonden in de lijst opsommen (zie de bijlage) komen overeen en gaan over hetzelfde punt, er zit dus vrij veel herhaling in waarmee het ernstiger lijkt dan het is. Achtmaal een opmerkingen maken over spiegels telt natuurlijk gewoon maar als één manco.
Ofwel, er is evenveel op te merken hoe de bonden dit communiceren als er op Qbuzz is aan te merken. Ik zou zeggen: ga in gesprek en fix het.
Even terugkomend op mijn vorige reactie, ik ben zelf chauffeur en ervaar niet zoveel problemen. Maar dat is omdat ik mijzelf ook inzet en er wel voor zorg dat ik zo punctueel mogelijk van A naar B kom. Enkele klachten zijn dubbel en sommige kloppen totaal niet. Maar ja, hoe saai zal de wereld zijn als men niets te klagen heeft.
Hiermee ontken ik niet dat er problemen zijn, maar het is niet zo slecht als wat er geschetst word.
Er wordt keihard gewerkt aan oplossingen. Daarnaast is de oude vervoerder Arriva erg tegenwerkend geweest in de overgangsperiode met meerdere rechtzaken waardoor Qbuzz een veel te korte tijd had om zich voor te bereiden na de definitieve toezegging dat Qbuzz het busvervoer in Friesland mocht verzorgen.
Ik begrijp dat er onvrede is, maar de samenloop van omstandigheden is niet heel gunstig en zorgt voor problemen.
In de media wordt echter nooit de oorzaak van de problemen vermeld.
Ik hoop dan ook voor alle reizigers dat de problemen zo snel mogelijk voorbij zullen zijn!
Om punctueel te kunnen rijden heb je wel een bus nodig.
Ze hadden het beter nog een jaar kunnen uitstellen. Nu komt er nog een rechtzaak/ bodemprocedure..
Had dat afgewacht en had het in dec 2025 in laten gaan.
Ik ben wel benieuwd naar de verschillen in aanbesteding van beide partijen.
Als je xo in het nieuws hoort zijn er in het hele land problemen , dan snap ik niet dat provincie s nog met zo n partij in zee gaan?
Beter om 1 busmaatschappij te hebben zoals vroeger.
Ik heb 98% van de tijd een bus gehad sinds de start van de nieuwe concessie.
Echter zijn er helaas schades gereden aan een behoorlijk aantal bussen waardoor er dus noodgedwongen meer stilstaat dan nodig. Dat is niet iets waar het bedrijf iets aan kan doen.
En die bodemprocedure is totaal onnodig, Arriva heeft verloren en daar moeten ze zich bij neerleggen. Ze hebben al eerder flink moeilijk lopen doen bij een concessiewissel van Arriva naar Qbuzz...
Men wil tegenwoordig echter dat alles direct perfect loopt en gaat klagen om elk klein dingetje.
Qbuzz de kwibus qwa vervoer !!
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan