Contact
Account
Logo
Zoeken
Zoeken

Waddeneilanden worstelen met hoge veerboottarieven

Publicatie: vrijdag 14 februari

Reacties

Swaplans uit Dokkum

Een wadweg met tol naar Ameland zou een zeer reeële optie zijn!

14 uur geleden
krektwat uit Burgum

Dat word niks. Het wad is zo dynamisch dat de weg constant onder het slib zou komen te zitten na elke vloedcyclus. Dan zou er 2x per dag een veegauto over heen moeten om de weg schoon te maken.
En daar komt bij dat eb en vloed elke dag met een half uur verschuiven. Dus je kunt nooit op een regelmatig tijdstip de oversteek maken.

Like
14 uur geleden
René uit Harkema

Die weg is niet zo lang als de vaarroute, want die volgt de natuurlijke stroom.
De veerboot ligt vol beladen 1.70 diep, er zijn genoeg boten die dieper liggen, dus dat baggeren is niet alleen voor de veerdienst

Like
14 uur geleden
René uit Harkema

Eb en vloed kun je in de constructie weer gebruiken om de weg schoon te houden, verder is het verschil eb/vloed 1 meter? Dus het grootste gedeelte van de dag kan de weg gebruikt worden. Zulke wegens werden 1000 jaar geleden al zo ontworpen, dus het kan

Like
14 uur geleden
advertentie

Paul Riemersma uit Surhuisterveen

Ja, wadwegen zijn mogelijk. Die worden inderdaad al eeuwenlang toegepast. Maar door alleen dat te benoemen, ben je wel selectief aan het winkelen voor je argumenten.

In de tijd dat die wadwegen gangbaar waren, waren eilanden veel meer op zichzelf gericht en aangewezen. Tegenwoordig is er maatschappelijk en economisch veel meer verbinding met het vasteland, in ieder geval als je naar de Waddeneilanden kijkt.

Bij eilanden als Holy Island - dat eerder als voorbeeld werd genoemd - is die binding minder sterk. Dat liet degene die de wadweg opperde, gemakshalve even achterwege.


En dan kan zo'n wadweg het grootste deel van de dag wel begaanbaar zijn, maar dat laat de dagelijkse tijdsverschuiving van eb en vloed onverlet.

Hoe zie je dat voor je voor kinderen die op het vasteland naar school gaan als het om bijv. 7.30 uur nog volop vloed is?

'Ja, sorry, meneer. Ik kon niet op tijd zijn. De wadweg was pas om 10.00 uur begaanbaar.'

Like
13 uur geleden
René uit Harkema

In de coronatijd kregen ze via internet les, dat kan dan ook op deze dagen. Om hoeveel leerlingen hebben we het?

Like
12 uur geleden
Paul Riemersma uit Surhuisterveen

"In de coronatijd kregen ze via internet les"

En dat was echt een denderend succes!

Like
11 uur geleden
René uit Harkema

Dit is niet elke dag hè , 1 keer in de 2 weken een paar uurtjes

Like
10 uur geleden
Keessie65 uit Marrum

Twee personen op de fiets met hondje achterop, bijna € 75 . Bezopen . Kom er graag maar de overtocht en tijden zijn zeer onbetrouwbaar en die prijzen slaan nergens op.

14 uur geleden
MijnOpinieVoorU uit Drachten

Met de bus van Drachten naar Groningen op en neer zal niet veel goedkoper zijn gok ik...

14 uur geleden
Sainabu uit Drachten

€18,-

Like
12 uur geleden
stalker uit Marum

ga niet meer op vakantie na ameland kost een gods vermogen met de auto

14 uur geleden
raarmaarwaar uit Kollum

Hoovercraft is dat wat? Geen last van uitbaggeren.

13 uur geleden
Frieskk uit Drachten

Zeuren over veerboottarieven? Ga eerst even mekkeren dan over de prijzen van hotels op de Waddeneilanden. Tussen de 185 en 270 euro per nacht. 10 dagen naar Portugal met het vliegtuig is goedkoper dan 2 dagen naar Terschelling.

13 uur geleden
advertentie

Paul Riemersma uit Surhuisterveen

Ik heb het wel vaker geopperd: een spoordam (natuurlijk met openingen vanwege de stroming), zoals die ook naar Sylt ligt.


Dan is het eiland goed bereikbaar, maar doordat er alleen een (auto)trein rijdt - dus geen hausse aan auto's - houd je toch dat eilandidee.


De eerdere dam is weggespoeld, maar sinds de 19e eeuw zijn er vele technische ontwikkelingen geweest. We hebben ondertussen de Afsluitdijk aangelegd, de Deltawerken ...

13 uur geleden
krektwat uit Burgum

Je kunt er een weg op palen bouwen waar de stroming van het Wad geen last heeft, maar dan zit je weer met milieuclubs die het horizonvervuiling vinden een aanslag op de natuur, vogels etc. In Denemarken hebben ze wel zoiets gebouwd toen de milieuclubs nog niet zoveel macht hadden bij 1 van hun waddeneilanden alleen heeft dat de inkomsten van de lokale horeca, winkels etc. verpest, omdat mensen dan hun eigen drinken eten etc. van het vaste land mee nemen.

Like
12 uur geleden
Paul Riemersma uit Surhuisterveen

Daarom ook geen 'gewone' dam (of brug), maar een spoordam (of spoorbrug), zoals bij Sylt.

Dan is het eiland wel beter bereikbaar, maar heb je nog steeds niet dat mensen vrij met de auto kunnen komen (en alle navenante problemen).

Like
11 uur geleden
pkd19 uit Burdaard

Dan zit je wel dat je er minimaal 2 bruggen in moet bouwen voor andere scheepvaart en de bruine vloot,ofwel niet een haalbare kaart,naast dat je de stromingen daarmee compleet om zeep helpt,net zoals een waddenweg ook een bezopen idee is..

Like
10 uur geleden
Donkerwite pyt uit Heineburen

Gewoon een vaste weg met hier en daar een onderdoorgang voor de Fauna en stroming!
Dat bespaart zoveel geld!
Dat baggere is geld in de zee smijten met bakken vol!

11 uur geleden
raarmaarwaar uit Kollum

Een kabelbaan?

11 uur geleden
Jon smit uit Harkema

Wat een zeikerds, dan ga je toch niet wat heb je daar te zoeken als je er niet woont. En geld andersom ook als het niet voor werk is heb je aan de overkant ook niets te zoeken en als je af en toe wel wat hebt aan de andere kant wat maakt die paar euro dan nog uit. Mensen hebben moeite met de torenhoge prijzen in de bus en vooral de trein maar op Ameland zitten ze te jammeren dat ze niet voor 1 hele euro een boottocht kunnen maken met alles erop en eraan.

11 uur geleden
Marco Bijl uit Houtigehage

Ik ben net naar Schier geweest
17,23 retour
En was de bus op het eiland ook nog gratis ;)
Dus ik weet niet op welk tijdstip men gereisd heeft?

10 uur geleden

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan