Zes gemeenten steunen burgerinitiatief voor buslijn
Publicatie: 19 januari 2023, 20.43 uur
Reacties
Nee, het is de Provincie die het busvervoer aanbesteed.
Maar dit is toch gewoon een snellere versie van de huidige lijn 12? Als je de huidige lijn 62/63 hieraan koppelt heb je ook verbinding met Kollum.
Sterker nog, lijn 12 is al gekoppeld aan lijn 62/63. Je staat alleen wel tien minuten stil in Buitenpost omdat beide lijnen op de treinen aansluiten.
is er ook een witte lijn. mijn week geld komt morgen pas.
Van Dijk van FVD Achtkarspelen zei het gisteravond goed: "Er is geen behoefte meer aan de klassieke vorm van openbaar vervroer in de vorm van lijnverbindingen. De bussen zijn leeg. Het is 'luchtvervoer' met een heel hoog prijskaartje."
Friezen en in het bijzonder de mensen uit Achtkarspelen zijn gesteld op hun vervoersvrijheid die ze met de auto genieten.
Meer openbaar vervoer betekent meer belastingdruk voor de burger en nóg meer ontmoediging van vervoer per auto.
Moeten we inspelen op de vraag van de burger, of moeten we de vraag creëren?
De grote afstanden in Fryslân vraagt om alternatieven voor de lijnbus. Een alternatieve, flexibele openbare verbinding kan worden onderzocht, maar ik ben hier zeer sceptisch over.
Deze FVD-er weet met heel veel woorden niets te zeggen.
Harriet, heeft iedereen in Friesland een auto en een rijbewijs? En wat een FvD-er zegt, daar hecht ik weinig waarde aan. Dat er lege bussen rijden komt doordat de ritten te duur zijn, lijnen worden gestrekt, rijden niet meer door de dorpen maar langs de dorpen. Alleen als de scholen in gaan of uitkomen is het drukker. En een paar lijnen in de daluren die iets drukker zijn. Dit het gevolg van wanbeleid vanuit Leeuwarden en Den Haag. Dure parkeergarages in Leeuwarden... Die moeten vol... Dan maak je het busvervoer toch onaantrekkelijk???
Goed nieuws
Provinciale Staten Fryslân mat sich de eagen ut de kop skamje omtrint it busferfier op in platte lân. Yn 2020 ha alle provincies in pot mei jild kriigen ut Den Haag om it busferfier op peil te hâlden sa as it foar de Covid utbraak wie. In eis foar dizze steun wie dat it jild yn it OV stutsen wûrde soe en d'r mocht op gjin ikelt beding lijnen ferdwiene. Avine Fokkens - Kelder, namens de VVD gedeputeerde fan Fryslân en die't o.a oer it OV gjit had sich net oan dizze regels hâlden. It OV is djoerder makke, lijnen binne strekt, minder minsken nimme de bus. It kin net ut foar de utfierder van de concessie en de priis moest fjierder omheeg en nog minder ritten. It komt slets sa fier dat d'r allinich grutte bussen riide tusken de grutte plakken, Ljouwert-Drachten-Hearefean-Snits en dat soarte plakken en dat de oanfier ut de doarpen dien wurdt troch taxybuskes. Ik bin in Frys om utens. Hikke en teint yn de omkriten fan Dokkum en wenje in Amstelveen en wurkje foar de gemeente Amsterdam wer't ik mij bezighald mei it OV. Natuurlijk folgje ik de ontwikkelingen fan oare ferfiersgebieden yn it OV yn de rest fan Nederlân en mei namme it Heitelân fanselts. Ik ha faaks yn lijn 54 sitten, troch Stiens, Hallum, Ferwert en de oare doarpkes. Ek lijn 51 oer it smelle brechje yn Aldsjerk. Dat is spytich genoch net mear sa. Ik hoopje foar jimme dat it roer om giet en dat de bussen ek op it platte lân bieuwe riiden.
Hoe heeft het zover kunnen komen?
90 jaar lang heeft de autolobby/-industrie wereldwijd zijn best gedaan iedereen in de auto te krijgen. Best aardig gelukt, kunnen we wel stellen.
Openbaar vervoer bestaat gewoon niet meer, behalve geprivatiseerd "openbaar" vervoer dat financieel rendabel moet zijn, e.e.a. overeenkomstig de heilzame wetten van de vrije markt economie (de moderne heilstaat dus) Pas als iedereen het wil en het een onontkoombare noodzaak is, komt echt openbaar vervoer weer in beeld. Tot over 90 jaar dan maar weer. Oeps, zijn we al kassie zes.
Maar toch leuk al die goede bedoelingen, kost ook niks.
Voor het geven van een reactie op bovenstaand nieuwsartikel dient u eerst in te loggen.
Inloggen
Nog geen account? Meld je gratis aan