Account
Logo
Zoeken
8.4 °C

Baptistengemeente bestaat 70 jaar

Publicatie: 9 december 2007, 19.30 uur

Reacties

siebren86 uit Dokkum

schijnheilig gedoe; 70 jaar mensen (en kinderen) hersenspoelen en onderdrukken en angst inboezemen met het kerkelijke doctrine, verdient absoluut geen redenen om te vieren eerder om te huilen.

9-12-2007
joy111 uit Kollum

siebran86 ik ga iedere week naar de kerk
zullen we elkaar in zijn waarde laten en het leuk houden hier op waldnet, wat heb je eraan om zo te gaan schreeuwen.

9-12-2007
age uit Uithuizen

Als jij wilt huilen Siebren ga je gang,dat mag in dit land
Als 'kerkelijken'iets willen vieren dan mag dat toch ook?
Of ben jij,mischien door persoonlijke ervaringen,misschien door vooroordelen zo onverdraagzaam dat jij de vrijheid van godsdienst wil verbieden??

9-12-2007
ricky uit Drachten

Het is onzin om hier reakties op te laten geven in de wetenschap dat er altijd mensen zijn die het geloof van een ander niet kunnen/willen begrijpen.

9-12-2007
advertentie

genesis uit Dokkum

Geweldig dat de kerk de Goede boodschap uitdraagt. De Here Jezus Christus is de enige die hoop geeft in deze haatdragende maatschappij. De eerste reactie is hiervan getuige. En Hij geeft een doel in het leven. Straks met Kerst vieren we dat deze Jezus is gekomen naar deze wereld om ons hoop te geven indien we hoop willen in ons leven.
¨ Want alzo lief heeft God de wereld, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe¨

9-12-2007
appio uit Kollumerzwaag

En dombo daar uit dokkum!
Als je nou een clubje had op gericht voor mensen met een lelijk gezicht en deze bestond ook 70 jaar, dan was er zeker geen feestje voor nodig geweest. maar als deze mensen van uit hun geloof dit willen vieren, laat deze mensen! Als jij zo zielig wil doen doe dat

9-12-2007
siebren86 uit Dokkum

Ik heb ook van die schijnheilige gereformeerde mensen in de familie, maar constant maken juist hun ruzie met alle familieleden over erfenissen dit en dat zelfs tot begrafenissen aan toe maar zondags wel keurig in het bankje om hun zonden te vergeven...van dat hypocriet schijnheilig gedoe heb ik een hekel aan, en je hebt ook kinderen waar priesters met hun vingertjes niet vanaf kunnen houden die trauma aan hebben overgehouden discusseer maar met hun over religie, stelletje gehersenspoelde hiero.

9-12-2007
sietse33 uit Dokkum

dat ben ik met je eens sieberen door de weeks de boel bedonderen en zondag,s voor aan in de kerk daar heb ik ook een hekel aan

9-12-2007
age uit Uithuizen

Vlgs mij haal je nu wat dingen door elkaar Siebren86...
JOU persoonlijke ervaringen met schijnheilige Gereformeerden in jOU familie en het gedrag van sommige priesters ......maar het ging hier over de Baptistengemeente in Kollumerzwaag..
Jij gooit alle Christenen op 1 brandstapel.....

Ik wens JOU Gezegende Kerstdagen..:)

9-12-2007
siebren86 uit Dokkum

Klopt die extremistische gristenen zijn behoorlijk schijnheilige boeventuig check alleen al dat gefraudeer bij de christelijke gemeenteraad van Dongeradeel... en meer globaal bekeken: niemand minder dan de geloofsfanatici George W Bush wou beweren dat God in zijn droom heeft gesproken om effe Irak binnentevallen waar nu op dit moment kinderen worden afgeslacht (om olie)...Zieke wereld... google ook maar even naar de christelijke kruistochten.
Religie = gevaarlijk.

9-12-2007
paus uit Leeuwarden

Het christendom en andere geloofssystemen zijn "briljante" sociale systemen om te zorgen dat de maatschappij draaiende blijft. Het dogmatische denkstelsel biedt zekerheid en tegelijkertijd indirect een manier om allerlei maastschappelijk onrecht in stand te houden. God heeft het allemaal zo bedoeld, maar toch hebben we eigen keuzevrijheid ook een absurd tegenstrijdig uitgangspunt overigens. Het geloof zorgt ervoor dat alle neuzen naar elkaar toe staan en mensen zich niet teveel afvragen...

9-12-2007
siebren86 uit Dokkum

Age over branstapels gesproken typ es voor de aardigheid op google de inquisitie in de christenen hebben in de donkere middeleeuwen behoorlijk wat levens vernietigd en nog steeds kijk maar naar de sex en pedo schandaals binnen de kerk.
Of vorig jaar; Ted Haggard deze man was leider van een kerk met miljoenen leden, pro Bush en fel anti homo keurig huwelijk maar wat bleek mr Haggard had een dubbelleven hij bezochte mannelijke prostituees en handelde in harddrugs google: Ted Haggard.

9-12-2007
paus uit Leeuwarden

Overigens is het niet briljant, maar is gewoon 70% van de bevolking te dom om te poepen en de rest zijn vaak makke meelopende lammetjes.

9-12-2007
klusjesboy uit Twijzelerheide

hey siebren86 uit dokkum,
wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
ofwel geeft de eerste reactie.
laat deze mensen toch in hun waarde en vergelijk deze gemeente niet met andere gemeentes.

9-12-2007
advertentie

pork50 uit Burgum

een mooie discussie ik wil er niet te veel woorden aan vuil maken maar sieberen86 jij durft voor je mening uit te komen hier op waldnet groote klasse. je hebt altijd 1 die het met jou eens is.

9-12-2007
paus uit Leeuwarden

Het feit dat deze mensen/kerkgemeenschap zich aansluiten bij het terreurnetwerk, de kerk, willen aansluiten zegt toch voldoende?

9-12-2007
siebren86 uit Dokkum

Mss is er wel een God dat sluit ik niet uit; maar de Bijbel, Tenach of de Koran zijn leugens en staat gelijk aan Mein Kampf het zijn beide haatzaaiende boeken die aanzet tot machtsmisbruik en moord.
De kerk is een machtsmisbruikende instituut, maar mensen zijn sociale kuddedieren en willen graag bijmekaar komen en nadenken en praten over hun angsten; de dood want daar zijn mensen bang voor bang voor de dood.
Maar veel mensen zoeken de verantwoordelijkheid niet bij hunzelf altijd naast hun.

9-12-2007
siebren86 uit Dokkum

en daarom kan je zoveel rottigheid uithalen als je wilt, want zondags kun je toch lekker je geweten zondigen en kom je in de hemel als je gelooft (angst/chantage geloof of brand in hel)... dat klopt niet is hypocriet en schijnheilig, ik ben bereidt om persoonlijk te discussieren zelfs met de christelijke gemeenteraadsleden of dominees uit Dongeradeel of elders op me bewustalopze23e@yahoo.com dus mail maar als je durft hehe, vrees dat het erg stil wordt in me emailbox ben te bewuste jongeman.

10-12-2007
age uit Uithuizen

Ken je het gezegde "Met God daarboven is niks mis ,maar met Zijn grondpersoneel heel veel" Siebren86?
Ik ontken de wandaden die er door sommige 'Christenen' zjn en worden begaan,zelfs in Zijn naam, niet en vindt dat verwerpelijk,maar jij maakt de fout om alles en iedereen over 1 kam te scheren,dat is wel heel gemakkelijk hoor,'bewuste jongeman'...:)
Ik moet me nu met tijdelijke aardse zaken,zoals werk gaan bezighouden maar kom er zeker nog op terug!

10-12-2007
devlinder uit cocon

jezus zegt:heb elkaar lief, lijkt mij een goede kerstboodschap

10-12-2007
granaet uit Dokkum

Ik denk niet dat deze discussie iets bijdraagt aan de meningsverschillen tussen gelovigen en niet-gelovigen.
Zullen we dat maar mooi zo laten en een ieder zijn eigen weg laten kiezen, want bekering bestaat niet....

10-12-2007
jws uit Kollumerzwaag

Redactie, is het nodig om mensen te laten reageren op dit artikel? Op deze manier worden er reacties geplaatst die nergens op slaan en ook kwetsend zijn voor diverse mensen.

10-12-2007
zweja uit Harkema

Mensen die tegen de kerk en het geloof zijn prima maar dan de christelijke feestdagen ook niet gaan vieren en met kerst lekker aan het werk gaan. Laat iedereen toch gewoon in zn waarde.

10-12-2007
siebren86 uit Dokkum

Tis juist goed dat je hier een discussie van kan maken, blijkbaar heerst er nog steeds een taboe binnen de Christendom dat je niet anders mag denken...ik beledig niemand persoonlijk alhoewel ik wel de instituut kerk behoorlijk aan de tand laat voelen en blijkbaar raakt dat bij veel mensen die de christelijke doctrine volgen een gevoelige snaar, @Paus uit Leeuwarden je hebt helemaal gelijk het geloof zorgt ervoor dat alle neuzen naar elkaar toe staan en mensen zich niet teveel afvragen.

10-12-2007
virtualizer uit bergum

ben het met je meeste standpunten eens siebren86.wij ongelovigen zoals de gelovigen ons zien,mogen er weinig(lees niets)over zeggen want dan trap je ze in het ,,kruis,,
maar laat ze maar mooi in hun eigen waarde siebren,want anders krijg je dit soort discussies van ik weet het beter!
dat kun je ook wel over de hele wereld zien,waar oorlog heerst is meestal een geloofskwestie de oorzaak......

10-12-2007
siebren86 uit Dokkum

Gewoon tegen heilige huisjes blijven aantrappen virualizer, weg met die taboe's en hypocrisy in deze verziekte wereld, iedereen in zijn waarde laten? op school werd ik al door die schijnheilige grijsaarden van leraren gehersenspoeld hoe ik moest denken van dat ik in God moest geloven anders zou ik verbranden in de hel!, het is gewoon pure chantage en de wil opleggen bij kinderen maar op oudere leeftijd begon ik ineens voormezelf te denken, achteraf kan ik hard lachen om al die manipulatie.

10-12-2007
virtualizer uit Burgum

dat van dat hersenspoelen ben ik helemaal met je eens! ikzelf heb op de openbare basisschool gezeten maar we hebben toch een jaar lang,,godsdienst,,gehad.
met andere woorden,ze ,,proberen,,het er toch in te stampen op een of andere manier.dat zal bij mij,,helaas,,voor hun,NIET lukken!
ben van nature al een dwarskop dus dan moet je bij mij al helemaal niet met dit soort,voor mij dan he,onzin,aan komen zetten!ik moet er niks van hebben,nu niet en nooit niet!dan maar naar de hel,lekker warm!

10-12-2007
siebren86 uit Dokkum

Zal niet helemaal slechte bedoelingen wezen, jonge mensen hebben wel enige houvast nodig om ze op latere leeftijd te waarschuwen voor de gevaren en op het rechte pad te houden ik ben het wel eens dat de samenleving doordraait maar dat heeft ook met de doorgedraaide media te maken, maar religie zoals in de bijbel staat bestaat niet dat is manipulatie ik geloof meer in de natuur, weetje hoe de dood voelt? net als voordat je geboren werd dus heb geen angst maak wat van je leven je leeft 1 keer.

10-12-2007
ikkeuitsurhuisterveen uit surhuisterveen

siebren86 uit dokkum ik ben het helemaal met je eens heb zelf een slechte ervaring met zulke mensen
als ze jou kunnen besodemieteren dan doen ze dat en dan op zondag in het bankje
gloetjehekel aan zulke mensen ja....gadver.

10-12-2007
pork50 uit Burgum

hoe word je gelovig ?????? het eerste woordje dat je leert is amen . als de meester je verteld dat 1 en 1 vier is
en hij verteld dat telkens weer geloof je dat ook. het is precies hetzelfde wat je ouders je bijbrengen als je nog klein bent
het is een geloof en ik heb ook een hekel aan mensen die vertellen wat in de bijbel staat waar is..maar ja verder prettige kerstdagen.

10-12-2007
dotty uit Kootstertille

Geniet van het leven en maak je niet te druk om de dingen waar je niets mee nodig hebt.

10-12-2007
edit uit Kollum

Wat een flauwekul allemaal! Ik heb zelf ook een bloedhekel aan schijnheiligheid. Al die voorbeelden die worden genoemd hebben niets met Christelijkheid te maken en daar moet je makkelijk doorheen kunnen prikken. Het zijn niet wij (Christenen) die niet nadenken maar juist jullie (ongelovigen) die ziende blind zijn. De beste manier om je eigen domheid te maskeren is iets belachelijk maken. Denk daar maar eens over na. De waarheid is niet altijd de mening van de meerderheid!

10-12-2007
sietse33 uit heinekenstad

is altijd nog beter dan de johova getuigen daar heb ik een bloedje hekel aan die komen ook nog aan de deur

10-12-2007
weethetbeter uit Surhuisterveen


De bijbel op zich, is niet een slecht boekwerk.

Het is de vertaalslag die volksmenners maken en waar de goed gelovige schapen vervolgens achter aan hollen.

Hielden de mensen zich maar meer aan het gegeven, heb u naasten lief zo als u u zelf lief behoort te hebben en de lieve heer boven alles.

Hier ontbreekt het heeeeeeeeeeeel vaak aan.

Ook het eerlijk delen met een ander en het zal u in veelvoud terug gegeven worden is een (helaas) vergeten tekst.

10-12-2007
age uit Uithuizen

Sietse33 als JOhova getuigen bij jou aan
de deur komen moet je ze weg sturen hoor want dat zijn oplichters van een niet bestaande sekte die zeggen dat ze in JOhova
geloven....:)

10-12-2007
weethetbeter uit Surhuisterveen


Er zijn best wel mensen die naar eer en geweten hun best doen om goed te zijn naar de leer van het boekwerk, helaas verpesten zo'99 procent van de mensen die zegen de christelijke leer aan te hangen, het voor hen. Met andere woorden een christen mens is vaak ook een sociaal mens, meestal ook een goed mens.

En verder wil ik het eerst maar afdoen met het gezegde, de wereld is goed de mensen konden beter.

10-12-2007
virtualizer uit Burgum

ben ik even blij edit,als ongelovige ziende blind te zijn!
zien ik en vele anderen ook niet de rotzooi en ellende die gelovigen achterlaten in dit land en in de wereld........
maar laten we maar ophouden,tis toch een gebed zonder einde!

10-12-2007
klusjesboy uit Twijzelerheide

ziende blind is:
je komt tot geloof en bent ziende en zodra je er 1 geloof uitpikt en zegt dit is het goede en de rest is fout of zegt ik ga voorin de kerk zitten en dan is alles ok nou dan ben je echt ziende blind.
ongelovigen zien het geloof (nog) niet.
en kunnen dus ook niet ziende blind zijn.

10-12-2007
uit 't Surhústerfean

Ik heb niets tegen het geloof en vind het mooi voor de mensen die er in geloven. Maar merk wel dat er veel hypocriete mensen tussen zitten. En zijn het niet de gelovige kliekjes die overal elk land binnen vallen en denken dat het goed is en dat god zoiets goedkeurt (vooral conservatieve Amerikanen en het CDA kliekje)

Maar nogmaals ik heb niets tegen het geloof zelf, maar tegen de hypocriete mensen die denken dat ze namens het geloof handelen.

10-12-2007
advertentie

uit 't Surhústerfean

@klusjesboy goed gezegt, had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Zeggen dat 1 geloof het juiste is dan ben je pas blind ja

10-12-2007
age uit Uithuizen

Mooi gezegd Virtualizer "een gebed zonder einde" :)

Trouwens de rest van jou en Siebrens bijdrages geeft ook wel stof tot nadenken hoor!

Ik denk in het algemeen dat "gelovigen'zich kritiek van buiten best mogen/moeten aantrekken.
Tegelijk vind ik ook dat men niet alle gelovigen mag beoordelen/veroordelen voor wat een deel, vooral extremen doet.
Er zijn best wel zoals Beterweter ook zegt mensen die proberen vanuit hun geloof goed te leven ook voor anderen..

Gezegende Kerst!

10-12-2007
rappe uit Drachten

Niet alle kerkmensen zijn per defenitie goed, niet alle buitenkerkelijke mensen zijn per defenitie slecht. Mensen, laten we elkaar in de waarde laten en proberen juist van elkaars levensvisie te leren in plaats van op basis van generaliseren een etiket te plakken op bepaalde groepen.

En nog even terug naar het artikel:
Baptistengemeente Kollumerzwaag, van harte gefeciliteerd met het 70-jarig bestaan!

10-12-2007
ricky uit Drachten

Ik had er al voor gewaarschuwd. Zie mijn eerste reaktie

10-12-2007
paus uit Leeuwarden

edit: Vroeger waren gelovigen de meerderheid. Gaandeweg door verandering van sociale en economische omstandigheden, de verlichting, Galileo, Newton en andere grote denkers werd het denken voor een groot deel verlost van deze sprookjes. De katholieke kerk heeft nog maar pas toegegeven dat de aarde rond is, hoe achtelijk. Ik begrijp dat je steed argumenten zult verzinnen om te blijven geloven, want de werkelijkheid kun je niet aan.

10-12-2007
rappe uit Drachten

Paus uit L.
Met argumenten komen, okay. Maar praat a.u.b. niet over sprookjs van het geloof en dat gelovigen de waarheid niet aankunnen. Vind ik een tikje respectloos. Een mening over het geloof hebben, okay, maar laat gelovigen in hun waarde. Net zo goed dat niet-gelovigen ook in hun waarde moeten worden gelaten, uiteraard! Nogmaals, laten we elkaar niet de zwarte piet toespelen, al hebben we net Sinterklaas gevierd.

10-12-2007
paus uit Leeuwarden

Ok rappe, ik zal me voortaan wat netter uitdrukken.

10-12-2007
bastiaan uit Harkema

wat is dat toch maf dat élk geloof zegt dat ze het bij het rechte eind hebben; moet je de geschiedenis er `s op naslaan wat een ellende dat gedoe al veroorzaakt heeft; jaja \"heb je naaste lief\", zo ken ik er nog wel een paar!

10-12-2007
siebren86 uit Dokkum

Valt me ook altijd op dat het christendom vooruitgang altijd willen belemmeren, de revolutionaire nieuwe inzichten van genieen werden in het begin niet geaccepteerd of verketterd, zoals de evolutietheorie van Charles Darwin of Colombus die zei dat de aarde rond was (alhoewel Pythagoras en Aristoteles wisten eeuwen voor onze jaartelling dit al), en tegenwoordig zie je de huidige afkeer en angst tegen bv klonen van embryo's, gentherapie, euthanasie etc, allemaal angst dat mensen teveel weten.

10-12-2007
jaapz uit Marrum

Ik sluit me jelemaal aan bij Siebren86, niks meer aan toe te voegen en mooi geschreven.

11-12-2007
otsje uit Leeuwarden

Doe mij maar Boedishme!
word if wakker als een Lieveheersbeestje!

11-12-2007
otsje uit Leeuwarden

Note 2 myself,
ik weet ik, maar de volgende keer maar Budhime

11-12-2007
kaark uit Zwaagwesteinde

Gelovigen en niet gelovigen,

Ik wens iedereen :
Prettige (gezegende )Kerstdagen en een Gelukkig Nieuwjaar.

12-12-2007

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan