Contact
Account
Logo
Zoeken
Zoeken

Modder op de weg: auto tegen boom

Publicatie: 18 oktober 2008, 15.40 uur

Reacties

heideroos uit Veenwouden

boer en loonbedrijf hard aanpakken.
ik neem aan dat de borden er ook niet stonden,dus zware nalatigheid.
laat het een les voor de andere landbouwers zijn.

18-10-2008
pruimpje uit Sexbierum

ben het met heideroos eens.
levensgevaarlijk.

18-10-2008
reactor uit nijega

Er stonden wel degelijk borden bij de weg.!!!!
Het loonbedrijf was al geruime tijd bezig de weg schoon te spuiten en vegen. (knipperlichten aan)
De auto heeft geen rekening met de situatie gehouden.
De auto reed om de vegers heen tegen de boom.
Boer en loonbedrijf treft totaal geen blaam.
ze hebben alles gedaan wat mogelijk was.

18-10-2008
apster uit Eastermar

tik em aan!!!

18-10-2008
advertentie

swaantje uit Eastermar

Jongens!! Bordjes zijn toch gratis te verkrijgen bij de gemeentes (tenminste tietjerksteradeel)
MODDER!!

18-10-2008
sietse uit Burgum

Mooi dat er eerste hulp verleend wordt maar bel dan ook 112 al er geen gewonden zijn. Nu rukken alle hulpdiensten voor niets uit. Kost weer smakken geld.

18-10-2008
lyts uit Drachten

Ken de situatie ter plaatse niet, dus zal er niet over oordelen.

Ik rij dagelijks over de binnenwegen en overal ligt modder door het harde werk van de landbouwers. Tuurlijk hebben zij hebben een zorgplicht, maar er is soms niet tegenaan te schrobben. Zeker niet als het ook nog onverwacht begint te regenen.

Als bestuurder van een auto heb je ook rekening te houden met dit soort situaties. Het is nu eenmaal de tijd van het jaar dat je met dit soort omstandigheden rekening moet houden...

18-10-2008
pomster uit Kollumerpomp

de kosten zijn al van de boer en de mensen moeten er maar eens rekening mee houden maar dat doen ze niet en de boeren kunnen er niet tegen werken als het zo nat is en doe eens wat respect naar de boeren want zonder boer geen eten en drinken

18-10-2008
jpj uit Veenwouden

Weer een vrouwelijk bestuurder totaal geen rekening gehouden met omstandigheden eigen schuld.

18-10-2008
lyts uit Drachten

@ pomster : precies wat ik bedoelde te zeggen. Je hebt helemaal gelijk.

@ jpj : wel erg kort door de bocht zeg.

18-10-2008
lurk uit Zwaagwesteinde

boeren kunnen alles maken, zal dit de eerste keer zijn dat ze het schoonmaken.
gebeurd volgens mij normaal nooit, weet genoeg plekken waar die schijtzooi ligt.

18-10-2008
heideroos uit Veenwouden

de openbareweg moet gewoon veilig zijn.
maak het hier ook veel mee,je schrikt je een ongeluk.
ik ik weet dat het haast niet te verkomen is,maar sommigen lappen echt alles aan hun laars.
misschien dat mijn eerste opmerking wat hard is,maar ondoordacht zeker niet.

18-10-2008
haagster2 uit Houtigehage

die vrouw moet een boete hebben weggaan bij een ongeval mag niet!!!!!

18-10-2008
bastiaan uit Hema

ben er vandaag 4 keer langs gekomen en men was ter plekke constant bezig om de weg schoon te maken/houden; dus waarschijnlijk heeft mevrouw niet rekening gehouden met de situatie; neemt niet weg dat het bijzonder lullig voor haar is!

de agrariër in casu valt niks, maar dan ook helemaal niks, te verwijten; sterker nog als het nodig mocht zijn wil ik mijn zegje daarover wel doen bij de hermandad...

18-10-2008
advertentie

gisardi uit De Tille

Als je naar de WC gaat veeg je toch ook eerst je gat af?
Waarom kan dat dan niet met trekkers?
Gewoon voor je de weg op gaat schoonmaken.
Dan heb je ook geen troep op de weg.
Neemt overigens niet weg dat je ten alle tijde op moet blijven letten als automobilist.

18-10-2008
benbullo uit bergum

@gisardi haha Wat ben jij een apart mens. Jij weet dus helemaal geen enkele reet van het agrarisch beroep. Denk je nu echt dat ze eerst de trekkers gaan schoonmaken? Ze hebben echt wel wat beters te doen.

Ik zie ze al staan met een hogedrukreiniger bij het land. XD
Ontopic: Als het loonwerkbedrijf er alles aan heeft gedaan (weg schoonmaken) en borden bij de weg heeft gezegd. Dan is het gewoon de eigen dikke schulde van de bestuurder.

18-10-2008
zwitfitter uit Augustinusga

haha schoonmaken voor ze weg op gaan,zouden ze dan nog wel de weg op kunnen,wor 1 natte bende en trekkers die vast zitten,als de bordjes modder staan en ze maken het schoon,dan moet de auto mobilist maar opletten! je ziet vroeg genoeg dat er modder ligt.

18-10-2008
regendruppel uit Gaarkeuken

komt dus nog een boete voor plaats van ongeval verlaten?

18-10-2008
wapstra uit Wierum

ja even optillen die 40 ton en schoonpoetsen,, gisardi pak de fiets en bekijk het eens met eigen ogen, geld ook voor die heideroos daar met zijn radiomarkt daar in veenwouden, jij snapt er ook niks van, het is momenteel gwoon langzaam rijden omdat ons eten indirekt of direkt van het land moet worden gehaald, leer daar maar mee leven, al leven jullie daar niet mee je zit toch wat thuis te snotvreten en te computteren

18-10-2008
gisardi uit De Tille

Apart, dat klopt. :)
Weet ook weinig van het agrarisch beroep, maar bekijk het eens op deze manier:
Een spijkerfabriek maakt ook geen rotzooi op de weg langs het bedrijf. Doen ze dit wel en er staan 10 auto's met lekke banden, zijn de automobilisten dan schuldig? Waarom is het in dit geval dan wel de schuld van de automobiliste? ;)

18-10-2008
tuinman uit Kollum

laat de boer maar betalen,en een dikke boete

18-10-2008
drank uit Rottevalle

Gelukkig geen letsel. Misschien wel nodig een nieuwe bril??

18-10-2008
rommie uit de Westerein

Bij de Triemen was dit gisteren ook zo (de weg van Zwaagwesteinde/de mieden naar de triemen. Daar lag zoveel modder op de weg dat je niet harder kon rijden dan 20km/h. En de verantwoordelijke boer was nog hard aan het werk op zijn land, maar hij had kennelijk niet de tijd om waarschuwingsborden te plaatsen of de weg schoon te maken. Geef zulke mensen maar eens een hoge boete. Ze horen de weg schoon te houden!

18-10-2008
mieke uit Drachten

Ben het helemaal met je eens rommie, maar ja ik neem aan dat er niet steeds een spuitauto met water achter de mais machines aanrijden.
Maar ja borden zouden wel beter zijn dat kun je er rekening mee houden met de situatie.
En over dit bericht op waldnet vind ik dat ze die vrouw even goed moeten toespreken, alle hulpdiensten rukken uit en zij laat zich naar huis rijden voordat ze er zijn, lekker geregeld!

18-10-2008
minimarijke uit Blije

Als boer/loonwerker heb je de taak om de wegen schoon te houden. Dit doen ze dan ook vrijwel altijd maar als je de weg aan het schoonhouden bent zijn er altijd vriendelijke autochaufeurs die de middelvingers naar je opsteken, gaan schelden, naar zijn/haar voorhoofd wijzen, je afsnijdt e.d. Leuk werkje hoor voor een ander de weg schoon houden.

18-10-2008
jaapie7 uit de Walden

Waarom rijden deze karren eigenlijk op de openbare weg. Ze betalen geen wegenbelasting en zorgen wel voor een hoop hinder voor andere weggebruikers.

18-10-2008
tokkie uit drachten

En ook meteen maar wegenbelasting invoeren, of gewoon niet op straat komen, op de straat horen vrachtauto's en geen tractors, erger mij wekelijks aan de Algra bende, die ook gewoon door de woonwijk rijden om een beetje zand te brengen!oppakken!

18-10-2008
pomster uit Kollumerpomp

ja laat de boer maar betalen je weet niet waar je het over hebt tuinman uit kollum het staat er toch duidelijk genoeg dat er slip gevaar is wie moet er dan betalen dat het vriest en de weg glad is dan denk je er ook oom hoe krijgen ze het dan thuis

18-10-2008
suameerder uit Sumar

De loonbedrijven in deze omgeving plaatsen wel degelijk borden dat er modder op de weg ligt. Ik denk dat je als automobilist ook maar moet uitkijken en je snelheid moet aanpassen als ze daar op het land aan het werk zijn. Jullie willen toch ook eten op je bord en de koeien willen ook eten. En je kunt het in deze tijd van het jaar verwachten als ze mais gaan oogsten. Dus automobilisten pas je snelheid deze weken op B-wegen maar even aan dat voorkomt veel schade.

18-10-2008
virtualizer uit Burgum

geen boeren,geen vreten....wel eens aan gedacht jaapie7...vast niet...en waar wil je ze dan langs hebben vraag ik mij af.hoe dom kan je wezen.

18-10-2008
pomster uit Kollumerpomp

respect voor de boeren dat moeten jullie hebben

18-10-2008
rommie uit de Westerein

@mieke, daar in de Triemen lag zoveel modder dat het leek of je in een tuin aan het rijden was. Die boer had dat er wel weg kunnen halen, mijn auto zag er nu niet meer uit.

18-10-2008
jaapie7 uit de Walden

Maar dit is geen B-weg Suameerder maar de doorgaande weg naar Aldegea en Earnewoude, waar dus ook eventuele hulpdiensten ed langs moeten.
.....tja hoe dom kan je zijn.

18-10-2008
zwitfitter uit Augustinusga

@gisardi,

spijkers groeien ook niet in het land he!;)

ff nadenke joh

18-10-2008
eksteroog uit Eastermar

Reactor ,als die trekker daar al geruime tijd aan het vegen is geweest,zou je toch denken dat hij niet goed is afgesteld ,want het is daar zeker glad geweest,anders vliegt deze mevrouw niet tegen een boom op.

18-10-2008
reactor uit Nijega

eksteroog Je kunt op de foto wel zien dat de veegmachine wel goed is afgesteld. Op foto 2 kun je zien dat er al behoorlijk wat modder naar de zijkant van de weg (in de berm)was geveegd. Op het moment van de botsing waren ze zelfs nog aan het vegen/spuiten. Geef de loonwerkers en de boer toch de tijd om de weg weer veilig/schoon te maken.

18-10-2008
weethetbeter uit Surhuisterveen


Mensen, onze overheid heeft in opdracht van de EU besloten dat alle wegen in Nederland, die een perceel ontsluitings weg zijn, 30 of 60 km wegen worden voor 2016.

Op deze manier cq snelheid kan men beter op de gevaarlijke omstandigheden reageren. Het voorkomt geen ongelukken, het worden er wel minder en met minder ernstig letsel. Helaas er blijven nog altijd zeer ernstige ongelukken bestaan op deze wegen.

18-10-2008
parkiet uit Wierum

Wel Wapstra uit Wierum, de wegen dienen schoon te zijn. Punt uit. Daarmee is er wel begrip voor dat de oogst binnen moet worden gehaald. Maar jullie hebben zoveel machines, daar kan mijns inziens nog wel een goede machine bij om de weg snel schoon te maken.Er moeten eerst meer doden vallen zeker???? Wel het zal je kind dan maar wezen.

18-10-2008
jaapie7 uit de Walden

@parkiet
Het is helemaal niet nodig om z'n rotzooi op de wegen te maken, er zijn wel degelijk machine's die banden van vrachtwagens en tractoren schoon maken voor ze de weg op gaan.
Maarja hier heeft de meest gesubsieerde bedrijfs tak van europa natuurlijk geen geld voor over.

18-10-2008
advertentie

zwitfitter uit Augustinusga

@parkiet,kan jij voorkomen dat het regent?of dat er onweer komt?
kan wel zien dat je nog nooit op een trekker hebt gezeten.of pak anders zelf een bezem,ben je ook van de straat met die onnozele reactie.

18-10-2008
peukie uit Gerkesklooster

tjonge tjonje wat zijn we weer mooi bezig ,laat de boeren hun werk doen ,je weet dat he deze tijd van jaar toch uitkijken geblazen is.
jullie hebben toch ogen in je k...........
en zelf de voet op het pedaal,en de oogst zal toch van het land moeten.anders zitten we straks met z,n allen op een houtje te bieten.dus een beetje meer respekt voer de boeren,die mensen hebben het weer ook niet de hand.

19-10-2008
drank uit Rottevalle

Minsken, ik begriip jimme geseur net. Modder op de dyk is gewoan in feit by de hjerst op it plattelan. En seker as it in wite hjerst is. As je autobestjoerder binne dan wurde je achte om op de omstandigheden reagere te kinnen. As je dat net kinne dan ride je by in beam op....

19-10-2008
harkemacity uit Harkema

idd, het hoort schoon te zijn, en een boer/loonbedrijf is niet bevoegd om even zelfstandig wettelijke verkeersborden aan te brengen aan een weg,en als ik dan ook nog eens zie hoe die knapen soms met 50/60 km per uur over de weg crossen met al die blubber om de banden tsja...... de goeien daar gelaten natuurlijk want die ontgelden het met de kwaaien

19-10-2008
joepie uit Burgum

De meeste reacties hierboven kunnen wel geschrapt worden, want die gaan over de nalatigheid van de boer. DIE WAS ER NIET!! De boer had borden geplaatst, en was al geruime tijd aan het schoon maken. LEZEN schijnt voor de meesten hier een on-neem-bare vesting te zijn. ALLEMAAL terug in de schoolbanken. En was er misschien toch drank in het spel, want de chaufeuse wist niet hoe snel ze thuis moest komen.

19-10-2008
parkiet uit Wierum

Wel zwtifitter. Ik nog nooit op een trekker gezeten? Maar weet je waar je een keer naar toe moet gaan ? Naar die ouders in Peasens die voor een paar jaar terug een dochter hebben verloren door de drek op de wegen.Vertel die maar een keer hoe onnozel mijn reactie was. Vertel die maar eens je verhaal.Nogmaals de wegen worden vuil in deze tijd van het jaar. Dat weet je als je op de klei woont en kun je rekening mee houden.Werk gedaan???Schoon die weg.

19-10-2008
joepie uit Burgum

Die boer kan toch niet toveren Parkiet?? Als jij niet weet hoe je iets schoon maakt jank er dan niet op door. Als jij je oprit schoon maakt en je begint vooraan, is het op dat moment achteraan ook al schoon dan?? GET ALIVE !!

19-10-2008
bastiaan uit Hema

nog maar een keer, lezen is moeilijk hè

bastiaan uit Hema zaterdag 18 oktober 2008
17:51 uur

ben er vandaag 4 keer langs gekomen en men was ter plekke constant bezig om de weg schoon te maken/houden; dus waarschijnlijk heeft mevrouw niet rekening gehouden met de situatie; neemt niet weg dat het bijzonder lullig voor haar is!

de agrariër in casu valt niks, maar dan ook helemaal niks, te verwijten; sterker nog als het nodig mocht zijn wil ik mijn zegje daarover wel doen bij de hermandad

19-10-2008
zwitfitter uit Augustinusga

@parkiet, ze waren zelfs tijdens de werkzaamheden aan het schoonmaken,dus deze kun je geen blaam treffen,maar er zijn ook wel boeren die weinig tot niks doen daar heb je gelijk in,maar meestal kun je als je de ogen open hebt ook wel zien dat de weg vies is.alcoholisten treffen meer blaam dan boeren!!!!

19-10-2008
zwitfitter uit Augustinusga

@waldnet mischien beter dat je op sommige berichten niet kunt reageren;)

19-10-2008
weethetbeter uit Surhuisterveen



Mensen, men dient rekening te houden met de omstandigheden.

In deze tijd is het glad op de weg, zowel op de klei als in de wouden, als ook in bebost gebied door klei en bladeren.

In de zomer met de eerste bui, na een lange periode van droogte, olie en rubber op de weg.

Als bestuurder van voertuigen dient men hier gewoon rekening met te houden.

Het zogenaamde ZOAB is ook een slechte verharding voor de weg. Ook het stille asfalt is een open asfalt. Meer kans op slip gevaar.

19-10-2008
weethetbeter uit Surhuisterveen


In deze situatie is de boer cq het loonbedrijf verplicht en bevoegd een tijdelijk waarschuwings bord te plaatsen dat plaatselijk de weg vuil en glad is.

Ik heb begrepen uit het bericht en de reacties dat aan deze voorwaarde is voldaan en dat men continu bezig was om de weg zo schoon mogelijk te houden.

Men kan als burger niet de overheid opdracht geven om alle onverharde wegen te verharden en vervolgens de boeren verbieden deze wegen te gebruiken in deze periode.

19-10-2008
opdeklei uit Wierum

Kortom: mensen hou rekening met elkaar! Als boeren(arbeiders) er alles aan doen om de situatie zo goed mogelijk onder de aandacht te brengen en zo gauw mogelijk schoon te maken en als de weggebruikers hun best doen zich in zo'n situatie aan te passen zouden er geen ongelukken hoeven te gebeuren. Toch?!?!?

19-10-2008
jaapie7 uit de Walden

Volgens de reacties hier mag een boer zich dus boven de wet plaatsen.
Wanneer ik met mijn aanhangwagentje op de openbare weg rij zonder een net wordt ik door de hermandad behandeld als een crimineel,
maar als je als boer de weg onder de modder zet(wat dus helemaal niet nodig is, er zijn wel degelijk machine's die de banden schoon maken) is er niks aan de hand en moeten de overige weggebruikers(die overigs wel wegenbelasting betalen en wel een rijbewijs moeten hebben, enz)maar beter uitkijken

19-10-2008
harkemacity uit Harkema

kijk jaapie dat is nog eens een goede opmerking

19-10-2008
joepie uit Burgum

Wat voor machine heb jij het steeds over jaapie 7?? En zo ja, hoe dacht je dat je die dan te gaan gebruiken. GET ALIVE!!

19-10-2008
jaapie7 uit de Walden

get alive????????

Effe verder kijken dan een boeren erf joepie.....

19-10-2008
jankip uit nij beets

waarom zijn de mensen nu zo coulant tegen over de boeren als chauffeur maken wij veel meer mee dat het boekje word getrokken klopt van geen kanten
rode diesel brede voertuigen geen belasting en rommel maken mag allemaal
doe jij als ondernemer in bouw maar eens de boel smerig maken .helaas klopt van geen kant ik zeg betyalen en niet te weinig mobiele was plekken zijn er ook dus alles is mogelijk om schoon de weg op te gaan

19-10-2008
platelander uit oudega

jankip ja dat is een strak plan wegenbelasting enzo voor landbouwers hoe wil jij dan straks nog vlees en zuivel betalen denk even een beetje na

19-10-2008
shark81 uit Triemen

Zo is't Rommie ut de Westerein!

20-10-2008
advertentie

brandhout uit Sneek

Waar kan de schade geclaimd worden?

20-10-2008
mully uit opeinde

Oudega: eenzijdig ongeval door glad wegdek
De politie heeft zaterdagmiddag geassisteerd bij de afhandeling van een eenzijdig ongeval op de Aldegeasterdyk. Op het wegdek lag een laagje modder. De modder was afkomstig van een aangrenzend maïsveld waar werkzaamheden werden verricht. De uitvoerder maakte tussen de werkzaamheden en na afloop het wegdek schoon. Op het wegdek bleef echter een harde modderlaag zitten waarbij een borstel niet voldoende gereedschap was en men besloot zwaarder materiaal

20-10-2008
joepie uit Burgum

Ik kijk wel verder, maar wat jij denkt te kunnen bewerkstelligen met je schoonmaakmachine werkt in de meeste gevallen gewoon niet JAAPIE7. De meeste uitrijplekken vanaf het boerenland is hooguit een dam van 3meter lang voor je de weg opdraait. De diverse machines zijn veel groter dan dit pietluttige hoekje, waar moet dan die machine van jou zijn werk doen???

20-10-2008
zwitfitter uit Augustinusga

gezeik altijd over de boeren,laat ze eens met rust,ze moeten al hard genoeg werken voor die paar luttele rotcenten.een boer werkt van 6-21uur+/- .de meeste mensen werken van 9-5 etc luizenleven.

20-10-2008
jaapie7 uit de Walden

Er is altijd wel een reden om ze niet te gebruiken Joepie, het is veel beter om een ander met de schades te laten zitten.
En die luttele rotcenten valt ook wel een beetje mee zwitfitter, zoek maar eens op wat boeren gemiddeld verdienen per jaar.

20-10-2008
heemhond uit 's-Heer Arendskerke

In de herfst bruist het van activiteiten op het platteland; Mestrijden, mais oogsten, bieten transporteren naar de suikerfabrieken etc.

Dan blijft er nog wel eens wat modder achter op de wegen, of klei zoals hier in Zeeland. In Krabbendijke neemt de gemeente het voortouw en heeft een paar man paraat staan om de wegen die bemodderd zijn schoon te maken. Dat werkt prima. Het is ondoenlijk om boeren en chauffeurs te verplichten om bij iedere rit hun banden schoon te houden.

20-10-2008
damwaldman uit Damwoude

stomme reacties allemaal... gewoon eerst de banden schoonmaken voor het de weg op gaan... dat bespaart veel meer tijd dan na afloop het wegdek schoonmaken en daar komt bij dat vaak de weg niet eens meer 100% schoon kan!!!

21-10-2008

Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.

Inloggen

Nog geen account? Meld je gratis aan