Waddeneilanden worstelen met hoge veerboottarieven
Publicatie: vrijdag 14 februari
Reacties
![](/images/usrpics/k_100.webp)
Dat word niks. Het wad is zo dynamisch dat de weg constant onder het slib zou komen te zitten na elke vloedcyclus. Dan zou er 2x per dag een veegauto over heen moeten om de weg schoon te maken.
En daar komt bij dat eb en vloed elke dag met een half uur verschuiven. Dus je kunt nooit op een regelmatig tijdstip de oversteek maken.
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/r_100.webp)
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/r_100.webp)
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/banner.webp)
![](/images/usrpics/p_100.webp)
Ja, wadwegen zijn mogelijk. Die worden inderdaad al eeuwenlang toegepast. Maar door alleen dat te benoemen, ben je wel selectief aan het winkelen voor je argumenten.
In de tijd dat die wadwegen gangbaar waren, waren eilanden veel meer op zichzelf gericht en aangewezen. Tegenwoordig is er maatschappelijk en economisch veel meer verbinding met het vasteland, in ieder geval als je naar de Waddeneilanden kijkt.
Bij eilanden als Holy Island - dat eerder als voorbeeld werd genoemd - is die binding minder sterk. Dat liet degene die de wadweg opperde, gemakshalve even achterwege.
En dan kan zo'n wadweg het grootste deel van de dag wel begaanbaar zijn, maar dat laat de dagelijkse tijdsverschuiving van eb en vloed onverlet.
Hoe zie je dat voor je voor kinderen die op het vasteland naar school gaan als het om bijv. 7.30 uur nog volop vloed is?
'Ja, sorry, meneer. Ik kon niet op tijd zijn. De wadweg was pas om 10.00 uur begaanbaar.'
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/r_100.webp)
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/p_100.webp)
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/k_100.webp)
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/m_100.webp)
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/s_100.webp)
ga niet meer op vakantie na ameland kost een gods vermogen met de auto
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/f_100.webp)
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/banner.webp)
![](/images/usrpics/p_100.webp)
Ik heb het wel vaker geopperd: een spoordam (natuurlijk met openingen vanwege de stroming), zoals die ook naar Sylt ligt.
Dan is het eiland goed bereikbaar, maar doordat er alleen een (auto)trein rijdt - dus geen hausse aan auto's - houd je toch dat eilandidee.
De eerdere dam is weggespoeld, maar sinds de 19e eeuw zijn er vele technische ontwikkelingen geweest. We hebben ondertussen de Afsluitdijk aangelegd, de Deltawerken ...
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/k_100.webp)
Je kunt er een weg op palen bouwen waar de stroming van het Wad geen last heeft, maar dan zit je weer met milieuclubs die het horizonvervuiling vinden een aanslag op de natuur, vogels etc. In Denemarken hebben ze wel zoiets gebouwd toen de milieuclubs nog niet zoveel macht hadden bij 1 van hun waddeneilanden alleen heeft dat de inkomsten van de lokale horeca, winkels etc. verpest, omdat mensen dan hun eigen drinken eten etc. van het vaste land mee nemen.
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/p_100.webp)
![Like](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/d_100.webp)
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/j_100.webp)
Wat een zeikerds, dan ga je toch niet wat heb je daar te zoeken als je er niet woont. En geld andersom ook als het niet voor werk is heb je aan de overkant ook niets te zoeken en als je af en toe wel wat hebt aan de andere kant wat maakt die paar euro dan nog uit. Mensen hebben moeite met de torenhoge prijzen in de bus en vooral de trein maar op Ameland zitten ze te jammeren dat ze niet voor 1 hele euro een boottocht kunnen maken met alles erop en eraan.
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
![](/images/usrpics/m_100.webp)
![](/images/icons/pomp_iepen50.png)
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan